Lapsi heittelee vieläkin ruokaa lattialle vaikka on jo lähemmäs 3v..
Ja sanomattakin varmaan selvää, että olen totaalisen kypsä tilanteeseen, että melkein kaksi vuotta olen hinkannut lattioita ja seiniä puhtaaksi. Neuvolassa sanottiin, että vaihe kestää puoli vuotta suunnilleen.
En voi herranjumala edes päästää lasta aikuisten pöytään syömään, kun koko pöytä on hetken päästä mullin mallin, eikä mitkään kiellot tepsi. Tuntuu, että omat keinot ovat nyt vähissä.
Olen sanonut tiukasti, ottanut ruoan pois, vienyt jäähylle välittömästi kun ruoka on heitetty lattialle, mutta tuo on niin tulinen luonne, että mikään ei tunnu auttavan. Seinä tarvinee maalata uusiks, kun maalit on lähteny, mutta tätä menoa saa oottaa varmaan vielä pari vuotta, että harkitsee telan ostamista. Harkitsen myös vakavasti remontointimuovin ostamista ja seinien, lattian ja taulujen suojaamista sillä.
Lapsi ei tykkää että syöttötuolin tarjottimella on mitään ja lisäksi paha ruoka lentää nopeasti. Ruoan päätteeksi lautanen ja muki lentävät jos en saa tarpeeksi nopeasti otettua niitä ruoan päätteeksi.
Nyt vinkkejä kehiin kiitos!
Kommentit (32)
Jaa, olisiko jotain kehitysviivästymää.
Lyöt nyrkkiä pöytään ja sanot, että nyt et perkele sotke enää yhtään! Luulis kakaran hiljenevän ja uskovan, että olet tosissasi. Ei yhtään kannata hipistellä, että et nyt kulta pieni viitsisi sotkea.
Meillä vähän sama juttu. Itse uskon sen liittyvän uhmaan, tietää että on väärin, mutta on niin kiva ärsyttää...
Meillä ei ole ruuan kanssa enään, mutta 3 v :llä on kuin pakkomielle levittää kaikki. Siis lelukaatikot kaataa, vaikkei mitään lelua ota, dvd :t kaikki kaapista lattialle, vessapaperi rulla levitetään vessaan , vaatteet,... Kaikki aina vain levälleen.
Lapsi viskoo ruokaa lattialle => lapsi pois pöydästä, lusikka käteen ja siihen lattialle syömään viskomaansa ruokaa. 3v tajuaa kyllä, kun hänelle sanotaan, että muuta ruokaa ei tule kuin se, minkä olet kaatanut lattialle. Jos ei suostu syömään, kiitetään ruuasta ja lapsi saa olla nälässä seuraavaan ateriaan. Ja tämäm toistetaan niin kauan että lapsi tajuaa, että ruuan viskominen ei auta, siitä jää vain nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi viskoo ruokaa lattialle => lapsi pois pöydästä, lusikka käteen ja siihen lattialle syömään viskomaansa ruokaa. 3v tajuaa kyllä, kun hänelle sanotaan, että muuta ruokaa ei tule kuin se, minkä olet kaatanut lattialle. Jos ei suostu syömään, kiitetään ruuasta ja lapsi saa olla nälässä seuraavaan ateriaan. Ja tämäm toistetaan niin kauan että lapsi tajuaa, että ruuan viskominen ei auta, siitä jää vain nälkä.
Aivan! Ja jos tulee vänisemään nälkäänsä niin sanot, että nuole tuolta lattialta evääsi, mikäli eivät ole kuivettuneet koppuraksi.
Miten helvetissä ihan oikeasti ette saa lapsianne kuriin?! On siinä työsarkaa mahdollisille päiväkodin työntekijöille ja tulevaisuudessa myös opettajille, kun kotona ei tehdä sitä peruskasvatusta. Kakarat hyppii silmille ja sitten kun ne on jotain yli 180cm niin kaikki on kusessa. Tytötkin voivat olla oikein kunnon piruja kanssaihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole ruuan kanssa enään, mutta 3 v :llä on kuin pakkomielle levittää kaikki. Siis lelukaatikot kaataa, vaikkei mitään lelua ota, dvd :t kaikki kaapista lattialle, vessapaperi rulla levitetään vessaan , vaatteet,... Kaikki aina vain levälleen.
😖
Vierailija kirjoitti:
No toi ehkä menee vähän yli että lattialta pitäisi syödä ruokaa, koska sehän söisi, eikä ymmärrä kunnolla miten epähygienistä se on. Ja olen käyttänyt tuota taktiikkaa, että ruokapöydästä pois ja vasta seuraavalle aterialle on asiaa ja siihen asti saa olla nälissään mikäli on. Ja uskokaa pois kyllä olen ärähtänyt joskus pahastikkin, kun joku vaivalla tehty ateria lentää seinään tai joku viili tai puuro löytänyt tiensä kattoo myöten koko keittiöön.
Koitan myös usein selittää rauhallisesti kuinka joillakin lapsilla ei ole ruokaa, että ruokaa pitää kunnioittaa ja siksi sitä ei saa heittää lattialle.
Kasvatustyylini on muutenkin melko tiukka, koska hän sitä ehdottomasti tarvitsee tulisen luonteensa takia, että jos hän jotain väärää tekee niin en todellakaan ole lässyttämässä mitään "jani-petterin hanipöö taitaa olla vähän vihainen."
Ja sille joka on huolissaan päiväkodin työntekijöistä; huolesi on turha, lapseni käyttäytyy kuulemma kuin enkeli päikyssä, on reipas ja iloinen, pukee itse reippaasti ulkovaatteet ja syö hienosti. Eli kyllä hän selvästi tietää, että mikä on oikein ja väärin.
Ja mukava kuulla muita samojen asioiden kanssa painivilta. :)
-ap
Auttaako, jos otat lapsen mukaan siivoamaan? Jospa heittely vähenisi, kun ne pitää itse keräillä.
Vierailija kirjoitti:
Auttaako, jos otat lapsen mukaan siivoamaan? Jospa heittely vähenisi, kun ne pitää itse keräillä.
HAHHAH!!! Ruokaa ei vaan heitellä lattialle. Kerran se voi tapahtua, mutta ei toista kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja mamma ihastelee vieressä, kun kaikki on "levälleen"? Oletko koskaan yrittänyt ojentaa lastasi ja neuvoa, mitä EI SAA TEHDÄ?
Seuraavalle aterialle ei ole asiaa. Kerrot pikku perkeleelle, että et ota häntä ollenkaan enää ruokailemaan, koska ei osaa käyttäytyä. Vettä hanasta ja katsotte mitä ruokaa on huomenna päiväkodissa tarjolla. Siihen asti juomalinjalla. Ja ei, se ei kuole nälkään.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, olisiko jotain kehitysviivästymää.
Tässä tapauksessa ainakin äidillä.
Vierailija kirjoitti:
Ja sanomattakin varmaan selvää, että olen totaalisen kypsä tilanteeseen, että melkein kaksi vuotta olen hinkannut lattioita ja seiniä puhtaaksi. Neuvolassa sanottiin, että vaihe kestää puoli vuotta suunnilleen.
En voi herranjumala edes päästää lasta aikuisten pöytään syömään, kun koko pöytä on hetken päästä mullin mallin, eikä mitkään kiellot tepsi. Tuntuu, että omat keinot ovat nyt vähissä.
Olen sanonut tiukasti, ottanut ruoan pois, vienyt jäähylle välittömästi kun ruoka on heitetty lattialle, mutta tuo on niin tulinen luonne, että mikään ei tunnu auttavan. Seinä tarvinee maalata uusiks, kun maalit on lähteny, mutta tätä menoa saa oottaa varmaan vielä pari vuotta, että harkitsee telan ostamista. Harkitsen myös vakavasti remontointimuovin ostamista ja seinien, lattian ja taulujen suojaamista sillä.
