Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodissa ei saa enää lukea ruokarukousta - uusi varhaiskasvatussuunnitelma voi muuttaa myös joulun viettoa

Vierailija
28.11.2017 |

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ateisti,  samoin mieheni, eikä lapsiamme ole kastettu. Olemme molemmat sitä mieltä, että uskonnon tunnustaminen ja päiväkoti sekä koulu eivät kuulu yhteen.

Kuitenkin - meillä suomalaisilla on aika vähän perinteitä. Perinteet ovat mielestäni tärkeitä, joten en ymmärrä, miksi joulun vietosta tulisi luopua. Joulu on suurimmalle osalle maallistunut juhla, mutta silti joulua vietetään useimmissa kodeissa vanhojen perinteiden mukaisesti, kuitenkin ilman uskonnollisia tunnusmerkkejä ja kirkkoa. Näin meilläkin. Joulupukki, lahjat, perinneruuat, joululaulut jne.

On todella sääli, jos suomalaisilta lapsilta viedään heidän kaikille sopivat vanhat perinteensä päiväkodeissa ja koulussa.

Tämä poliittinen korrektius muita uskontoja kohtaan tappaa omat perinteemme. Ihminen ilman perinteitä on juureton.

Vierailija
42/59 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä uudistus, joka pitisi saada kouluihinkin mitä pikimmin. Pois kirkkotapahtumat ja aamunavaukset sekä pakollinen uskonnon opetus

Toistan tämän vielä kerran, kirkko ei ole sama kuin kristinusko, eikä uskonto sama kuin kristinusko. Jos uskonnon opetus poistettaan kouluista, samalla pitää poistaa myös historian opetus. Sillä maailmanhistoriaa ei ole mitään mahdollisuutta ymmärtää, jollei ymmärrä kristinuskon, kirkkojen uskonnon, ateistien ja muiden uskontojen vaikutusta maailman tapahtumiin. Jos uskonnon opetus jätetään pois, historiaa voi opettaa ainoastaan vuosilukuina, mutta tapahtumien merkitystä ja tapahtumaketjuja on mahdotonta ymmärtää. Pelkkien vuosilukujen tankkaaminen päähän ei ole historia opettamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä muuta odotatte kun Suomi viedään pala palalta meiltä pois.

Luetteletko ne palat, mitä on viety? Minne ne on viety? Miksi et tee mitään, kun Suomi viedään pala palalta?

Tarkoitti varmaan niitä paloja jotka kristityt veivät suomalaisilta pakottaessaan väkivalloin uskontoaan tänne aikoinaan. Siinä hävisi kieltämättä paljon aitoa ja alkuperäisiä suomalaisia perinteitä ja tapoja.

Kristityt eivät ole koskaan pakottaneet väkivallon uskoaan kenellekään, kirkolliset ovat pakottaneet uskontonsa väkivalloin tänne aikanaan. Kirkolla ja kristinuskolla ei ole mitään tekemistä keskenään.

Vierailija
44/59 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olette joulukirkossa käymisestä? Kuuluuko suomalaiseen kulttuuriin vai pitäisikö sekin lopettaa päiväkodissa?

Kiitos jos viitsit kertoa mielipiteesi. Ja jos kannatat kirkkokäyntiä, niin kuuluuko lapsesi ev.lut kirkkoon?

t. Lto

Vierailija
45/59 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsille ei mistään islamista tarvitse kertoa. Me ollaan kristittyjä.

Mistään islamista? Heh, et ole tainnut raamattua juuri lukea. Etkö tiedä, että kyseessä on saman uskonnon eri suuntaukset? Kristuksesi on myös muslimien profeetta. Etkö voi ihan itse kertoa kristillisyydestä ja pidettäisiin päiväkodit vapaina kaikista uskonnoista? Parasta tietysti olisi, jos et kertoisi mitään vaan antaisit vanhempana itse tutustua asioihin.

Minä olen lukenut raamatun kannesta kanteen, eikä kristinuskolla ja islamilla ole mitään tekemistä keskenään! Koraanilla ja raamatulla ei ole mitään yhteistä, vaikka Jeesus siellä profeettana mainitaankin. Muhammad ei edes kirjoittanut koraania, koraani kirjoitettiin n. 500 vuotta Muhammadin kuoleman jälkeen tarinoista tämän elämästä. Koraani on parhaimmillaankin keskinkertaista Babylonialaista tarinan kerrontaa, sitä ei voi millään tavalla verrata raamattuun.

Vierailija
46/59 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olette joulukirkossa käymisestä? Kuuluuko suomalaiseen kulttuuriin vai pitäisikö sekin lopettaa päiväkodissa?

Kiitos jos viitsit kertoa mielipiteesi. Ja jos kannatat kirkkokäyntiä, niin kuuluuko lapsesi ev.lut kirkkoon?

t. Lto

Kannatan kirkkokäyntejä ihan tapakasvatuksenkin kannalta. En kuulu kirkkoon.

Vierailija
47/59 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maahamme tulleet muuttajat edustavat melko suurelta osalta islamia. Se on vahva ja sitouttava uskonto, jota yhteisöt pyrkivät ylläpitämään, koska se on heidän perinteensä. Nuortenkin on vaikea rimpuilla siitä irti, vaikka joillakin halua olisikin.

Katoliseen uskontoon liittyy myös vahvoja elementtejä, joten sekin siirtyy vahvasti sukupolvelta toiselle.

Evankelis-luterilainen uskonto ei ole enää vahvasti sitouttava, kuten palstaltakin huomaamme. Hyvin monet ovat hylänneet sen kokonaan (tähän joukkoon kuulun itsekin) ja osa kirkkoon vielä kuuluvista ovat vain ns. tapakristittyjä.

Käykö tässä niin, että maahamme jäävät voimakkaina vain nuo muut uskonnot luterilaisuuden kadotessa?

Käykö niin, että voimakkaina ne leviävät?

Kautta ihmiskunnan historian ihmisillä on ollut tarve turvata johonkin "suurempaan". Tuo tarve tulee todennäköisesti säilymään.

Käykö tässä niin, että varhaiskasvatussuunnitelma ja opetussuunnitelma edesauttavat perinteisen uskontomme katoamista ja sitä kautta muut uskonnot tulevat saamaan suuremman jalansijan? 

Vierailija
48/59 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
49/59 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies77 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistään islamista? Heh, et ole tainnut raamattua juuri lukea. Etkö tiedä, että kyseessä on saman uskonnon eri suuntaukset? Kristuksesi on myös muslimien profeetta. Etkö voi ihan itse kertoa kristillisyydestä ja pidettäisiin päiväkodit vapaina kaikista uskonnoista? Parasta tietysti olisi, jos et kertoisi mitään vaan antaisit vanhempana itse tutustua asioihin.

Minä olen lukenut raamatun kannesta kanteen, eikä kristinuskolla ja islamilla ole mitään tekemistä keskenään! Koraanilla ja raamatulla ei ole mitään yhteistä, vaikka Jeesus siellä profeettana mainitaankin. Muhammad ei edes kirjoittanut koraania, koraani kirjoitettiin n. 500 vuotta Muhammadin kuoleman jälkeen tarinoista tämän elämästä. Koraani on parhaimmillaankin keskinkertaista Babylonialaista tarinan kerrontaa, sitä ei voi millään tavalla verrata raamattuun.

Ei mitään tekemistä keskenään? XD Ja sitten itse toteat miten Jeesuskin molemmissa mainitaan, heh.

Vierailija
50/59 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. Lto

Joulukirkosta harva lapsi saa yhtään mitään. Kummastellaan isoa, kaikuvaa tilaa ja yritetään olla hiljaa. Ensimmäiset 10 min jaksetaan seurata, sitten alkaa penkissä pyöriminen. Alttarin käsinukeista näkee toisten selän takaa ehkä aasin korvan. Tarina on ihan liian pitkä ja vaikea seurattavaksi etenkin niille viki-lapsille, joiden vanhemmat ovat yrittäneet olla avarakatseisia ja päästäneet osallistumaan. Lauluja ei olla koskaan kuultukaan, tuiki tuiki tähtösen eka säkeistö menee kyllä muiden mukana viittoessa. Lopun herkkupussin haku on kaaos. Rukkasia ja kypärämyssyjä ongitaan penkkien välistä.

Tuleepahan käytyä, mutta käymättäkin pärjäisi.

T. Toinen lto

Vierailija
51/59 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://m.iltalehti.fi/kotimaa/201711282200565343_u0.shtml Mitä ajatuksia herättää?

Missään nimessä ei päiväkodeissa kuulu harjoittaa satuolentojen palvontaa, oikein hyvä uudistus tuo.

Juu, eikä ainakaan lukea Peppi Pitkätossua, Prinsessa Ruususia, Jaakkoa ja pavunvartta yms. Mistään joulutonttuloruista nyt puhumattakaan, tai pukille korttien askartelusta. :D T: fundamentalistinen änkyräateisti

Vierailija
52/59 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maahamme tulleet muuttajat edustavat melko suurelta osalta islamia. Se on vahva ja sitouttava uskonto, jota yhteisöt pyrkivät ylläpitämään, koska se on heidän perinteensä. Nuortenkin on vaikea rimpuilla siitä irti, vaikka joillakin halua olisikin.

