Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haloo satavuotias Suomi - lapsellani ei ole varaa tilata ambulanssia

Vierailija
25.11.2017 |

Kuulin juuri, että aikuinen lapseni ei halua tilata ambulanssia, koska se on niin kallista. Tyttäreni kertoi, ettei hän pysty hakeutumaan ensiapuun, koska se on niin kallista.

Tiedän, että hän on kirjoitellut Kelaan kahden kuukauden sairaalajaksostaan, mutta rahat eivät oikeasti riitä tähän sairastamiseen. Juuri äsken hän kertoi oireistaan ja sanoin hänelle, rakkaalle, että äiti tietenkin maksaa. Lapsi on kolmekymppinen.

Onneksi minulla on kolme tonnia säästötilillä. Olen äiti.

Haloo Suomi: herää!!!

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onni kirjoitti:

Hei äiti,

Julkisten terveydenhuoltomaksuejn osalta on vuodessa maksukatto, joka on 605 tänä vuonna. Joten kuukausien sairaalamaksut eivät saa tuota ylittää. 

Riippuu ilmeisesti sairaanhoitopiiristä. Esim. minun sairaanhoitopiirilläni se on hiukan alle 700 vuonna 2017, minullakin on tullut täyteen. MUTTA jos joutuu sairaalaan ihan päivänympäri hoidettavaksi, niin silti joutuu maksamaan hoitopäivämaksusta 50 %, siis jos maksukatto täynnä. Minullakin onneksi äiti maksaa...

Vierailija
42/85 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olettaisin että ambulanssi ei yleensä ota kyytiin, jos henkilö kykenee omin jaloin kävelemään tai tilaamaan taksin hoitoon.

Väärin arvattu. On monta syytä mennä kävellen ambulanssiin. Näin vauvalehden palstalla mainittakoon mm. synnytys. Minun käskettiin kävellä omin jaloin siksi, että oli niin ahtaat tilat ettei paarien kanssa sopinut.

Ohis.Synnytys ei ole syy lanssikyytiin. Kyllä, on poikkeuksia, kuten syöksysynnyttäjä Lapin metsässä ja vedet menneet eikä vauva laskeutunut, mutt synnytys ei ole syy lanssikyytiin.

on se mm. silloin, jos synnytys on jo käynnistynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onni kirjoitti:

Hei äiti,

Julkisten terveydenhuoltomaksuejn osalta on vuodessa maksukatto, joka on 605 tänä vuonna. Joten kuukausien sairaalamaksut eivät saa tuota ylittää. 

Hei Onni, joka et näytä tietävän maksukatosta tuon taivaallista!

Tuo 605 euroa on lääkekustannusten maksukatto. Eri asia. Se terveydenhuollon asiakasmaksujen maksukatto, mihin sairaalan hoitopäivämaksut lasketaan, on 691 euroa, mutta sen täytyttyäkään sairaalahoito ei suinkaan ole maksutonta. Maksu vaihtelee eri sairaanhoitopiireissä, mutta enimmillään se saa maksukaton täytyttyä olla 22,80 euroa/hoitopäivä. Esim. HUS:ssa maksu on maksukaton ylittymisen jälkeen 17,90 euroa/hoitopäivä.

Kyllä byrokraatit keinot keksii millä sairaat ja vaivaiset saadaan kuihdutettua pois. Kelalle kirjoittelun sijaan AP:n lapsen pitäisi mennä sinne Kelan lattialle sairastumaan.

Aika järkyttävää on se että nykyään toimeentulotukikin tulee näiltä byrokraateilta. Auta armias jos oot laittanut pilkun väärään paikkaaan tai yksi päivä on unohtunut kertomuksessa.

Pitäisikö sairaanhoidon olla sitten kokonaan ilmaista ja verovaroin katettua?

Vierailija
44/85 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei ambulanssi ole taksi vaan tositilanteisiin.

Vierailija
45/85 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska maa sairastaa. Pahinta on kuitenkin hoitohenkilöstön vihamielisyys. Vielä siitä hoidosta oikeasti sairaana maksaisikin, jos vaan saisi hyvää ja ystävällistä hoitoa, eikä pelkkää tiuskintaa, vähättelyä ja yleistä tympeyttä. Sairaalaruuista en viitsi edes kirjoittaa. Aidosti pelottaa, että joutuu joskus vanhana hoitoon sairaalaan, eikä olisi ketään ystävää tai sukulaista tuomassa ruokaa.

Vierailija
46/85 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulin juuri, että aikuinen lapseni ei halua tilata ambulanssia, koska se on niin kallista. Tyttäreni kertoi, ettei hän pysty hakeutumaan ensiapuun, koska se on niin kallista.

Tiedän, että hän on kirjoitellut Kelaan kahden kuukauden sairaalajaksostaan, mutta rahat eivät oikeasti riitä tähän sairastamiseen. Juuri äsken hän kertoi oireistaan ja sanoin hänelle, rakkaalle, että äiti tietenkin maksaa. Lapsi on kolmekymppinen.

Suomessa ei ole vikaa, lapsessasi on.

Herätkää itse ja lopettakaa se muiden syyttely -katsokaa peiliin ja näette missä vika.

Vierailija
47/85 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän takia esim. Englannissa ja Espanjassa sairaanhoito on ilmaista, vaikka ovat kuulemma ihan persläpiä kumpikin vauvapalstalaisten mielestä? Olisko nuokin vaan inhimillisempiä kansoja kuin suomalaiset, jotka oikein nauttivat sairaiden kyykyttämisestä.

Vierailija
48/85 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onni kirjoitti:

Hei äiti,

Maksukatto on 691 euroa, ja kyllä sen ylittymisen jälkeenkin sairaalassaolo maksaa, vuorokausihinta vain laskee noin puoleen. Psykiatrian hoitopäivämaksuihin maksukatto ei vaikuta lainkaan, koska ne on valmiiksi alennettu.

Ihankuin 691 euroa olisi työttömälle pikku summa jonka kaivaa vaikka sohvatyynyjen välistä. Sossukin luultavasti käskee myymään omaisuutta tai jotain ennen kuin sieltä irtoaa mitään muuta kuin vittuilua.

Vierailija
49/85 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herätkää itse ja lopettakaa se muiden syyttely -katsokaa peiliin ja näette missä vika.

Niin, harvemminhan ambulansseja tilaillaan jos ei ole jotain vikaa.

Vierailija
50/85 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkähän takia esim. Englannissa ja Espanjassa sairaanhoito on ilmaista, vaikka ovat kuulemma ihan persläpiä kumpikin vauvapalstalaisten mielestä? Olisko nuokin vaan inhimillisempiä kansoja kuin suomalaiset, jotka oikein nauttivat sairaiden kyykyttämisestä.

Hahaha!

Onko sinulla mitää käsitystä mitä sairaalahoito maksaisi jos kaikki kustannukset perittäisiin potilaalta täysimääräisenä? Vastaapa tähän nyt....

Vierailija
51/85 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahaha!

Onko sinulla mitää käsitystä mitä sairaalahoito maksaisi jos kaikki kustannukset perittäisiin potilaalta täysimääräisenä? Vastaapa tähän nyt....

Oliko tuossa jossain kohtaa argumentti joka oikeuttaa hoitsut käyttäytymään kuin perslävet potilasta kohtaan? Toiseksi jos palvelusta maksetaan jo helvetisti veroissa ja sen laatu on kuitenkin surkeaa niin miksi siitä maksetaan sitten lisäksi vielä käyntimaksuina? Lähinnä käyntimaksut asettavat vähävaraiset huonompaan asemaan kun lääkärikäynneissä ruvetaan säästelemään. 

Vierailija
52/85 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahaha!

Oliko tuossa jossain kohtaa argumentti joka oikeuttaa hoitsut käyttäytymään kuin perslävet potilasta kohtaan? Toiseksi jos palvelusta maksetaan jo helvetisti veroissa ja sen laatu on kuitenkin surkeaa niin miksi siitä maksetaan sitten lisäksi vielä käyntimaksuina? Lähinnä käyntimaksut asettavat vähävaraiset huonompaan asemaan kun lääkärikäynneissä ruvetaan säästelemään. 

Ettei vaan olisi omass asenteessa vikaa...

Itse olen joutunut muutaman kerran sairaalaan viime vuosien aikana ja joka kerta kaikki minua hoitaneet henkilöt ovat olleet erittäin ystävällisiä ja ammattitaitoisia. Toivuin nopeasti ja lasku kaikesta oli naurettavan pieni. Sairaalana TYKS.

Suomessa sairaanhoito on erittäin hyvää ja potilaalle naurettavan halpaa.

Jälleen kerran: katso peiliin!

Vierailija
53/85 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olettaisin että ambulanssi ei yleensä ota kyytiin, jos henkilö kykenee omin jaloin kävelemään tai tilaamaan taksin hoitoon.

Väärin arvattu. On monta syytä mennä kävellen ambulanssiin. Näin vauvalehden palstalla mainittakoon mm. synnytys. Minun käskettiin kävellä omin jaloin siksi, että oli niin ahtaat tilat ettei paarien kanssa sopinut.

