Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummilapsi ei enää edes tervehdi, olenko hirveä jos en muista enää tänä jouluna?

Vierailija
24.11.2017 |

Niin, tähän on tultu. Vuosiin meitä ei ole kutsuttu synttäreille mutta lahjan ja joululahjan olen toimittanut aina perille. Jonkun mukana tai postissa kun kutsua käymään ei tule. Lahjat kyllä kelpaa, kiitosta ei kyllä kuulu edes viestillä. En sellaista tosin odotakkaan.

Nyt olen sattunut muutaman kerran kummilapsen kanssa samaan paikkaan, pari viimeistä kertaa ei ole edes tervehdykseen vastannut vaan on katsonut poispäin. Siellä oli isot synttärijuhlatkin ollut, pitopalvelusta eväät yms mutta kummi ei saanut kutsua.

Olenko hirviö jos lopetan olemisen lahja-automaattina? Lapsi on kuitenkin jo teini-ikäinen.

Luulen että tälläiset ”välit” johtuu äidistään, hänellä on aina ollut jotain hampaankolossa minua vastaan mutta sukulaisuuden takia on väleissä pysytty. Olen ottanut etäisyyttä hieman itse ko perheeseen mutta ystävälliset välit pitänyt ja aina muistanut kun aihetta. He kävivät meillä kylässä kun kummilapsi oli 2 vuotta, muutoin me ollaan käyty. Meitä ei ole siis koskaan kutsuttu synttäreille tai mitään mutta olen yrittänyt itse muistaa synttäreiden ajankohdan ja toimittanut lahjan perille.

Nyt vain tuntuu jo sen verran törkeällä niin monella eri tavoin että en haluaisi olla enää hyväksikäytetty koska siltä minusta tuntuu. On tuntunut jo kauan mutta nyt yritän kasvattaa selkärankaa ja mietin olisinko ihan hirviö jos näin toimin.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaksi kysyt lupaa hengittää?

Vierailija
2/27 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole hirveä. Ei kummina olo velvoita sinua ostamaan yhtikäs mitään, jos meininki on tuollaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummin hommien voi katsoa päättyvän siihen, kun lapsi on käynyt rippikoulun. Osa ei muista lasta enää kasteen jälkeen, osa muistaa loppuikänsä. Jos teillä ei ole enää välejä, niin joulukortti kyllä riittää.

Vierailija
4/27 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinä olet edes kummiksi päätynyt?

Vierailija
5/27 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku pystyy olemaan noin kiltti ja antelias? Lopeta heti se lahjominen!

Vierailija
6/27 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö.. kummius on yliarvostettua.. jätä lahjan osto väliin. Isolle lapselle hankala ostaa mitään. Anna ajan kulua. Kysele ohi mennen mitä lapselle kuuluu kun näette.

Vierailija
7/27 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuommonen pentu ei kummia tarvii eikä sun tarvitse ostaa varsinkaan mitään.

Vierailija
8/27 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku pystyy olemaan noin kiltti ja antelias? Lopeta heti se lahjominen!

Tiedän olevani liian kiltti, yritän tosiaan oppia siitä pois. Se on yllättävän vaikeaa kun kerran teet eritavoin kuin sinulta odotetaan niin saa monesti vihat niskaan.

Tiedän että tästäkin nousee paskamyrsky kummilapsen äidin taholta enkä haluaisi että lapsi kokee että hän on tehny jotain väärin. Kyllä mä tiedän että äidin asenne minun näkyy sitten lapsissa mutta onko oikein kostaa lapselle. Toki tuon ikäiseltä odotan kyllä ihan normaaleja käytöstapoja kuten tervehtimisen. Hirveän vaikeaa on tehdä päätöksiä kun moni asia on mutu-pohjaisia. Helpompi melkein kun sanoisivat suoraan ettei mua kaivata kuin rahojen osalta heidän elämään.

Vierailija
9/27 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummivanhempana olemissa tärkein tehtävä on opettaa Kristus vapahtajasta eikä antaa mitään lahjoja. Paitsi ehkä se risti konfirmaation yhteydessä. Ehkä olet laiminlyönyt raamatun lukemiset kummisi kanssa?

Vierailija
10/27 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et todellakaan.

Mä en lähettäisi yhtään lahjaa enää.

Minkä ikäinen "lapsi"?

Kummi on nykyään jokavuotinen pakettiautomaatti.

Mä sain toisilta kummeiltani kerran joululahjan, 12-v. Se oli niin harvinaista, että jäi mieleen, sain silloin kirjan. Lisäksi rippi- ja yo-juhliin sain jotain. Lisäksi jokunen kortti. Yhtään kertaa eivät soittaneet, käyneet tai osoittaneet mitään kiinnostusta tai halua tavata.

Kolmas kummi oli sinkku. Se kävi aina joulun tienoissa. Ei aina tuonut lahjaa, mutta kivointa oli nähdä sitä ja huomata, että kuulumiseni kiinnostivat.

Vierailija
11/27 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kummina olo tarkoita mitään lahja-automaattina olemista. Vai onks se sellaista nykyään?

Vierailija
12/27 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähettäisin ihan vaan joulukortin, lahjaa en missään nimessä ostaisi. Kortin lähetettyäni olisin tehnyt ns. "oman osani"..

