Suomalaisen tunnistaa silmistä - mutta miksi?
Asun itse Ruotsissa, ja ruotsalaiset ovat kyllä eri näköisiä kuin suomalaiset. Suomalaisilla tuntuu olevan "katseessa" jotain tuttua, mutta en kuitenkaan osaa analysoida, että mikä suomalaisen silmistä tekee suomalaisen näköiset. Syvällä oleminenko?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
En tosiaan tiedä. Kerran saksalaisessa supermarketissa ajattelin vastaantulevasta miehestä, että tuo näyttää kyllä ihan suomalaiselta. Vähän myöhemmin kuulin hänen puhuvan suomea vaimonsa kanssa.
En tosiaan tiedä, minkä perusteella bongasin hänet suomalaiseksi. Olen kuullut myös saksalaisilta, että he tunnistavat ulkomailla muut saksalaiset.
Lisään vielä, että ulkonäkönsä ja yleisen habituksensa puolesta ko. henkilö olisi voinut olla kotoisin mistä tahansa pohjoisen Euroopan maasta. Silti jotenkin tunnistin hänet suomalaiseksi. En tiedä miksi - ehkä syynä oli vaaleus, neutraalius, ei kovin voimakkaat piirteet, jonkinlainen habituksesta paistava vaatimattomuus?
Ehkä tyyppi itsekin tunnisti minut suomalaiseksi, koska muistan nähneeni pienen hymynhäivän hänen kasvoillaan, aivan kuin hän olisi nähnyt jotain tuttua ja kotimaasta muistuttavaa. Minulla oli maantienväriset hiukset, yksinkertaiset ja käytännölliset vaatteet, vakava ilme ja pälyilevä katse.
Saksalainen kaverini sanoi, että ulkomailla saksalaiset tunnistaa ilmeestä.
Suomalaisten silmissä näkyy metsä ja järvet ja se on hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten silmissä näkyy metsä ja järvet ja se on hyvä niin.
Oi miten kauniisti sanottu <3
Vierailija kirjoitti:
Toljottava, "hidas" katse eiminkäänvärisissä silmissä.
No just joo.. melkoisen älytön kuvaus.
pökkelömäisyys, hitaus, pelokkuus
Suomalaisilla on älykäs katse. Suomalaisen silmistä huokuu määrätietoisuutta. Suomalainen puhuu silmillään. Tuttuja silmin lausuttuja lauseita ovat ”kyllä mä tiedän mikä sinä olet miehiäsi” ja ”menehän nyt he*vettiin siitä”.
Minusta suomalaisen silmät ovat ilmeettömät. Jos katsoo kohti, niin katsoo silti jotenkin ohitse, eli katse ei ole mitenkään läpitunkeva, vaan ihmettelevä.
Luulen ettei kyse ole pelkästään silmistä vaan kokonaisuudesta. Väritys, kasvojen muoto, ruumiinrakenne, ja sitten ne pikkuisen pienet hailakan väriset silmät siihen päälle. Ja pukeutuminenkin monesti.
Pälyilee maanmiehiään, josko heistä löytyisi jotakin hävettävää.
Vanhanajan herrasmies ei usko sukupuolineutraaliuteen, vaan arvostaa naissukupuolen korkeammalle.
Briteissä ja Irlannissa kierrelleenä voisin todeta että sielläkin on paljon sinisilmäisiä, mutta silmät ovat aivan erilaiset. Saattavat olla sellaiset lurppasilmät tai sitten paksujen ripsien reunustamat. Väri myös tummempi tai kirkkaampi.
Suomalaiset silmät ovat ehkä kaukana toisistaan, kun venäläisillä ja briteillä useammin lähellä toisiaan( Putin, Charles).
Itse inhosin nuorena vaaleita silmiäni, kaverin ruskeat silmät keräsi huomiota miehiltä. Mutta kun ajattelee maailman mittakaavassa, suomalaiset silmät on uniikit!
Joku mainitsi neutraalit piirteet, se on ihan totta, nenä on pieni ja kasvot pehmeät. Söpöä etenkin naisilla!
Suomalaisilla on usein korkeat poskipäät ja kulmat hieman alhaalla, silmät myös usein syvällä päässä. Väri on aika usein siniharmaan sävyinen.
Katse on hieman muita väistelevä ja sisäänpäin kääntynyt, ahdistuneen oloinen isossa ihmisjoukossa ja vieraassa paikassa. Silmien liikkeet tai mikroilmeet eivät ole kovin eläväiset, vaan ennemminkin kuin unissakulkijalla.