Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva ei suostu imetysasentoon, apua

Vierailija
28.11.2017 |

Pienoiseni ei asetu napa-napaa-vasten asentoon (makuulla), vaan rimpuilee itsensä selinmakuulle. Muutenkaan en onnistu ihokontaktin luomisessa.

Teenköhän jotakin väärin, vai eikö vauvani vain pidä läheisyydestä? Kuinka häntä voisi läheisyyteen ja sylittelyyn sitten houkutella?

Vauva on myös alkanut käydä joskus rauhattomaksi imetyksen aikana. Joskus menee hienosti ja pieni nukahtaa rinnalleni, mutta toisinaan hän kääntyilee levottomasti kesken kaiken ja ruokailun lopettaessaan alkaa tuijottaa kattolamppua ja käyttäytyy kuin pelkäisi sitä. Ilmavaivoja ja refluksiakin voi olla.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita hyvä ihminen jotain toista imetysasentoa. Ja toista tapaa olla lähekkäin ja ihokontaktissa. Asento voi olla lapselle väärä, tai hän ei halua olla paikallaan vaan liikkua, mutta te voitte olla niissä asennoissa ja liikkua just niin kuin vauva haluaa, ei tarvi mennä sen opasvihkosen mukaan.

Vierailija
2/28 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan edellistä. Nyt vaan etsit teille sopivan asennon, ei aina tarvitse mennä oppaiden mukaan. 

Meillä vauva tykkäsi ruokailla niin, että minä makasin kyljelläni ja vauva makasi selällään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kakkonen välillä suostunut tissille muuten kuin imetystyynyn päällä maaten kun itse siis istuin. Kannattaa tosiaan kokeilla eri asentoja. Kaverilla oli vauva tosi huono syömään välillä oli sitä ns. rintaraivari aikaa ja he vetivät miehensä kanssa aina ihme shown ennen kun tissi saatiin vauvan suuhun,( mies heilutteli vauvaa sylissään ja kaveri tanssahteli edessä tissi paljaana, vauvan seuratessa tätä yhtäkkiä yllättäen tissi suuhun ja vauva söi). Ei heilläkään tämä vaihe kauaa kestänyt, eli kannattaa kokeilla rohkeesti eriasentoja ja vaikka tanssia jos ei muu toimi.

Tsemppiä, ja hienoa että yrität :D

Vierailija
4/28 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva vastustaa asentoa, se voi johtua siitä että asento on ollut aiemmin pielessä ja siinä on ollut vaikea syödä. Tavallisin virhe on laittaa lapsen pää liikaa kainaloon päin jolloin hän joutuu kumartamaan päätään etukenoon imiessään ja hengitys vaikeutuu - ei ihme että rimpuilee jos näin on käynyt. Eli jos asento ei toimi niin ensi alkuun siirrä vauvaa 15 cm sinnepäin minne vauvan jalat osoittaa. Vauvan pitäisi joutua kallistamaan päätään mieluummin vähän takakenoon syödessään. Toinen mitä kannattaa kokeilla on vähän pystympi kylkiasento tyynyn avulla.

En usko, että lapsi vierastaa läheisyyttä, mutta kaikenlaisia asentoja, joissa hengitys on hankalampaa, lapsi pyrkii vaistomaisesti välttämään.

Vierailija
5/28 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä lähtien varsinkin, kun vauva ei enää ollut vastasyntynyt, eli muutaman kuukauden iästä eteenpäin, imetin varmaan kymmenissä asennoissa. Olin kontallani sängyssä vauva allani, makasin selälläni lattialla ja vauva konttaili päälläni, seisoin ja mieheni seisoi vauva sylissä minua vastapäätä jne. Sitä asentoa käytetään, mikä milloinkin toimii.

Vierailija
6/28 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin tulla auttamaan ap jos tarvitset apua.

Vierailija
7/28 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sammuta nyt ainakin se kattolamppu.

Vierailija
8/28 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso netistä oikeat imetysasennot ja imuotteet. Hankala niitä on ilman kuvia neuvoa. Imetystukiryhmiä löytyy kyllä ja vaikka kotiin saa apua.

Vierailija
9/28 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen napa napaa vasten? Mistä te revitte näitä ohjeita? Itse en kuullut mitään ohjeita koko imetyksestä, se piti vain hoitaa siinä kaiken seassa. Imetysasento on se asento, missä lapsi juo sitä maitoa.

Vierailija
10/28 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja anna vauvalle rauhaa jos hän sitä kaipaa. Jo vastasyntynyt kääntää katseen pois jos ei kiinnosta. Syötte hämärässä kun on nälkä, kunnon röyhtäytys ja imetysasennon ja otteen tarkastus.

Vierailija
11/28 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen napa napaa vasten? Mistä te revitte näitä ohjeita? Itse en kuullut mitään ohjeita koko imetyksestä, se piti vain hoitaa siinä kaiken seassa. Imetysasento on se asento, missä lapsi juo sitä maitoa.

Tämä sama napaneuvo annettiin minullekin vuonna 1996. Sopiikin ihan hyvin vastasyntyneen imetysasennoksi yleensä.

