Kahvilatyöntekijän palkka 10e/h?
Onko sopiva?
Mielestäni ei, pitäisi olla ainakin 17e/h. Kahvilatyö on kuitenkin melko fyysistä ja aina riittää hommaa.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi olin ravintolassa töissä 6,90€ tuntipalkalla. Olisin hihkunut onnesta kympin tuntipalkalla.
Noh tuo palkka nyt on laiton.
Vai että 17e/h...sallithan mun nauraa. Ei todellakaan noin suurta palkkaa ole tarpeen maksaa, jos ei riitä niin sitten toisiin töihin.
T. Entinen kahvilatyöntekijä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai hyvä palkka?
8h työpäivillä palkkaa saisi palkkaa n. 1600 e/kk. Ennen veroja siis. Siinäpä sitten voi jokainen miettiä, miten itse pärjäisi tuolla palkalla, kun kuitenkin tekee ihan täyttä työviikkoa. Että niin.
Kyllä se palkka tulee koulutuksen ja työn vaativuuden mukaan.
Eipä ne palkat kovin korkeita ole palvelualalla.
Keittiölläkin palkka on vaan hiukan isompi vaikka joutuu tekemään lämpimiä ruokia ja salaatteja.
Pitää myös muistaa, että keittiössä tehdään niin vaativia hommia ettei naiset pysty niihin fyysisten ominaisuuksien takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai hyvä palkka?
8h työpäivillä palkkaa saisi palkkaa n. 1600 e/kk. Ennen veroja siis. Siinäpä sitten voi jokainen miettiä, miten itse pärjäisi tuolla palkalla, kun kuitenkin tekee ihan täyttä työviikkoa. Että niin.
Keittiölläkin palkka on vaan hiukan isompi vaikka joutuu tekemään lämpimiä ruokia ja salaatteja.Pitää myös muistaa, että keittiössä tehdään niin vaativia hommia ettei naiset pysty niihin fyysisten ominaisuuksien takia.
Jaa, kylläpä ne vaan on yleensä naisia jotka siellä keittiöllä puurtaa.
Kuka vetää välistä kun kahvioiden tuotteiden hinta on pilvissä ja palvelun laatu on olematonta. Usein saa siivota oman paikkansa ja sen lisäksi pitäisi vielä astiat palauttaa johonkin kärryyn. Sairasta, käykää vaikkapa keski-Euroopassa kokeilemassa.
Vierailija kirjoitti:
Siitä vaan mammat pistämään kahvilaa pystyy kun työ on niin helppoa eikä tarvitse edes työntekijöille tuon enempää maksaa.
Harvoin vaan on kannattavampaa liiketoimintaa. Noilla kuluilla pitää myydä valtavia volyymeja.
En ole ollut pelkässä kahvilassa töissä, vaan ruokaravintolassa. Minulla oli 10v työkokemus kun aloitin uudessa paikassa, jossa mentiin tessin mukaan. Sain 10,50€/h ja tein rankkoja keittiö- JA salivuoroja. Eli minua pystyi heittämään vuorolistalla kummalle puolelle tahansa, ainoana työntekijänä. Kaikki muut olivat joko salissa tai keittiössä. Noh, pomo kyllä huomasi nopeasti, että tästä tyypistä kannattaa pitää kiinni ja nosti palkkaani oma-aloitteisesti kolmen vuoden aikana kolme kertaa, vaikka olin sillä välin äitiyslomallakin. Rahoiksi tuolla ei kyllä siten lyö, kun viikonloput, pyhät jne töissä useasti ja kk-brutto oli parhaimmillaankin kai 2700€.
Ravintola-ala on siitä huono, että siinä ei palkita iltavuoroista (1€ tunnissa lisää klo 18 jälkeen, kaupan alalla tämä lisä on useita euroja tunnissa), lauantait on arkipäiviä (kaupan alalla lauantailisä), jouluaatto on arkipäivä kl 15 asti, samoin juhannusaatto. Sitten kaupan alan ihmiset nostivat äläkän, kun kaupat ovat vähän enemmän auki nykyään. Huh huh. Nehän saa ihan reippaat korvaukset niistä illoista, lauantaista ja sunnuntaista. Marras-joulukuussa tais olla vielä joku superlisä kaupan alan tessissä, jos en väärin muista??
Parhaimmat metsäkonekuskit saa sen verran palkaa joka on aika eri työ kun kahvila työ.
Keittiölläkin palkka on vaan hiukan isompi vaikka joutuu tekemään lämpimiä ruokia ja salaatteja.