Suomalaisen tunnistaa silmistä - mutta miksi?
Asun itse Ruotsissa, ja ruotsalaiset ovat kyllä eri näköisiä kuin suomalaiset. Suomalaisilla tuntuu olevan "katseessa" jotain tuttua, mutta en kuitenkaan osaa analysoida, että mikä suomalaisen silmistä tekee suomalaisen näköiset. Syvällä oleminenko?
Kommentit (35)
Hieman anteeksipyytävä katse, epävarmuus
Itse pitkään ulkomailla asuneena olen ajatellut, että suomalaisen tunnistaa semmoisesta vilpittömän oloisesta vähän "eksyneen pikkulapsen" katseesta. Siinä ei ole samaa päättäväisyyttä kuin vaikka saksalaisilla tai sellaista pilkettä kuin italialaisilla, mutta jotain rehellisyyttä ja kiltteyttä sitäkin enemmän.
Minä ainaskin rakastan keltaisia silmiäni.
Vinous (tämä on tosi yleistä varsinkin lievänä), raskaat luomet, väri (siniharmaa).
Suomalaisilla on usein ns. kissasilmät, mutta myös katseesta erottaa epävarman suomalaisen.
Pyöreät silmät, mutta vähän vinot.
Toljottava, "hidas" katse eiminkäänvärisissä silmissä.
Osittainen borealisaatio silmissä, eroten aasialaista siten että se pinkki alue (kuvassa oikealla silmästä) https://fi.wikipedia.org/wiki/Ihmissilm%C3%A4#/media/File:A_blue_eye.jpg edelleen näkyy
Suomalaisen tunnisti ennen myös puheesta. Nykyään se voi olla mitä vaan motherfuckinhabibinkebabia.
En tosiaan tiedä. Kerran saksalaisessa supermarketissa ajattelin vastaantulevasta miehestä, että tuo näyttää kyllä ihan suomalaiselta. Vähän myöhemmin kuulin hänen puhuvan suomea vaimonsa kanssa.
En tosiaan tiedä, minkä perusteella bongasin hänet suomalaiseksi. Olen kuullut myös saksalaisilta, että he tunnistavat ulkomailla muut saksalaiset.
Itse olen ollut havaitsevinani, että suomalaiset jäävät usein tuijottamaan ja ovat joten orpolapsen oloisia, silloinkin kun päällä on hyvin elegantti vaatekerta ja tukka hyvin. Joku epävarmuus omasta kelpoisuudesta silti näkyy läpi. Ehkä nauru on liian äänekästä, tai katse pälyilevä. Enkä btw ollenkaan epäile, ettenkö itse näytä samalta.
Minäkin olen huomannut, että monilla suomalaisilla on vähän vinot silmät. Ei niin voimakkaasti kuin aasialaisilla, mutta lievästi. Se on kaunis piirre mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Itse pitkään ulkomailla asuneena olen ajatellut, että suomalaisen tunnistaa semmoisesta vilpittömän oloisesta vähän "eksyneen pikkulapsen" katseesta. Siinä ei ole samaa päättäväisyyttä kuin vaikka saksalaisilla tai sellaista pilkettä kuin italialaisilla, mutta jotain rehellisyyttä ja kiltteyttä sitäkin enemmän.
Suomalaiset on siis kilttejä ja kunnollisia. :)
Eiköhän sen parhaudesta tunnista.
Katseessa on tietty vihamielisyys.
Suomaisilla usein naama joko peruslukemilla tai ns. resting b*tch face. Silmät ei ole rennosti auki vaan vähän sirrillään ja ympäristöä tarkkailevasti. Hailakka väri. Tämä siis yleensä keski-ikäisillä ja sen ylittävillä. Suomalainen on yleensä korostetun varovaisen oloinen, naiset pitävät tiukasti kiinni käsilaukustaan ja ympärille tosiaan vilkuillaan.
Mongoloidisilmät ja taikinainen iho, hyi. Onneksi ei itsellä ole.
Kyllä minäkin erotan aika hyvin suomalaiset ulkomailla:( en tiedä mikä siinä on. Yksi vietnamilainen kaveri sanoo et huomaa heti kuka on Vietnamista, Kiinasta tai muusta naapurimaasta. Mun silmissä ne näyttää "samalta". Mut oikeesti nekin kuulemma erottaa toisistaan helposti.
Äly