Äidit! Juhlat lähestyvät (ristiäiset, synttärit tms.), saatko itse laitettua niitä vai värväätkö avuttomana puoli sukua hommiin?
Mulla yksi kaveri joka ei saa mitään yksin tehtyä vaan hänelle täytyy aina olla leipomis- ja siivousapuna muutama henkilö, oli juhla mikä tahansa. Itse saan kyllä ilman apuja pienet juhlat valmisteltua ja jos apua tarvitsen, onhan mulla mies (hänelläkin kyllä on)!
Kommentit (92)
Miksei ISÄT? Oletko jotenkin mieleltäsi rajoittunut tai muutenkin idiootti, kun miehesi vain avustaa eikä tee osuuttaan? Kerropa ihan ekaksi, että miksi se on naisen vastuulla? Keskustellaan sitten sun muusta ininästä.
No meilläkin kyllä molemmat, sekä minä että mies, valmistamme juhlia yhdessä, kuvottavaa tuollainen asenne että mies on vain joku äidin pikku apulainen.
Saan ja tykkäänkin. Ristiäisissä on joskus käynyt niin, että suku tuppautui avuksi (siis tulivat vain ruokineen etukäteen paikalle) ja kaikki meni sekaisin. Tarjottaville ei meinannut löytyä tilaa ja tilan tekoon meni kohtuuton aika, tämän vuoksi kahvinkeittokin viivästyi ja tarjottavat olivat kaukana normaaleista päiväkahvitarjottavista. Tästä oppineena olen korostanut joka juhliin, että mitään tarjottavaa en ota vastaan. Helpommin hoidetaan miehen kanssa kaksin.
Mutta ymmärrän kyllä, että joku kaipaa apua ristiäisiin, rippijulhiin jne. Synttäreille en kyllä ymmärrä avuntarvetta..
Minä soitan ja tilaan kakun ja suolaiset leipomosta ja meillä käy siivooja kolme kertaa viikossa ja juhlia edeltävänä päivänä lisään yhden suursiivouksen hänen listalleen. Kukat tilaan kukkakaupasta. Kampaukset/hiustenleikkuut koko poppoolle kampaamosta ja minulle meikki myös ammattilaisen tekemänä.
Helppoa!
Eikö tuo ole mennyttä maailmaa että nainen yksin leipoo ja laittaa tarjottavat ja on kiitollinen jos mies vähän osallistuu siivouksiin? Vai onko teillä niin vanhat miehet että kävivät kansakoulun eivätkä saaneet kotitalousopetusta?
Mikes ihmeessä juhlien järjestelyt olisivat vain naisen harteilla? Kivikautista ajattelua. Kyllä meillä molemmat osallistuvat ihan tasapuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
Minä soitan ja tilaan kakun ja suolaiset leipomosta ja meillä käy siivooja kolme kertaa viikossa ja juhlia edeltävänä päivänä lisään yhden suursiivouksen hänen listalleen. Kukat tilaan kukkakaupasta. Kampaukset/hiustenleikkuut koko poppoolle kampaamosta ja minulle meikki myös ammattilaisen tekemänä.
Helppoa!
Millaisia possuja oikein olette jos siivoojan pitää käydä kolmesti viikossa?
Me tehdään yhdessä miehen kanssa. Yhdessä pähkäillään tarjottavat ja yhdessä ne sitten tehdään. Yhdessä myös siivotaan ennen ja jälkeen juhlien. Anoppi jaksaa napista, että ei hänen aikoinaan miehet osallistuneet yms.
Seuraavat isommat juhlat on yo-juhlat. Sinne ajattelin kyl järjestää tarjoiluapua ja varmaan osan tarjottavista tilaan pitopalvelusta.
Meillä lähimmät sukulaiset asuu kaukana, että jos apua tarttis niin sitten pitäis majoittaa meille ja kun kämppä on muutenkin aika pieni. Sit en tykkää jos juhlien aikaan on jotain kamoja levällään.
