Ärsyttää suunnitelma jo 1 km/h ylinopeudesta sakottamisesta ja uudet kameratolpat
https://m.iltalehti.fi/kotimaa/201711272200562109_u0.shtml
Mua harmittaa siksi, että liikenneturvallisuus kärsii liikaa lisätyistä kameratolpista ja pienemmästä sakotuamarginaalista.
Jos joutuu supertarkkaan kyyläämään, mikä kaupungissa missäkin on rajoitus, se on pois liikenneympäristön seuraamisesta. Sai puoli vuotta sitten sakon ja nyt olen hyvin tarkkana nopeusmerkwistä, mutta huomaan, että jalankulkijat yms jää helposti huomaamatta.
Ratkaisu olisi se, että taajamamerkki olisi jatkossa 40 km/h rajoitus ja muita rajoituksia ei olisi taajamassa.
Ja mulle sopii ajaa koko ajan kaupungissa vaikka 30 km/h, mutta kerään sitten vaarallisia ohittajia taakseni hyvin nopeasti.
Kommentit (96)
Mulla on nyt kokeilu menossa, kun sain tähän joskus sellaisen neuvon.
ELi ajoin toukokuussa miehen nimissä olleella autolla kamera-autoon ja kun lappu tuli, niin merkkasin miehen puolesta että en ajanut, en tiedä kuka oli. Mun nimissä tuli lappu mennä tunnistamaan laitokselle, no en mennyt (kun "unohdin"). Vähän ajan päästä tuli toinen lappu. Hitsi kun sekin aika pääsi unohtumaan.
Nyt ei ole lappuja tullut. Joku sanoi, että vuoden ne jaksaa koittaa, sitten se siirtyy ratkaisemattomiin arvoituksiin. Tulkoon hakemaan kotoa, jos on niin tähdellistä.
Täällä ei ole pönttöjä 100km säteellä eikä kytät ole tutkanneetkaan ainakaan vuoteen,hyvin harva ajaa alle 10km ylinopeutta.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei tuon vertaa pysty hahmottamaan nopeutta katsomatta mittariin, ni ehkä olis parempi vaan pysyä poissa auton ratista
Ai että jos et pysty persdynolla arvioimaan nopeuttasi 1 km/h tarkkuudella niin pois auton ratista? No tulisi ainakin tilaa teille.
Liikenne tulee takkuilemaan ja liikenneraivo lisääntymään tosi pahasti yhden ylinopeuskilometrin takia.
Ne pienipalkkaiset kansalaiset, joiden on pakko käyttää autoa ja joilla ei ole varaa hankkia uutta vakionopeudensäätöineen, maksavat sitten sakotkin tästä lähtien. Tosin työssä käyvä väliinputoajien kansanosa on jo nyt maksanut itsensä henkihieveriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei tuon vertaa pysty hahmottamaan nopeutta katsomatta mittariin, ni ehkä olis parempi vaan pysyä poissa auton ratista
Varsinkin, kun autoissa nykyisin on nopeusrajoitin ja vakionopeudensäädin.
Nämähän toimivatkin ihan saatanan hyvin kaupungissa tuhansien muiden autoilijoiden, jalankulkijoiden ja korttelin välein vaihtuvien rajoituksen parissa. Ääliö.
Vierailija kirjoitti:
ELi ajoin toukokuussa miehen nimissä olleella autolla kamera-autoon ja kun lappu tuli, niin merkkasin miehen puolesta että en ajanut, en tiedä kuka oli. Mun nimissä tuli lappu mennä tunnistamaan laitokselle, no en mennyt (kun "unohdin"). Vähän ajan päästä tuli toinen lappu. Hitsi kun sekin aika pääsi unohtumaan.
Nyt ei ole lappuja tullut. Joku sanoi, että vuoden ne jaksaa koittaa, sitten se siirtyy ratkaisemattomiin arvoituksiin. Tulkoon hakemaan kotoa, jos on niin tähdellistä.
Lisään vielä, että jos sakon saan, niin maksaisin sitä euron aina, sitten kun lähettävät muistutuksen, niin uuden euron. Eivät saa periä sakoista korkoa, eikä se saa mennä ulosottoon tms.
Vierailija kirjoitti:
Vuosien varrella on kamera ottanut varmasti 20-30 kuvaa eikä yhtään lappua ole tullut.
Työkaveri ajoi kamera-autoon mistä tuli lappu töihin,tapahtuma paikan osoite oli outo ja lähetettiin takaisin ettei firman auto ole ollut ko. Osoitteessa ikinä,eivät lähettäneet uutta lappua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se järkevää että kuskin huomio kiinnittyy nopeusmittarin vilkuilemiseen, cruiserin säätämiseen ja nopeusrajoituskylttien & kameroiden seuraamiseen liikennetapahtumien seuraamisen sijaan.
Ja mitenköhän tällä politiikalla pääsee ohi niistä jotka ajaa varoiksi sen muutaman km/h alle rajoituksen (joita on yli puolet tiellä liikkujista)?
Miksi pitää välttämättä päästä ohi? Jos matka on vaikka 30km, ja ajat sen vaikka 77km/h verrattuna 85km/h, niin eihän siinä voita kuin muutaman hassun minuutin. Ratkaisu on lähteä matkaan sitten sen viisi minuuttia aikaisemmin. 😉 Sitten jos puhutaan satojen kilometrien matkasta niin ymmärrän, että on kiva päästä siitä kuuttakymppiä ajavasta ohi.
Mielenterveyden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Milloin te idiootit ymmärrätte, että nopeusrajoitus on se vauhti jota kovempaa ei saa ajaa. Kukaan ei kiellä ajamasta hitaampaa. Itse ajan aina mittarin mukaan korkeintaan sitä kulloinkin ilmoitettua nopeutta ja jos on huono keli niin sitten vielä hitaampaa. En syyllisty mihinkään rikokseen.
Onneksi alinopeudestakin tulee nyt sakotettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosien varrella on kamera ottanut varmasti 20-30 kuvaa eikä yhtään lappua ole tullut.
Työkaveri ajoi kamera-autoon mistä tuli lappu töihin,tapahtuma paikan osoite oli outo ja lähetettiin takaisin ettei firman auto ole ollut ko. Osoitteessa ikinä,eivät lähettäneet uutta lappua.
Olet siis ajanut vähemmän kuin 5km/h ylinopeutta.
Ihmettelin vuosia sitten, kun ensimmäiset tuollaiset pöntöt ilmaantuivat maisemaan, että eivätkö ihmiset vedä spray-maalilla niiden linssejä umpeen. Joskus alkuaikoina jotkut mojauttelivat niitä haulikoilla, mutta ihmeen kiltisti niiden on annettu olla rauhassa.
Olkaa huoleti! Suomella on keinot kuin entisessä Neuvostoliitossa, juuri ennen hajoamistaan! Rangaistaan rikoksista, joita ei ole, ja aivan kohtuuttomilla rangaistuksilla! Tämä on vain merkki siitä, kuinka toivottaman heikko Suomi on!
Suomi, Suomen hallitus, Suomen poliisivoimat ja Suomen lainsäätäjät ovat kuin kiukkua polkeva pikkulapsi, juuri ennen ratkeamistaan itkuun! Kivinen pohja lähestyy kovaa vauhtia, ja pian tämä mätäpaise poksahtaa silmille! Toki kovasti tämä hallituksen mätäpaise roiskuu puhjetessaan, ennen kuin paranemine alkaa, mutta kyllä sen pas*an on syytäkin lentää kauas tätä maata pilaamasta. Voi kun nyt tarvittaisiin vain rohkeita Suomalaisia sanomaan väärä vääräksi, ja valhe valheeksi. Vielä kun suomalaiset oppisivat sanomaan päättäjille vastaan! Sana EI on hyvin yksinkertainen sana, joka on kuitenkin suomalaisille niin kovin vaikea päästää suusta ulos. Tätä kansaa pidetään kovana ja uppiniskaisen, jota se ei ole ollut vuosikymmeniin enää. Ennen sentään uskallettiin sanoa herroillekin EI, ja tarpeen vaatiessa tehdä sellainen reikä herran paitaan, josta henki mahtui tulemaan ulos.
Mies77 kirjoitti:
Olkaa huoleti! Suomella on keinot kuin entisessä Neuvostoliitossa, juuri ennen hajoamistaan! Rangaistaan rikoksista, joita ei ole, ja aivan kohtuuttomilla rangaistuksilla! Tämä on vain merkki siitä, kuinka toivottaman heikko Suomi on!
Suomi, Suomen hallitus, Suomen poliisivoimat ja Suomen lainsäätäjät ovat kuin kiukkua polkeva pikkulapsi, juuri ennen ratkeamistaan itkuun! Kivinen pohja lähestyy kovaa vauhtia, ja pian tämä mätäpaise poksahtaa silmille! Toki kovasti tämä hallituksen mätäpaise roiskuu puhjetessaan, ennen kuin paranemine alkaa, mutta kyllä sen pas*an on syytäkin lentää kauas tätä maata pilaamasta. Voi kun nyt tarvittaisiin vain rohkeita Suomalaisia sanomaan väärä vääräksi, ja valhe valheeksi. Vielä kun suomalaiset oppisivat sanomaan päättäjille vastaan! Sana EI on hyvin yksinkertainen sana, joka on kuitenkin suomalaisille niin kovin vaikea päästää suusta ulos. Tätä kansaa pidetään kovana ja uppiniskaisen, jota se ei ole ollut vuosikymmeniin enää. Ennen sentään uskallettiin sanoa herroillekin EI, ja tarpeen vaatiessa tehdä sellainen reikä herran paitaan, josta henki mahtui tulemaan ulos.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on hassua, että on liikennesääntöjä jotka koetaan ohjeellsiksi niinkuin suurin sallittu nopeus tai punaiset valot.
Siten on sääntöjä, joiden pienikin rikkominen saa aikaan todella pahan stigman ihmiseen.
Eli jos ajaa 5 kilometriä tunnissa ylinopeutta jasaa pienen ylinopeussakon on yhteiskunnan ja kyttäävän poliisin uhri. Jos taas puhaltaa pieninmmän mahdollisin rattijuopumussakon niin on toisia vaarantava sika.
Ja en ole saanut kumpaakaan ja en omista ajokorttia. Ja en myöskään osaa sanoa paljonko kumpikin noista liikennerikkomuksista lisää onnettomuusriskiä tai onnettomuuden vakavuuden kasvua.
Olen samaa mieltä. Itse en aja ylinopeutta juuri koskaan, vaan päinvastoin kruisailen rauhallisesti ja usein jopa vähän alinopeutta kun näen edessä odottavat punaiset liikennevalot. Moni ei tätä suvaitse, vaan painaa ohi esim. 65 km/h 50 km/h rajoitusalueella. Ja sitten ne odottavat siellä punaisissa valoissa. Jos itselläni olisi todella kiire ja pitäisi ajaa ylinopeutta, niin kyllä minä sitten ajaisin läpi niistä punaisista valoistakin. Siis tietenkin sitten kun risteävää liikennettä ei olisi. Monella ihmisellä on mielestään moraalinen oikeus ajaa jopa törkeän liikenteen vaarantamisen rajan ylittävää ylinopeutta, mutta he seisovat kiltistä keskellä yötä tyhjässä risteyksessä punaisissa valoissa. Ihme homma.
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuudessa homma tulee menemään niin, että auton omistaja maksaa sakon, jos ei pysty todistamaan ettei itse ajanut. Mikäli omistaja pystyy todistamaan ettei ajanut, poliisin tietojärjestelmä vertaa kuljettajan kasvokuvaa passirekisterin kuviin ja löytää sitä kautta syyllisen. Pitää alkaa ajaa kommandopipossa, mutta sitten sekin varmasti kielletään. Kyllä valtio omansa ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on hassua, että on liikennesääntöjä jotka koetaan ohjeellsiksi niinkuin suurin sallittu nopeus tai punaiset valot.
Siten on sääntöjä, joiden pienikin rikkominen saa aikaan todella pahan stigman ihmiseen.
Eli jos ajaa 5 kilometriä tunnissa ylinopeutta jasaa pienen ylinopeussakon on yhteiskunnan ja kyttäävän poliisin uhri. Jos taas puhaltaa pieninmmän mahdollisin rattijuopumussakon niin on toisia vaarantava sika.
Ja en ole saanut kumpaakaan ja en omista ajokorttia. Ja en myöskään osaa sanoa paljonko kumpikin noista liikennerikkomuksista lisää onnettomuusriskiä tai onnettomuuden vakavuuden kasvua.
Olen samaa mieltä. Itse en aja ylinopeutta juuri koskaan, vaan päinvastoin kruisailen rauhallisesti ja usein jopa vähän alinopeutta kun näen edessä odottavat punaiset liikennevalot. Moni ei tätä suvaitse, vaan painaa ohi esim. 65 km/h 50 km/h rajoitusalueella. Ja sitten ne odottavat siellä punaisissa valoissa. Jos itselläni olisi todella kiire ja pitäisi ajaa ylinopeutta, niin kyllä minä sitten ajaisin läpi niistä punaisista valoistakin. Siis tietenkin sitten kun risteävää liikennettä ei olisi. Monella ihmisellä on mielestään moraalinen oikeus ajaa jopa törkeän liikenteen vaarantamisen rajan ylittävää ylinopeutta, mutta he seisovat kiltistä keskellä yötä tyhjässä risteyksessä punaisissa valoissa. Ihme homma.
Tää löysäily ennen liikennevaloja voi kostautua niille, jotka haluaa ehtiä esim. kääntymään vihreiden valojen palaessa, koska eivät pääse kaistalleen, jos tupeksit siinä edessä. Sitä liikennesilmää kaivattaisiin niin monelle kuskille tonne tien päälle.
Muistakaa tulevissa vaaleissa tämäkin idiotismi ottaa huomioon.
Eiköhän tässä ole (rahankeruun lisäksi) motiivina saada kuskit niin ärsyyntyneiksi, että mahdollisimman moni luopuisi yksityisautoilusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri ajoi kamera-autoon mistä tuli lappu töihin,tapahtuma paikan osoite oli outo ja lähetettiin takaisin ettei firman auto ole ollut ko. Osoitteessa ikinä,eivät lähettäneet uutta lappua.Olet siis ajanut vähemmän kuin 5km/h ylinopeutta.
Kuorma-auto menee gepsillä 87-88kmh rajoitinta vasten ja pa/ha:lla yleensä 10-15kmh päälle mittarinopeutta.
Ulkomaalaiset rekat ajaa heittämällä ohi vaikka ajaa rajoitinta vasten.
Tulisivat noi kamerat vaan sinne missä tuolla 1km/h ylityksellä on oikeasti merkitystä: koulujen ja päiväkotien ympärykset, suojateiden edustat jne. Eikä jonnekkin helkkarin moottoritielle... Ja samalla voisivat alkaa vahtimaan noita kahden kaistan giljotiineja sekä pysäköintiä suojateiden eteen/ päälle, jalkakäytäville jne.