Vierailija
13/27 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lopetetaan kummin kutsuminen synttäreille 10-vuotiaana ja kaikenlaisten lahjojen (paitsi valmistujaislahjojen) antaminen sinä vuonna kun pääsee ripille. Siihen asti synttäreitä ja joulua muistetaan jotenkin. Tuo että kummilapsesi ei tervehdi tai ole tunteakseen voi johtua myös iästä. Moni, muistan olleeni myös itse, on tuossa iässä ujo ja jotenkin itseensä päin kääntynyt ja siinä iässä vierastetaan etenkin puolituttuja.

Vierailija
14/27 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta enää lahjoja, jos sinusta ei muuten yhtään välitetä eikä oteta huomioon!

Sinänsä en tuomitsisi teinin käytöstä, hän on kuitenkin vasta lapsi, eikä ehkä tiedä miten sinuun pitäisi suhtautua, jos äitinsä käytös sinua kohtaan on tuollaista.

Vierailija
15/27 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä osta enää lahjoja, jos sinusta ei muuten yhtään välitetä eikä oteta huomioon!

Sinänsä en tuomitsisi teinin käytöstä, hän on kuitenkin vasta lapsi, eikä ehkä tiedä miten sinuun pitäisi suhtautua, jos äitinsä käytös sinua kohtaan on tuollaista.

No tämähän se juuri mietityttää. Tuon perheen isommatkin lapset ovat samanlaisia joten kyllä mä todella vahvasti koen että asenne on siirretty äidiltä lapsille. Sinänsä surullista koska kun olivat pieniä, pidin paljon luonani yökylässä ja vein sirkuksiin yms. Nyt ei tosiaan edes tervehditä. Lasten takia juurikin olen tuota käytöstä sietänyt mutta taitaa olla peli menetetty jo lasten suhteen niin en näe enää syytä.

Koen että olen kuitenkin parhaani yrittänyt. Minulla on omia lapsia ja olen yrittänyt niiden kanssa olla vastavuoroisia kummeilleen, lähetetään kortti ja kuvia, käydään ja annetaan pieniä lahjoja. En halua että kummi kokee samoin kuin minä. Meidän lapsille kummit on kyllä ollut tärkeitä ja lapset haluaa heitä itse muistaa.

Vierailija
16/27 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetä synttärikortti. Lapsesta tuntuu kuitenkin hyvältä, että saa pyyteetöntä huomiota kummiltaan. Ei ehkä nyt vielä tajua sitä mutta myöhemmin.

Vierailija
17/27 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli mukavat kummit, mutta kun tulin murrosikään, vanhempani jostain syystä lakkasivat seurustelemasta heidän kanssaan. Minä taas luulin että kummit on hylänneet mut ja se tuntui tosi pahalta. Oli kaikkea muutakin ongelmaa perheessä.

Joten sanoisin, että lahjoista viis, mutta tuossa tilaisuudessa, jossa näit kummilapsesi, olisi kannattanut vaan mennä reippaasti juttelemaan. Vaikka se olisi teinistä noloakin. Huomio on aina tärkeää. Olet esimerkki perheen ulkopuolisesta aikuisesta ja siitä miten asioita muualla hoidetaan.

Laita joulukortti ja ole kiinnostunut nuoren rippikoulusta kun se aika tulee.

Vierailija
18/27 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, tähän on tultu. Vuosiin meitä ei ole kutsuttu synttäreille mutta lahjan ja joululahjan olen toimittanut aina perille. Jonkun mukana tai postissa kun kutsua käymään ei tule. Lahjat kyllä kelpaa, kiitosta ei kyllä kuulu edes viestillä. En sellaista tosin odotakkaan.

Nyt olen sattunut muutaman kerran kummilapsen kanssa samaan paikkaan, pari viimeistä kertaa ei ole edes tervehdykseen vastannut vaan on katsonut poispäin. Siellä oli isot synttärijuhlatkin ollut, pitopalvelusta eväät yms mutta kummi ei saanut kutsua.

Olenko hirviö jos lopetan olemisen lahja-automaattina? Lapsi on kuitenkin jo teini-ikäinen.

Luulen että tälläiset ”välit” johtuu äidistään, hänellä on aina ollut jotain hampaankolossa minua vastaan mutta sukulaisuuden takia on väleissä pysytty. Olen ottanut etäisyyttä hieman itse ko perheeseen mutta ystävälliset välit pitänyt ja aina muistanut kun aihetta. He kävivät meillä kylässä kun kummilapsi oli 2 vuotta, muutoin me ollaan käyty. Meitä ei ole siis koskaan kutsuttu synttäreille tai mitään mutta olen yrittänyt itse muistaa synttäreiden ajankohdan ja toimittanut lahjan perille.

Nyt vain tuntuu jo sen verran törkeällä niin monella eri tavoin että en haluaisi olla enää hyväksikäytetty koska siltä minusta tuntuu. On tuntunut jo kauan mutta nyt yritän kasvattaa selkärankaa ja mietin olisinko ihan hirviö jos näin toimin.

Kummilapsi ei edes tervehdi? No tietenkään et enää osta hänelle mitään. Kuulostaa muutenkin oudolta, että olet lähetellyt lahjoja monta kertaa vuodessa. Jos ei kutsuta juhliin, ei tarvitse antaa lahjaa.

Vierailija
19/27 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirry tosiaan korttilinjalle. Kortti jouluna ja synttärinä. Jos ei kutsuta rippijuhliin tai valmistujaisiin, et huomioi mitenkään.

Vierailija
20/27 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä kummilapsen perhe kokonaan omaan arvoonsa ja yksinäisyyteensä ja hanki oma elämä, ettei tule mieleen lähetellä lahjoja tuolla tavalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi