Päiväkodissa ei saa enää lukea ruokarukousta - uusi varhaiskasvatussuunnitelma voi muuttaa myös joulun viettoa
https://m.iltalehti.fi/kotimaa/201711282200565343_u0.shtml Mitä ajatuksia herättää?
Kommentit (59)
Hieno asia. Uskontoa tulisikin opettaa niin, että tuolla jotkut uskovat näin, tuolla näin, ja täällä taas ihan toisinpäin. Monipuolisesti.
Kaikki uskonnollinen kasvatus pitäisi hoitaa kotona, eikä yhteiskunnan varoilla.
Rukoukset nyt on turhanpäiväisiä, mutta joulua olisi kiva juhlia tonttulakeilla, joululauluilla jne. Ei siihen tarvitsee liittää jumalaa ja jeesusta.
T: ateistiäiti
Kuinka monessa kodissa luetaan ruokarukous? Miksi ihmeessä se pitäisi lukea päiväkodissa? Uskominen ja ja siihen liittyvät tavat ovat perheen asioita, ei niitä kuulu pk:ssa tyrkyttää kaikille.
Kyllä tollanen uskontohömppä pitäis saada pois nyky-yhteiskunnasta, ihan joka paikasta.
Olen työskennellyt 15 vuotta päiväkodissa ja meillä ei ole koskaan luettu ruokarukouksia. viimeksi sellainen luettiin julkisesti jossain yhteisessä tilaisuudessa (joka ei ollut seurakunnan) kun olin kolmannella vuonna 1986.
Missä muulla kuin kristillisissä päiväkodeissa ruokarukouksia luetaan`?
Ihan hyvä uudistus, joka pitisi saada kouluihinkin mitä pikimmin. Pois kirkkotapahtumat ja aamunavaukset sekä pakollinen uskonnon opetus
Milloin tuo tulee siis voimaan? Tänä vuonna on päiväkodissa vielä pappi käynyt, en tiedä mitä tekemässä. Ei haittaa jos käynnit lopetetaan. Itse muistan omilta ala-asteajoilta kun pappi kävi selittämässä jotain ja heittämässä vettä päälle. Täysin turhanpäiväistä touhua.
Ensin kristillisyys kielletään päiväkodeissa ja kouluissa. Jossain vaiheessa koko Suomen kansaa kielletään rukoilemasta ruokarukousta ja viettämästä joulua.
Ottaen huomioon miten harva suomalaisperhe harjoittaa uskontoa, päiväkodeissa onkin ollut aika tavattoman paljon kristillistä ohjelmaa.
Ainakin meillä päin seurakunta tarjoaa aktiivisesti tilojaan ja ohjelmaa ja päiväkoti totta kai ottaa ohjelman vastaan, kun helpolla pääsee. Mutta välillä voisi miettiä vähän muitakin tapoja lähestyä juhlapyhiä.
Hyviä ajatuksia herättää. Iso vene kääntyy hitaasti, mutta vääjäämättä.
Toisaalta olen kieltänyt osallistamasta lastani mihinkään vieraita kulttuureja ja uskontoja esitteleviin tilaisuuksiin. Ramadanin päätösjuhla ei kuulu päiväkotiin, vaikka siellä sitä halutaan viettää. Jos ei juhlita joulua, ei juhlita muidenkaan uskontojen juhlia.
"Uusi vasu on itse asiassa melko uskontomyönteinen. Uskonnot ovat ihmettelyn ja pohdinnan kohteina, mutta kasvatus on uskonnollisesti sitoutumatonta, "Portell sanoo.
Hyvä homma. Ja kirkko irti valtiosta HETI! Joulua juhlittakoon perinteisenä suomalaisena pakanajuhlana jatkossakin pukkeine, muoreine ja tonttuineen. Kaikki muutkin aidot suomalaiset juhlat tulee palauttaa ja poistaa miekkalähetyksellä tilalle pakotetut luterilaiset ja muut lähi-idän kulttien höpöjutut kalentereista. Niitä viettäkööt kukin halutessaan sitten tahollaan.
Lapset päättäkööt itse uskostaan kun ovat tarpeeksi vanhoja näitä asioita pohtimaan. Tämä on hieno homma, KUNHAN ei tehdä tilaa muiden abrahamilaisten uskontojen invaasiolle.
Ei myöskään huntuja ja kaapuja saisi pitää julkisilla paikoilla kertomassa uskonnosta. Kuuluvat koteihin, kuten ruokarukouksetkin.
Miksi pitäisi muistuttaa kanssaihmisiä mistään islamilaisuudesta pukeutumalla erikoisuuksiin?
Erittäin hyvä juttu.
t. Ev-lut kirkkoon kuulumaton