Katoliseen uskontoon liittyy myös vahvoja elementtejä, joten sekin siirtyy vahvasti sukupolvelta toiselle.

Evankelis-luterilainen uskonto ei ole enää vahvasti sitouttava, kuten palstaltakin huomaamme. Hyvin monet ovat hylänneet sen kokonaan (tähän joukkoon kuulun itsekin) ja osa kirkkoon vielä kuuluvista ovat vain ns. tapakristittyjä.

Käykö tässä niin, että maahamme jäävät voimakkaina vain nuo muut uskonnot luterilaisuuden kadotessa?

Kautta ihmiskunnan historian ihmisillä on ollut tarve turvata johonkin "suurempaan". Tuo tarve tulee todennäköisesti säilymään.

Käykö tässä niin, että varhaiskasvatussuunnitelma ja opetussuunnitelma edesauttavat perinteisen uskontomme katoamista ja sitä kautta muut uskonnot tulevat saamaan suuremman jalansijan? 

Toivon että islaminuskoisilta myös kielletään rukoushetket, mutta näin ei tietenkään sovi tehdä 🤔

53/59 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kaikki kahlannut uskontotunnit ja rippikoulun käynyt. En ole kirkkoon kuulunut n. 14-vuoteen. Silti mun mielestä on hyvä, kun vaikks ehtoolla lyö kiittimet ristiin ja sanoo amen. Tunnen, ja tiedän eri uskonnot, pystyn etsimään Raamatusta eri jakeita jne...Olin kesällä ristiäissä vanhan kaavan mukaan ja perustin samalla uuden "mykkien seurakunnan"=kukaan ei tervehdi, ja meno on mykkää, tervetuloa, perinteiseen suomalaiseen mykkyyteen! Pappi oli viisas ja tajusi tunnelman😀 Pidetään perinteet korkialla!

Vierailija
54/59 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies77 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään tekemistä keskenään? XD Ja sitten itse toteat miten Jeesuskin molemmissa mainitaan, heh.

Tutki asiaa itse, niin ei ainakaan tyhmyyttään enää tarvitse hekotella.

Vierailija
55/59 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei käy. Nykyinen maailmankatsomuksemme on tieteellisteknologinen ja tämä on korvannut maallistuneen luterilaisuuden jo nyt lähes kokonaan. Sama suuntaus on havaittavissa lähinnä pohjoismaissa. Muualla maailmassa uskonnollisuus on koko ajan kasvussa. Myös kristillisyys siis esim. yhdysvalloissa. Toisaalta voi olla, että meilläkin alkaa yleistyä ns. henkinen ateismi kuten briteissä, jossa ateistit ovat omalsuneet uskonnoista yhteisöllisyyttä yms. ja järjestävät sunnuntaisin kokoontumisia ja yhteisiä menoja yhteisöllisyyden kaipuussaan. Toisaalta Suomi on henkisesti niin äärimmäinen kehitysmaa, että voi olla, että sisäistä tyhjyyttä ja kaipuuta osaksi jotain suurempaa tyydytetään jatkossakin viinalla, huumeilla, psyykelääkkeillä, viihteellä jne. Itse pakanana haen henkisyyttä lähinnä luontokokemuksista jne. Luonto pitää nöyränä ja kertoo minulle miten pieni olen päivittäin. Tuollaisiin uskonnottomiin kokouksiin ja tapahtumiin voisin kyllä mieluusti osallistua.

Vierailija
56/59 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies77 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies77 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tutkinut abrahamistisia uskontoja ihan tarpeeksi tietääkseni niiden yhtäläisyyksistä ja eroavaisuuksista.

Vierailija
57/59 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivon että islaminuskoisilta myös kielletään rukoushetket, mutta näin ei tietenkään sovi tehdä 🤔

Milloin kristityiltä, juutalaisilta jne. on kielletty omaehtoiset rukoushetket? Minkään lastentarhanopettajan johdolla niitä ei pidä viettää todellakaan.

Vierailija
58/59 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies77 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies77 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tutkinut abrahamistisia uskontoja ihan tarpeeksi tietääkseni niiden yhtäläisyyksistä ja eroavaisuuksista.

Ulosannin perusteella sanoisin että et lähellekään tarpeeksi, jotta voisit faktaan perustuvaa mieleipidettä asiaan sanoa.

Vierailija
59/59 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä homma! Muistan joskus viime vuosikymmenellä järkyttyneeni, kun olin päiväkodissa tetissä. Ruokailun tullessa alettiin lukea ruokarukousta ja itse ajattelin, että ei sellaista tehdä enää nykyaikana ja hämmennyksissäni purskahdin nauramaan. Hoitotädit mulkoilivatkin loppu ruokailun vihaisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan