Mikä ääni metsässä voi olla sellainen ihan kuin turvan puuskuttaminen?
Olen kuullut tällaisen äänen usemman kerran metsässä vaeltaessani ja aina se säikäyttää yhtä paljon, siis sellainen ääni kun hevonenkin heiluttaa turpaansa "pruuth" tai jotain. Olen aina pelännyt että kohtaan vähintään karhun mutta mitään eläintä en ole koskaan nähnyt koska lähden nopeasti pinkomaan toiseen suuntaan ;) Mutta tänään kävi sama juttu, ensin kuului se ääni ja sen jälkeen isokokoinen lintu lensi suhteellisen läheltä, säikähti varmaan minua yhtä paljon kuin minä sitä. No, pysähdyin ja taas kuului tuo ääni ja toinenkin lintu lensi samasta kohdasta mistä se aikaisempikin. Voikohan siis lintu pitää tuollaista ääntä? Tai sen siivet kun nousee lentoon? Oli joku isokokoinen muttei fasaani?
Kommentit (27)
Karhun hengitys ja haisteluäänet tuli ensin mieleen...
Monikin yhtään isompi lintu päästää aikamoisen äänen jos lähtee lähettyviltä lentoon.
Tai sitten se on ääni kun stalkkerisi tulee takkiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko se olla hirvi?
Hyvä kysymys. Peuroihin olen aika ajoin törmännyt ja ne eivät ainakaan tee tuollaista ääntä, tuijottavat vain ennen kuin loikkivat karkuun. ap
Vierailija kirjoitti:
Karhun hengitys ja haisteluäänet tuli ensin mieleen...
Olin myös varma että kohta ryteiköstä nousee karhu mutta onneksi mitään ei tapahtunut :) Ja melko lähellä kaupunkialuettakin olen ollut, että eksyyköhän ne niin lähelle... ap
Vierailija kirjoitti:
Monikin yhtään isompi lintu päästää aikamoisen äänen jos lähtee lähettyviltä lentoon.
Tai sitten se on ääni kun stalkkerisi tulee takkiinsa.
Lintuun kallistun kyllä näistä vaihtoehdoista :) ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko se olla hirvi?
Hyvä kysymys. Peuroihin olen aika ajoin törmännyt ja ne eivät ainakaan tee tuollaista ääntä, tuijottavat vain ennen kuin loikkivat karkuun. ap
Hirvet, peurat yms ei päästele oikeastaan mitään ääniä koska niiden intressi on olla hiljaa ettei pedot löydä niitä. Korkeintaan kiima-aikaan jotain vähän önyävät mutta sekin alkaa tältä vuodelta olla ohi. Ehkä joku ilman voittoa jäänyt kilttihirvi koki sinut viehättäväksi.
Mäyrä? Puhisee ja ähisee mennessään.
Teeren tai metson lentoon lähdön ääni on sellasta "lopsutusta".
Metsään eksynyt juopunut siiderivalas.
Se on turpapuusku (cossus puhkus), uusi lajitulokkaamme Siperiasta. Täysin vaaraton ihmisille.
Ison linnun siivistä kuuluu kaikenlaisia ääniä kun ne lähtevät lentoon. Toinen on joku hirvi tai peura tai vastaava puhisemassa jossain puun takana.
Jamaal on niin huonokuntoinen ettei pysy perässäsi.
Muutoin lukisimme taas raiskauslööpit.
Isojen tai isohkojen lintujen siivistä lähtee vähän sen kaltainen ääni jos lentävät ylitse. Varsinkin jos ne tekee nopeampia liikkeitä. En millään usko että olet "useamman kerran" "päässyt" karhun tai hirven lähelle.
Vierailija kirjoitti:
Isojen tai isohkojen lintujen siivistä lähtee vähän sen kaltainen ääni jos lentävät ylitse. Varsinkin jos ne tekee nopeampia liikkeitä. En millään usko että olet "useamman kerran" "päässyt" karhun tai hirven lähelle.
En itsekään usko että se karhu ainakaan oli, kaupunkialue jne. Mutta ensimmäinen ajatus se karhu silti on kun säikähtää :) Nuo äänikohtaamiset on joka tapauksessa jääneet mieleen, kaikki eri metsissä, kun oli sen verran erilainen äänikokemus. Esim. fasaanin rääkynäkin on jo tuttu :) ap
Vierailija kirjoitti:
Teeren tai metson lentoon lähdön ääni on sellasta "lopsutusta".
Isot kanalinnut lentoon lähtiessä tuli mullekin mieleen. Todella outo ääni varmasti, jos ei tiedä mistä kyse. Ja hämärissä säikähtää tämmöinen tottunutkin.
Voisiko se olla hirvi?