Sain 16v pojan ex-tyttöystävältä viestiä
Tyttö laittoi tekstarin, jossa kertoi, että on huolissaan pojasta, koska poika käyttää paljon alkoholia. Tämä tuli vähän puun takaa, sillä poikani on koulussa menestyvä, kunnollinen ja samoin kaverinsa.. En osannut epäillä yökyläreissuja juhlintareissuiksi sitten ensinkään ja ikinä ei ole jäänyt kiinni tms. Tyttö myös sanoi, että poika on käyttäytynyt tyttöä kohtaan ilkeästi mm. Haukkumalla oikeasti rumilla sanoilla. Pojan otan tietysti puhutteluun, mutta miten kannattaisi toimia tytön kohdalla? Mitä hänelle vastaan, en kai voi vastaamatta jättää? Ajattelin, että tekisi mieli laittaa poika itse pyytämään käytöstä tytöltä anteeksi, mutta tyttö pyysi, etten kertoisi, koska ei ilmeisesti halua enää jutella pojan kanssa? Mitä ajattelisit tässä tilanteessa tytöstä? Itsellä on jonkinlainen shokki päällä..
Kommentit (81)
Sanot vain, että kiitos tiedosta. Sitähän et voi tietää, mitä on tapahtunut heidän välillään, eli juttelisin pojan kanssa asiasta syyllistämättä häntä. Tyttöhän on voinut tehdä mitä vaan itse, tajuamatta tekonsa vaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla hämmentävää vastata, koska et vielä tiedä puhuuko tyttö totta. Harva kuitenkaan vanhemmalle uskaltaa valehdella, koska tajuaa kai itsekin tuon ikäisenä seurauksia, jos jää kiinni valehtelusta. Voi myös olla vaikeaa kohdata oman lapsen huono käytös. Vastaa kuitenkin se on asiallista.
No itse asiassa juuri tuon ikäisenähän sitä uskaltaa valehdella, koska teineillä on huonompi impulssikontrolli eivätkä he osaa ajatella tekojensa seurauksia yhtä hyvin kuin aikuiset. Toki voi tottakin puhua.
Oon itse 16 vuotias tyttö ja voin sanoa että tän ikäsenä kenenkään vanhemmille ei ihan "läpällä" laiteta viestiä :D Monilla munkin tutuilla on päihderiippuvaisuuksia mutta ei niidenkään vanhemmat ole ollenkaan tietosia asiasta kun nekin luulee että poika vain yökyläilee kavereilla...
Tyttö on siis varmaan oikeasti huolissaan niinkun minäkin olisin jos olisin hän.
Vierailija kirjoitti:
Tyttö vaikutti ihan luotettavalta ja kunnolliselta.
Ap
Niin kuin poikasikin?
En ymmärrä mikä on sairasta?
Kiitosviesti tyttöystävälle on ok, uskoo juttuun tai ei.
Sen jälkeen vanhemman vastuu selvitettä mikä on totta ja mikä ei.
En ymmärrä että miten tytölle vastaamatta jättämistä edes harkitsit vaihtoehtona. Varmasti ollut suuri kynnys hänelle laittaa viestiä asiasta. Olisin kiitollinen jos minun poikani käyttäytyisi noin ja minulle kerrottaisiin asiasta.
Tuo ''yökyläily'' 16v iässä on monesti alibi kotibileille.
https://nuortenlinkki.fi/testialue/testit/alkoholi
Tee lapsesi kanssa ylläoleva testi. Tähän menee vain muutama minuutti, helpottaa keskustelun avaamista. Vastausten rehellisyyttä voit vain toivoa, ovat toivottavasti edes suuntaa antavia.
Tämä ei ole vain vastaus AP:n kysymykseen joka tehty aikaisemminkin vaan muillekin vanhemmille.
Oli melkoinen yllätys paljonko tyttäreni käytti alkoholia, olin kuvitellut että menee muutama olut silloin tällöin.
Mun poikani ex otti minuun yhteyttä kun oli huolissaan että poikani olisi masentunut. Tuolloin entisinä tiennyt että olivat eronneet.
Tottahan toki kysyin tytöltä tarkemmin että miksi tuollainen epäily.
Ja kysyin myös pojalta asiasta. Poika närkästyi ja sanoi jotta ihan hyvin hän voihan että ero johtuu siitä että tuo tyttö oli kauhean ripustus (poikani mielestä siis).
Kerroin tytölle, että olen keskustellut pojan kanssa ja asia on siis hoidossa. Kerroin myös, että he eivät ole ilmeisesti enää yhdessä ja pahoittelin tilannetta.
Tuon viestin jälkeen rupesikin sitten tulemaan tekstiä mm. heidän seksielämästään ja asennoista yms ..
Puistattavaa :O
Kerroin että nuo ovat yksityisasia itsestään keskustelu loppuu tähän.
Meni muutama viikko ja sitten tulikin puhelu poliisilta, että poikaani syytetään sukupuolisuhteeseen pakottamisesta 😬😬
Asia selvisi, tuo tyttö oli kostonhimoissaan tehnyt ilmoituksen ja perui sen sitten kun huomasi, että ei mennytkään läpi hänen sanomisensa...
Poliisi piti myös tiukan puhuttelun tytölle väärästä ilmiannosta ja sen seuraamuksista.
Eli varauksella suhtautuisin tytön puheisiin...
No tottakai tytölle pitää vastata. Jos asiat on totta on ne tärkeää sinun tietää ja yrittää vaikuttaa asioihin ja hakea mahdollisesti pojalle apua.
Kiittäisin sinuna tyttöä ilmoituksesta ja sanoisin selvitteleväni asiaa ja toivottaisih hyvää jatkoa hänelle. Aikuiset käyttäytyy aikuisen tavalla, eikä jätä vastaamatta. On todellakin törppöä, jos ei vastaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mun poikani ex otti minuun yhteyttä kun oli huolissaan että poikani olisi masentunut. Tuolloin en tiennyt, että olivat eronneet.
Tottahan toki kysyin tytöltä tarkemmin, että miksi tuollainen epäily.
Ja kysyin myös pojalta asiasta. Poika närkästyi ja sanoi jotta ihan hyvin hän voi ja että ero johtuu siitä että tuo tyttö oli kauhean riippuvainen hänessä (poikani mielestä siis).Kerroin tytölle, että olen keskustellut pojan kanssa ja asia on siis hoidossa. Kerroin myös, että he eivät ole ilmeisesti enää yhdessä ja pahoittelin tilannetta.
Tuon viestin jälkeen rupesikin sitten tulemaan tekstiä mm. heidän seksielämästään ja asennoista yms ..
Puistattavaa :OKerroin, että nuo ovat yksityisasioita ja keskustelu loppuu tähän.
Meni muutama viikko ja sitten tulikin puhelu poliisilta, että poikaani syytetään sukupuolisuhteeseen pakottamisesta 😬😬
Asia selvisi, tuo tyttö oli kostonhimoissaan tehnyt ilmoituksen ja perui sen sitten kun huomasi, että ei mennytkään läpi hänen sanomisensa...
Poliisi piti myös tiukan puhuttelun tytölle väärästä ilmiannosta ja sen seuraamuksista.
Korjattu typot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ystävälle kävi samalla tavalla, lapsen kaveri laittoi tekstarin ja kuvia ja kertoi olevan huolissaan.
Tietysti vanhemmat eivät olleet uskoa korviaan, kun koulu meni enemmän kuin hyvin.
Tässä tapauksessa vanhemmat olivat kaverille pahoillaan ja kiittivät ja ottivat lapsensa ratsiaan ja taustalta paljastui jopa huumeita.
"jopa huumeita" eli gramma kannabista?
Ajattelemattomat nuoret sekoilevat laittomien huumeiden kanssa tajuamatta, että alaikäisen huumeidenkäyttö on huostaanottoperuste. Kannattaako riskeerata, että joutuu hallinnollisella päätöksellä johonkin vankilamaiseen lastensuojelulaitokseen? Nykyään poliisi tekee aivan kaikesta alaikäisen päihteidenkäytöstä, jopa yhdestä keskiolutpullollisesta rutiininomaisesti lastensuojeluilmoituksen. Joku yksi kalja ei todennäköisesti johda mihinkään, jos ei ennestään ei ole muuta huolenaihetta. Mutta kannabis tai muut laittomat huumeet ovat ihan eri asia.
Joutumalla lastensuojelun kirjoihin vaarantaa myös oman vanhemmuutensa tulevaisuudessa, vaikka asiat olisivat oikeasti kuinka hyvin. Jos itsellä alaikäisenä ollut päihteidenkäyttöä ja vaikka 10 vuoden kuluttua joku tekee lastensuojeluilmoituksen esim. ilkeyttään tai väärinymmärryksen takia, sosiaalityöntekijät tekevät viran puolesta lastensuojelun tarpeen selvityksen ja siinä yhteydessä ne vanhat merkinnät tulevat esiin. Voitte joutua vähintäänkin erittäin vittumaisiin kuulusteluihin, joista jäävät merkinnät teidän ja lastenne tiedostoihin ja niitä säilytetään arkistoissa 120 vuotta. Jos on ihan pakko käyttää laittomia päihteitä, niin tehkää se täysi-ikäisenä opiskeluaikananne, kun ette vielä ole vanhempia tai myöhäisessä keski-ikässä, kun teillä ei enää ole alaikäisiä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ystävälle kävi samalla tavalla, lapsen kaveri laittoi tekstarin ja kuvia ja kertoi olevan huolissaan.
