Kuinka luoda uskoa itseensä?
Tilanteeni on se, että olen loppuvaiheen opiskelija. 5-vuosi yliopistolla ja tulen valmistumaan vuoden kuluttua jouluna. gradua alan kirjoittamaan tammikuussa eli pian. opintopisteet 265/300.
Tilanteeni on se, että usko itseeni on alkanut hiipumaan loppumetreillä. Opiskelut olen suorittanut siten että arvosanani ovat enimmäkseen 3 tai 4. Opiskelen kauppakorkeassa laskentatoimea, enkä ole tehnyt oman alani töitä. Opiskelujen aikan kesäisin olen ollut kaupassa asiakaspalveluosastolla. Ensimmäisinä kesinä olin tehtaalla rakentamassa koneita. Viime kesäksi en päässyt aikaisempaan työpaikkaani (eräs kauppiaan nuori sukulainen otettiin sinne) enkä löytänyt mitään muutakaan työtä. Oman alani töihin olen vuodesta toiseen yrittänyt, tuloksetta. Haastatteluissa olen käynyt, mutta jokaista paikkaa hakee ainakin 30 muuta. CV:tä on näytetty ammattilaisille ja mitään vikaa ei pitäisi olla.
Nyt, aivan loppumetreillä tuntuu että tuleva työllistyminen tulee olemaan tuskan takana. Viime kesän työttömyys oli suorastaan häpeä, koen olevani alinta ihmisten pohjasakkaa. En kelvannut edes siivoamaan. En kehdannut lähteä työllisten ystävieni kanssa ruisrokkiin kesällä, ja nyt syksyllä olen lähes eristäytynyt muista. Tiedän miten ikävästi tässä yhteiskunnassa suhtaudutaan työttömiin. Tämä on vaikuttanut minuun niin että nyt loppusyksystä olen kokenut olevani hyvinkin maassa. Tentteihin pitäisi alkaa lukea mutta tuntuu vaikealta. Tiedän, että minun tulisi vain sinnikkäästi jatkaa opiskelua ja saada tämä koulu mahdollisimman nopeasti purkkiin. Ja sen aionkin tehdä. Pelkään epäonnistuvani ja leimaantuvani. Valmistuminen ei tunnu lainkaan iloiselta asialta tällä hetkellä.
Mutta, miten motivoisitte itseäni minun tilanteessani eteenpäin?