Haloo satavuotias Suomi - lapsellani ei ole varaa tilata ambulanssia
Kuulin juuri, että aikuinen lapseni ei halua tilata ambulanssia, koska se on niin kallista. Tyttäreni kertoi, ettei hän pysty hakeutumaan ensiapuun, koska se on niin kallista.
Tiedän, että hän on kirjoitellut Kelaan kahden kuukauden sairaalajaksostaan, mutta rahat eivät oikeasti riitä tähän sairastamiseen. Juuri äsken hän kertoi oireistaan ja sanoin hänelle, rakkaalle, että äiti tietenkin maksaa. Lapsi on kolmekymppinen.
Onneksi minulla on kolme tonnia säästötilillä. Olen äiti.
Haloo Suomi: herää!!!
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Onni kirjoitti:
Hei äiti,
Julkisten terveydenhuoltomaksuejn osalta on vuodessa maksukatto, joka on 605 tänä vuonna. Joten kuukausien sairaalamaksut eivät saa tuota ylittää.
Eihän tuo maksukatto noin mene. Itse maksat ja Kelasta tulee alkuvuonna lomake, jolla haet ylimenevää osuutta takaisin. Huom, jos olet säästänyt kuitit!
Terv. eräs, joka luuli, että maksukaton summa kun tulee täyteen, saa automaattisesti apteekissa sen pienemmän hinnan. Eli en saanut mitään, koska en tiennyt maksukaton ylittymisestä enkä siten ollut säästänyt kuitteja, enkä voinut hakea palautusta.
No ei se kyllä noinkaan mene. Sinä puhut nyt lääkkeiden maksukatosta, sairaalamaksut kuuluu eri maksukattoon, eikä sitä haeta Kelasta jälkikäteen, vaan sen myöntää se terveydenhuollon yksikkö, jonka käynnin tai hoitojakson aikana maksukatto on täyttynyt.
Vierailija kirjoitti:
Onni kirjoitti:
Hei äiti,
Julkisten terveydenhuoltomaksuejn osalta on vuodessa maksukatto, joka on 605 tänä vuonna. Joten kuukausien sairaalamaksut eivät saa tuota ylittää.
Eihän tuo maksukatto noin mene. Itse maksat ja Kelasta tulee alkuvuonna lomake, jolla haet ylimenevää osuutta takaisin. Huom, jos olet säästänyt kuitit!
Terv. eräs, joka luuli, että maksukaton summa kun tulee täyteen, saa automaattisesti apteekissa sen pienemmän hinnan. Eli en saanut mitään, koska en tiennyt maksukaton ylittymisestä enkä siten ollut säästänyt kuitteja, enkä voinut hakea palautusta.
Nyt mammoilla menee lahjakkaasti sekaisin maksukatto, lääkekatto ja matkakatto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkähän takia esim. Englannissa ja Espanjassa sairaanhoito on ilmaista, vaikka ovat kuulemma ihan persläpiä kumpikin vauvapalstalaisten mielestä? Olisko nuokin vaan inhimillisempiä kansoja kuin suomalaiset, jotka oikein nauttivat sairaiden kyykyttämisestä.
Hahaha!
Onko sinulla mitää käsitystä mitä sairaalahoito maksaisi jos kaikki kustannukset perittäisiin potilaalta täysimääräisenä? Vastaapa tähän nyt....
On. Tässä on kyse siitä, että sivistysmaissa potilaat hoidetaan ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkähän takia esim. Englannissa ja Espanjassa sairaanhoito on ilmaista, vaikka ovat kuulemma ihan persläpiä kumpikin vauvapalstalaisten mielestä? Olisko nuokin vaan inhimillisempiä kansoja kuin suomalaiset, jotka oikein nauttivat sairaiden kyykyttämisestä.
Hahaha!
