Ärsyttää suunnitelma jo 1 km/h ylinopeudesta sakottamisesta ja uudet kameratolpat
https://m.iltalehti.fi/kotimaa/201711272200562109_u0.shtml
Mua harmittaa siksi, että liikenneturvallisuus kärsii liikaa lisätyistä kameratolpista ja pienemmästä sakotuamarginaalista.
Jos joutuu supertarkkaan kyyläämään, mikä kaupungissa missäkin on rajoitus, se on pois liikenneympäristön seuraamisesta. Sai puoli vuotta sitten sakon ja nyt olen hyvin tarkkana nopeusmerkwistä, mutta huomaan, että jalankulkijat yms jää helposti huomaamatta.
Ratkaisu olisi se, että taajamamerkki olisi jatkossa 40 km/h rajoitus ja muita rajoituksia ei olisi taajamassa.
Ja mulle sopii ajaa koko ajan kaupungissa vaikka 30 km/h, mutta kerään sitten vaarallisia ohittajia taakseni hyvin nopeasti.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan noi hölmöt tajunnet laskea, että kun pudotetaan nopeuksia, varmaan jotain -5km/h, bensankulutus vähenee ja valtion tulot tippuvat siltä osin?
Ai insinöörit vai? Ei varmastikaan.
Missä kohtaa tässä on insinööreiltä kysytty mitään?
1 km/h ylinopeudesta sakottaminen on keino ansaita valtiolle rahaa, ei keino parantaa liikenneturvallisuutta.
Olen ajanut autoa 25 vuotta, ei yhtään sakkoa, ei yhtään huomautusta, ei yhtään kolaria. Noudatan liikennesääntöjä pilkulleen ja olen kokenut, ennakoiva kuljettaja. Kun tämä muutos tulee, tulen saamaan ensimmäiset ylinopeussakot, vaikka edelleenkään en aio vaarantaa itseäni tai muita liikkujia millään tavoin. Kukaan autoilija ei kykene ajamaan niin, ettei nopeus ylittyisi joskus noin vähän, jollei sitten tietoisesti aja ns. alinopeutta, mikä sekin heikentää liikenneturvallisuutta, koska hermostuttaa osan muista autoilijoista. (Tulossa on muuten sellainenkin liikennemerkki, joka kieltää alinopeuden ajamisen, tämä viisastelijoille tiedoksi.)
Jos ajaa mopolla moottoritiellä tai polkupyörällä päin punaisia, saa pienemmän sakon kuin kilometrin ylinopeudesta autolla. Eli mitä tekemistä näillä säännöillä on liikenneturvallisuuden kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se järkevää että kuskin huomio kiinnittyy nopeusmittarin vilkuilemiseen, cruiserin säätämiseen ja nopeusrajoituskylttien & kameroiden seuraamiseen liikennetapahtumien seuraamisen sijaan.
Ja mitenköhän tällä politiikalla pääsee ohi niistä jotka ajaa varoiksi sen muutaman km/h alle rajoituksen (joita on yli puolet tiellä liikkujista)?
Miksi pitää välttämättä päästä ohi? Jos matka on vaikka 30km, ja ajat sen vaikka 77km/h verrattuna 85km/h, niin eihän siinä voita kuin muutaman hassun minuutin. Ratkaisu on lähteä matkaan sitten sen viisi minuuttia aikaisemmin. 😉 Sitten jos puhutaan satojen kilometrien matkasta niin ymmärrän, että on kiva päästä siitä kuuttakymppiä ajavasta ohi.
Miksi siitä ei voisi ajaa ohi?
Tuskin jäät jonkun hitaammin kävelevän mummon peräänkään käppäilemään?
Minä ajan maltillisesti, mutta pidän kilometrin tarkkuudella mittaamista naurettavana. Ei meidän 7 vuotta vanhassa Huyndaissa ole mitään vakionopeudensäädintä tms. Kyllä pitää vaan tuijotella nopeusmittaria. Suhteutan nopeuden olosuhteisiin. Yritän katsella ympärilleni. Väkisinkin joskus meneevähän yli rajoituksen, varmasti joskus myös ali. Hullua, jos varovaisellakin ajotyylillä rupeaa tulemaan sakkoja. Mielummin katselen ympärilleni kuin nopeusmittaria.
1 km/h ylinopeus on älyttömän tyhmä aivopieru. Se tarkoittaa käytännössä n. 5 km/h alennusta nopeusrajoitukseen. Mittarivirheet huomioiden ja se, että useimmissa autoissa ei vieläkään ole digitaalista mittaria, joka näyttäisi nopeuden 1 km/h tarkkuudella, sekä kaasujalan asentomuutosten takia, autoilijat tulevat käytännössä asettamaan ajonopeutensa selvästi alle nopeusrajoituksen etteivät vahingossa ajaisi pari kilometriä yli sallitun. Ja se koskee vaikkapa jollain kehä 1:llä kaikkia niitä tuhansia autoja koska vaikka siellä joukossa olisikin se yksi millintarkalla mittarilla ja vakionopeudensäätimellä varustetun auton kuljettaja, yksikin auto onnistuu alinopeudella säätämään koko letkan nopeuden. Siispä de facto nopeusrajoitukset putoavat n. 5 km/h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se järkevää että kuskin huomio kiinnittyy nopeusmittarin vilkuilemiseen, cruiserin säätämiseen ja nopeusrajoituskylttien & kameroiden seuraamiseen liikennetapahtumien seuraamisen sijaan.
Ja mitenköhän tällä politiikalla pääsee ohi niistä jotka ajaa varoiksi sen muutaman km/h alle rajoituksen (joita on yli puolet tiellä liikkujista)?
Miksi pitää välttämättä päästä ohi? Jos matka on vaikka 30km, ja ajat sen vaikka 77km/h verrattuna 85km/h, niin eihän siinä voita kuin muutaman hassun minuutin. Ratkaisu on lähteä matkaan sitten sen viisi minuuttia aikaisemmin. 😉 Sitten jos puhutaan satojen kilometrien matkasta niin ymmärrän, että on kiva päästä siitä kuuttakymppiä ajavasta ohi.
No kai siitä nyt ohi saa ajaa, jos siltä tuntuu 😂
Itse asiassa jään, jos ei mikään kiire mihinkään ole. Sama on esim. työmatkalla. Matka on 15km, matkan varrella on ohituskaista satasen rahoituksella, jos siinä edellä ajava köröttelee seitsemääkymppiä, en yleensä jaksa ohittaa - en voita ajassa kuin ehkä minuutin ja minulle on aivan sama olenko työpaikalla 11 vai 10 minuuttia ennen töiden alkua. Ilman hitaampia edellä ajavia toki ajelen ihan rajoitusten mukaan, mutta ohittamaan olen laiska, kun ei siitä mitään konkreettista hyötyä melkein ikinä ole.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset muutenkin ajaa -10-20 kameroihin, ettei mikään sen kummemmin muutu. Eikä niitä kamerasta saatuja sakkoja ole pakko mennä tunnustamaan ellei laki muutu sen osin, että aina omistaja saa ne.
Seuraavaksi tulee keskinopeusmittaus eli ei paljoa hyödytä jarrutella vähän ennen kameraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset muutenkin ajaa -10-20 kameroihin, ettei mikään sen kummemmin muutu. Eikä niitä kamerasta saatuja sakkoja ole pakko mennä tunnustamaan ellei laki muutu sen osin, että aina omistaja saa ne.
Seuraavaksi tulee keskinopeusmittaus eli ei paljoa hyödytä jarrutella vähän ennen kameraa.
Ja lakihan on tosiaan muuttumassa niin, että omistaja maksaa ellei pysty todistamaan ettei ollut kuljettaja.
Minusta on hassua, että on liikennesääntöjä jotka koetaan ohjeellsiksi niinkuin suurin sallittu nopeus tai punaiset valot.
Siten on sääntöjä, joiden pienikin rikkominen saa aikaan todella pahan stigman ihmiseen.
Eli jos ajaa 5 kilometriä tunnissa ylinopeutta jasaa pienen ylinopeussakon on yhteiskunnan ja kyttäävän poliisin uhri. Jos taas puhaltaa pieninmmän mahdollisin rattijuopumussakon niin on toisia vaarantava sika.
Ja en ole saanut kumpaakaan ja en omista ajokorttia. Ja en myöskään osaa sanoa paljonko kumpikin noista liikennerikkomuksista lisää onnettomuusriskiä tai onnettomuuden vakavuuden kasvua.
Jaa, mä koukkaan aina peltipoliisin kohdalla vasemmalle kaistalle, jos mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika vaikea ohittaa, jos ei voi nostaa paljoakaan nopeuttaan ohitettavaa korkeammaksi. Ohituksiin pitää varata monta kilometriä.
Vierailija kirjoitti:
Nopeesti ihmiset siihen tottuu, että rajoitusten mukaan pitää ajaa. Eihän kaupassakaan saa pölliä 10% ostoksista.
Käytännössähän täällä raskas liikenne sanelee nopeudet poislukien 100+ km/h nopeudet, kun ei ole kovin mukava ajella monen tonnin yhdistelmäajoneuvo aivan takapuskurissa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Ajan edelleenkin aina ylinopeutta. Kameratolpan kohdalla hiljennän sallittuun nopeuteen ja sitten kiihdytän taas normaaliin = ylinopeuteen.
Jos kameratolpan jälkeen on pientareella Skoda Octavia tai VW pakettiauto parkissa niin sitten kiihdytän vasta sen jälkeen.
Näinhän suurin osa tutulla tiellä ajava jo tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulemma tule. Liian kallis valvoa.
Mulle tää olis paras vaihtoehto, koska ajan tilanteen, sään, olosuhteiden ja muun liikenteen mukaan. Eli hyvissä paikoissa lujaa, huonoissa paikoissa hiljaa, jolloin keskinopeus ok.
Kunhan nyt nuo insinöörit ensin kehittäisivät valehtelemattoman nopeusmittarin. Useimmat mittarit näyttävät noin viisi kilometriä suurempaa nopeutta kuin todellisuus. Vanhassa autossa heitto oli jopa 10 km!
Milloin te idiootit ymmärrätte, että nopeusrajoitus on se vauhti jota kovempaa ei saa ajaa. Kukaan ei kiellä ajamasta hitaampaa. Itse ajan aina mittarin mukaan korkeintaan sitä kulloinkin ilmoitettua nopeutta ja jos on huono keli niin sitten vielä hitaampaa. En syyllisty mihinkään rikokseen.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan nyt nuo insinöörit ensin kehittäisivät valehtelemattoman nopeusmittarin. Useimmat mittarit näyttävät noin viisi kilometriä suurempaa nopeutta kuin todellisuus. Vanhassa autossa heitto oli jopa 10 km!
Niitten kuuluukin valehdella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten täytyy jo alkaa peittelemään rekisterikilpeä tms.
Ja toivon että joku valveutunut kansalainen käy noita tolppia vandalisoimassa.
Vierailija kirjoitti:
Milloin te idiootit ymmärrätte, että nopeusrajoitus on se vauhti jota kovempaa ei saa ajaa. Kukaan ei kiellä ajamasta hitaampaa. Itse ajan aina mittarin mukaan korkeintaan sitä kulloinkin ilmoitettua nopeutta ja jos on huono keli niin sitten vielä hitaampaa. En syyllisty mihinkään rikokseen.
Nysvää sinä vaan naurettavan alhaisten rajoitusten mukaan.
Minä en. Sitäpaitsi nautin ylinopeudella ajosta.