Tykkään tehdä asiat omalla tavallani, joten tämä sopii meille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppoa!
Tykkään että koti on tip top ja lemmikki perheessä nopeasti alkaa karvapallot pyöriä ympäriinsä jos ei imuroida usein. Kolme kertaa viikossa imurointi, roskisten tyhjentäminen, vessojen siivous ja pölyjen pyyhkiminen. Kerran viikossa lattioiden pesu. Koti pysyy ihanan raikkaana ja siistinä.
No kokkina ja leipurina olen surkea ,mutta kyllä ne perusjutut syntyy tarvittaessa. Mestarileipuri-äitini onneksi aina itse tyrkyttää apua tarjoilujen suhteen.
Onneksi saan apua, olen täys käsi, mitä leipomiseen tulee!
Pitopalvelu on näppärä vaihtoehto, sieltä saa koko paketin ja voi keskittyä olemaan vieraiden kanssa.
Tavalliset kotona pidettävät lasten synttärit hoituu ihan omalla porukalla. Ristiäisiin pyysin molemmilla kerroilla äitini avuksi, siinä kun yhden aika meni suureksi osin vauvan kanssa. Kuopuksen ristiäisisiä valmistellessa oli vielä kummi viihdyttämässä esikoista.
Mies järjestää ja minä auttelen. ..juupa juu taas tätäkin aloitusta. ..tervetuloa pois 50 -luvulta!
Saisin jos haluaisin, mutta mulla on mies joka ei ole ihan kädetön niin ei tarvi tehdä yksin kaikkea.
Kyllä olisin tottumattomana toivonut apua. Äiti asui kaukana ja anoppini (jolle oma äitinsä järjesti lastenlasten ristiäiset) totesi mulle, että sähän et tarvitse apua. Tein itse ja mies teki mitä pyysin. Laitoin oikein runsaan kahvipöydä makeine herkkuineen ja voileipäkakkuineen. Kukaan ei melkein koskenutkaan tarjottaviin, hörppivät kahvia ja jälkeenpäin oma äitini valitti, että olis pitänyt olla lämmintä ruokaa. No eipä neuvonut etukäteen eikä auttanut pätkän vertaa. Ei mun puolesta tarvitse tehdä, mutta apua olisin kaivannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppoa!
Tykkään että koti on tip top ja lemmikki perheessä nopeasti alkaa karvapallot pyöriä ympäriinsä jos ei imuroida usein. Kolme kertaa viikossa imurointi, roskisten tyhjentäminen, vessojen siivous ja pölyjen pyyhkiminen. Kerran viikossa lattioiden pesu. Koti pysyy ihanan raikkaana ja siistinä.
Eli olette täysiä possuja. Jos roskat viedään ulos vain kolme kertaa viikossa, ei koti tosiaankaan pysy raikkaana. YÖK.
Vierailija kirjoitti:
Mulla yksi kaveri joka ei saa mitään yksin tehtyä vaan hänelle täytyy aina olla leipomis- ja siivousapuna muutama henkilö, oli juhla mikä tahansa. Itse saan kyllä ilman apuja pienet juhlat valmisteltua ja jos apua tarvitsen, onhan mulla mies (hänelläkin kyllä on)!
Saan, mutta yhdessä on kivempaa. Autan itsekin muita, lähinnä siis suvun kesken näitä järjestellään. Ollaankin karjalainen suku. Yhtään en tykkää tästä kulttuurista jossa aina kaikki pitäisi tehdä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppoa!
Eli olette täysiä possuja. Jos roskat viedään ulos vain kolme kertaa viikossa, ei koti tosiaankaan pysy raikkaana. YÖK.
OT, mistä teille tulee niin paljon roskaa, että tarvitsee useammin viedä roskia?
No kyllä ihan ite saan hoidettua tällaiset ja mullakin mies joka tarv. auttaa. En oo oikein ymmärtänyt myöskään tämmöistä ihme avuttomuutta...