Tietysti vanhemmat eivät olleet uskoa korviaan, kun koulu meni enemmän kuin hyvin.
Tässä tapauksessa vanhemmat olivat kaverille pahoillaan ja kiittivät ja ottivat lapsensa ratsiaan ja taustalta paljastui jopa huumeita.
Laitonta se on joka tapauksessa. Narkkarien mielestä typerää mutta se nyt vaan on laki.
Ja? Laki ei ole moraali.
Sitten, kun sinut on sen kannabiksen takia huostattu jonnekin korvessa olevaan laitokseen, voit sönköttää ohjaajille tuollaisia. Siitä saat sitten ulkonaliikkumiskieltoa ja kotilomat perutaan. Voit miettiä, että kannattaako. Poliisi ja lastensuojelu eivät reagoi toivomallasi tavalla tuollaisiin selityksiin yhtään enempää kuin päälleputoava kivenlohkare.
vaikuttaa enemmänkin kostolta, viritä mielummin vaikka pieni testi.
Päästä yökyläreissulle ja lähde sitten sopivan 22.00 tjsp aikaan matkaan viemään villapaitaa tms pojalle koska ulkona on niin kylmää ja alko palelemaan pojan puolesta.
Eiköhän näy ja haise aika hyvyn jos on vedetty viinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitonta se on joka tapauksessa. Narkkarien mielestä typerää mutta se nyt vaan on laki.
Ja? Laki ei ole moraali.
Lait ovat yhteiskuntamme moraalinen selkäranka. On moraalisesti väärin rikkoa tietoisesti lakia. Kannabis on kielletty huumausaine. LääkeKannabista saa tässä maassa erittäin pieni joukko lääkärin määräyksestä. Se on eri asia.
Järkyttävää kuinka nykynuoret pitävät moraalisesti oikeana käyttää kannabista. Toivon, että rangaistuksia kiristetään huumausainekäyttörikoksissa.
Sinuna kiittäisi viestistä ja välittämisestä. Sopivan tilaisuuden tullen juttelisin poikani kanssa. En välttämättä kertoisi tämän tytön viestistä, mutta yrittäisin tutkailla, mitä heidän eronsa taustalla, mitä itse ajattelee alkoholinkäytöstään jne. Ja sitten toki olisin myös hereillä tuon päihteiden käytön suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Tyttö vaikutti ihan luotettavalta ja kunnolliselta.
Ap
Näin taisit kuvailla poikaasikin. Kumpaa siis uskot?
Vierailija kirjoitti:
Mun poikani ex otti minuun yhteyttä kun oli huolissaan että poikani olisi masentunut. Tuolloin entisinä tiennyt että olivat eronneet.
Tottahan toki kysyin tytöltä tarkemmin että miksi tuollainen epäily.
Ja kysyin myös pojalta asiasta. Poika närkästyi ja sanoi jotta ihan hyvin hän voihan että ero johtuu siitä että tuo tyttö oli kauhean ripustus (poikani mielestä siis).Kerroin tytölle, että olen keskustellut pojan kanssa ja asia on siis hoidossa. Kerroin myös, että he eivät ole ilmeisesti enää yhdessä ja pahoittelin tilannetta.
Puistattavaa :OKerroin että nuo ovat yksityisasia itsestään keskustelu loppuu tähän.
Miksi poliisi jättää asian vain puhuttelun tasolle? Vähintäänkin kunnianloukkaus ja virkavallan harhauttaminen on jo tapahtunut ja valheelliset juorut jäävät elämään. Jos syytökset olisi olleet totta, olisiko poliisi tyytynyt puhutteluun, jos poika olisi pyytänyt anteeksi?
Vierailija kirjoitti:
Millainen teinikään kehtaisi mennä ex-poikaystävänsä äidille valehtelemaan? Aika harva. Joskus täytyy vaan hyväksyä, että omatkin lapset mokailee. Ottaa opiksi, kiittää kertojaa ja jatkaa elämää. Maalaisjärkeä ihmiset rakkaat.
Aika moni. Tuon ikäisenä moni valehtelee omille vanhemmilleen, opettajilleen ja jopa poliisille, joten miksei exän vanhemmille. Toki kilttejä ja rehellisiäkin on, mutta jos yhtään muistelee omaa nuoruuttaan, niin ei kaikki aina puhtoisia olleet.
Tästä tulee mieleen se YLE:n naistoimittaja, joka otti yhteyttä siihen jonkun nettikirjoittelijan työnantajaan, että "pidäppäs työntekijällesi puhuttelu tjn." Tällainen skenaario näkyy tytön viestistä voimakkaasti läpi!