Lapsi ei tykkää että syöttötuolin tarjottimella on mitään ja lisäksi paha ruoka lentää nopeasti. Ruoan päätteeksi lautanen ja muki lentävät jos en saa tarpeeksi nopeasti otettua niitä ruoan päätteeksi.
Nyt vinkkejä kehiin kiitos!
Hohhoijaa. Oletko aivoton?
Kun poikani oli mopoiässä niin meillä oli eteinen täynnä isoja lenkkareita. Pojan kaverit viihtyivät meillä, mutta jossain kohtaa tilanne muuttui. Kyliltä rupesi kantautumaan juttuja, että jantterit hölmöilee ja tekevät kaikkea jäynää ja ilkeyttä.
Asioihin puututtiin oikein fyysisestikin; joskus oli pakko tuoda poika niska- /perseotteella väkisin kotiin. Muutakin vääntöä oli.
Nyt voin olla onnellinen. Pojalle ei jäänyt traumoja kurinpidosta vaan hän on nykyään työteliäs yksityisyrittäjä ja kolmen lapsen isä, joka rakensi perheelleen oman kodin 💙
Tämä vuodatus siis sen takia, että pistäkää niille lapsille rajat ja olkaa vanhempia - ettekä kavereita.
Syöttäminen.
Vielä 3-4 vuotiastakin voi syöttää jos ei kerran nätisti itse syö. Jos ei syö syöttämällä, niin sitten on ilman. Se että ruokaa heitetään tahallaan lattialle ja pitkin seiniä, ei todellakaan ole mikään vaihtoehto. Ja miksi te ihmiset yleensäkin annatte niin pienten syödä itse jotka sotkee? Minä en todellakaan antanut, ja silti oppivat syömään siististi. Pikkuhiljaa opettelivat sitten kun alkoi motoriikka olla siinä vaiheessa, mutta senkin jälkeen aamu- ja iltapalat syötettiin, ettei tule väsyneenä mieleen alkaa kiukutella tai leikkiä ruualla. Sama juttu pukemisen kanssa, kun lapsi on niin pieni että pukeminen on hankalaa, niin aikuinen pukee, se säästää kaikkien hermoja. Kaksosten kanssa tämä oli elinehto, ei olisi koskaan päästy mihinkään jos olisi kahta kersaa alkanut pyytää että tulkaa nyt pukemaan, ja laita nyt se haalari päälle... Ei siltä lapselta aina tarvi kysyä, aikuinen on se joka tietää mitä tehdään ja koska.
Vierailija kirjoitti:
Syöttäminen.
Vielä 3-4 vuotiastakin voi syöttää jos ei kerran nätisti itse syö. Jos ei syö syöttämällä, niin sitten on ilman. Se että ruokaa heitetään tahallaan lattialle ja pitkin seiniä, ei todellakaan ole mikään vaihtoehto. Ja miksi te ihmiset yleensäkin annatte niin pienten syödä itse jotka sotkee? Minä en todellakaan antanut, ja silti oppivat syömään siististi. Pikkuhiljaa opettelivat sitten kun alkoi motoriikka olla siinä vaiheessa, mutta senkin jälkeen aamu- ja iltapalat syötettiin, ettei tule väsyneenä mieleen alkaa kiukutella tai leikkiä ruualla. Sama juttu pukemisen kanssa, kun lapsi on niin pieni että pukeminen on hankalaa, niin aikuinen pukee, se säästää kaikkien hermoja. Kaksosten kanssa tämä oli elinehto, ei olisi koskaan päästy mihinkään jos olisi kahta OKkersaa alkanut pyytää että tulkaa nyt pukemaan, ja laita nyt se haalari päälle... Ei siltä lapselta aina tarvi kysyä, aikuinen on se joka tietää mitä tehdään ja koska.
• 7-vuotiastakin voi syöttää, jos se kiukuttelee
• pienten ei nimenomaan pidä antaa syödä itse. Jos niin lasu.
• toki aikuinen pukee. Sitä mieltä ovat päiväkodinkin tädit
• lapselta ei todellakaan kannata kysyä mitään, koska sitten joutuisi ajattelemaan, että mitä se oikein tarkoitti
Jätä se sika.