Nuorista äideistä on tullut uusavuttomia, enää ei osata edes jouluherkkuja koulun myyjäisiin leipoa
Ostetaan vaan kaikki valmiina jostain Prismasta. Sitten koulussa Veetit ja Janicat saavat hävetä äitiensä kädettömyyttä. Surullista, niin kovin surullista...
Kommentit (171)
Pidän kyllä leipomisesta ja osaan tehdä hyviä leivonnaisia, mutta aavistuksen rouhean ulkoasunsa takia niitä yleensä hyljeksitään. Lapsi on innostunut leipomisesta ja viime myyjäisiin halusi tehdä itse suklaamuffineita. Joku oli jo päättänyt tehdä ne, joten sai mustikkamuffinit. Myyjäisiä edeltävänä iltana maistettiin ja todettiin, että hyviä ovat. Niitä pikkusieviä väkertäneet luokkalaiset äiteineen katsoivat kieroon ja totesivat, että eihän noin rumia kukaan osta! Haloo, lapsi oli ensinnäkin tehnyt ne itse, eikä laittanut ja nähnyt vaivaa + maistettuaan yhden jos toisenkin mielipide kääntyi + hygienia oli kunnossa
Eniten päähän ottaa se, että aikuiset ihmiset avoimesti arvostelee toisten leipomuksia ja se, että kaiken pitäisi olla niin nättiä.. Ensi myyjäisiin tuo ei aio kuulemma tehdä mitään, enkä tee kyllä minäkään. Antaa niiden muiden hoitaa "paremmin"
Juu, mä olen 35-vuotias sinkkumies ja harrestelijakokki. Tällä hetkellä uunissa muhii reilu satsi chili, purjosipuli mac cheese juustomakaronilaatikkoa, aura-ja parmesaanijuustolla, johon tein valkopippurilla- ja savupaprikalla maustetun cheddarjuustokastikkeen.
Mitäs mammat olis kyseisestä mätöstä mieltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuollaisissa myyjäisissä mitään ideaa, eikö rahalla selviä helpommin ja nopeammin?
Selviää tietenkin, mutta silloin kukaan ei opi mitään rahan arvosta, yhteistyöstä, työnteosta tai mistään muustakaan myöhemmän elämän kannalta tärkeästä asiasta. Ainoa mitä siinä oppii on vasemmistolaisen ideologian mukainen ajatus siitä, että turha nähdä vaivaa, kun toistenkin siivellä voi elää ja rahaa saa aina tarpeen tullen taikaseinästä.
Ei, vaan työnteko yhdessä pienestä rahasta on just sitä kommunismia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuollaisissa myyjäisissä mitään ideaa, eikö rahalla selviä helpommin ja nopeammin?
Selviää tietenkin, mutta silloin kukaan ei opi mitään rahan arvosta, yhteistyöstä, työnteosta tai mistään muustakaan myöhemmän elämän kannalta tärkeästä asiasta. Ainoa mitä siinä oppii on vasemmistolaisen ideologian mukainen ajatus siitä, että turha nähdä vaivaa, kun toistenkin siivellä voi elää ja rahaa saa aina tarpeen tullen taikaseinästä.
No meillä on molemmat vanhemmat töissä, joten aikaa tuollaiseen näpertelyyn ei tosiaan ole. Mutta ymmärrän, että yyhoot ja muut työttömät kotonamakoilijat joutuu vääntämään jotain torttua näyttääkseen lapselle näitä normaalimaailman asioita.
Minä ostan lähileipomosta, ja kerron lapsille kuinka käsityötä ja työntekoa tulee tukea. Samalla tavalla kun siivoojastakin kerrotaan.
Olkaa hyvät, kihiskää.
