Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Sivistyneistöä paikalla"? " Seuraa visainen kysymys:

Vierailija
26.11.2017 |

Henri Matisse, Paul Cézanne ja erityisesti Wassily Kandinsky tunnetaan värien mestareina - kuka on sen sijaan komposition / sommitelman mestari? Perustelut.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, niitä tuli aika vaihtelavasti aina taidehistorian maisterista joka ei ole koskaan kuullut da vincin kultaisesta leikkauksesta - kaupan kassaan! Mukavaa tulevaa viikkoa kaikille!

ap

Vierailija
42/55 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen taidehistorian maisteri enkä osaa vastata tähän. Menee ehkä jonnekin Italian renessanssin puolelle.

Sinä tuskin olet käynyt edes lukion oppimäärää. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Composition_(visual_arts) - jos englantia osaat tavata...

Kiitos! Tässä tulikin useampi hyvä esimerkki, enpä itse hoksannut googlettaa englanniksi. Suomen wikipediassa laihempi kuvaus aiheesta ;)

ap

Kyllähän tiedonhankitataidot kuuluvat olennaisesti sivistykseen ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

jean Michelle jarre

Vierailija
44/55 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen taidehistorian maisteri enkä osaa vastata tähän. Menee ehkä jonnekin Italian renessanssin puolelle.

Huutonaurua tälle "maisterille" :D 

Ehkä maisteri on hämillään, koska kysymys ei ole akateemisessa kontekstissa mitenkään varteenotettava - ei ole kysymys taiteilijoiden kilpailusta ja arvojärjestyksestä. Sitä paitsi renessanssin maalarit olivat hyviñ kiinnostuneita sommittelusta ja perspektiivistä.

Vierailija
45/55 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diego Velázquez jo mainittiin. Mulle tuli hänen Hovinaiset eli Las Meninas -maalauksensa ekana mieleen.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Diego_Vel%C3%A1zquez#/media/File:Las_Meni…

Siinä ei vaan sommitelma näytä yhteiskunnallisia rakenteita (hovinaiset kumartamassa pikkuprinsessaa ja hovin kääpiöt aseteltu kuvaan), vaan myös mielenkiintoisesti taustalle on maalattu näkymä ulos ovesta ja ohi kulkevaan henkilöön.

Velázquez on jännästi tuonut pimeään huoneeseen valikoidusti valoa: oikealta ikkunasta tuleva valo valaisee prinsessan ja taustalla ovella oleva palvelija pitää verhoja sivussa että valo valaisee kulkureitin huoneeseen. Taiteilija on maalannut itsensä hieman varjoon oikealle.

Nerokkainta on että kuningas ja kuningatar, jotka seuraavat maalauksen edistymistä, on sijoitettu taulun ulkopuolelle eli meidän katsojien asemaan. Heijastus kuningasparista näkyy kuitenkin huoneen taustan peilistä.

Vierailija
46/55 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://en.wikipedia.org/wiki/Composition_(visual_arts) - jos englantia osaat tavata...

Niin? Mikä tässä on mennyt väärin? Italiassa ei renessanssin aikana tehty taidetta? Vai onko kysymykseen olemassa yksi absoluuttisesti oikea vastaus?

Jos pääaineena taidehistoriaa opiskellut maisteri ei osaa nimetä muutamaa taiteilijaa, joilla oli merkittävä rooli komposition luomisessa siinä missä esim. Kandinskyllä oli värien suhteen, niin on kyllä multa pääsee pieni naurun :D

Joko kerroit oman mielipiteesi alkup. kysymykseen, perusteluineen?

Siis kyse ei nyt ole mielipiteestä, vaan toistan vielä tarkennuksen vuoksi: ketä taiteilijoita pidetään ns. sommitelman mestareina ja miksi? 

Nytkö kysytään taiteilijoita monikossa? Alkuperäisessä kysymyksessä kysyttiin yhtä tiettyä henkilöä. Villi veikkaukseni on, että olisi siihen vastattu mitä tahansa, niin ap olisi mielivaltaisesti päättänyt, ettei mikään ole oikea vastaus.