Ohis.Synnytys ei ole syy lanssikyytiin. Kyllä, on poikkeuksia, kuten syöksysynnyttäjä Lapin metsässä ja vedet menneet eikä vauva laskeutunut, mutt synnytys ei ole syy lanssikyytiin.

on se mm. silloin, jos synnytys on jo käynnistynyt.

No ei kyllä ole, synnytys kestää keskimärin 7 - 12 h, riippuen siitä oletko ensisynnyttäjä vai uudelleensynnyttäjä. Suurin osa lähtee sairaalaan vasta synnytyksen käynnistyttyä, mutta ei siihen juuri koskaan ambulanssia tarvita.

Vierailija
54/85 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahaha!

Itse olen joutunut muutaman kerran sairaalaan viime vuosien aikana ja joka kerta kaikki minua hoitaneet henkilöt ovat olleet erittäin ystävällisiä ja ammattitaitoisia. Toivuin nopeasti ja lasku kaikesta oli naurettavan pieni. Sairaalana TYKS.

Asenteesi palautteeseen on niin surkea että taidat olla hoitoalalla.

Joku vähän koulutetumpi tajuaisi että yksittäinen esimerkki ei kuvaa koko systeemin tilaa.

Vierailija
55/85 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahaha!

Samaa mieltä! Ne muutamat hassut kerrat kun olen sairaalaan joutunut, on hoito ollut äärimmäisen hyvää. En työskentele hoitoalalla eli ei ole siitä kiinni. Ihmettelen näitä valittajia.

Vierailija
56/85 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

akuutissa vatsakipukohtauksessa viisi kerrosta paareilla kierreportaita alaspain olisi kivun takia raskaampi rasti kuin pyoratuolilla ahtaaseen hissiin. Allergisessa reaktiossa jos kurkku umpeutumassa voi pystya viela kavelemaan

Vierailija
57/85 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onni kirjoitti:

Hei äiti,

Eihän tuo maksukatto noin mene. Itse maksat ja Kelasta tulee alkuvuonna lomake, jolla haet ylimenevää osuutta takaisin. Huom, jos olet säästänyt kuitit! 

Terv. eräs, joka luuli, että maksukaton summa kun tulee täyteen, saa automaattisesti apteekissa sen pienemmän hinnan. Eli en saanut mitään, koska en tiennyt maksukaton ylittymisestä enkä siten ollut säästänyt kuitteja, enkä voinut hakea palautusta.

Vierailija
58/85 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomuslainen siellä lempipuuhassaan eli köyhiä kyykyttämässä. Aaah, mikäs sen parempaa kuin kun saa sanoa jollekin köyhimykselle että ihan oma syy kun ei syntynyt kultalusikka persees.

Vierailija
59/85 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onni kirjoitti:

Hei äiti,

Riippuu ilmeisesti sairaanhoitopiiristä. Esim. minun sairaanhoitopiirilläni se on hiukan alle 700 vuonna 2017, minullakin on tullut täyteen. MUTTA jos joutuu sairaalaan ihan päivänympäri hoidettavaksi, niin silti joutuu maksamaan hoitopäivämaksusta 50 %, siis jos maksukatto täynnä. Minullakin onneksi äiti maksaa...

Terveydenhuollon asiakasmaksujen maksukatto ei riipu sairaanhoitopiiristä, se on kaikkialla sama 691 euroa. Nimimerkki Onni vain sekoittaa sen lääkkeiden maksukattoon, joka on 605,13 euroa.

Sen sijaan se maksukaton täytyttyä maksettava alennettu hoitopäivämaksu vaihtelee hieman sairaanhoitopiireittäin, enintään se voi olla 22,80 euroa/hoitopäivä.

Vierailija
60/85 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa nimenomaan pitkäaikainen hoito on edullista, kun on hoito-ja lääkekatot.

Naapuri on ollut keväästä lähtien sairaalahoidossa veloituksetta ja kertoi, ettei edes ruuasta veloiteta.

Kyllä joudut maksamaan alennettua hoitomaksua myös maksukaton täyttymisen jälkeen. Lisäksi kaikki lääkkeet eivät ole Kela-korvattavia (vaikka olisivatkin käyttäjälleen välttämättömiä), joten niitä ei oteta huomioon maksukatossa.

Siihen julkisen terveydenhuollon asiakasmaksujen maksukattoon ei lasketa lääkkeitä lainkaan. Lääkkeille on ihan oma, erillinen maksukattonsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi