Tuntuiko sinusta ettet ikinä saa töitä omalta alalta mutta sait kuitenkin?
Minua ahdistaa ja pelottaa ja jännittää valmistuminen kun oman alan töitä en ole vielä tehnyt päivääkään. Tuntuu, että olen jo menettänyt mahdollisuudet saada oman alan töitä. Kellään kokemuksia samanlaisesta tilanteesta ja että olisikin saanut työn?
Kommentit (18)
Itse haluaisin tietää samaa, olen opiskelija
Minusta tuntui. Sain ekan oman alan kesätyön neljännen opiskeluvuoden jälkeen. Monet opiskelukaverit saivat jo toisen vuoden jälkeen. Viimeisenä vuonna stressasin sitä, saanko töitä mistään. Sain kuitenkin kesätöitä ja kesätöiden päätteeksi minut vakinaistettiin.
Ei ole duuneja ei omalta alaltta varsinkaan.. Ja puuttuu ne setämiehetkin suhteiden mukaan..jotta duunit irtoaisi ivanka trumpin tyylisesti. Pelkkä hymy ei auta nykymarkkinoilla eikä edes ne maisterinpaperit tai kolmostutkinnot. Sun pitää tuntea ihmisiä... Dat's all. Ja jos olet pätevämpi, kauniimpi ja fiksumpi kuin nää sun tuntemas - tai edustat ehkä poliittisesti väärää henkeä.. Se on good bye,,,,, ei irtoa sulle paikkaa. Näet työhönottotilanteetkin sekä itse duunipaikat voivat juurikin olla näitä bully tilanteita - kuka on kuka ja kuka määrää täällä. Siksi ainakin itse suosin vapaan taiteilijan tai keikkaduunarin uraa.. En halua tulla osaksi jotain ikävystyttävää crewta, jossa tekohymyillään jonkun narsistin tai pomon pikkujoulutempauksille.
Yök
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntui. Sain ekan oman alan kesätyön neljännen opiskeluvuoden jälkeen. Monet opiskelukaverit saivat jo toisen vuoden jälkeen. Viimeisenä vuonna stressasin sitä, saanko töitä mistään. Sain kuitenkin kesätöitä ja kesätöiden päätteeksi minut vakinaistettiin.
Sama juttu omalla alalla ja joka paikassa väitetään kuinka hyvin opiskelijat työllistyy omalle alalleen jo ensimmäisten vuosien aikana.. Ahdistaa aika paljon, kun ei tuntuu ettei pääse minnekkään ja alemmilla vuosikursseilla olevat kiilaavat ohitse.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole duuneja ei omalta alaltta varsinkaan.. Ja puuttuu ne setämiehetkin suhteiden mukaan..jotta duunit irtoaisi ivanka trumpin tyylisesti. Pelkkä hymy ei auta nykymarkkinoilla eikä edes ne maisterinpaperit tai kolmostutkinnot. Sun pitää tuntea ihmisiä... Dat's all. Ja jos olet pätevämpi, kauniimpi ja fiksumpi kuin nää sun tuntemas - tai edustat ehkä poliittisesti väärää henkeä.. Se on good bye,,,,, ei irtoa sulle paikkaa. Näet työhönottotilanteetkin sekä itse duunipaikat voivat juurikin olla näitä bully tilanteita - kuka on kuka ja kuka määrää täällä. Siksi ainakin itse suosin vapaan taiteilijan tai keikkaduunarin uraa.. En halua tulla osaksi jotain ikävystyttävää crewta, jossa tekohymyillään jonkun narsistin tai pomon pikkujoulutempauksille.
Yök
Totta.. Pitäisi olla kaiken maailman "suhteita". Ensimmäisenä töihin pääsee opiskelijat joilla surkeimmat arvosanat, mutta suhteita.. Entäs se osaaminen...? :/
Entä onko täällä yrittäjiä, jotka eivät päässeet muille töihin?
kyllä, minusta tuntui myös. Valmistuin ammattikoulusta v. 2012 Kone- ja metallialalta. En saanut oman alan hommia heti vaan menin töihin varasto hommiin, mitä nyt siihen aikaan oli työpaikkoja työmarkkinoilla.
Kului noin 4 vuotta eri firmoja läpikäyneenä, löysin nykyisen työpaikkani (konepaja) . Hain kyseiseen paikkaan rekrytoinnin yhteydessä ja minut valittiin lukuisista hakijoista (!) ja olen ollut siitä asti vakituisena.
En voisi kuvitellakkaan olevani missään muualla :)
Tuntui enkä aio enää edes hakea, teen muuta. En viitsi enää tuhlata aikaa turhaan hakemiseen.
Tässä alkaa hiljalleen katkeroitua kun viiden vuoden maisterintutkinnosta ei mitään hyötyä..
Jäin töihin kesätyöpaikkaan joka ei liittynyt alaani mitenkään
Minusta tuntui etten mitään löydä ollessani valmistumisen jälkeen 5kk työttömänä. Hain siis muitakin töitä kuin oman alani. Sain kahdeksi vuodeksi oman alani työn (projekti). Sijainti/työmatka oli ihan kauhea, mutta se oli loistava alku. Nyt olen ollut 1kk työttömänä, toivottavasti edes uusi pätkä löytyy.
Tuntui enkä saanut lopulta töitä. Piti opiskella sit vielä omaa opintoa sivuavaa alaa, jossa pysty hyväkslukemaan reilu puolet kursseista. Pari vuottahan siinä meni hukkaan mut eipä tarvii työttömänä kärvistella
Kaikki koulutustarjonta on vaan työttömilöe räikeää hyväksikäyttöä ja biznestä kaikenmaailman ao opistoille. Valtiolta rahat ja opiskelijat heille raaka ainematskua.. Pidemmälle kouluttautuneille edes kehdataan tarjota jotain talonmies ym koulutusta tyyliin 2 vuoden koulutus lol tai vaikkapa siistijän ammattitutkintoon 3 v.. Ympäristöteknikko? Jienilla nimikkeillä luullaan ihmisten innostuvan heidän hyväksikäytöstään.. Raaka totuus on, helppoja ammattwja pilvin pimein, joihin riittää parin kuukauden työssä oppominen, mutta kas sitten ei voi koulutusbuumilaiset vetää hilloa välistä.
Itse en ainakaan mihinkään höpökoulutukseen lähde enää monen tutkinnon omaavana ja erityistaitoja osaavana. Jos ei kelpaa, olkoon kelpaamatta. Pakollinen aktivointi melkein takana ja paluu freelanceriksi häämöttää. Aah!!!
Koomistahan se on tosin ollut kuunnella näotä jokapaikan konsultteja ja höpökonsultteja. Ei siinä mitään.
Hyvin ne vetää! ;)
Kännykällä tekstaaminen on haasteellista.
Ed tekstittäjä.
Kellään kokemuksia tästä?