Oliko Che Guevara diktaattori?
Olen ymmärtänyt, että häntä muistellaan lämmöllä ja kannatetaan edelleen Etelä-Amerikassa. Totuus on kuitenkin, että hän tapatti valtavasti ihmisiä. En ymmärrä.
Kommentit (45)
https://www.youtube.com/watch?v=kTqwy6ay1HQ
Häntä muistellaan esim. tällä kappaleella.
Che Guevara ei ollut diktaattori, vaan vapaustaistelija/kommunistikapinallinen, riippuu näkökulmasta. Hänen aisaparinsa Fidel Castro oli diktaattori.
Chen suvulla oli aristokraattiset juuret. Itse Che oli älykäs ja huimapää luonteeltaan. Hän luki lääkäriksi ja kiersi moottoripyörlällä kaverinsa kanssa Etelä-Amerikan kurjia kolkkia, jossa sitten radikalisoitui ja politisoitui kun näki miten paskasti yhteiskunta kohteli heikommassa asemassa olevia. Lopulta hän lähti Castron kelkkaan ja valtasivat Kuuban amerikkalaisten tukemalta mädältä johtajalta.
No miten määritellään diktaattori? Wikipediassa lukee näin.
Kaiken kaikkiaan Guevaraa pidetään joidenkin lähteiden mukaan syyllisenä satoihintuhansiin teloituksiin, joissa tapettiin myös naisia ja lapsia, nuorimmat 14-vuotiaita.
Olen nähnyt Chen kannattajia Suomessakin (kuvia paidoissa ja lippiksissä).
Vierailija kirjoitti:
Kaiken kaikkiaan Guevaraa pidetään joidenkin lähteiden mukaan syyllisenä satoihintuhansiin teloituksiin, joissa tapettiin myös naisia ja lapsia, nuorimmat 14-vuotiaita.
Toisaalta ne joita Che pisti seinää vasten olivat itse aikaisemmin tehneet samaa muille.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt Chen kannattajia Suomessakin (kuvia paidoissa ja lippiksissä).
Minä olen Chen kannattaja. Mielestäni Suomi kaipaisi hänen kaltaistaan miestä.
Vierailija kirjoitti:
Chen suvulla oli aristokraattiset juuret. Itse Che oli älykäs ja huimapää luonteeltaan. Hän luki lääkäriksi ja kiersi moottoripyörlällä kaverinsa kanssa Etelä-Amerikan kurjia kolkkia, jossa sitten radikalisoitui ja politisoitui kun näki miten paskasti yhteiskunta kohteli heikommassa asemassa olevia. Lopulta hän lähti Castron kelkkaan ja valtasivat Kuuban amerikkalaisten tukemalta mädältä johtajalta.
Che oli nuorena polupyörämallina kapitalistien mannekiini kunnes kääntyi kommunistiksi. Yhden kerran oli kuitenkin syvästi pettynyt kommunismiin. Käski kommunistien kehittää Kuubaan oma coca-cola mutta ilman kapitalistista kilpailua ja kehitystä tuotos oli pelkkää p*skaa.
Ap googlaa nyt ihmeessä mitä diktaattori sana tarkoittaa. Pitäisi tietää mitä kysyy.
Vierailija kirjoitti:
Hyvännäköinen oli.
Sillä saakin anteeksi paljon.
Hän oli hanakka jakamaan kuolemantuomioita niin sissijohtajana kuin ministerinä Kuuban hallinnossa.
Hän oli levoton sielu, ei viihtynyt byrokraattona ja palasi sissiksi, ensin keskiseen Afrikkaan(Kongo?) sitten Boliviaan, missä tapasi kohtalonsa.
Sissijohtaja, idealisti ja kuollut aatteensa puolesta taistellessaan ja vielä hyvän näköinen( ja tämä ulkonäkö ikuistettu erinomaisiin tilannekuviin), kuolemattomaksi legendaksi nousua ei voi estää.
t: nimim. Assburger
Tuli tästä keskustelusta mieleen nykyisen maailman tilanne, esimerkiksi Trump ja hännystelijät, viimeisimpänä Rutten mielistely. Kontrasti Chen aitouteen viimeiseen asti on suuri.
Kylmäverinen teurastaja ja massamurhaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Che oli nuorena polupyörämallina kapitalistien mannekiini kunnes kääntyi kommunistiksi. Yhden kerran oli kuitenkin syvästi pettynyt kommunismiin. Käski kommunistien kehittää Kuubaan oma coca-cola mutta ilman kapitalistista kilpailua ja kehitystä tuotos oli pelkkää p*skaa.
Chellä meni myös Afrikassa hermot kun paikallisista kapinallisista ei ollut mihinkään muuhun kuin bordellissa laukkaamiseen ja kyselivät poppamieheltä ohjeita taisteluun mennessä. Tieteeseen uskova Chetä tämä vitutti ankarasti ja töin tuskin hän sai pidettyä sen sisällä elävän argentiinalaisen etuoikeutetun rasistinsa kurissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta ne joita Che pisti seinää vasten olivat itse aikaisemmin tehneet samaa muille.
Tuskinpa kovinkaan moni. Kommunistivallankumouksessa menee koko omistava luokka monttuun.
Che oli ammattivallankumouksellinen, taistelija, musta-valkoinen ja julma. En ymmärrä hänen ihailuaan. Hän oli kyvytön sopeutumaan järjestykseen ja yhteiskunnan rakentamiseen. Näkihän sen Kuubassakin. Kun vallankumous oli ohi ja piti rakentaa yhteiskuntaa Castron veljesten kanssa, hän nosti kytkintä ja lähti jatkamaan vallankumouksia muualla.
Che oli persoona, joka rikkoo, haluaa hämmentää, ei osoita empatiaa vastustajia kohtaan tai edes omiaan. Hänelle asiat oli vain poikki-pinoon. Ei mitään sovittelua, kohtuullisuutta. Jopa omaa perhettä kohteli hyvin jyrkästi. Kannattaa lukea hänen tyttärensä muistelmat.
Fidel Castro oli. Guevara auttoi hänet valtaan.