Onko sinulla mitää käsitystä mitä sairaalahoito maksaisi jos kaikki kustannukset perittäisiin potilaalta täysimääräisenä? Vastaapa tähän nyt....Oliko tuossa jossain kohtaa argumentti joka oikeuttaa hoitsut käyttäytymään kuin perslävet potilasta kohtaan? Toiseksi jos palvelusta maksetaan jo helvetisti veroissa ja sen laatu on kuitenkin surkeaa niin miksi siitä maksetaan sitten lisäksi vielä käyntimaksuina? Lähinnä käyntimaksut asettavat vähävaraiset huonompaan asemaan kun lääkärikäynneissä ruvetaan säästelemään.
Ettei vaan olisi omass asenteessa vikaa...
Itse olen joutunut muutaman kerran sairaalaan viime vuosien aikana ja joka kerta kaikki minua hoitaneet henkilöt ovat olleet erittäin ystävällisiä ja ammattitaitoisia. Toivuin nopeasti ja lasku kaikesta oli naurettavan pieni. Sairaalana TYKS.Suomessa sairaanhoito on erittäin hyvää ja potilaalle naurettavan halpaa.
Jälleen kerran: katso peiliin!Asenteesi palautteeseen on niin surkea että taidat olla hoitoalalla.
Joku vähän koulutetumpi tajuaisi että yksittäinen esimerkki ei kuvaa koko systeemin tilaa.
Kun joku tulee vinkumaan muunneltua totuutta niin tietenkin siihen vastataan samalla mitalla kulta pieni.
Ja en ole hoitoalalla. Jos olisin niin logiikkasi mukaan se vähentäisi kirjoitukseni painoarvoa -näin tulkitsen. Miksi ihmeessä näin?
Muutaman sairaalakeikkani aikana olen tavannut helpostikin 50 hoitajaa ja lääkäriä -se on jo jonkinlainen otos. Ja jos joku asennevammainen hoitaja olisi joukossa niin totta helvetissä kertoisin sen tässä.
Mutta laajennetaanpas otosta: muutama lähisukulainen on ollut myös TYKSissä hoidossa ja onpa synnytysosastokin tullut tutuksi. Juttua on vuosien varrella piisannut ja tosiasia nyt vaan on että sairaanhoitoon ollaan tyytyväisiä. Minä, sukulaiset ja muutama tuttava olemme kohdanneet aikamoisen joukon terveydenhuollon ammattilaisia ja olemme hyvään hoitoon tyytyväisiä.
Mitäs nyt? Eihän sinulle jää muuta kuin väittää minua valehtelijaksi, eikö vain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahaha!
Onko sinulla mitää käsitystä mitä sairaalahoito maksaisi jos kaikki kustannukset perittäisiin potilaalta täysimääräisenä? Vastaapa tähän nyt....Oliko tuossa jossain kohtaa argumentti joka oikeuttaa hoitsut käyttäytymään kuin perslävet potilasta kohtaan? Toiseksi jos palvelusta maksetaan jo helvetisti veroissa ja sen laatu on kuitenkin surkeaa niin miksi siitä maksetaan sitten lisäksi vielä käyntimaksuina? Lähinnä käyntimaksut asettavat vähävaraiset huonompaan asemaan kun lääkärikäynneissä ruvetaan säästelemään.
Ettei vaan olisi omass asenteessa vikaa...
Itse olen joutunut muutaman kerran sairaalaan viime vuosien aikana ja joka kerta kaikki minua hoitaneet henkilöt ovat olleet erittäin ystävällisiä ja ammattitaitoisia. Toivuin nopeasti ja lasku kaikesta oli naurettavan pieni. Sairaalana TYKS.Suomessa sairaanhoito on erittäin hyvää ja potilaalle naurettavan halpaa.
Jälleen kerran: katso peiliin!Samaa mieltä! Ne muutamat hassut kerrat kun olen sairaalaan joutunut, on hoito ollut äärimmäisen hyvää. En työskentele hoitoalalla eli ei ole siitä kiinni. Ihmettelen näitä valittajia.
