Kuuluuko isän maksaa vauvalle kaikki mitä se tarvitsee? Mitä mieltä?
Äiti elättää itse itsensä ja lapsilisillä ostetaan vauvalle ruoat. Vaimo vaatii,että minä isänä ostan vauvalle kaiken muun rattaat, vaatteet, helistimet jne jne. Onko oikein? Esikoista odotetaan, enkä tiedä mikä olisi paras ratkaisu. Rahasta ei ole kuitenkaan puutetta. Mies 32v
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä pariskuntia ketkä ovat jo siinä vaiheessa että yhteinen lapsi tulossa ja jaksetaan miettiä että kumpi ostaa rattaat ja kumpi helistimet...! Eikö talouden pitäisi olla sen verran yhteinen että ihan sama kumpi maksaa, kunhan molemmat huolehtivat että molemmilla on suunnilleen saman verran rahaa käytössä. Minusta täysin kohtuullista että isä ostaa vaikka nuo kaikki vauvan hankinnat jos äiti on esim ajatellut säästää että voi äitiyslomalla maksaa kaikki omat kulunsa.
Turhaan riehut vai oletko kenties vähävarainen? Mies 32v
En riehu? Niin ehkä vähävaraiset (kuten ilmeisesti te) haluavat miettiä tarkkaan joka sentin helistimien ostosta lähtien. Meillä ei ole onneksi rahasta noin tiukkaa että pitäis moisia miettiä vaan se maksaa kummalla sillä hetkellä enemmän käyttötilillä.
Me emme ole vähävaraisia. Avasin vauvalle jo oman säästörahaston tulevaa varten, jotta voi isona matkustella ja maksaa yliopisto-opinnot. Mies 32v
Niin, yleensä vähvaraiset jakavat vähästää, mutta rikkaat pitävät tiukasti rahoistaan kiinni, viaka se rahoita hyötyjä olisi oma lapsi tai lapsen toinen vanhempi. Olet oksettava, ap.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä pariskuntia ketkä ovat jo siinä vaiheessa että yhteinen lapsi tulossa ja jaksetaan miettiä että kumpi ostaa rattaat ja kumpi helistimet...! Eikö talouden pitäisi olla sen verran yhteinen että ihan sama kumpi maksaa, kunhan molemmat huolehtivat että molemmilla on suunnilleen saman verran rahaa käytössä. Minusta täysin kohtuullista että isä ostaa vaikka nuo kaikki vauvan hankinnat jos äiti on esim ajatellut säästää että voi äitiyslomalla maksaa kaikki omat kulunsa.
Mitä ihmeen lisäkuluja sillä naisella on äitiyslomalla? Hän saa silloin täyden palkan (melkein kaikilla aloilla), joten mikä kumma edellyttää sitä, että miehen tulee ostaa rattaat, helistimet ja hilavitkuttimet?
Vauvan kulut puoliksi, tulojen mukaan, lisäksi äidin ansion menetys + eläkekertymästä puolet, niin kauan kun lapsi on kotihoidossa.
AP:lle vinkki. Jos ette ennen lasten tekoa keskustelleet talouden hoidosta ja ole siitä samoilla linjoilla niin halvemmaksi sinulle tulee ihan vain ottaa ero ja maksaa elarit. Tähän te päädytte kuitenkin, joten mitä turhaan pitkittää.
Meillä minä maksoin kaiken, koska minä ne hankinnat tein. Miehen kanssa kyllä isommista hankinnoista keskusteltiin, vaunuille ja kalusteille sovittiin budjetti. Mutta meillä onkin ns. yhteiset rahat, kun toinen opiskeli niin toinen teki ylitöitä ja kun minä olin lapsemme kanssa kotona oli miehen vuoro toimia laskujen maksajana ja elättäjänä. Edelleen minä olen ostanut lapsillemme varmaan jokaisen vaipan, vaatteen, tarvikkeen, lelun ja välineen, mies taas huonekaluja, kodinkoneita jne. Rahasta saa helposti riitaa aikaiseksi, siksi meillä ei mitään prosenttiosuuksia laskeskella.
