Miehiä paikalla? Neuvokaa minua mitä tehdä tuon oman ukkoni kanssa
Ongelma on se, että minun mielestä kaikki kaatuu yksin minun niskaan eikä mies tee mitään kotitöitä, lähinnä sotkee vain (eikä siivoa omia jälkiään kuin osan niistä). Mies taas itse kokee raatavansa koko ajan perheen eteen. Olemme molemmat päivätyössä ja maksamme kaiken puoliksi, minun työpäivät on vähän pidempiä kuin hänen. Mistä löydän ratkaisua tähän kun mies ei tee mitään kotona mutta omasta mielestään tekee koko ajan paljon kotona? Neuvokaa miehet mitä tehdä tuollaisen ukon kanssa?
Kommentit (78)
Sika ei muutu. Siksi on paras jättää sika. Mutta jos et heti ole kypsä siihen ratkaisuun, voit toki yrittää tarjota hänelle päivittäin Äityliinin maksamakkarakeittoa. Se on herkkujen herkku, mutta ennen kaikkea nostaa tarmokkuuden aivan uusiin sfääreihin. Uskon, että miehesi alkaa ahkeroida kotitöissä, kun aiirryt maksamakkarakeittolinjalle.
Pitääkö aina olla niin siistiä?
Jotkut naiset saavat hermoromahduksen jo siitä, että on jättänyt sukat lattialle tai ihan hirveää... kävellyt kengillä sisällä.
Jos nyt relaisit ja ymmärtäisit, että siisteys ei ole maailman tärkein asia. Lapsetkin voivat olla samoissa alushousuissa kaksi päivää ja lastensuojelu ei uhkaa.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö aina olla niin siistiä?
Jotkut naiset saavat hermoromahduksen jo siitä, että on jättänyt sukat lattialle tai ihan hirveää... kävellyt kengillä sisällä.
Jos nyt relaisit ja ymmärtäisit, että siisteys ei ole maailman tärkein asia. Lapsetkin voivat olla samoissa alushousuissa kaksi päivää ja lastensuojelu ei uhkaa.
Luitko ketjua läpi ennen kuin kirjoitit?
Olen jo kertonut, että minä voin elää sotkun keskellä, miehelle taas siisteys on hyvin tärkeää.
Minua ei haittaa jos joku kävelee joskus sisällä kengät jalassa, miestä sen sijaan haittaa. Sama koskee niitä lasten alushousuja.
Ap.
Kolmen teinin äiti kirjoitti:
Sika ei muutu. Siksi on paras jättää sika. Mutta jos et heti ole kypsä siihen ratkaisuun, voit toki yrittää tarjota hänelle päivittäin Äityliinin maksamakkarakeittoa. Se on herkkujen herkku, mutta ennen kaikkea nostaa tarmokkuuden aivan uusiin sfääreihin. Uskon, että miehesi alkaa ahkeroida kotitöissä, kun aiirryt maksamakkarakeittolinjalle.
Äityliinin maksamakkarakeitto on pelastanut monta parisuhdetta. Kannattaa kokeilla !
Vaihtakaa viikoksi osia. Mies tekee sinun hommat ja siinä miehen hommat. Sitten voitte päätellä, kumpi tekee enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtakaa viikoksi osia. Mies tekee sinun hommat ja siinä miehen hommat. Sitten voitte päätellä, kumpi tekee enemmän.
Nämä ns. helpot ratkaisuideat olen jo kokeillut ehdottaa. Mies ei ole niihin suostunut koska on kuulemma niin väsynyt ja kuulemma ei osaa laittaa ruokaa eikä tiedä mitä kaupasta pitää ostaa jne. Kaikkeen olen sanonut että voin antaa alussa tarkat ohjeet, jos haluaa. Silti kuulemma ei jaksa. Kun pakotan, niin molemmilla on paha mieli. Kyllä hän pakotettuna tekee, mutta ei se kivaa niin ole. Eikä se muuta tilannetta mitenkään, ei tee sen jälkeen oma-aloitteisesti enemmän. Ap.
