Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihansyöjien kaksoisstandardit ja viha vegaaneja kohtaan.

Vierailija
27.11.2017 |

Mä olen sekasyöjä joka yrittää vähentää lihan syömistä ja ihmettelen sitä vihaa mitä vegaanit joutuvat kohtaamaan lihansyöjiltä.

Voin kysyä nyt muilta lihansyöjiltä että miksi et sitten itse syö esim. halal lihaa kun onhan sekin sitä samaa kidutettua lihaa kuin meidän eläintuotanto lihat?
Miksi olet valikoiva?

Meidän lihatuotanto ei takaa kivutonta kuolemaa meidän eläimille tai edes kivutonta elämää.
Tehotuotanto takaa usein kidutetun elämän eläimelle.

Miksi lähes kaikki suomalaiset paheksuvat kuitenkin halal lihaa joka takaa kidutus kuoleman, mutta hyväksyvät tehotuotantoa joka
takaa kidutetun elämän ja usein myös kuoleman?

Onko vaikea ymmärtää että kasvissyöjät eivät halua syödä mitään eläintä mikä on joutunut kokemaan tuskaa elämänsä aikana, ja meillä lihatuotannossa on ihan samaa kidutusta monesti eläimiä kohtaan kuin mitä halal eläimet joutuvat kokemaan.

Meidän eläimet saattavat joutua kokemaan vastaavaa kipua elämänsä aikana, vaikka joskus loppu olisikin parempi kuolema.

Aika ajoin tulee uutisiin vielä erikseen teurastajat jotka kiduttavat sitä eläintä ennen teurastusta eikä kukaan voi varmentaa että se loppu on tuskaton. Jotkut teurastajat kun ovat sadisteja eikä meillä ole kunnon
valvontaa heitä kohtaan.

Joten on kumma että kyllä suomalaiset lihansyöjät ymmärtävät miksi Halalia kritisoidaan ja ovat aina äänessä halalia vastaan koska sen on kidutettua lihaa, mutta kuitenkin syövät hyvillä mielin euroopassa kidutettua lihaa.

Eikö kuulosta tekopyhältä?

Se että kasvissyöjä ajattelee myös meidän (euroopassa tuotettua) eläintuotantoa
ja kritisoi ja kieltäytyy syömästä täällä tuotettua lihaa, on lihansyöjien mielestä jotenkin tekopyhä tai siinä ei ole mitään järkeä ja heitä voi haukkua siitä syystä?

Eikös tekopyhä ole se joka huutaa halalia vastaan mutta samaa aikaan käyttää esim :

untuvatakkeja missä on käytetty kidutettuja lintuja kun heiltä revitään untuvat päältä heidän elossa ollessa ja linnut menevät shokkiin eikä lintu pysty syömään muutamaan viikkon johtuen shokista , kunnes sama toistetaan kun untuva kasvaa takaisin ennen linnun päätymistä lautaselle. Tämä siis on ok että ensin kidutetaan ja sitten teurastetaan, vaikka tämä on jo julmempaa kuin halal liha.

- Siat kastroidaan jossain tiloissa ilman puudukkeita.

-Lampailta leikataan ihoa ilman puudutusta loisten häätämiseksi. (merinovilla)

-Tai jossain maissa revitään puukolla sian hännät irti lman puudukkeita koska ovat ahtaissa tiloissa ja toiset porsaat näykkivät hännästä koska ovat niin ahtaissa tiloissa ja stressaantuneita.

-Broilerit ahdetaan ahtaaseen tilaan ja pidetään valot päällä koko ajan jotta linnut syövät ja lihovat enemmän.

Eivät sitten pysty kannattelemaan itseään ja saattavat jopa nälkiintyä kuoliaaksi ja saavat paljon murtumia jalkoihin mitä ei hoideta.

-Munijakanaja teurastetaan kaasuttamalla hengiltä kun heille ei ole enää käyttöä.

Eu:ssa on teuraat tainnutettava ennen tappamista, mutta joissain tapauksissa ennen tainnutusta eläin saattaa tuntea kipua tai tainnutus voi mennä pieleen eikä voida varmistaa etteikö eläin tunne kipua kun kurkku viilletään auki.
(eli toisin sanoen kokevat sen saman halal teurastuksen ilman rukousta)

Mun mielestä vegaanien vihaajat voisivat katsoa peiliin ja vähän miettiä näitä kaksoisstandardeja.
Mulle on melkein ihan sama syötkö lihaa, kunhan et yritä latistaa niitä vegaaneja jotka
yrittävät tehdä muutosta eläinten hyväksi.

Toivottavasti tämä saa sinut edes hetkeksi miettimään asenteitasi.

http://www.vegaaniliitto.fi/www/fi/tietoa/miksi-veganismi/elainten-olot
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/mets%C3%A4/hollanti-pist%C3%A4%C3%A4…
http://www.ess.fi/uutiset/art2278145

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa virallisessa teurastamossa teurastettu halal ei ole kidutettua, vaan eläin tainnutetaan ja samalla hetkellä aloitetaan verenlasku. Toimitusta valvoo eläinlääkäri.

Normiteurastuksessa eläinlääkäri ei ole paikalla. MOT:ssa nähdyissä salakuvausvideoissa näki, miten käy, kun sitä verenlaskua ei aloita saman tien. Pulttipistoolilla päähän ammuttu lehmä alkaa heräillä paha aivovamma päässään!

Eläinsuojelijana olen ihan miettinyt, siirtyisinkö suomalaisittain teurastettuun halaliin, kun siinä ainakin on ellä valvomassa ja tapetaan heti tainnutuksen jälkeen.

Vierailija
22/67 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme olkiukkoaloitus. Ei veganismin haittojen esiintuominen ole mitään vihaa. Ja minä haluan tukea kotimaisen luomulihan valmistusta sen sijaan, että olisin valinnoillani tuhoamassa sademetsiä.

En tarkalleen osaa sanoa vegaaniuden haitoista maapallolle, mutta sen tiedän että tehotuotanto ja eläintenkidutus on saatava loppumaan ja että se on erittäin haitallista eläimille,  ja on myös hyvä nähdä kaksinaismoralistisuus ihmisillä lihatuotantoa kohtaan, jotta olisimme valmiita ottamaan seuraavan askeleen eläinten parempaan hyvinvointiin.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme olkiukkoaloitus. Ei veganismin haittojen esiintuominen ole mitään vihaa. Ja minä haluan tukea kotimaisen luomulihan valmistusta sen sijaan, että olisin valinnoillani tuhoamassa sademetsiä.

Tuo sademetsäkö oli mielestäsi hyvä argumentti? Vegaani pärjää mainiosti vaikkapa pelkällä Suomessa viljellyllä ravinnolla, jatkuvasti yhä useampi tekeekin niin.

Vierailija
24/67 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vegaanius tuhoa sademetsiä. Mistä ihmeestä keksit tuollaiset aivopierun?

Kirjoittaja viittasi varmaan soijantuotantoon, joka kyllä tuhoaa sademetsiä.

Toki vegaanien ei ole mikään pakko syödä soijatuotteita. Valitettavan monet vain syövät.

Niin, tuotetusta soijasta muutama prosentti menee kasvissyöjien ruokaan, loput yli 90% lihakarjan rehuksi.

Vierailija
25/67 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökää nyhtökuraa ja pitäkää piä kii.

Vierailija
26/67 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vegaanius tuhoa sademetsiä. Mistä ihmeestä keksit tuollaiset aivopierun?

Kirjoittaja viittasi varmaan soijantuotantoon, joka kyllä tuhoaa sademetsiä.

Toki vegaanien ei ole mikään pakko syödä soijatuotteita. Valitettavan monet vain syövät.

Niin, tuotetusta soijasta muutama prosentti menee kasvissyöjien ruokaan, loput yli 90% lihakarjan rehuksi.

Tiedän. Kunhan mainitsin, että kirjoittaja varmaankin viittasi soijaan.

Toki jos vegaaneja olisi enemmän, vastaavasti soijasta menisi enemmän vegaanien ruuaksi.

Vierailija
27/67 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin yritän sekasyöjänä syödä mahdollisimman vähän lihaa. Ja olen samaa mieltä, että jotkut lihansyöntiään sairaalloisesti puolustavat ihmiset ovat ihan karmeita vegaaneja kohtaan.

Sen sijaan en ymmärrä tuntemissani vegaaneissa sitä (tunnen heitä nettiryhmän kautta paljon), että he vastustavat kaikkea keskustelua siitä, että eläintuotteiden tuotannosta tehtäisiin mahdollisimman eettistä. Päämääränä on se, että kaikkien eläinperäisten tuotteiden käyttö lopetetaan; vaihtoehtoja ei suvaita.

Mielestäni on aika epärealistista tähdätä siihen, että kaikki maailman ihmiset lopettavat esimerkiksi maitotuotteidenkin käytön tässä ja nyt. Enkä itse edes käytä maitotuotteita.