Vierailija
12/28 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se vauva sinun läheisyyttä vierasta. Koita tosiaan muita asentoja jos siis et ole jo koittanut. Minulla on itsellä kohta 4kk ikäinen vauva ja tuoreessa muistissa on imetyksen haastavuus. Meillä ei sitten lopulta sujunut yhtään. Kuukauden taistelin muttei vauva suostunut ikinä imemään rintaa. Sinun vauva sentään imee kuitenkin? Se on jo iso alku.

Itse koitin imettää seisten, kävellen, istuvalleen, makuultaan, suihkussa jopa. Nyt vauva syö vain pullosta.

Mutta siis, imetysasentoja on monia. Sitten kun imetys lähtee sujumaan niin se on helppoa ja vaivatonta. Kahta lasta olen kuitenkin onnistuneesti imettänyt. Mutta aina se ei silti suju. Toivotan onnea imetystaipaleelle ja löydätte parhaan asennon teille molemmille 😊

Vierailija
13/28 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa oikea imetysasento. Olet heti viisaampi.

Vierailija
14/28 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen silmät ovat herkät, ehkä se kattolamppu todella häiritsee häntä. Muista laittaa vauvalle tunnelmavalaistus.

Tulee vähän tuntu, että lapsella voi todellakin olla epämukava hengittää, tai olla refluksia tai vatsakipua jos ei halua olla tietyssä asennossa puristettuna sinuun. Kokeile vaikkapa sellaista asentoa, jossa makaatte kummatkin sivuttain sängyllä, etkä vedä vauvaa kiinni tiukasti itseesi vaan annat vauvalle mahdollisuuden liikkua itse ja asettua haluamaansa asentoon. Tue kevyesti vauvan asentoa kädellä. Voit tukea omaa asentoasi tyynyillä.

http://blogi.ozbaby.fi/2015/02/11/viisi-askelta-hyvaan-imetykseen/

Kiinnitä huomiota siihen ettei vauvan ruokatorven alue "rutussa" vaan että maito valuu nätisti kurkusta alas.

Vierailija
15/28 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota se asento, mikä vauvalle sopii. Katso että vauvan sieraimet pysyvät auki. Paina rintaa vaikka sormella.  Älä pidä kirkkaita valoja kun imetät. Ota mieluummin käyttöön pöytävalo tai öiseen imetykseen semmoinen patterilla toimiva valo. Melatoniinin eli nukahtamishormonin taso pysyy vauvalla korkeampana, kun ei ole liian kirkkaat valot.

Olen neljä vauvaa imettänyt ja yksikään keissi ei ollut samanlainen, mutta kirkkaita valoja imettäessä kannattaa iltaisin ja öisin vältellä, jos haluaa että vauvalle kehittyy päivärytmi.

Vierailija
16/28 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä lähtien varsinkin, kun vauva ei enää ollut vastasyntynyt, eli muutaman kuukauden iästä eteenpäin, imetin varmaan kymmenissä asennoissa. Olin kontallani sängyssä vauva allani, makasin selälläni lattialla ja vauva konttaili päälläni, seisoin ja mieheni seisoi vauva sylissä minua vastapäätä jne. Sitä asentoa käytetään, mikä milloinkin toimii.

Olisipa kiintoisaa tietää, miksi ihmeessä tätä kokemustani alapeukutetaan. Varmaan taas tätä äidit tukevat toisiaan -meininkiä. Ehkä olisi pitänyt jatkaa, että noilla erikoisimmilla asennoilla selvisin pahasta rintaraivarikaudesta lopettamatta imetystä. Vauva jaksoi imeä asennoissa, joissa sai samalla heiluttaa käsiään ja hieman liikkua. Imetin esimerkiksi kontallani siksi, että joinain päivinä se oli ainoa asento, jossa vauva suostui syömään. Noina aikoina vauva sai raivokohtauksen jo siitä, että yritin ottaa hänet syliin napa napaa vasten. Mutta ilmeisesti olisi pitänyt itkettää vauvaa ja itseä mieluummin, kuin etsiä toinen asento! Mutta tämä oli vain välivaihe. Kun vauva kasvoi, raivarit jäivät taakse ja syliin rauhoittuminen onnistui taas. Mutta sori kun jaoin kokemukseni.

Vierailija
17/28 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytin tyynyjä apuna oikeaan asentoon sekä vauvan tukemiseen.

Vierailija
18/28 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä neuvoja on tässä ketjussa annettu, kyllä se siitä. Se vielä pitää mainita että vaikka vauva ei suostu johinkin asentoon nyt, se voi myöhemmin onnistua.

Vierailija
19/28 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei maito noussut rintoihin, korvikkeills lähes alusta jouduin menemään. Otin vauvan paljasta ihoani vasten syötön ajaksi, pää rinnan kohdilla sydäntä kuunnellen. Vauvat viihtyneet puoli-istuvassa paremmin, liekö sitten makuullaan ilmat vaivannut.

Vierailija
20/28 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa aina röyhtäyttää syötön aikana ja sen jälkeen. Meillä vauva lopetti aina syömisen kun röyhtäisy oli tulossa, sitten nostin olalle röyhtäsemään ja sen jälkeen syöminen taas jatkui.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi