Yrittäjän äitiysloma?
Jäin hetki sitten työttömäksi. Nyt olisi tarjolla töitä toiminimellä. Työ on sanotaan vaikka parturi ( ei oikeasti siis ) eli leikkaisin vain hiuksia ja työvälineet talolta, ei siis oikeastaan kuluja.
Mutta siis ehkäisy jätettiin pois ja jos otan työn vastaan ja tulen raskaaksi ni mitäs sitten? Toiveenani olisi olla ainakin 2 v kotona. Ehkä jopa 3. Jos siis edes tulen raskaaksi. Olen yrittänyt lukea paljonko saisin rahaa, mutta en ihan ymmärrä. Sain sen käsityksen, että yrittäjänä ei ole varaa jäädä äitiyslomalle. Tämä tosiaan siis olisi vain toiminimi. Saako yrittäjä ihan samaa korvausta äitiyslomalla? Osaako joku auttaa? Kannattaako edes ottaa työtä vastaan?
Kommentit (6)
Kysypä Kelasta.
Voit asioida helposti sähköisen asioinnin kautta ja jättää kysymyksesi vaikka äitiyspäivärahaan.
Kyllä maksaisin yelliä. Mutta en ymmärä hirveästi kun tosiaan ennen olin ihan normaali palkallinen. Jäin työttämäksi, kum määräaika loppu. Ja nyt olisi mahdollisuus toiminimellä työskentelyyn.
Kelasta asiat selitetään yleensä niin, ettei oikeesti saa kunnon vastausta. Sama kun verotoimistoon soitin, niin luetaan suoraan paperista jotain lakikohtia. Sama suomeksi kiitos. Kun tosiaan asiat ovat ihan vieraita, miin kaikki tuntuu ihan heprealta vaikka kuinka lukee
Eikö kukaan tiedä? Tai ole itse toiminimellä ja äitiyslomalla?
YEL-maksua maksavana, määräytyvät päivärahasi eläkevakuutksen työtulojen mukaan. Perusteena on 2015-vuoden keskimääräinen YEL-työtulo. Suurudeltaan noin 70 prosenttia työtuloista. Äityiysrahaa maksetaan korotettuna ensimmäisiltä 56 arkipäivältä.
Oletko siis Yel-vakuutettu?