Vierailija
47/55 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

What. Olen käynyt taidenäyttelyissä Suomessa ja ulkomailla lapsesta asti todella paljon, nyt olen 40-vuotias joten kertoja on siis lukuisia ja taas lukuisia. Oman kiinnostuksen vuoksi olen jonkun verran lukenut taidehistoriaa ja taiteen teoriaa. Olen myös lukenut niitä ap:n mainostamia venäläisiä klassikoita, samaten keski-eurooppalaisia klassikoita, tunnen myös klassisen musiikin historiaa. Eli ap:n määritelmän mukaan kuulun hyvin vahvasti "sivistyneistöön". Silti ei aavistustakaan mikä on vastaus ap:n kysymykseen.  

Eikös taiteessa heti ensimmäisenä opetellä väri ja sommitelma? Muistaakseni nämä olivat ihan peruskoulun kuviksentunneilla jo esillä? :D 

Ja sen vuoksi pitäisi osata vastata kuka olisi sommitelmien mestari?

Vierailija
48/55 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Mikä tässä on mennyt väärin? Italiassa ei renessanssin aikana tehty taidetta? Vai onko kysymykseen olemassa yksi absoluuttisesti oikea vastaus?

Jos pääaineena taidehistoriaa opiskellut maisteri ei osaa nimetä muutamaa taiteilijaa, joilla oli merkittävä rooli komposition luomisessa siinä missä esim. Kandinskyllä oli värien suhteen, niin on kyllä multa pääsee pieni naurun :D

Varmasti osaisi nimetä. Mutta sitähän ei kysytty.

Vierailija
49/55 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista, niitä tuli aika vaihtelavasti aina taidehistorian maisterista joka ei ole koskaan kuullut da vincin kultaisesta leikkauksesta - kaupan kassaan! Mukavaa tulevaa viikkoa kaikille!

ap

En ole se maisteri. Enkä tiedä kuinka älykäs tai sivistynyt olen mutta sen verran ymmärsin että väittämä ettei hän olisi ikinä kuullutkaan Leonardo da Vincista tai kultaisesta leikkauksesta on ihan oma keksimäsi.

Missä muuten on kerrottu että kultainen leikkaus olisi da Vincin keksintö tai ainoastaan hänen käyttämänsä?

Laittaisin sen aika paljon kauemmas historiaan kuin 1400-1500-luvulle.

Vierailija
50/55 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo ole enmmän taidemaailmaan perehtyneiden kuin sivistyneistön kysymys?

Toki voi ajatella että kyse olisi yleissivistyksestä mutta enemmän spesifioitunutta tietoa tuo minusta on.

Tarkoitankin tällä sivistyneistöä: ihmisiä jotka käyvät taidenäyttelyissä, teatterissa, venäläiset klassikot on luettu jne. SIvistys ja älykkyys on kaksi eri juttua, en siis tarkoittanut loukata ketään tällä

ap

Itse tarkoitin tällä sivistyneistöä: ihmisiä, jotka ovat käyneet 21.01.2009 Kouvolan hammaslääkärissä ottamassa paikan hampaaseen 47 ja poistuneet paikalta Toyota-merkkisellä autolla.  Sivistys ja älykkyys on kaksi eri juttua, en siis tarkoittanut loukata ketään tällä. 

Vierailija
51/55 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidenäyttelyissä, klassisen musiikin konserteissa, teatterissa ja oopperassa saa käydä ja klassikkokirjallisuutta lukea ihan omaksi iloksi ja nautinnoksi vaikka niistä ei osaisikaan syväanalyysia laatia tai sofistikoituneesti keskustella.

Tai vaikka niistä ei aina edes pitäisi tai ymmärtäisi.

Siinä ei ole mitään naurettavaa tai egon pönkitystä.

Joskus on jopa niin että ne "sivistyneet asiantuntijat" ovat tyhjiä tynnyreitä kumisemassa ja tekevät kaikkea tuota vaikuttaakseen enemmältä kuin ovatkaan.

Vierailija
52/55 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huutonaurua tälle "maisterille" :D 

Ehkä maisteri on hämillään, koska kysymys ei ole akateemisessa kontekstissa mitenkään varteenotettava - ei ole kysymys taiteilijoiden kilpailusta ja arvojärjestyksestä. Sitä paitsi renessanssin maalarit olivat hyviñ kiinnostuneita sommittelusta ja perspektiivistä.

Tämä olikin kai vauva-palstan sunnuntain visainen kysymys eikä mikään akateeminen diskurssi, kuten vähän tyhmempikin tajuaa :D

Vierailija
53/55 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidenäyttelyissä, klassisen musiikin konserteissa, teatterissa ja oopperassa saa käydä ja klassikkokirjallisuutta lukea ihan omaksi iloksi ja nautinnoksi vaikka niistä ei osaisikaan syväanalyysia laatia tai sofistikoituneesti keskustella.

Tai vaikka niistä ei aina edes pitäisi tai ymmärtäisi.

Siinä ei ole mitään naurettavaa tai egon pönkitystä.

Joskus on jopa niin että ne "sivistyneet asiantuntijat" ovat tyhjiä tynnyreitä kumisemassa ja tekevät kaikkea tuota vaikuttaakseen enemmältä kuin ovatkaan.

Näin ne asiat koetaan: otetaan joku käsite ja käännetään se päälaelleen, jotta itselle tulisi parempi mieli. Onneksi tätä tapahtuu pääsääntöisesti vain netissä, ei kukaan tällaista kehtaisi kasvotusten alkaa väittää.

Vierailija
54/55 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Sivistynyt ihminen ymmärtää, että aloittajan kysymys oli oikeastaan vailla mieltä. Esimerkiksi kultainen leikkaus tunnettiin jo antiikin Kreikan aikana, eikä siltä ajalta tunneta nimeltä montaakaan taiteilijaa. Monet taiteilijat (kuten Rrembrandt, Velazques) olivat kyllä taitavia kompositiossakin mutta kuten joku mainitsi, kompositio (siis kuvattavien kohteiden sijoittelu kuvassa) on tosiaan niin peruskauraa, että siitä on vaikea nimetä ketään yksittäistä henkilöä.

Sivistymättämän nykyajan tyyliä on laatia kaikenlaisita asioista niitä rankasti yksinkertaistavia topten-listauksia, jotka oikeastaan eivät kerro mitään mistään muusta kun niiden listojen laatijoiden henkilökohtaisita mielipiteistä.

Itse olen tehnyt graafista suunnitelua joskus työkseni, ja se on olennaisilta osin juuri komposition muodostamista tietyistä ennalta sovituista elementeistä (kuvat, teksti, kirjaimet, jne). Nuorempana pidin kovasti Neville Brodysta mutta vanhemmiten makuni on siirtynyt perinteisempään suuntaan.

Vierailija
55/55 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

En ole se maisteri. Enkä tiedä kuinka älykäs tai sivistynyt olen mutta sen verran ymmärsin että väittämä ettei hän olisi ikinä kuullutkaan Leonardo da Vincista tai kultaisesta leikkauksesta on ihan oma keksimäsi.

Missä muuten on kerrottu että kultainen leikkaus olisi da Vincin keksintö tai ainoastaan hänen käyttämänsä?

Laittaisin sen aika paljon kauemmas historiaan kuin 1400-1500-luvulle.

Kultainen leikkaus on termi joka viittaa laajasti tiettyyn matemaattiseen suhdelukuun. Kultaista leikkausta on siten eri yhteyksissä sovellettu eri tavoin, oli kyse geometriasta, arkkitehtuurista tai muusta. Sen ajatellaan olevan siis luonnossa esiintyvä suhde, joten siinä mielessä se ei ole kenenkään keksimä. Esimerkkejä kultaista leikkausta soveltavasta arkkitehtuurista löytyy antiikin Kreikasta ja muinaisesta Egyptistä.

Ajatellaan että suhde muodostaa ihmisen silmää miellyttävän sommitelman. Siksi se on yleinen myös taiteessa.

Maalaustaiteessa sitä on soveltanut paljon juuri Da Vinci, joten ehkä siksi se liitetään häneen. Myös muut renessanssitaiteilijat sitä käyttivät. Kuitenkin tiedetään Da Vincin oppineen eräältä matemaatikolta (Luca de Pacioli) oppineet kuinka suhde lasketaan tarkkaan. Da Vinci itse asiassa kuvitti de Paciolin kirjan, joka kertoo aiheesta, siis De Divina Proportione. De Pacioli oli fransiskaanimunkki ja liitti kultaisen leikkauksen uskonnollisiin ideoihin, että se on yksi jumalallisista mittasuhteista.