Tämä.

Minä olen niin kyllästynyt siihen mustavalkoiseen "maito on murha! liha on murha! maito on raiskaus" -huuteluun, vaikka sinänsä arvostan sitä, että joku ryhtyy vegaaniksi ympäristön vuoksi ja boikotoidakseen tehotuotantoa, sekä omasta periaatteestaan, että pitää tappamista vääränä.

Siinä kohtaa, kun esim. luomu, vapaat kanat ja lehmät, free range, jne. ovat "samaa paskaa" kuin tehotuotanto niin en enää pidä kyseistä vegaania eläinsuojelijana, vaan mustavalkoisena oman sädekehänsä kiillottajana.

Etenkin, kun vaikka vegaani pärjää ilman lihaa niin lemmikkikoirat ja lemmikkikissat eivät pärjää. Siinä kohtaa, kun nämä carnivoriperheenjäsenet yritetään laittaa vegaaniselle ruokavaliolle tai ajetaan niiden pitämisen kieltämistä, menee jo yli aika lujaa.

Henk.koht. ja netissä tunnen järkeviä ja suhteellisuudentajuisia vegaaneja ja heitä kunnioitan. Nuo äärivaahtoajat ovat sitten se sakki, josta en pidä. Pilaavat vegaanien maineen ja kylvävät riitaa eläinsuojeluliikkeen ja eläinoikeusliikkeen välille.

Vierailija
28/67 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Who cares!!

Vierailija
29/67 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Because i can.

Vierailija
30/67 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea loppuun.

Vierailija
31/67 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

''lähes 20% maailman kasvihuonepäästöistä aiheutuu metsien hävittämisestä, suurin osa tästä tropiikissa. Se on enemmän kuin tie- ja lentoliikenteen päästöt yhteensä! ''

Ehkä voisimme vaikka lopettaa ihmisten ahneuden ja lopettaa laittomat puiden kaatamiset jos kerta metsää haluat suojella?

http://www.greenpeace.org/finland/fi/kampanjat/metsa/sademetsat/

Vierailija
32/67 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkkaan ottaen tarkoitat "kidutetulla halal-lihalla"? Sitäkö, että muiden maiden lainsäädäntö nautojen ja lampaiden teurastuksen suhteen on erilainen eikä tainnuttamista ennen kurkun viiltämistä edellytetä niin kuin Suomessa? Vai tarkoitatko, että muslimit jotenkin kategorisesti kiduttaisivat eläimiä ennen teurastusta ihan vain huvin vuoksi? Tekstisi on niin dramatisoitua, ettei voi olla ihan varma, mihin viittaat.

Siinä olet oikeassa, että suomalainen tavallinen teurastus ja halal-teurastus eroavat toisistaan vain rukouksen osalta ja siinä, että kurkunleikkaajan on oltavava muslimikäsityksen mukaan puhdas (heillähän on aika tarkat peseytymissäännöt).

Ja Suomessa edellytetään teurastajan tarkistavan, että eläin todella on tajuton ennen kurkun leikkaamista.

Itse olen sekasyöjä, joka syö myös halalia, jos eteen sattuu. Harvemmin sattuu.

Vierailija
33/67 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mmmhp.. Syö mitä syöt mutta älä tule mun keittiööni jeesustelemaan.

Vierailija
34/67 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

''lähes 20% maailman kasvihuonepäästöistä aiheutuu metsien hävittämisestä, suurin osa tästä tropiikissa. Se on enemmän kuin tie- ja lentoliikenteen päästöt yhteensä! ''

Ehkä voisimme vaikka lopettaa ihmisten ahneuden ja lopettaa laittomat puiden kaatamiset jos kerta metsää haluat suojella?

http://www.greenpeace.org/finland/fi/kampanjat/metsa/sademetsat/

Minkä tieltä kuvittelet niitä metsiä kaadettavan? Viljelymaiden. Mm. juurikin soijan. Mitä enemmän kasvissyöjiä, sitä enemmän viljelymaata heidän ruokkimisensa vaatii. Kaikkea tuota maata ei saada ilemastosyistä laitumista, joten sademetsiä kaadetaan lisää ja kasvihuonepäästöt lisääntyvät.

Vierailija
35/67 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai niin.

