Toisen uskon pilkkaaminen, miksi se on niin monen mielestä nykyään OK?
Kommentit (162)
Miksi kaikkia koko ajan vaan mietityttää mitä joku muu on mieltä sun omista valinnoista? Ketä kiinnostaa? Ihan oikeasti, jos oot varma uskostasi niin ei pitäisi olla niin vakavaa että joku muu sanoo hölynpöly. Jos et ole niin se on sun ongelma ja turha yrittää vyöryttää sitä muiden harteille. Koskee uskonnon lisäksi kaikkea muutakin, kasvatusvalintoja, uravalintoja ihan mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en kiusaa uskovaisia mutta onhan se hassua katsoa vierestä lajitovereita jotka eivät ole penaalin terävimpiä kyniä mutta silti niin varmoja asiastaan. Sivistyksen puutetta sanon minä.
Antaa uskovaisten uskoa niin paljon kun haluavat, mutta tehköön sen haittaamatta sekulaareja humanisteja.
Harmi vaan kun nykyään nämä ”sekulaarit humanistit” eivät aina ymmärrä tai halua tunnustaa että heidän humanisminsa perustuu kristinuskoon.
Eihän perustu. Ihan turhaa yrittää omia sitä. Jos sekularismi ei ole tuttua osaat varmasti etsiä siitä tietoa ihan itse.
Kristinuskolla on ollut länsimaisessa kulttuurihistoriassa iso merkitys mutta ihmiskunnan kehittyessä sen käyttötarkoitus (...koska se on väline...) on jäänyt tarpeettomaksi. Kristinuskon kautta on peilattu mm. moraalia silloin kun muita referenssipisteitä ei ole ollut. Ketkä vielä uskovat mihin tahansa maailman tuhansista jumalista ovat moderneja kriittisen ajattelun matalaotsia.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen uskossa [...] Molemmista löytyy älykkäitä ja omaa ajatteluaan käyttäviä ja asioita kyseenalaistavia ihmisiä
Sori, mutta ei me luoteta siihen, että olet älyllisesti riittävän kykeneväinen tunnistamaan älykkään ihmisen, kerta et itsekään sellainen ole.
Ne jotka pilkkaavat toisen uskoa, eivät ole ilmeisesti kokeneet itse mitään yliluonnollista tai hengellistä,
Olen kokenut kymmeniä kertoja demonien ja muiden hallusinaatioiden vierailun, joten ymmärrän aivan hyvin, että tyhmempi ihminen saattaa kuvitella niitä todellisiksi.
Uskovat jotka ovat kokeneet ja omin silmin todistaneet parantumisia
Vielä koskaan nämä parantumiset eivät ole tapahtuneet sairauksien kohdalla, jotka eivät voisi parantua itsekseen. Kuten amputoidun raajan takaisinkasvaminen. Kertoisko tämä sulle jotain?
Katsotaan vaan että kohta pelkästään kristinusko on se kaikkein halveksituin ja muu maailma hyväksyy islamit, hindut ja muut.
Älä huoli, kyllä me kollektiivisesti nauretaan ihan jokaiselle uskovaiselle, riippumatta Taivaskeijunsa värityksestä.
Aika moni on muslimeja kohtaan rasisti. Varmaan johtuu ääriryhmistä, joiden perusteella leimataan kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en kiusaa uskovaisia mutta onhan se hassua katsoa vierestä lajitovereita jotka eivät ole penaalin terävimpiä kyniä mutta silti niin varmoja asiastaan. Sivistyksen puutetta sanon minä.
Antaa uskovaisten uskoa niin paljon kun haluavat, mutta tehköön sen haittaamatta sekulaareja humanisteja.
Harmi vaan kun nykyään nämä ”sekulaarit humanistit” eivät aina ymmärrä tai halua tunnustaa että heidän humanisminsa perustuu kristinuskoon.
Joo, ei ymmärretä. Kerro sä meille, että millä naurettavalla järkeilyllä se perustuu kristinuskoon.
Eihän se olekkaan, mutta miksi se teille uskovaisille on ok, että ateisteja saa tuomita ja haukkua todella pahasti? Voisiko joku uskovainen selventää sen?
Uskovaisten mielenvikaisuus on sitä sorttia, että niiden pilkkaamiseenkaan ei ole mitään tarvetta. Uskominen satuolentoihin...
-Kunnioita isääsi ja äitiäsi
-älä tapa
-älä varasta
-älä tee aviorikosta
-älä lausu väärää todistusta lähimmäisistäsi
-älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta
Silti olen uskovaisten mielestä paha ihminen ja olen tuomittu helvettiin, kun en usko jumalaan. Ja pappi joka käyttää kuoropoikia seksuaallisesti hyväkseen on niin paljon parempi ihminen, kuin minä kun hän uskoo jumalaan. Minun moraali ei oikein pysty hyväksymään tällaista :(
Vierailija kirjoitti:
En koe tarvetta vähätellä toisen uskoa, jos hän käyttäytyy uskosta huolimatta hillitysti ja toisia arvostavasti. Mutta idioottimaisten ja toisia vahingoittavien asioiden tekeminen ja niiden perusteleminen uskonnolla kirvoittaa kyllä kielenkantimeni.
Jatkan tähän kommenttiini, että usko(nto) on asia siinä kuin muutkin. Yhtä lailla, jos joku perustelisi jotain kummallista toimintaa astrologialla/enkelikurssien opeilla/luonnonilmiöillä/luetulla elämäntaito-oppaalla, yhtä hönttinä minä niitä pitäisin.
Pidän suuni kyllä kiinni niin kauan, kun yksilö sotkee vain itsensä kuvioihinsa ja tulee kokemastaan onnelliseksi. Mutta jos hän ahdistuu jostain em. asioiden pohjalta itselleen esittämistään vaatimuksista tai ihmiset ympärillä kärsivät, kyllä minä puutun asiaan sanomalla jotain. Nätisti. Ismiinsä hurahtanut ihminen tietysti kokee sen helposti loukkauksena, mutta mieluusti otan sen riskin, enkä päästä vaikkapa ystävääni kajahtamaan kenenkään auttamatta vain, etten loukkaisi hänen uskoaan.
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a. Tuhat vuotta uskovaiset sai pilkata rauhassa ihmisiä ja nyt on hirveä järkytys kun homma onkin kääntymässä toisin päin. Ei siitä ole kauaakaan että oli täysin normaalia että uskova lateli sateenkaariväestölle tyyliin olet saastainen, perverssi, Jumalalle kauhistus, sairas jne. En usko että uskovat saa edelleenkään kokea likimainkaan tämäntasoista tylytystä.
Perjantaina viimeksi katselin telkkarista kun Päivi Räsänen naureskeli ihmisille jotka muka ajattelee että sukupolia voisi olla raamatun vastaisesti enemmän kuin kaksi.
Ateistit on kevyttä kauraa uskoviin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen uskovien virheolettama.
Kristittyjen uskonto perustuu humanismiiin.
Et kai tosissasi yritä väittää että inhimillisyys ei perustu ihmisiin?
Sain eilen "herätyksen" että Jumala ja Jeesus on tosi mahtava juttu. Ja samalla mulla on nyt hyvin rauhallinen olo.
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka pilkkaavat toisen uskoa, eivät ole ilmeisesti kokeneet itse mitään yliluonnollista tai hengellistä, eivätkä voi pitää sellaista mahdollisena. Uskovat jotka ovat kokeneet ja omin silmin todistaneet parantumisia ja imeitä Jeesuksen nimessä ja Jumalan kunniaksi elävät ikäänkuin neliulotteisessa maailmassa hengellisten ja näkymättömien tullessa todeksi.
Tyypillinen uskis. Muut vakaumukset kuitataan kokemattomuudeksi ja ymmärtämättömyydeksi = elli pilkataan muita vakaumuksia.
Hassuja nämä ateistien ja uskovaisten keskustelut. Uskonnoiksi katson molemmat; uskovaiset, kuka mihinkin ja ateistit siihen ettei mitään jumalolennoksi miellettävän kaltaista ole. Itse agnostikkona jätän kysymyksen sivuun kiistattomien todisteiden uupuessa. Täytyy myöntää, että joskus tulee ivattua näiden ihmisten varmuutta asiastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen uskossa [...] Molemmista löytyy älykkäitä ja omaa ajatteluaan käyttäviä ja asioita kyseenalaistavia ihmisiä
Sori, mutta ei me luoteta siihen, että olet älyllisesti riittävän kykeneväinen tunnistamaan älykkään ihmisen, kerta et itsekään sellainen ole.
Ne jotka pilkkaavat toisen uskoa, eivät ole ilmeisesti kokeneet itse mitään yliluonnollista tai hengellistä,
Olen kokenut kymmeniä kertoja demonien ja muiden hallusinaatioiden vierailun, joten ymmärrän aivan hyvin, että tyhmempi ihminen saattaa kuvitella niitä todellisiksi.
Uskovat jotka ovat kokeneet ja omin silmin todistaneet parantumisia
Vielä koskaan nämä parantumiset eivät ole tapahtuneet sairauksien kohdalla, jotka eivät voisi parantua itsekseen. Kuten amputoidun raajan takaisinkasvaminen. Kertoisko tämä sulle jotain?
Katsotaan vaan että kohta pelkästään kristinusko on se kaikkein halveksituin ja muu maailma hyväksyy islamit, hindut ja muut.
Älä huoli, kyllä me kollektiivisesti nauretaan ihan jokaiselle uskovaiselle, riippumatta Taivaskeijunsa värityksestä.
Tämäkö on ateistille tyypillistä älykästä argumentointia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka pilkkaavat toisen uskoa, eivät ole ilmeisesti kokeneet itse mitään yliluonnollista tai hengellistä, eivätkä voi pitää sellaista mahdollisena. Uskovat jotka ovat kokeneet ja omin silmin todistaneet parantumisia ja imeitä Jeesuksen nimessä ja Jumalan kunniaksi elävät ikäänkuin neliulotteisessa maailmassa hengellisten ja näkymättömien tullessa todeksi.
Tyypillinen uskis. Muut vakaumukset kuitataan kokemattomuudeksi ja ymmärtämättömyydeksi = elli pilkataan muita vakaumuksia.
Tuossa ei muiden vakaumuksia pilkata. Mutta jos jollakulla ei ole tietyistä asioista kokemusta onko pilkkaa todeta että hän ei voi hengellistä maailmaa ymmärtää (koska se ei ole järjen maailma van ihan oma ulottuvuutensa) vai onko se ymmärrystä sitä kohtaan että ko ihminen ei sitä voi ymmärtää?
Ei sekoiteta käsitteitä ja termejä.
Minun mielestäni uskontoja saa retuuttaa ihan vapaasti, ne käyttävät ihmisiä niin paljon hyväkseen ja tekevät niistä mielisairaita.
Kenenkään uskoon en henkilökohtasesti puutu.
Itsekin olen ns.henkinen, vai miten sen sanoisi, ateisti en ole. Mutta kaikki uskonnot on minulle miesten kirjottamaa soopaa lähi-idästä, siis nämä valtauskonnot mitkä nyt maailmaa retuuttaa, islamit ja kristinusko, juutalaisuus kuuluu vielä tohon trioon, kun ovat samaa abrahamismin sairautta.
Ihminen voi uskoa johonkin ilman uskontoja, tämä on minusta ihan selvää, meillä Suomessakin oltu shamanistisia pakanoita, ei siihen ole lähi-idän satusetiä tarvittu.
Uskovaiset ne vasta uskontoja pilkkaavatkin, kun aina se on vain se oma jumala ja oma lahko, joka on oikeassa, kaikki muut uskovaiset kirotaan syvää helvettiin.
Katsokaapa maailmantilannettakin, edelleen hullut uskovaiset tappelevat keskenään kenen jumala on oikea, lällätilää, ja kaikenlisäksi noillakin jotka tappelee, on se yksi ja saatanan sama abraham josta on näiden tappalevien uskonnot saaneet alkunsa, eli saman puun oksat tappelevat keskenään kellä on isoin muna. että on järjenköyhää porukkaa. Eikä se siihen jää, vielä ne oksienkin oksat tappelevat keskenään kenen oksa on se oikea oksa.
onnea vaan, tappakaa toisenne mutta älkää sotkeko siihen uskonnottomia.
Musta nää hihhulit voisivat keskustella omilla palstoillaan, mua ketuttaa tuolllainen huuhaan julistaminen ja pidän hihhuleita yksinkertaisina ja helposti ohjailtavina tapauksina jotka säälittävät mua. Uskonnon nimissä on tehty ja tehdään edelleen niin paljon pahaa ja lainvastaista etten mä tajua miten kukaan ees kehtaa kertoa kuuluvansa moiseen yhteisöön ja julistaa täällä sitä satua totena.Pahojen, vallanhimoisten ja ahneiden ihmisten keksintöä nuo uskonnot.
Väritelkkarikin perustuu mustavalkotelkkariin.