Itse olen huomannut, että juuri hoitoalalla toimivilla ihmisillä on realistisin käsitys potilaiden saamasta hoidosta, ja melko moni hoitaja on tyytymätön siihen hoidontasoon, johon potilaat joutuvat tyytymään. Totta kai hyväkuntoiset, työikäiset ihmiset saavat keskimäärin parasta hoitoa, mutta huonokuntoisemmat, vanhat ja haavoittuvimmassa asemassa olevat joutuvat monesti kärsimään paljon enemmän. On surkeaa nähdä omassa työssään inhimillistä kärsimystä, joka olisi mahdollista poistaa jos vain halua ja kykyä olisi.
Mulla putosi ihan nollaan prosenttiin... tosin valitin jo tätä ikuista sairaalakierrettä jo siinä vaiheessa ku laskut oli 500e luokkaa. Siitä sitten juostu edelleen kerran viikossa sairaalaan huhtikuun jälkeen (mukanlukien pidetty pari päivää vähän väliä) eikä mitään laskuja tullu.
Ambulanssilaskuja tullu muutama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahaha!
Onko sinulla mitää käsitystä mitä sairaalahoito maksaisi jos kaikki kustannukset perittäisiin potilaalta täysimääräisenä? Vastaapa tähän nyt....On. Tässä on kyse siitä, että sivistysmaissa potilaat hoidetaan ilmaiseksi.
1. Suomi on sivistysmaa kaikilla mittareilla mitattuna.
2. Sairaanhoidon ei todellakaan tarvitse olla ilmaista potilaalle. Naurettavan halpaa se täällä kuitenkin on.
Itselläni leikattiin läppä avosydänleikkauksessa ja maksoin leikkauksesta+tehohoito vuorokaudesta+7 osasto vuorokaudesta hieman yli 100 euroa. Koko lasku oli vajaat 700 euroa mikä minulle tuli. Mutta kun olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja tuloni on vain takuueläke otin yhteyttä sosiaalitoimistoon vaikka en ollut toimeentulotuensaaja. Sieltä tuli nopeasti päätös ja asia ok. Jouduin myös kyseisen leikkauksen takia kerran soittamaan ambulanssin ja tulivat tarkastamaan minun vointini, totesivat olevani ok ja ei lähdetä viemään sairaalaan joten ei laskua.
Oikeasti koko sydänleikkaus osastolla oloineen on maksanut pitkälle yli 35000 euroa. Joten kiitos teille veronmaksajat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulin juuri, että aikuinen lapseni ei halua tilata ambulanssia, koska se on niin kallista. Tyttäreni kertoi, ettei hän pysty hakeutumaan ensiapuun, koska se on niin kallista.
Tiedän, että hän on kirjoitellut Kelaan kahden kuukauden sairaalajaksostaan, mutta rahat eivät oikeasti riitä tähän sairastamiseen. Juuri äsken hän kertoi oireistaan ja sanoin hänelle, rakkaalle, että äiti tietenkin maksaa. Lapsi on kolmekymppinen.
Onneksi minulla on kolme tonnia säästötilillä. Olen äiti.
Haloo Suomi: herää!!!
Suomessa ei ole vikaa, lapsessasi on.
Herätkää itse ja lopettakaa se muiden syyttely -katsokaa peiliin ja näette missä vika.Kokoomuslainen siellä lempipuuhassaan eli köyhiä kyykyttämässä. Aaah, mikäs sen parempaa kuin kun saa sanoa jollekin köyhimykselle että ihan oma syy kun ei syntynyt kultalusikka persees.
Jos totuus kirpaisee niin minkäs teet?
Ja pointtihan on tietenkin se että täällä ei ole syntyperällä väliä -ihan itse kuuluu opiskella ja asiansa kunnolla hoitaa. Katsos kun kukaan muu ei sitä puolestasi tee.
Mikä tytärtä vaivaa sairausmielessä?
Koko tuo pohdintaa tekee vaikutlman, että mitään kiireellistä hengenhätää ei ole. Silloin ei saa ambulanssia muutenkaan. Se 'tilataan' hätänumerosta, eivätkä ne siellä lähettele aitoja muuten vain ihmisiä kuskaamaan. Jos taas saa sydänkohtauksen tms, niin tuskin silloin aletaan oikein sukulaisten voimin googlaamaan ja kirjelmöimään kelaa, että korvaisiko joku 25 euron ambulanssikyytimaksun.
Koko aloitus on tosi outo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onni kirjoitti:
Hei äiti,
Hei Onni, joka et näytä tietävän maksukatosta tuon taivaallista!
Tuo 605 euroa on lääkekustannusten maksukatto. Eri asia. Se terveydenhuollon asiakasmaksujen maksukatto, mihin sairaalan hoitopäivämaksut lasketaan, on 691 euroa, mutta sen täytyttyäkään sairaalahoito ei suinkaan ole maksutonta. Maksu vaihtelee eri sairaanhoitopiireissä, mutta enimmillään se saa maksukaton täytyttyä olla 22,80 euroa/hoitopäivä. Esim. HUS:ssa maksu on maksukaton ylittymisen jälkeen 17,90 euroa/hoitopäivä.
Kyllä byrokraatit keinot keksii millä sairaat ja vaivaiset saadaan kuihdutettua pois. Kelalle kirjoittelun sijaan AP:n lapsen pitäisi mennä sinne Kelan lattialle sairastumaan.
Aika järkyttävää on se että nykyään toimeentulotukikin tulee näiltä byrokraateilta. Auta armias jos oot laittanut pilkun väärään paikkaaan tai yksi päivä on unohtunut kertomuksessa.
Pitäisikö sairaanhoidon olla sitten kokonaan ilmaista ja verovaroin katettua?
Käytännössä se on jo lähes ilmaista, kun verrataan todellisia kustannuksia potilaan maksamiin hoitopäivämaksuihin ym.
Englannissa ei hoideta ilmaiseksi. Maksat palkastasi erikseen national insurance -maksua, jolla katetaan terveydenhuollon kustannuksia. Koko järjestelmä räjähtämässä käsiin. Potilaita siirretään Englannissa esim. ohitusleikkauksen jälkeen suoraan omaan kotiin jopa alle viikko leikkauksesta. Ja ambulanssilla tuota kotimatkaa ei tehdä, vaan ihan henkilöautolla (ellei potilas satu omistamaan isompaa kärryä). Että se siitä ylivertaisuudesta.
Koko aloitus on aivan outo. Siis mitä kautta tytär kirjoittelee koko ajan Kelalle, kirjeitse vai sähköisesti jonkin lomakkeen kautta? Näinkö te luulette, että asia hoituu - häiriköimällä Kelaa koko ajan kirjelmillä, joissa vaaditaan ilmaista ambulanssia? Onko tyttärelläsi mt-ongelmia, kuulostaa ihan siltä? Ambulanssia tarvitessa soitetaan häkeen ja kerrotaan vointi, ambulanssi tulee jos on oikea tarve. Sinä voit myös viedä tyttäresi päivystykseen jos on oikeasti joku vialla, kukaan ei estä.
Tuntuu, että teidän perheessänne on paljon vialla kun tyttäresi on tuollainen ja sinäkään et osaa kirjoittaa ja ilmaista asiaasi selkeästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa jo jos ei oo rahaa sossu maksaa koko laskun vaikka oot 50 vuotta putkeen sairaalassa.
Sossu (jos siis toimeentulotukea tarkoitat) ei maksa pitkäaikaista sairaalahoitoa, vaan potilaan taloudellinen tilanne otetaan huomioon hoitomaksupäätöstä tehtäessä.
Kirjotinkin jos ei ole rahaa sossu maksaa ei tietenkään maksa jos on itse varaa maksaa.
Menkää töihin, niin on sitä rahaa!!
Puhdista kehosi kuonaaineista ja myrkyistä niin ei tarvitse mennä lääkäriin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onni kirjoitti:
Hei äiti,
Hei Onni, joka et näytä tietävän maksukatosta tuon taivaallista!
Tuo 605 euroa on lääkekustannusten maksukatto. Eri asia. Se terveydenhuollon asiakasmaksujen maksukatto, mihin sairaalan hoitopäivämaksut lasketaan, on 691 euroa, mutta sen täytyttyäkään sairaalahoito ei suinkaan ole maksutonta. Maksu vaihtelee eri sairaanhoitopiireissä, mutta enimmillään se saa maksukaton täytyttyä olla 22,80 euroa/hoitopäivä. Esim. HUS:ssa maksu on maksukaton ylittymisen jälkeen 17,90 euroa/hoitopäivä.
Kyllä byrokraatit keinot keksii millä sairaat ja vaivaiset saadaan kuihdutettua pois. Kelalle kirjoittelun sijaan AP:n lapsen pitäisi mennä sinne Kelan lattialle sairastumaan.
Aika järkyttävää on se että nykyään toimeentulotukikin tulee näiltä byrokraateilta. Auta armias jos oot laittanut pilkun väärään paikkaaan tai yksi päivä on unohtunut kertomuksessa.
Pitäisikö sairaanhoidon olla sitten kokonaan ilmaista ja verovaroin katettua?
Käytännössä se on jo lähes ilmaista, kun verrataan todellisia kustannuksia potilaan maksamiin hoitopäivämaksuihin ym.
Tuolta voi katsoa paljonko eritoimenpiteet maksaa.
Vertaa sitten siihen mitä veloitetaan potilaalta. Potilaan kotikunta sitten maksaa loput...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa nimenomaan pitkäaikainen hoito on edullista, kun on hoito-ja lääkekatot.
Naapuri on ollut keväästä lähtien sairaalahoidossa veloituksetta ja kertoi, ettei edes ruuasta veloiteta.
Kyllä joudut maksamaan alennettua hoitomaksua myös maksukaton täyttymisen jälkeen. Lisäksi kaikki lääkkeet eivät ole Kela-korvattavia (vaikka olisivatkin käyttäjälleen välttämättömiä), joten niitä ei oteta huomioon maksukatossa.
Siihen julkisen terveydenhuollon asiakasmaksujen maksukattoon ei lasketa lääkkeitä lainkaan. Lääkkeille on ihan oma, erillinen maksukattonsa.
Kiitos selvityksestä, tiedän, että lääkkeille on oma maksukattonsa, mutta viestini oli ehkä vähän epäselvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olettaisin että ambulanssi ei yleensä ota kyytiin, jos henkilö kykenee omin jaloin kävelemään tai tilaamaan taksin hoitoon.
Väärin arvattu. On monta syytä mennä kävellen ambulanssiin. Näin vauvalehden palstalla mainittakoon mm. synnytys. Minun käskettiin kävellä omin jaloin siksi, että oli niin ahtaat tilat ettei paarien kanssa sopinut.
Ohis.Synnytys ei ole syy lanssikyytiin. Kyllä, on poikkeuksia, kuten syöksysynnyttäjä Lapin metsässä ja vedet menneet eikä vauva laskeutunut, mutt synnytys ei ole syy lanssikyytiin.
on se mm. silloin, jos synnytys on jo käynnistynyt.
No ei kyllä ole, synnytys kestää keskimärin 7 - 12 h, riippuen siitä oletko ensisynnyttäjä vai uudelleensynnyttäjä. Suurin osa lähtee sairaalaan vasta synnytyksen käynnistyttyä, mutta ei siihen juuri koskaan ambulanssia tarvita.
Kyllä tarvitaan yhä useammin, kun synnytyslaitoksia vähennetään. Ehdottomasti parempi synnyttää ambulanssissa kun tilavassa henkilöautossa.
Kumpikin noista maista on paljon paljon vanhempi kuin 100 vuotta. Ehkä Suomessakin on saavutettu joku sivistystaso n. 1000 vuoden päästä.