Vierailija
36/67 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkkaan ottaen tarkoitat "kidutetulla halal-lihalla"? Sitäkö, että muiden maiden lainsäädäntö nautojen ja lampaiden teurastuksen suhteen on erilainen eikä tainnuttamista ennen kurkun viiltämistä edellytetä niin kuin Suomessa? Vai tarkoitatko, että muslimit jotenkin kategorisesti kiduttaisivat eläimiä ennen teurastusta ihan vain huvin vuoksi? Tekstisi on niin dramatisoitua, ettei voi olla ihan varma, mihin viittaat.

Siinä olet oikeassa, että suomalainen tavallinen teurastus ja halal-teurastus eroavat toisistaan vain rukouksen osalta ja siinä, että kurkunleikkaajan on oltavava muslimikäsityksen mukaan puhdas (heillähän on aika tarkat peseytymissäännöt).

Ja Suomessa edellytetään teurastajan tarkistavan, että eläin todella on tajuton ennen kurkun leikkaamista.

En usko että tekstini oli kovinkaan dramatisoitua, vai eikö se ole turhaan kiduttamista että eläintä ei tainnuteta kun viilletään kurkku auki? Kyllä se on minun mielestä ihan kiduttamista kun voitaisiin tainnuttaa ja vasta sitten viiltää se kurkku auki jotta eläin ei tunne kärsimystä.

Tietty , suomessakaan ei voida pitää siitä 100% kiinni siitä  että tainnutus onnistuisi ja eläin kärsii myös suomessa.

Pointtini on avata silmiä huomaamaan kuinka kaksinaismoralistista on olla lihansyöjä ja kuitenkin valikoiva koska kaikki lihatuotanto (tehotuotanto) on yhtä kärsimystä tällä hetkellä eläimille.

Myöskin minun teksti ei liity pelkästään nautaan sikaan ja kanaan vaan toin hanhen esimerkiksi koska siinä on jo julmaa kidutusta.

Vai onko sinun mielestä dramatisoitua puhua asioista niinkuin ne ovat?

ap

Vierailija
37/67 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa ne eivät vaan jaksa kuunnella ainaista tuputtamista miten pitäisi elää?

Vierailija
38/67 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liha on vaan niin hyvää... mmm... pekonia... rupes myös tekemään mieli haineväkeittoa :) Jouluna taas pääsee sitäkin syömään!

Vierailija
39/67 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanit ja aloituksen syyllistää lihaa syöviä. Siksi ehkä tulee vastareaktio. Sekasyöjät ylernsä huomioivat vegaanit juhlissaan, mutta vegaanit eivät huomioi lihaa syövien aatteita. Itse suosin lähiruokaa ja luomulihaa. Vältän esim.avokadoja jonka hiilijalanjälki on isompi kuin lihan. Qunoat yms.tuodaan kaukaa, mikä kuormittaa paljon enemmän kuin lähiliha. Mikä katsomuskanta pelastaa maailman? No vegaanit omasta mielestään vai?

Vierailija
40/67 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko että tekstini oli kovinkaan dramatisoitua, vai eikö se ole turhaan kiduttamista että eläintä ei tainnuteta kun viilletään kurkku auki? Kyllä se on minun mielestä ihan kiduttamista kun voitaisiin tainnuttaa ja vasta sitten viiltää se kurkku auki jotta eläin ei tunne kärsimystä.

Tietty , suomessakaan ei voida pitää siitä 100% kiinni siitä  että tainnutus onnistuisi ja eläin kärsii myös suomessa.

Pointtini on avata silmiä huomaamaan kuinka kaksinaismoralistista on olla lihansyöjä ja kuitenkin valikoiva koska kaikki lihatuotanto (tehotuotanto) on yhtä kärsimystä tällä hetkellä eläimille.

Myöskin minun teksti ei liity pelkästään nautaan sikaan ja kanaan vaan toin hanhen esimerkiksi koska siinä on jo julmaa kidutusta.

Vai onko sinun mielestä dramatisoitua puhua asioista niinkuin ne ovat?

ap

Lukekaa suomalaista halalia koskeva kommenttini sivulta 2.

Ja tosiaan, esim. itse en pidä kaikkea tuotantoa yhtä pahana kuin tehotuotantoa.

Esim.: https://www.aamulehti.fi/uutiset/hyva-elama-viimeiseen-hengenvetoon-par…

Ja tuota vertaa johonkin, missä eläimet on suurimman osan aikaa sisätiloissa, kiinni sidottuina, monen tunnin stressaava kuljetus teurastamolle, eläimet mahdolliseksi sairaiksi jalostettuja jne.

Minä ainakin näen noissa eroa. Kaikki eivät jostain syystä näe. Toiset idiootit ei välitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän