Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkärin mielestä lapsi on liian lihava, koulun terkkarin mielestä liian laiha!

Vierailija
28.11.2017 |

Ja tässä siis yritellään selvitellä lapsen päänsäryn syytä. Eilen oli semmoinen tk-reissu että huh, olin karata sen lääkärin kurkkuun kiinni mutta onneksi ensi viikolla päästään yksityiselle! Ehkä siellä on järkevämpi ihminen vastassa.
Tytöllä on kaksoisleuka, niin on isälläänkin, tulee miehen suvusta eikä liity mitenkään painoon. Tyttö on 140cm pitkä ja painaa 30 kg eli terkkarin mielestä liian vähän ja tk lääkärin mielestä liikaa!
Ja tämä taas liittyy päänsärkyyn.. miten?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 9v poika, pituus 145cm ja paino 30kg.

Vierailija
2/22 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eugeniikkaa harjoittava lääkäri. Päänsärky ei liity lihavuuteen. Muutenhan yli puolet kansasta kärsisi päänsärystä. Kaksoisleukaakaan ei ole missään määritelty lihavuuden mittariksi. Sekin on eugeniikkaan liittyvä mittari.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päänsärky voi johtua alipainosta = ei syö, pää kipeytyy joten ymmärrän terveydenhoitajaa mutta lääkäriä en. 

Vierailija
4/22 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ihmiset ollaan erilaisia ja sille eivät lääkärit ja hoitajat mitään mahda.

Vierailija
5/22 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ihmiset ollaan erilaisia ja sille eivät lääkärit ja hoitajat mitään mahda.

Ollaan kaikki ihmiset kuitenkin samaa lajia. Ei se terveen ihmisen painon vaihteluväli mikään rajaton ole.

Vierailija
6/22 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos käyty silmälääkärillä?

Vierailija
7/22 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä tuollaisia lääkäreitä löytyy, minä menin kerran kipeän kurkun kanssa lääkäriin ja sain saarnan painostani. Kyllä , olen läski, mutta voisitteko tohtori nyt kurkata kurkkuuni kiitos!

Tuntuu, että jos on lihava tai mielenterveysongelmainen niin kaikki vaivat johtuvat niistä.  Mene vaikka molemmat kädet poikki  hakemaan apua, se johtuu koska olet lihava tai bibolaarinen tai masentunut.

Vierailija
8/22 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on seuraavana vuorossa, ellei yksityisen puolen yleislääkäri löydä vikaa

Aloittaja

Vierailija
9/22 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa ruuduntuijottelua tai muuten niska liikaa staattisessa asennossa? Mun lapsi sai päänsärkyä älypuhelimen käytöstä.

Vierailija
10/22 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
11/22 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono sisäilma aiheuttaa myös pääkipua. Itselläni on tästä kokemusta, kun vanhassa työpaikassa korvausventtiileitä oli yläkerrassa tukittu, kun kuulemma veti. No, alakerrassa ilma ei sitten vaihtunut juuri ollenkaan ja päivänmittaan olo kävi todella raskaaksi. Aiheutti todella voimakasta pääkipua, tapapainohäiriöitä jne.

Homekouluissa olevilla lapsilla on myös esiintynyt mm. pääkipua. Yleensä oireet vähentyneet/poistuneet koulun vaihdon myötä.

Myös liian harvoin syöminen / juominen päivän aikana voi aiheuttaa samoja oireita.

Paino mielestäni ok.

Vierailija
12/22 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä tuollaisia lääkäreitä löytyy, minä menin kerran kipeän kurkun kanssa lääkäriin ja sain saarnan painostani. Kyllä , olen läski, mutta voisitteko tohtori nyt kurkata kurkkuuni kiitos!

Tuntuu, että jos on lihava tai mielenterveysongelmainen niin kaikki vaivat johtuvat niistä.  Mene vaikka molemmat kädet poikki  hakemaan apua, se johtuu koska olet lihava tai bibolaarinen tai masentunut.