Meillä kaikki tosiaan kaatuu niskaani. Talo olisi aivan sikolätti, jos en siivoaisi. Mies mielestään tekee myös kotitöitä. Joo vie roskat ja pesee omat pyykkinsä. Pyykit olen alkanut erotella, pesen vain omani ja lapsen pyykit, kun en oikeasti jaksa palvella siinäkin! Roskia en vie, että jotain jäisi multakin pois!
Mitä minä sitten teen, mielestäni kaiken. Vähintään viikoittain imuroin, luuttuan lattiat, pyyhin pölyt, ikkunat pesen pari kertaa vuodessa, vessan ja keittiön kerran päivässä, siihen päälle yleistä järjestelyä ja lattian lakaisua, tarvittaessa vaihdan petivaatteet ja tuuletan ne, kopistelen matot ja muut tekstiilit, pesen minun ja lapsen pyykit sekä kaikki muut tekstiilit, järjestelen kaapit ja vien turhat kierrätykseen, hankin lapselle kaikki vaatteet ja hankinnat, huolehdin, että lapselle kaikki tarvittava mukana...
Mies on imuroinut tässä talossa viiden vuoden aikana varmaan kerran. Ja sanottakoon vielä, että leikkaa nurmen, siinä menee viisi minuuttia. Minä haravoin, kitken rikkaruohot.. Autoani ei tarvitse laittaa, käytän sen omilla rahoillani 2 kertaa vuodessa renkaiden vaihdossa ja vuosihuollossa.
Ihmekös väsyttää, vai onko jotain näkymätöntä tosiaan jäänyt minulta huomaamatta, kun hänkin tekee kuulemma paljon kotitöitä. Molemmat siis käy töissä.. Ei ruumiillista kummallakaan..
Jos jaksat itse elää sotkussa niin neuvominen on helppoa.
Älä passaa aikuista miestä.
Pese vain omat pyykkisi. Tiskaa vain omat astiasi. Valmista vain oma ruokasi.
Anna tiskivuorten kasaantua ja laita itsellesi lukkojen taakse kertakäyttöastioita tai omat ateriointivälineesi. Vaihda lakanat ja tyynyliinat vain itsellesi ja siivoa vain omia jälkiäsi. Hommaa jääkaappiin lukollinen laatikko omille ruoillesi. Älä nalkuta tai kehota.
Anna miehen huomata kuinka paljon päivittäin jää tekemättä, ellet sinä ole asioita tekemässä. Uskoisin että aika pian miehesi on valmis keskustelemaan asioista järkevästi ja jakamaan kotitöitä tasapuolisemmnin.
Jos miehesi ote hetken kuluttua alkaa lipsua, aloita sama homma uudelleen alusta :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli joskus nuorempana hankala saada töiden jälkeen tehtyä mitään. Vanhempana olen alkanut liikkumaan ja harrastamaan, niin kotityötkin tulee tehtyä huomaamatta. Fyysinen työ kuormittaa ainakin minua enemmän kuin ns ajatustyö. Kunnon yöunet ja riittävä ravinto on a ja o. Onko sairauksia esim kilpirauhasen vajaatoimintaa tai muuta mikä voi vaikuttaa? Elämässä tulee myös kausia kun kaikki tuntuu raskaammalta kuin normaalisti. Mielekäs harrastus tukee jaksamista.
Miehellä ei ole harrastuksia, koska hän ei kuulemma jaksa harrastaa kun perheen eteen raataminen vie kaikki mehut. Olen yrittänyt käskeä häntä lähtemään harrastuksiin, mutta en minä voi aikuista miestä sentään pakottaa. Terve se on, ei sillä mitään sairauksia ole, on käynyt säännöllisissä tarkastuksissa työnantajan lääkärissä. Ap.
Masennus voi olla hyvinkin ovella jos ei mitään harrasta ja tuntee että kaikki voimat menee velvollisuuksissa. Miehet ei helpolla masennusta myönnä kun pitäisi vain pärjätä. Oletko kysynyt mitä se miehesi haluaisi harrastaa jos vain jaksaisi? Minulla oli kolmenkympin kieppeillä ongelmana että en syönyt tarpeeksi, ja varsinkaan riittävän usein. Nuorempana voi syödä miten ja koska vain, mutta kun ikää alkaa kertyä, ei vain jaksa. Se oli sellainen hieno herätys, että hel... vanhojahan tässä jo ollaan :) vaikea sanoa mikä miestäsi vaivaa, mutta itsestäni olen saanut aivan eri ihmisen liikunnalla, ruokavaliolla ja riittävällä unella.
Jätä tiskit tiskaamatta ja pyykit tekemättä. Meillä mies imuroi kun oli reilu 2 viikkoa taukoa imuroinnista. Itseä vähän häiritsi, mutta ajattelin että kun asutaan kaksin niin voin tehdä testin kauanko menee :)
Mies ei luovu saavutetuista eduista. On paljon helpompi olla vaikea, suuttua ja loukkaantua ja sitten ei tarvitse tehdä kotitöitä.
Mies haluaa asua täysihoitolassa. Mikään ei tule muuttumaan niin kauan kun et pysty pitämään puoliasi, pelkäät miehen ja omaa pahaa mieltä ja olet liian kiltti kotiorja.
Tätä ongelmaa ei olisi jos et olisi koskaan ruvennut kotiorjaksi ja miehen uudeksi äidiksi.
Minkä ikäisiä lapsi/lapset on? Älä vaan passaa heitäkin pilalle.
Nyt uudet tuulet teidän perheeseen...KAIKKI osallistuu kotihommiin eikä vain äiti!
Meillä toimi se että kirjattiin ne tehdyt hommat muutaman viikon ylös jääkaapin oveen kiinnitettyyn listaan. Se voi avata silmiä puolin ja toisin, meillä nimittäin kävi niin että vaimo joutui myöntämään että kyllähän minä itse asiassa leiviskäni hoidan vaikka saatankin istua sohvalla silloin kun häärää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä se sun mies noin käytännössä tekee kotona? Jos käytte kumpikin töissä, niin sitten kotityötkin puoliksi.
Minun mielestä mies ei tee mitään kotona, koska minun mielestä minä joudun tekemään yksin kaikki. Hänen mielestään hän raataa koko ajan kodin ja perheen eteen ja on siitä jopa väsynyt kun tekee niin paljon. Vielä en ole nähnyt mitä se hänen raatama kotityö olisi. Töitä hän tekee paljon, mutta niin teen minäkin. Ap.
Jos teillä on ihan konkreettisista, havaittavista tosiasioista noin vakavia erimielisyyksiä, niin ei tuossa yksimielisyyden löytyminen vaikuta kovin todennäköiseltä.
Oletteko te siis keskustelleet asiasta rakentavaan sävyyn ja mies vaan sanoo tekevänsä kotitöitä, mutta ei pysty nimeämään mitään konkreettista, mitä on tehnyt? Vai mitä ihmettä? Todella vaikea ymmärtää, miten täysijärkisillä ihmisillä voisi olla erimielisyyttä tuollaisesta asiasta, jonka todentaminen on aivan triviaalia.
