Haloo satavuotias Suomi - lapsellani ei ole varaa tilata ambulanssia
Kuulin juuri, että aikuinen lapseni ei halua tilata ambulanssia, koska se on niin kallista. Tyttäreni kertoi, ettei hän pysty hakeutumaan ensiapuun, koska se on niin kallista.
Tiedän, että hän on kirjoitellut Kelaan kahden kuukauden sairaalajaksostaan, mutta rahat eivät oikeasti riitä tähän sairastamiseen. Juuri äsken hän kertoi oireistaan ja sanoin hänelle, rakkaalle, että äiti tietenkin maksaa. Lapsi on kolmekymppinen.
Onneksi minulla on kolme tonnia säästötilillä. Olen äiti.
Haloo Suomi: herää!!!
Kommentit (85)
Kyllä ambulanssia jotkut käyttävät edelleen taksina, kun ei satu olemaan taksirahaa, niin äkkiäkös sitä keksiin pientä rintakipua. Ilmeisesti on vähän tiekennettu sääntöjä, mutta ajatelkaas miten some räjähtäisi, jos siellä joku oikeasti apua tarvitseva sitten jätettäisiin ottamatta kyytiin, kun se on sitä turhaan tilannut jo kymmeniä kertoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmisen talous on oikeasti kunnon notkolla muutaman kuukauden sairaalahoitojen takia, niin perustoimeentulotuen hakemus Kelaan. Jos on omia säästöjä, ne toki katsotaan ensin tuloksi, mutta äidin säästöt eivät tähän liity. Nuo 25 euron ambulanssin tai taksimatkojen omavastuut kyllä korvataan perustoimeentulotuessa takaisin, kun taloudellinen tilanne sitä oikeasti vaatii. Myös julkisen terveydenhuollon laskut ja sairaalalaskut kaikki vaan hakemuksen liitteeksi. Asiat selvitetään ja selviävät hakemuksen ja liitteiden kautta ja omaa tilannettaan pystyy hakemukseen avaamaan. Es. miten pitkästä hoitojaksosta on kyse jne.
Näin hiton sairaana ihmisenä kerron, että juu, Kelasta voit hakea tukea kun omat rahat ei riitä, MUTTA ja VAIKKA on oikeutettu saamaan sen taksirahan sieltä takaisin niin se ongelma on pitkälti kun saat sen joskus ja jouluna. Ehtii joillakin luottotiedot mennä jos kuluja on kamalasti. Siinäpä on sitten ilo kuntouttaa sairaan itseään kun tulevaisuus on niinkin hyvä, että ulosottoon menee kaikki.
Been there and done that. Nyt velkajärjestelyssä ja eläkkeellä. Pienimmällä sellaisella ja meinaa nytkin vene keikkua. Ja ajatelkaas tulen olemaan pummi lopun ikääni ellen ihmeparane! Onko se oikein? Onko oikein, että he ketkä eivät pysty sairastelulta eläkettään nostamaan on sossupummeja aina? Kyllä on hienosti Suomessa asiat! Oikein sairaana se tukienkin haku on työlästä ja itsellä kun ei ole tukiverkostoa eikä äitini ole vastaavanlainen ihanuus kun aloittaja. Ei ole ketään apuna.
Aina olen kaiken maksanut ensin itse pienistä rahoista ja sitten vasta voinut hakea tukea. Sairaskuluja voinut olla jopa tuhannella eurolla ja heti kun oikeus toimeentulotukeen on niin hakemuksen olen tehnyt. Siellä ne pyörittää sitä hakemusta sen lähes pari vkoa kunnes saat rahasi JOS laskema on tehty oikein. Sen parin vkon aikana on ehtinytkin tulla jo lisää sairaskuluja (lääke, taksi, sairaala, poli...) ja kun saan tuen ekoista on sekin jo takautuvaa eli kyseinen kuukausi on lopussa ellei ohi ja seuraavan kuukauden aikana saan loput ja lisää voin hakea kunnes taas olen siihen oikeutettu. Muuten kun jään 10€ plussalle niin en voi hakea päätöstä ja maksusitoumuksia ajoissa.
Aikuisiällä, nuorimman lapsen jälkeen sairastuin pahasti eli ne ns.katkaisi kamelin selän enkä enää kyennytkään töihin, kuten haaveeni oli lasten jälkeen tehdä.
Mies sairastui henkisesti ja tuli ero jo ekasta sairaudesta (meinasin kuolla). Eipä ole lapsistaan huolehtinut. Sitä se on kun ei saatu koskaan edes kodinhoitajaa hetkeksi kun pienintä veimme sairaalaan ja meidän piti olle siellä mukana päivät. Ei edes mies ehtinyt töihin kun en selviytynyt arjesta. Meistä tekemällä tehtiin pummeja.
Olen hakenut tukiperhettäkin viisi vuotta, emmekä ole saaneet. En ole saanut edes lasusta apua kun lapseni ei sinne kuulu. Vammaishuolto taas ei lapsistani ole kiinnostunut eli eivät auta jos en pääse sängystä ylös niin kukaan ei anna edes pakkaseen valmiiksi tehtyä ruokaa lapsilleni, joista nuorin 6v. Kun se ei kuulu avustajan tehtävään. Siksi en avustajaa ota meille kun ei siitä ole oikeasti minulle mitään iloa. Tuossa vaan jutteli ja soitteli omia asioitaan, kertoili muista potilaista ja huusi puheluideni päälle. Eli jos minun tulisi lähteä ykskaks sairaalaan niin ei ole muuta kuin lasun päivystys. Ei voi avustaja jäädä lasten kanssa katsomaan josko pääsisin kotiin samana päivänä. Ei ole lastenhoitajaa kuka rientäisi sellaisessa apuun. Tukiperheeltäkään ei voi kysyä mahtuisiko lapset hetkeksi heille kun ei sellaista ole. Huoli on iso kun pienellä on diabetes ja jos joudun sairaalaan niin en voi jäädä paikalle opastamaan lapsen hoitoa. Tästä ovat lastenpolilla vihoissaan.On näitä. Ei edes mahdu tänne...
Tämä henkilö taisi avautua jo toisessakin ketjussa.
Eikai se tilaaminen mitään maksa. Kyllä ne sut kyytiin ottaa ja hoitoon vie vaikkei oiskaan setelitukkoa heilutella tai kortilla katetta, jos vaan tarpeellisena pitävät.
Olisi kiva tietää mitä aloittaja tai hänen lapsensa oikein hakee tässä? Mihin sitä ambulanssia tarvitaan? Jos on hätä niin kyllä kyyti järjestyy eikä tarvitse seteleitä heilutella kädessä.
Jopa siellä sairaalassa laitetaan kuntoon ensin eikä katsota onko sitä rahaa vai ei.