Jollette keskenänne pysty tätä asiaa sopimaan, mites kaikki suuremmat lasta koskevat päätökset?
Vierailija kirjoitti:
Yhteinen lapsi, joten kulut puoliksi.
Tämä ei ole reilua, jos tulostaso on kovin eri. Ja toisen ollessa äitiyslomalla tulot ovat äidillä tosi pienet ja kuuluu, että silloin isä elättää. Lain mukaankin monessa maassa on olemassa elatusvelvollisuus. Jos äiti on töissä ja isä kotona hoitamassa lasta, tietenkin toistepäin. Kannattaa sopia prosenttiosuus tuloista, joilla maksetaan yhteisiä kuluja (joihin kuuluu myös lapsen kulut). Näin jää molemmille myös omaa käyttörahaa.
Ei kuulu maksaa, koska äiti päättää, mitä vauva tarvitsee.
Äiti äitiyslomalla ja mies työssä jos vielä asuntovelkaa niin siinähän käy niin että mies maksaa suurimman osan.
Ap. Kerro nyt paremmin koko juttu.
Missä maassa asutte, oletteko molemmat suomalaisia eli oletteko oikeutettuja Suomen sosiaaliturvaan, ja mitä ihmettä tarkoitit sillä että lapsilisä on sinun lapsilisäsi mitkä olet säästänyt... siis oletko säästänyt vauvasta 17-vuotiaaksi omia lapsilisiäsi ja nyt annat niitä lapsellesi...?
Paljonko vaimon tulot on äitiyslomalla, kuinka pitkään hän pitää äitiyslomaa, onko hänellä työpaikka mihin mennä äitiysloman jälkeen?
Jos kerran olette naimisissa, niin miksi sillä on mitään väliä kumpi ostaa lapselle kaiken, eikö se ole luontevaa että se ostaa jolla on ylimääräistä rahaa.
Meillä ei olla edes mietitty sitä, kumpi maksaa kalliimmat hankinnat. Miehellä on enemmän rahaa, joten hän on automaattisesti ostanut mm. vaunut. Itse olen hankkinut vähistä rahoistani mm. hoitopöydän, sitterin, kaikki vaatteet ja ostanut tosi usein ruokaa ja vaippoja.
Vierailija kirjoitti:
Vauvan kulut puoliksi, tulojen mukaan, lisäksi äidin ansion menetys + eläkekertymästä puolet, niin kauan kun lapsi on kotihoidossa.
Hoidan vauvaa mahdollisimman paljon, mutta imettämään en yksinkertaisesti pysty. Hellin vauvaa, kylvetän ja syötän tarvittaessa tuttipullosta. Vaimo saa avukseen henkilökohtaisen lastenhoitajan, jottei joudu olemaan yksin minun ollessa töissä. Mies 32v
Vierailija kirjoitti:
AP:lle vinkki. Jos ette ennen lasten tekoa keskustelleet talouden hoidosta ja ole siitä samoilla linjoilla niin halvemmaksi sinulle tulee ihan vain ottaa ero ja maksaa elarit. Tähän te päädytte kuitenkin, joten mitä turhaan pitkittää.
Miten niin päädymme eroon? Emme ole eroamassa! Eiköhän se ole täysin normaali käytäntö suunnitella mihin rahansa laittaa ja mihin investoi ennen vauvan tuloa?! Olivat vanhemmat sitten köyhiä tai rikkaita. Mies 32v
Vierailija kirjoitti:
Äiti äitiyslomalla ja mies työssä jos vielä asuntovelkaa niin siinähän käy niin että mies maksaa suurimman osan.
Ei ole velkoja tai vuokraa maksettavana. Mies 32v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole reilua, jos tulostaso on kovin eri. Ja toisen ollessa äitiyslomalla tulot ovat äidillä tosi pienet ja kuuluu, että silloin isä elättää. Lain mukaankin monessa maassa on olemassa elatusvelvollisuus. Jos äiti on töissä ja isä kotona hoitamassa lasta, tietenkin toistepäin. Kannattaa sopia prosenttiosuus tuloista, joilla maksetaan yhteisiä kuluja (joihin kuuluu myös lapsen kulut). Näin jää molemmille myös omaa käyttörahaa.
Millä alalla äiti ei saa äitiyslomalla täyttä palkkaa? Olen ollut opettajana, sairaanhoitajana sekä yksityisellä ja julkisella sektorilla sekä osastonhoitajana. Joka paikassa äitiysloman ajalta on saanut palkkaa, joten tuntuu kummalliselta, että iso osa suomalaisista jäisi Kelan sairauspäivärahoille.
Vierailija kirjoitti:
Missä maassa asutte, oletteko molemmat suomalaisia eli oletteko oikeutettuja Suomen sosiaaliturvaan, ja mitä ihmettä tarkoitit sillä että lapsilisä on sinun lapsilisäsi mitkä olet säästänyt... siis oletko säästänyt vauvasta 17-vuotiaaksi omia lapsilisiäsi ja nyt annat niitä lapsellesi...?
Paljonko vaimon tulot on äitiyslomalla, kuinka pitkään hän pitää äitiyslomaa, onko hänellä työpaikka mihin mennä äitiysloman jälkeen?
Jos kerran olette naimisissa, niin miksi sillä on mitään väliä kumpi ostaa lapselle kaiken, eikö se ole luontevaa että se ostaa jolla on ylimääräistä rahaa.
On luontevaa, että se ostaa, jolla on rahaa. Ei niin, että joutuu vain maksajaksi. Eli jos äidillä ei ole tuloja, ei hän osta mitään, vaan odottaa, että toinen ostaa ja maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä alalla äiti ei saa äitiyslomalla täyttä palkkaa? Olen ollut opettajana, sairaanhoitajana sekä yksityisellä ja julkisella sektorilla sekä osastonhoitajana. Joka paikassa äitiysloman ajalta on saanut palkkaa, joten tuntuu kummalliselta, että iso osa suomalaisista jäisi Kelan sairauspäivärahoille.
Porukka ei taida tajuta, että äiiysloma ja vanhempainvapaa ovat kaksi eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen suomalainen, vaimo ei ja asumme Yhdysvalloissa, mutta tarkempaa sijaintia en kerro. Juurikin niin, olen säästänyt lapsilisät omalle lapselle ja sovimme vaimon kanssa ettei kaikkia käytetä kerralla. Vaimo tienaa hyvin töissä, on vakituinen työ, johon palaa mammaloman jälkeen. Sanoi, että haluaa olla kotona vuoden max kaksi, mutta katsotaan nyt. Mies 32v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen suomalainen, vaimo ei ja asumme Yhdysvalloissa, mutta tarkempaa sijaintia en kerro. Juurikin niin, olen säästänyt lapsilisät omalle lapselle ja sovimme vaimon kanssa ettei kaikkia käytetä kerralla. Vaimo tienaa hyvin töissä, on vakituinen työ, johon palaa mammaloman jälkeen. Sanoi, että haluaa olla kotona vuoden max kaksi, mutta katsotaan nyt. Mies 32v
Hah hah, Yhdysvalloissa vakituinen työ, josta äiti äitiyslomalla 1-2v, ja jonne sitten palataan... olihan tämä muutenkin kömpelö provo, mutta tämä nyt on oikeasti ihan vitsi.
T. Hyvää huomenta USAsta, jossa äitiyslomat lasketaan oikeasti viikoissa.
Vastuu puoliksi, käsittäen myös perhesuhteiden hoidon ja kaikkien perheenjäsenten hyvinvoinnista huolehtimisen sekä yhteisen ajan viettämisen.