Itseasiassa monesti jatkuva flunssakierre tai sairastelukierre on sidoksissa lihavuuteen. Kun olin sairaalloisen ylipainoinen olin jatkuvasti kipeä, saikkua hain monen monta kertaa yhden talven aikana kurkunpääntulehdukseen.... keväällä sairaanhoitaja vihjaisi että olenko painoa yrittänyt pudottaa. Loukkaannuin tietenkin sydänjuuriani myöten mutta syksyllä tein elämäntapamuutoksen, aloitin liikunnan ja aloin syömään terveellisesti. Paino putosi 35kg... ja sairastelukierre loppui sen sileän tien!!!! :O 

Toki ylipainoisellakin voi olla terveelliset elämäntavat mutta uskallan väittää että harvemmin. 

Vierailija
13/22 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on seuraavana vuorossa, ellei yksityisen puolen yleislääkäri löydä vikaa

Aloittaja

Hammaslääkärillä? Mulla on ollut paljon pääkipuja, johtuen niskoista sekä purentaviasta (puren hampaita yhteen voimakkaasti, purentakisko yöksi auttoi suuresti)

Vierailija
14/22 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole kaikki kotona tuolla lekurilla, itsellä 10v 142cm ja 29,8kg poika ja lihavaa hänestä ei saa kyllä millään. 2cm lyhyempi samanpainoinen ei VOI olla lihava. Mutta yksi mikä aiheuttaa päänsärkyä on kuivuminen. Juoko tyttö tarpeeksi, mielummin tietenkin vettä kuin mitään mehuja tms. Katsoppa käsi- ja olkavarsia, pullottaako verisuonet. Jos pullottaa, vettä lisää lapseen, vähintään se litra päivässä muun juomisen lisäksi. Meillä esikoinen makasi kaksi viikkoa päänsäryn kanssa (alkoi aina iltapäivällä) pimeässä huoneessa. Tajuttiin tuo kuivuminen, alkoi juomaan riittävästi ja kappas ketaletta, päänsäryt katosi sen siliän tien.

Vierailija
15/22 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino on monelle ylipainoiselle todella arka aihe ja sen takia lääkärien ja muiden terveydenhuollon ammattilaisten pitäisi toki olla varovaisia siinä, miten asian ottaa puheeksi, ettei turhaan pahoita toisen mieltä. Mutta, mutta, valitettavan moni  ylipainoinen joko tietoisesti kieltää tosiasian tai ei sitä tiedä/ymmärrä, että ylipaino on oikeasti riskitekijä lähes kaikkiin sairauksiin - myös niihin flunssiin. Eli jos sinullakin on jo useampi flunssa vuodessa ollut, ehkä lääkäri halusi (vaikkakin sinun kannaltasi tökerösti) herätellä sinua ajattelemaan, että vastustuskykysi paranisi, jos saisit painoa alas ja elintavat terveellisikis. 

Vierailija
16/22 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa monesti jatkuva flunssakierre tai sairastelukierre on sidoksissa lihavuuteen. Kun olin sairaalloisen ylipainoinen olin jatkuvasti kipeä, saikkua hain monen monta kertaa yhden talven aikana kurkunpääntulehdukseen.... keväällä sairaanhoitaja vihjaisi että olenko painoa yrittänyt pudottaa. Loukkaannuin tietenkin sydänjuuriani myöten mutta syksyllä tein elämäntapamuutoksen, aloitin liikunnan ja aloin syömään terveellisesti. Paino putosi 35kg... ja sairastelukierre loppui sen sileän tien!!!! :O 

Toki ylipainoisellakin voi olla terveelliset elämäntavat mutta uskallan väittää että harvemmin. 

Höpö höpö. Flunssakierre ja sairastelukierre voi johtaa lihavuuteen. Tietysti jos on diabeetikko tai stressaantunut, niin silloin taudit iskevät helpommin. Mikäli olet ahdistunut lihavuudesta, niin olet silloin myös stressaantunut, jolloin sairastut myös helpommin. Eli syy on silloin stressi, ei lihavuus. Onnittelut kuitenkin laihduttamisesta. Mikäli paino pysyy yli 5v niin olet ehkä selvillä vesillä.

Vierailija
17/22 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino on monelle ylipainoiselle todella arka aihe ja sen takia lääkärien ja muiden terveydenhuollon ammattilaisten pitäisi toki olla varovaisia siinä, miten asian ottaa puheeksi, ettei turhaan pahoita toisen mieltä. Mutta, mutta, valitettavan moni  ylipainoinen joko tietoisesti kieltää tosiasian tai ei sitä tiedä/ymmärrä, että ylipaino on oikeasti riskitekijä lähes kaikkiin sairauksiin - myös niihin flunssiin. Eli jos sinullakin on jo useampi flunssa vuodessa ollut, ehkä lääkäri halusi (vaikkakin sinun kannaltasi tökerösti) herätellä sinua ajattelemaan, että vastustuskykysi paranisi, jos saisit painoa alas ja elintavat terveellisikis. 

Silloin jos korreloimalla toteaa jonkin ilmiön olevan ulkonäköön liittyvää, puhutaan eugeniikasta. Samalla tapaa kuin natsit päättelivät älykkyyttä juutalaisten nenän koosta. Eli lihavuus voi olla joissakin tutkimuksissa riskitekijä, mutta koska tutkimukset eivät ole kausaalisia, ei niistä voi millään tehdä sellaisia johtopäätöksiä, joita nyt tehdään. Ei etenkään yksilöiden kohdalla.

Vierailija
18/22 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin jos korreloimalla toteaa jonkin ilmiön olevan ulkonäköön liittyvää, puhutaan eugeniikasta. Samalla tapaa kuin natsit päättelivät älykkyyttä juutalaisten nenän koosta. Eli lihavuus voi olla joissakin tutkimuksissa riskitekijä, mutta koska tutkimukset eivät ole kausaalisia, ei niistä voi millään tehdä sellaisia johtopäätöksiä, joita nyt tehdään. Ei etenkään yksilöiden kohdalla.

Lihavuus EI ole ulkonäköseikka - se vaikuttaa terveyteen kokonaisvaltaisesti ja altistaa lukuisille sairauksille. Ei vain aineenvaihdunta- ja sydän- ja verisuonisairauksille, vaan tutkitusti mm. syövälle, astmalle, allergioille, tulehdussairauksille, tuki-ja liikuntaelisairauksille mielesterveyden sairauksille, uniapneaan jne. Eli ei sitä lääkäriä sen potilaan ulkonäkö kiinnosta, vaan terveydentila, ja siksi siihen ylipainoon puututaan. Eli unohdapa se juuri oppimasi hieno sivistyssana tai mene ainakin muualle esittämään tietäväistä.

Vierailija
19/22 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika söpöä - olet jostain oppinut sanat eugeniikka ja kausaalinen ja yrität niiden avulla esittää älykästä ja tietävää :D. No, 1) lääkäri ei puutu siihen ylipainoon ulkonäön, vaan terveyden takia, joten vertauksesi ei vain onnu, vaan on täysin raajaton, ja 2) nuo tutkimukset, joissa ylipainon on todistettu altistavan lähes kaikille sairauksilel, ovat nimenomaan löytäneet kausaalisen ytheyden ylipainon ja sairauksien välille. 

Vierailija
20/22 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Flunssakierre ja sairastelukierre voi johtaa lihavuuteen. Tietysti jos on diabeetikko tai stressaantunut, niin silloin taudit iskevät helpommin. Mikäli olet ahdistunut lihavuudesta, niin olet silloin myös stressaantunut, jolloin sairastut myös helpommin. Eli syy on silloin stressi, ei lihavuus. Onnittelut kuitenkin laihduttamisesta. Mikäli paino pysyy yli 5v niin olet ehkä selvillä vesillä.

Ei se flunssa sitä ruokaa kenenkään kurkusta alas työnnä. Lihavaksi tulee syömällä liikaa. Ihan itse jokainen sitä tavaraa suuhunsa lappaa.