Haha, et ole näköjään ikinä törmännyt "hyökkäys on paras puolustus mieheen" :D jos häneltä kysyy mitä hän on tehnyt niin vastaus on "ai mitä minä olen tehnyt?? Kuule koko päivän raatanut täällä!! Koko illan minä olen tehnyt, sitä minä kuule olen tehnyt!" ja paiskoo ovia. Sitten kun kysyt että niin ihan konkreettisesti mitä olet tehnyt, esim imuroinut? Laittanut pyykit? On vastaus "haista kuule vee! Sinulle ei mikään riitä!! MITÄ SINÄ OLET TEHNYT, SINÄ ET IKINÄ TEE MITÄÄN OLEN NIIN KYLLÄSTYNYT TÄHÄN!!" ja lähtee.. Jos yrität tilanteen rauhoituttua palata asiaan on vastaus "miksi haluat taas tapella? En halua enää tapella, puhutaan jostain muusta" :)
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se, että minun mielestä kaikki kaatuu yksin minun niskaan eikä mies tee mitään kotitöitä, lähinnä sotkee vain (eikä siivoa omia jälkiään kuin osan niistä). Mies taas itse kokee raatavansa koko ajan perheen eteen. Olemme molemmat päivätyössä ja maksamme kaiken puoliksi, minun työpäivät on vähän pidempiä kuin hänen. Mistä löydän ratkaisua tähän kun mies ei tee mitään kotona mutta omasta mielestään tekee koko ajan paljon kotona? Neuvokaa miehet mitä tehdä tuollaisen ukon kanssa?
Listatkaa kumpikin omat kotityöt ja vaihtakaa ne päittäin viikoksi. Siis myös ne raskaat miesten työt. Katsokaa sitten viikon jälkeen, tarviiko kotitöitä tasata
Haluat muutosta mutta et kuitenkaan koska miehelle tulee PAHA MIELI?! Nyt vähän valoja päälle nainen!
Vierailija kirjoitti:
Vaimollani on hyvä konsti kotitöiden jakamiseen. Monesti hän kysyy: kumman teet ja siihen perään kaksi eri kotityötä. Siitä sitten valitsemaan. Enkä aina edes tee sitä helpompaa vaihtoehtoa, sen verran arvostan sutturaani. Ja aina olen toisen vaihtoehdon tehnyt ja samoin on sutturakin. Veikkaan että pimppi kävisi tyhjäkäyntiä jos kotityöt jättäisin laiskuuttani tekemättä.
T. M30
Tarkennusta vielä Ed:
Siis toki vaimo tekee sen toisen vaihtoehdon kotitöistä eikä vain latele vaihtoehtoja! :D
T. M30 (onnellisesti naimisissa)
Millaisessa sikolätissä mies eli silloin kun vasta tapailitte? Eli osaako edes siivota, onko hänellä mitään realistista näkemystä siitä, minkä verran kodin kunnossa pitäminen vaatii työtä?
Lakkaa nyt aluksi ainakin pesemästä miehen pyykit. Jos teillä ei ole yhteiset rahat niin lakkaa myös tekemästä ruokaa hänelle ja tiskaa vain omat astiasi. Syököön eineksiä.
Onko sillä ADHD tai muuten henkisesti ylirasittunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä se sun mies noin käytännössä tekee kotona? Jos käytte kumpikin töissä, niin sitten kotityötkin puoliksi.
Minun mielestä mies ei tee mitään kotona, koska minun mielestä minä joudun tekemään yksin kaikki. Hänen mielestään hän raataa koko ajan kodin ja perheen eteen ja on siitä jopa väsynyt kun tekee niin paljon. Vielä en ole nähnyt mitä se hänen raatama kotityö olisi. Töitä hän tekee paljon, mutta niin teen minäkin. Ap.
Jos teillä on ihan konkreettisista, havaittavista tosiasioista noin vakavia erimielisyyksiä, niin ei tuossa yksimielisyyden löytyminen vaikuta kovin todennäköiseltä.
Oletteko te siis keskustelleet asiasta rakentavaan sävyyn ja mies vaan sanoo tekevänsä kotitöitä, mutta ei pysty nimeämään mitään konkreettista, mitä on tehnyt? Vai mitä ihmettä? Todella vaikea ymmärtää, miten täysijärkisillä ihmisillä voisi olla erimielisyyttä tuollaisesta asiasta, jonka todentaminen on aivan triviaalia.
Olemme keskustelleet asiasta monta kertaa ihan rauhassa ja ainakin minä olen yrittänyt rakentavasti. Olen listannut kaikkea mitä minä teen (siivouksia, pyykkejä jne) ja pyytänyt mieheltä listaa mitä hän tekee. Hän pahastuu siitä keskustelusta ja kertoo miten paljon tekee asioita töissä ja miten väsynyt on ja miten tekee koko ajan kaikkea perheen eteen. Kun kysyn mitä konkreettista niin kuulemma minun pitää "asiaa sitten miettiä jos en sitä heti keksi" eli loukkaantuu kun kyseenalaistan hänen panostaan. Hän on hyväntahtoinen ja rehellinen ihminen, joka oikeasti on aika väsynyt ja oikeasti kokee tekevänsä hyvin paljon. Ap.
Mitä työtä miehesi tekee? Raskasta ruumiillista työtä? Varmasti on väsynyt jos päivän kiipeilee, kantaa, nostaa. Onko oma työsi fyysistä? Energiatasot voi olla ihan eri tasoilla työpäivän jälkeen. Saatteko nukuttua molemmat kunnon yöunet? Syöttekö kunnon ruokaa? Ei tuo pitemmän päälle tule toimimaan. Pakko teidän on jonkunlainen työnjako tehdä vaikka kuinka väsyttää ja ketuttaa ne kotihommat. Kokeilepa sellaista että siivouspäivänä kysyt rauhallisesti mieheltä että haluaako hän mieluummin esim: laittaa pyykit koneeseen vai imuroida. Eli annat kaksi vaihtoehtoa joista hän saa valita mieluisimman. Toimi minulla teinipojan kanssa. Ei tullut riitoja siivouksista koskaan. Vähän kuin pienen lapsen kanssa täytyy toimia, voi mennä ihan siinä huomaamatta se valinta ja työn tekeminenkin. Kiitos ja pusu päälle, että tietää oikeasti auttaneensa :)
Mies tekee raskasta ruumiillista työtä, minä raskasta henkistä työtä (olen yläasteen erityisluokan opettaja). Olemme molemmat uupuneita päivän jälkeen, mutta minun työpäivät on pidempiä kuin hänen, hänellä on vapaa-aikaa enemmän kuin minulla. Ymmärrän kyllä että hän ei sen raskaan fyysisen työn jälkeen jaksaisi tarttua koskaan lattialuuttuun tai kattilaan, mutta en minäkään jaksaisi kun olen pitkän päivän ollut tauotta melussa ja kaitsenut "eläinlaumaa".
Olen yrittänyt tuota, että tänään on siivouspäivä, haluatko laittaa pyykit vai imuroida. Hän vastaa, että on niin väsynyt töistä, että ei halua kumpaakaan. Jos sanon, että toinen niistä on nyt vain otettava, niin hän alistuneena ja väsyneenä huokaillen vastentahtoisesti tekee toisen, mutta saan pyytää sitä asiaa monta kertaa häneltä. Kiitän kyllä, mutta mies on jo ehtinyt masentua siitä tekemisestä niin kiitos ei enää auta. Ap.
Kertomasi perusteella faktat ovat nämä: sekä mies että sinä olette uupuneita työpäivienne loputtua. Sinä olet myös turhautunut ja loukkaantunut, koska sinä pinnisteket ja teet vielä kotityötkin.
Eiköhän olisi paras hankkia kotiapua ja organisoida työt niin ettette joudu kumpikaan tekemään mitään töitä useimpina päivinä töiden jälkeen. Laittakaa vähän rahaa teknologiaan ja kotiapulaiseen, valmisruokaan tms. Käyttäkää vapaa-aikanne paremmin eli menkää yhdessä lenkille tai johonkin muuhun harrastukseen, joka piristää mieltä ja kroppaa.
Tehkää tuosta yhteinen projektinne, koska pian olette kumpikin palaneet loppuun ja suhde pilaantunut riitoihin asiasta.
Sitten kun voitte kummatkin paremmin, mietitte yhdessä miten jatkatte.
Hankala tilanne. Mitä jos ostaisitte siivouspalvelun? Tai söisitte ulkona useammin? Kokeilkaa.