Ei ole aikaa? Niin, ei kait sitä aikaa ole kun somessa pitää kiirettä pitää kulisseja yllä ja persettäkin pitää käydä salilla aina jossain välissä treenaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Pidän kyllä leipomisesta ja osaan tehdä hyviä leivonnaisia, mutta aavistuksen rouhean ulkoasunsa takia niitä yleensä hyljeksitään. Lapsi on innostunut leipomisesta ja viime myyjäisiin halusi tehdä itse suklaamuffineita. Joku oli jo päättänyt tehdä ne, joten sai mustikkamuffinit. Myyjäisiä edeltävänä iltana maistettiin ja todettiin, että hyviä ovat. Niitä pikkusieviä väkertäneet luokkalaiset äiteineen katsoivat kieroon ja totesivat, että eihän noin rumia kukaan osta! Haloo, lapsi oli ensinnäkin tehnyt ne itse, eikä laittanut ja nähnyt vaivaa + maistettuaan yhden jos toisenkin mielipide kääntyi + hygienia oli kunnossa
Eniten päähän ottaa se, että aikuiset ihmiset avoimesti arvostelee toisten leipomuksia ja se, että kaiken pitäisi olla niin nättiä.. Ensi myyjäisiin tuo ei aio kuulemma tehdä mitään, enkä tee kyllä minäkään. Antaa niiden muiden hoitaa "paremmin"
Tämmönen mielikuva minullakin, että pienisieluisia ja toimettomia kyttääjiä siellä huseeraa, joilla ei muutakaan sisältöä elämässä ole. Joten ei kiitos, minulla sentään onneksi on.
aiettäonherkullista kirjoitti:
Juu, mä olen 35-vuotias sinkkumies ja harrestelijakokki. Tällä hetkellä uunissa muhii reilu satsi chili, purjosipuli mac cheese juustomakaronilaatikkoa, aura-ja parmesaanijuustolla, johon tein valkopippurilla- ja savupaprikalla maustetun cheddarjuustokastikkeen.
Mitäs mammat olis kyseisestä mätöstä mieltä?
Mun donna sanoisi, että en syö, kun sun makaronit on liian pehmeitä. Yäk.
Mä en tiedä yhtään nuorta äitiä, jolla kyse olisi siitä ettei osaa leipoa. Suurin osa tutuistani leipoo mielellään, osalla ei ole aikaa ja osaa ei kiinnosta. Sama tosin pätee tuntemiini iäkkäämpiinkin äiteihin... Ihan ymmärrettävää minusta, myyjäisiinkin voi usein osallistua myös muuten kuin leipomalla. :)
Meidän perheessä muuten kaikki pitävät leipomisesta ja on mukavaa leipoa yhdessä lasten koulu- ja harrastusmyyjäisiin. :)
Myyjäiset ovat mennyttä maailmaa, en ymmärrä miksi joku vielä kuvittelee niiden kiinnostavan ketään. Itse olen aina skipannut kaikki tuollaiset, sekä ostajana että tekijänä. Krääsää on ihan tarpeeksi jo tässä maailmassa, en halua ostaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä on molemmat vanhemmat töissä, joten aikaa tuollaiseen näpertelyyn ei tosiaan ole. Mutta ymmärrän, että yyhoot ja muut työttömät kotonamakoilijat joutuu vääntämään jotain torttua näyttääkseen lapselle näitä normaalimaailman asioita.
Minä ostan lähileipomosta, ja kerron lapsille kuinka käsityötä ja työntekoa tulee tukea. Samalla tavalla kun siivoojastakin kerrotaan.
Olkaa hyvät, kihiskää.
Ei ole aikaa? Niin, ei kait sitä aikaa ole kun somessa pitää kiirettä pitää kulisseja yllä ja persettäkin pitää käydä salilla aina jossain välissä treenaamassa.
Aww. Kuule, jotenkin luulen että nämä myyjäismammat on kyllä niitä somesähläreitä. Mulla ei ole edes facebookkia, instoista tai muista blogeista puhumattakaan.
En ole koskaan leiponut kouluun mitään ja kerran ostanut jotain mehua ja karkkia.
Aina maksettu kaikki rahalla.
Näin on kaikki vanhemmat halunneet, onneksi.
En tykkää leipoa, ruokaa teen ja se riittää.
Avuttomia takavuosien naiset, eivät osaa edes tienata leipää pöytään ja elättää perhettään vaan ainoastaan leipoa pullaa muiden maksamista aineksista.
Miltä tuntuu?
Minä olen 45v, enkä todellakaan leivo koulumyyjäisiin.
Suomessa pitäisi olla ilmainen peruskoulu, siltä se ei enää vaikuta, aina ollaan vanhemmilta ruinaamassa rahaa tai millon mitäkin tekemistä. Tättähäärämammathan näitä kissanristiäisiä järjestävät, ja haluavat että kohta peruskoulu ON maksullinen, siihenhän tämä amerikan meininki ja hössötys lopulta johtaa.
Ei voisi vähempää kiinnostaa leipoa johonkin myyjäisiin, mistä ne omat tekeleet pitäisi sitten vielä itse ostaa takaisin. Olen monta kertaa ehdottanut, että voisin vain maksaa oman lapseni osuuden retkistä ja jättäytyä pois kaikesta tällaisesta - joka kerta, kun pitää tehdä muiden vanhempien kanssa jotain myyjäisiä tai muuta kivaa, meinaa järki lähteä. Miehen kanssa päätetään uhri kivi paperi sakset ja teemme ehdottoman minimin, mikä on pakko. En voi ymmärtää, miksi sitä omaa lastaan ei vaan voi maksaa.. ihmisillä on paljon parempaakin tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkaa hyvät, kihiskää.
"ei ole aikaa", siinäpä se kaikista paras perustelu itselle, eli suomeksi artikuloituna TEKOSYY, mennä eineshyllylle.
Ap leipokoon itse jos tykkää. Minä en leivo paitsi joskus omalle perheelle huvikseni. Vanhin lapsista jo täysi-ikäinen. Ihan hyvin on pärjätty.
Minä ainakin leivoin muutama vuosi sitten lukiossa ja sitä ennen yläasteella itse näihin koulun myyjäisiin ja kahvihetkiin. Olivat joka tapauksessa parempia ja kauniimpia kuin äidin, en viitsinyt edes kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Ei voisi vähempää kiinnostaa leipoa johonkin myyjäisiin, mistä ne omat tekeleet pitäisi sitten vielä itse ostaa takaisin. Olen monta kertaa ehdottanut, että voisin vain maksaa oman lapseni osuuden retkistä ja jättäytyä pois kaikesta tällaisesta - joka kerta, kun pitää tehdä muiden vanhempien kanssa jotain myyjäisiä tai muuta kivaa, meinaa järki lähteä. Miehen kanssa päätetään uhri kivi paperi sakset ja teemme ehdottoman minimin, mikä on pakko. En voi ymmärtää, miksi sitä omaa lastaan ei vaan voi maksaa.. ihmisillä on paljon parempaakin tekemistä.
Jos vain maksaisit lapsesi sisään luokkaretkelle, niin mitä hän siitä oppisi? Aivan niin, ei yhtikäs mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkaa hyvät, kihiskää.
Aww. Kuule, jotenkin luulen että nämä myyjäismammat on kyllä niitä somesähläreitä. Mulla ei ole edes facebookkia, instoista tai muista blogeista puhumattakaan.
Kuulostat syrjäytyneeltä.
Ensolle enää nuori äiti, vaan sitä sukupolvea, jota vähän vanhemmat huokaillen paheksui kun ei ole mitään kodinhoitotaitoja ”kun ei osaa enää edes itse vääntää kanalta niskoja nurin saati sianpääsyltttä valmistaa ”. Tms....mutta musta tuntuu, että ne nuoret äidit osaa jotain sellaisia juttuja mitä meikäläinen ei enää ikinä opi - niinkuin minäkin olen oppinut asioita joita minua edeltävä sukupolvi ei hallinnut.
Se leipokoon myyjäisiin ken ehtii ja jaksaa ja pystyy - minä teen niin mielelläni, ja jos sillä sitten maksetaan hitusen ’Janican ja Santeri-Pörrinkäisen’ luokkaretkeä niin olkoon sitten niin. Juttu siinä kuitenkin on se ’yhdessä sähläämisen kun lapset myyvät niitä tuotteita :)
Olkaa hyvät, kihiskää.