Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas lapsi kuollut tappajalipaston alle!

Vierailija
23.11.2017 |

Hirveitähän nuo ovat jokainen kuolema, ei tuommoista saisi sattua ollenkaan. Mutta onko syyllinen nyt oikeasti tuo Malm lipasto?

Onhan siellä ohjeet, että pulttaa lipasto kiinni seinään. Miksei näin ole tehty?

Meillä on ollut Malmia ja Bennoa Ikeasta, kun lapset olivat pieniä. Ei ole kiinnitetty seinään, eikä lattiaan, eikä ongelmia ole ollut. Kaikki lapset ovat terveinä saaneet elää elämänsä ilman huonekalujen hyökkäystä.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005460707.html

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuu on vanhempien. Lipasto kiinni seinään, tai sitten kärsitään mahdolliset seuraukset. Ihan vapaasti saa valita. Mutta en minäkään voi vinkua turvavyövalmistajalle, että lensin kolarissa pihalle autosta, ellen kiinnittävyt sitä vyötä. Tai kattovalmistajalle, jos putosin katolta, käyttämättä valjaita. Tai kenellekään muullekaan.

Vierailija
2/78 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lapsi voi kuolla 3-laatikkoisen lipaston alle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole kalustemyyjän syy jos asiakkaat eivät noudata kokoamis-ja kiinnitysohjeita.  Kiinnitystarpeet kyllä löytyvät pakkauksesta mutta mieluummin annetaan lapsen kuolla kuin tehdään seiniin reikiä.Jep.

Only in America.

Vierailija
4/78 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Malm (3 + laatikkoa) kyllä kaatuu jos siellä on painavaa kamaa ja kaikki laatikot on yhtäaikaa auki.

Siksi se pitääkin laittaa kiinni seinään.

Vierailija
5/78 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Itse lipastosta: ovat erittäin raskaita, kuten lastulevykalusteet aina. 

Vierailija
6/78 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Itse lipastosta: ovat erittäin raskaita, kuten lastulevykalusteet aina. 

Miten lastulevy on muka erittäin raskasta?

Vierailija
7/78 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lapsi voi kuolla 3-laatikkoisen lipaston alle?

Vetää alalaatikon auki ja menee seisomaan siihen. Lipasto keikahtaa eteenpäin, jolloin ylälaatikko liukuu auki laakeroiduilla kiskoilla, painopiste siirtyy ja lipasto kaatuu.

Vierailija
8/78 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menepä Ikeaan ja kokeile nostaa pakettia. On se.

Vierailija
9/78 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan ne nyt painavia tietysti. Mutta mulla on sellanen käsitys, että lastulevykalusteet on jotenkin hepposempia kuin täyspuiset.

Vierailija
10/78 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monessa kuolemantapauksessa yleisesti ottaen tuntuisi pienten lasten kohdalla tapahtuvan jostain syystä päiväunien aikana. Eikö ne vanhemmat lainkaan valvo lapsia, kun ovat nukkumassa? Yksikin tapaus oli USA:ssa, kun lapsi oli tukehtunut pinnasängyn laitaan. Äiti oli huomannut asian, kun oli 1,5 tunnin päästä mennyt katsomaan lastaan. Siis häh? Joo, ei tarvitse kädestä pitää lasta, kun hän nukkuu tai kökkiä koko aikaa vieressä, mutta edes jonkin kontakti olisi suotavaa säilyttää siihen "nukkuvaan" lapseen, jos hän vaikka herää ja pääsee omille teilleen.

Vierailija
11/78 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hetkinen, uutisen mukaan isä laittanut 2 -vuotiaan päiväunille, ja tullessaan takaisin löytänyt tämän lipaston alta hengettömänä.

Hirveä tapaus, etenkin kun itselläni on samanikäinen poika, mutta silti...

Missä isä on ollut, kun ei ole kuullut mitään? Lipasto tuskin kaatuu äänettömästi.

2-vuotias on vielä niin pieni, etten menisi kovin kauas tämän nukkuessa. Meillä vietän itse pojan päiväuniajan viereisessä huoneessa, josta kuulen jos lapsi herää.

Vierailija
12/78 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan ne nyt painavia tietysti. Mutta mulla on sellanen käsitys, että lastulevykalusteet on jotenkin hepposempia kuin täyspuiset.

Oman kokemuksen mukaan lastulevykalusteet on todella raskaita. Jos materiaalia sitä tarvitaan enemmän vankkuuden aikaansaamiseksi?

Vierailija
13/78 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monessa kuolemantapauksessa yleisesti ottaen tuntuisi pienten lasten kohdalla tapahtuvan jostain syystä päiväunien aikana. Eikö ne vanhemmat lainkaan valvo lapsia, kun ovat nukkumassa? Yksikin tapaus oli USA:ssa, kun lapsi oli tukehtunut pinnasängyn laitaan. Äiti oli huomannut asian, kun oli 1,5 tunnin päästä mennyt katsomaan lastaan. Siis häh? Joo, ei tarvitse kädestä pitää lasta, kun hän nukkuu tai kökkiä koko aikaa vieressä, mutta edes jonkin kontakti olisi suotavaa säilyttää siihen "nukkuvaan" lapseen, jos hän vaikka herää ja pääsee omille teilleen.

Luulisi tuonkin olevan jokin sisäänrakennettu vaisto, mutta ilmeisesti kuitenkin vain kulttuurillinen tekijä... Suomessa tunnutaan vahtivan nukkuvaa lasta (itsekin käyn päiväunien aikana aika-ajoin vilkaisemassa, onko kaikki ok), mutta amerikassa ilmeisesti ei...

Pari vuotta takaperin amerikkalaisi muistutti murheellisena fb-sivuillaan, ettei vauvaa tule jättää yksin ammeeseen. Vaimonsa oli jättänyt vauvan ammeeseen luottaen kylpytukeen, jutun mukaan oli käynyt alakerrassa avaamassa vieraille oven.

Kylpytuki pettänyt ja vauva oli jo hukkunut, kun äiti saapui takaisin kylpyhuoneeseen.

Vierailija
14/78 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemuksen mukaan lastulevykalusteet on todella raskaita. Jos materiaalia sitä tarvitaan enemmän vankkuuden aikaansaamiseksi?

Mulla on kokemusta molemmista ja kyllä tuo täyspuinen kirjahyllyni on paljon painavampi kuin mitään lastulevyiset vastaavat.

Vierailija
15/78 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös ihmetellyt aina näitä päikkäreiden jälkeisiä tapahtumia. Ehkä senkin takia, kun omat muksut ovat aina äännelleet tavalla tai toisella, kun alkavat herätä. Sellaista unista tuhahtelua tai iloista lirkutusta.

Missä saakka ne vanhemmat on? Vai tapahtuuko suoraan niin, että hissukseen silmät auki ja eikun lipaston kanssa leikkimään? Luulisi, että kaatumisestakin joku ääni lähtee? Ja lapsestakin? Vai tajuko niiltä lähtee ekana?

Mielessä se vuoden parin takainen nannycam pätkä, kun taaperokaksonen auttoi toisen kaapin alta pois. Se oli paljon isompi ja raskaamman oloinen kaappi. Hyvä, että sisarus oli apuna.

Mä en ymmärrä näitä.

Vierailija
16/78 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotavasti tutkivat tapaturmat kunnolla.

Osa noista tapauksista kuulostaa ihan harkitulta murhalta.

Vierailija
17/78 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuvassa ollut on isompi kuin se kolmilaatikkoinen, varmasti käy huonosti jos kaatuu päälle. Ei sillä etteikö sen kolmilaatikkoisenkin kanssa voisi käydä.. 

Minä kyllä ymmärrän, että saattaa jäädää kiinnittämättä hetkeksi, kun etsitään sopivaa paikkaa lipastolle alkuun, ja siis onhan niitä riskejä monessä muussakin asiassa kotona. Mutta jos sellaisen riskin ottaa, niin lasta pitää pystyä vahtimaan, eli lipaston pitää olla näköyhteydessä.

Fiksumpaa ja helpompaa on toki vain kiinnittää se hylly. Mutta uskonpa siis, että monissa mummoloissa yms. on vuodelta x heiveröisiä hyllyjä ja vitriinejä, joissa on sama kaatumisriski, mutta ei edes mitään kiinnitteitä mukana (ikea on oikeasti aika vastuullinen tässä asiassa), joten ensisijaisin asia on vahtia liikkuvaa taaperoa - oli kyseessä vanhempi tai hoitaja.  Tarkoitan vain, että kun miettii oman lapsuudenkodinkin sisustusta, niin ei se nyt erityisen "babyprooffattu" ollut, vaan riskejä kyllä löytyi paljon. Eikä sekään hyvä juttu ole, mutta pointtini on että tälläkin hetkellä Suomessa monissa pikkulapsiperheissä on vastaavanlaisia kevyitä hyllyjä, jotka kaatuvat kun niissä kiivetään/roikutaan. Eli ei ikea mitään muista poikkeavia surmanloukkuja ole tehnyt. 

Vierailija
18/78 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivotavasti tutkivat tapaturmat kunnolla.

Osa noista tapauksista kuulostaa ihan harkitulta murhalta.

Ainakin heitteillejätöltä/kuolemantuottamukselta.

Noista lipastoista on jo varoitettu aiemminkin, ohjeissakin kehotetaan kiinnittämään lipasto seinään.

Tämän lisäksi nukkuva taapero jätetty yksin, niin ettei ole kuultu kun tämä on herännyt ja jäänyt lipaston alle.

On tuossa kyllä muutama kohta, jossa vanhenman valppaus olisi muuttanut lopputuloksen.

Vierailija
19/78 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin sille 3-vuotiaalle, joka sen lipaston alta koettaa päästä pois.

Vierailija
20/78 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olisihan tuo tukehtuminen yhtä hyvin voinut tapahtua yöllä. Pitääkö yölläkin vahtia nukkuvaa lasta? Tietysti sängyn pitää olla turvallinen ja minimoida tukehtumisvaarat, mutta miten yöllä voi kytätä koko ajan lapsen unta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän