Kummilapsi ei enää edes tervehdi, olenko hirveä jos en muista enää tänä jouluna?
Niin, tähän on tultu. Vuosiin meitä ei ole kutsuttu synttäreille mutta lahjan ja joululahjan olen toimittanut aina perille. Jonkun mukana tai postissa kun kutsua käymään ei tule. Lahjat kyllä kelpaa, kiitosta ei kyllä kuulu edes viestillä. En sellaista tosin odotakkaan.
Nyt olen sattunut muutaman kerran kummilapsen kanssa samaan paikkaan, pari viimeistä kertaa ei ole edes tervehdykseen vastannut vaan on katsonut poispäin. Siellä oli isot synttärijuhlatkin ollut, pitopalvelusta eväät yms mutta kummi ei saanut kutsua.
Olenko hirviö jos lopetan olemisen lahja-automaattina? Lapsi on kuitenkin jo teini-ikäinen.
Luulen että tälläiset ”välit” johtuu äidistään, hänellä on aina ollut jotain hampaankolossa minua vastaan mutta sukulaisuuden takia on väleissä pysytty. Olen ottanut etäisyyttä hieman itse ko perheeseen mutta ystävälliset välit pitänyt ja aina muistanut kun aihetta. He kävivät meillä kylässä kun kummilapsi oli 2 vuotta, muutoin me ollaan käyty. Meitä ei ole siis koskaan kutsuttu synttäreille tai mitään mutta olen yrittänyt itse muistaa synttäreiden ajankohdan ja toimittanut lahjan perille.
Nyt vain tuntuu jo sen verran törkeällä niin monella eri tavoin että en haluaisi olla enää hyväksikäytetty koska siltä minusta tuntuu. On tuntunut jo kauan mutta nyt yritän kasvattaa selkärankaa ja mietin olisinko ihan hirviö jos näin toimin.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joku pystyy olemaan noin kiltti ja antelias? Lopeta heti se lahjominen!
Tiedän olevani liian kiltti, yritän tosiaan oppia siitä pois. Se on yllättävän vaikeaa kun kerran teet eritavoin kuin sinulta odotetaan niin saa monesti vihat niskaan.
Tiedän että tästäkin nousee paskamyrsky kummilapsen äidin taholta enkä haluaisi että lapsi kokee että hän on tehny jotain väärin. Kyllä mä tiedän että äidin asenne minun näkyy sitten lapsissa mutta onko oikein kostaa lapselle. Toki tuon ikäiseltä odotan kyllä ihan normaaleja käytöstapoja kuten tervehtimisen. Hirveän vaikeaa on tehdä päätöksiä kun moni asia on mutu-pohjaisia. Helpompi melkein kun sanoisivat suoraan ettei mua kaivata kuin rahojen osalta heidän elämään.
Tuota, miten sinä voit tuon kaiken tietää, jos ette ole olleet vuosiin tekemisissä.
Et ole. Päästä irti vaan, niin helpottaa.
Minä muistan kummilastani tekstarilla synttärinä ja jouluna :) Helppoa! Saa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Kummin hommien voi katsoa päättyvän siihen, kun lapsi on käynyt rippikoulun. Osa ei muista lasta enää kasteen jälkeen, osa muistaa loppuikänsä. Jos teillä ei ole enää välejä, niin joulukortti kyllä riittää.
Miksi edes se joulukortti?
Kummius on aivan yliarvostettua. Erosin juuri kirkosta ja aion lopettaa kummitradition omalta osaltani.
Lapsi saattaa itsekin kokea, että on vaivaannuttavaa saada lahjoja sellaiselta ihmiseltä, jota ei tapaa juurikaan tai edes tunne kunnolla. Toki ihan pienet lapset eivät tuollaisia asioita ajattele, mutta ainakin minusta tuntui kiusalliselta saada teini-ikäisenä lahjoja joiltain etäisiltä sukulaisilta, jotka eivät edes oikeasti minua tunteneet.