Voiko sairaalassa kieltäytyä lisämaidosta?
Esikoiselle annettiin laitoksella maitoa myös pullosta ja minusta tuntuu, että jotenkin se vaikutti siihen että turvauduin pulloon myös kotona. Mistä tiedän, että vauva tarvitsee lisämaitoa jo laitoksella? Haluaisin todella onnistua täysimetyksessä seuraavan lapsen kohdalla. Maitoa olisi riittänyt myös esikoisen kohdalla, mutten luottanut itseeni.
Kommentit (29)
eli toki otat lisämaidon vastaan jos lapsi itkee nälkää. oma lapseni sai vähän lisämaitoa sairaalassa ja kotonakin sai viikon ajan 50ml päivässä lisämaitoa. mut sitten yksi ilta lopetin sen ja luotin siihen että oma maito riittää ja niinhän se riitti. mut älä huudata lastasi sairaalassa tai pian syntymisen jälkeen nälän vuoksi. anna lisämaitoa jos se tarvii.
Käske hörppyyttää se maito jos antavat. Mutta älä sentään kieltäydy siitä.
Vierailija:
Esikoiselle annettiin laitoksella maitoa myös pullosta ja minusta tuntuu, että jotenkin se vaikutti siihen että turvauduin pulloon myös kotona. Mistä tiedän, että vauva tarvitsee lisämaitoa jo laitoksella? Haluaisin todella onnistua täysimetyksessä seuraavan lapsen kohdalla. Maitoa olisi riittänyt myös esikoisen kohdalla, mutten luottanut itseeni.
Kaverini on kieltäytynyt kaikkien kolmen lapsensa kohdalla. Imettänyt ekoina päivinä niin tiheään, että maito noussut 2 päivässä.
Oman kokemukseni mukaan runsaankaan lisämaidon antaminen ei häirinnyt täysimetystä. Meillä kuopus oli viikon teholla. Siellä antavat alusta asti n. 50ml lisämaitoa 3 tunnin välein. Minä ilmoitin, että aloitan aina syöttökerran imetyksellä ja jos on vielä nälkäinen niin annan itse lisämaidon. Sovimme, että syöttöaikojen välillä ei anneta lisämaitoa jos ei ole aivan hätä. Kävin siis vuorokauden ympäri 3 tunnin välein imettämässä eri osastolla. Olipa ihanaa, kun viimein sain vauvan vierihoitoon ja aloitimme lapsentahtisen imetyksen! Sen koommin ei tarvinnut lisämaitoa antaa.
mitään lisämaitoja. Aina kun kyselivät niin kerroin vaan että vauva on syönyt silloin ja silloin ihan hyvin. Maito nousi (tälläkin kertaa) parissa päivässä ja siihen saakka kolostrum riittää vallan mainiosti.
LUOTA ITSEESI!!!!!
Vierailija:
Käske hörppyyttää se maito jos antavat. Mutta älä sentään kieltäydy siitä.
Vauvoille tarjottiin lisämaitoa, mutta en halunnut sitä antaa, koska kokemuksesta tiesin, että oma maito riittää. Olen täysimettänyt 4-5 kuukautta näitä viimeisiä lapsia ja osittain reilun vuoden, pari ensimmäistä saivat lisämaitoa sairaalassa ja toinen kotonakin, ja imetykset jäi lyhyemmiksi. Tietysti jos lapsen voinnissa olisi ollut jotain, minkä vuoksi olisi pitänyt maitoa ottaa, olisin sitä tarjonnut.
Olen itse kieltänyt ehdottomasti vieraan maidon antamisen, vaikka kaksi viimeistä synnytystä ovat olleet sektioita. Alatiesynnytyksessä ongelmaa ei olekaan ollut, koska vauva on ollut kanssani koko ajan.
Mutta voi siis kieltää!
Lapseni ovat olleet vierihoidossa. He ovat saaneet rintaa heti halutessaan ja imeneetkin tunnin putkeen, mutta sen jälkeen jääneet vielä selvästi nälkäisiksi (=huutaneet naama punaisena, kunnes ovat saaneet lisämaitoa 10-40ml). Molemmat lapset olleet yli 4,5 kiloisia, jos se nyt asiaan vaikuttaa. Lisämaitoa annettiin toiselle lapselle kahtena päivänä, toiselle kolmena. Ja niin, maitoa riitti sen jälkeen aivan hyvin. Mutta ihan kiva jos olisi pitänyt huudattaa lapsia muutama ensimmäinen päivä. Keuhkot vahvistuu, niinhän se meni.
T. Olinkohan 26