kyllä on tupakan ostaminen tehty vaikeaksi
Jos minä pari kertaa vuodessa ostan askin, haluaisin tietää mitä on tarjolla ja mistä numerosta painaa. joka kaupassa eri merkit eri numeroilla ja Lidlissä ei ole edes numeroita, sitten pitää kysellä onko sitä ja tätä, ei ole, no joo, no mitä on. Tajuaako ne jotka tämänkin typerän päätöksen ovat tehneet, miten paljon tämä vaikeuttaa kassan työskentelyä ja hidastaa jonoja, tulee itsellekin nolo olo kun pitää kysellä mitä merkkiä sitten on ja onko sitä ja tätä väriä ja jos ei ole niin mikä olisi lähinnä sitä ja mikä on halvin merkki. Saakeli.
Ja niissä paikoissa missä on se automaatti, miksei sen kyljessä voi olla merkit ja niiden numero lapsulla nätisti, ettei pidä aina vaivata kassaa ja kysellä "anteeksi millähän numerolla löytyy sininen äl ämmä?".
Ketä tässä yritetään huijata, että jostain sermin takaa salamyhkäsesti pitää tupakka ostaa. Olisi rehellisesti siinä näkyvillä kuten ennenkin, säästäisi jonoja ja kassan työtä. Tai olisi edes lappu, missä on merkit esillä. Vai onko sekin liian laitonta.. uuuuu... tupakkapoliisi tulee ja antaa piiskaa.
Jos noin hämäräksi pitää asia naamioida, niin lopettaisivat myynnin kokonaan. En halua vaikuttaa rikolliselta kun ostan tupakka-askin. Kerrankin yksi vanhempi takana jonottava mies tokaisi "lopettaisit sinäkin!"... jep jep, yritin sopertaa etten edes polta kuin joskus ja jouluna, mutta mikä pointti siinäkin oli, mitä se sille kuului.
Kommentit (66)
Olen kyllä ap:n kanssa kannoilla. Olen samanlainen entinen röökaaja, joka nykyään polttaa ehkä sen 20 röökiä vuodessa, riippuen vuodesta.
Mulle tupakka on nyt puhtaasti nautintoa varten kun riippuvuutta ei ole. Siksi haluaisin joskus ostaa muutaman tupakan ja nauttia siitä viinilasillisen kanssa. Se tekisi minut iloiseksi.
Mutta valitettavasti ei voi ostaa vain muutamaa kun on pakko ostaa aina se koko aski.
Itseäni aiheessa ärsyttää juurikin se, että poliittisella päätöksenteolla ihmiset menettää ne pienetkin elämänilot ja elämästä tulee nykyisen tylsää ja harmaata.
Jos TODELLA halutaan vaikuttaa kansanterveyteen, niin eikö se ole täysin selvää meille jokaiselle että silloin pitää puuttua alkoholinkäyttöön? Se todellisuudessa ne ihmiset hautaan ja sairaaloihin vie, ei rööki. Mutta tähän jumalten juomaan ei uskalleta puuttua, rööki on helpompi laittaa syntipukiksi kun käyttäjiä on vähemmän. Nurinkurista, eikö totta?
Vierailija kirjoitti:
Mä lopetin tupakan polttamisen just ton takia ku tosi hankalaa ja työlästä ostaa aski tai purutoppa, kasvatan kesällä isolla pellolla hamppua koko vuodex ni jää aikaa muuhunki rahan lisäx.
Äksän käyttö on kovin teiniä.
Mä olen absolutisti,enkä silti jeesustele toisten juomista. Jokainen saa myös polttaa tai olla polttamatta.
Mä lopetin tupakan polttamisen just ton takia ku tosi hankalaa ja työlästä ostaa aski tai purutoppa, kasvatan kesällä isolla pellolla hamppua koko vuodex ni jää aikaa muuhunki rahan lisäx.
Äksän käyttö on kovin teiniä.
olen 45 vuotiax
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ihan poliittisella päätöksella tarkoituksenmukaisesti on tehty vaikeammaksi. Halutaan luoda täysin savuton Suomi vuoteen x mennessä.
Oliko tässä jotain epäselvää?
On. Koskaa sitten kun se tupakan myynti loppuu kokonaan niin alan kasvattamaan sitä itse ja höngin kapungilla savua kaikkien päälle. Joka siitä kimmastuu ja käy päälle, kuolee.
En oikein jaksa uskoa sinunlaisen ihmisen onnistuvan saamaan edes rairuohoa kasvamaan. Tupakasta puhumattakaan.
No minusta on hyvä että osto vaikeutuu ja hinta kallistuu. Minä poltin 25 vuotta ja lopetin alle vuosi sitten. Toki olin huolissani terveydestäni ja esimerkistä minkä annan lapsilleni mutta hyvin isona osana lopettamista oli myös ympäristön painostus. Se että ei saanut enää rajan takaa halpaa tupakkaa ja täälläkin hintoja nostettiin, alkoi olla jo siinä pisteessä että jostain olisi joutunut tinkimään jos molempien polttelu olisi jatkunut. Myöskin tupakkapaikkojen ainainen etsintä ja yleinen paheksunta auttoi päätöksessä. Ei nykyään tupakointia ihannoida kuten minun nuoruudessani. Yläasteella me oppilaat ja opettajat käytiin ihan koulun nurkalla yhdessä sulassa sovussa röökillä. Tämä siis 90-luvun alkupuolella. Ihan alusta asti sain itse tupakkani ostettua.
Myöskin se etten halunnut olla melkein aina porukasta se ainut joka poltti oli iso syy.
Ymäärän kuitenkin aapeeta mutta yritetään nähdä tässä tämä isompi kuvio :)
Onneksi nykynuoret on fiksuja eivätkä ole tupakoinnin perään, ehkä me tosiaan saadaan vielä savuton Suomi. Tietenkään mitään ei kannata kieltää kokonaan koska se ruokkii rikollisuutta mutta jos me nyt vaan mietittäisiin terveyttämme ja annettaisiin niiden tupakoiden kuivaa sinne kaupan hyllylle.
Vierailija kirjoitti:
Vink vink: Euroopassa (johon en laske Nihilisti-Suomen kuuluvan) on ihan oikeita tupakkakauppoja! No probs.
Vink vink: Ihan Suomessakin on.
Tutkimusten mukaan runsaasti alkoholia käyttävät ja tupakoijat ovat yhteiskunnalle halpoja. He kuolevat nuorina. Jos tupakoija ja viinaa vetävä lisäksi käy töissä, hän on yhteiskunnan mallikansalainen kulujen näkökulmasta.
Siksi minun on vaikea ymmärtää tupakkavastaisuutta. Samaan aikaan kun yhteiskunta heikentää rahojen puutteessa terveydenhoitopalvelujaan, ihmisiä yritetään saada elämään kauemmin.
On käsittämätöntä, että Suomessa ei suostuta myöntämään tupakoinnin kannattavuutta terveydenhoitokulujen näkökulmasta. Ulkomailla kyllä tehdään selvityksiä, joissa näkyy tupakoijien halpuus, mutta eipä niistä Suomessa puhuta.
Jos ihminen tahtoo ottaa riskin nuorena kuolemisesta, niin miksi ei?
Tupakoijat pitäisikerätä torille jalkapuuhun ja ihmiset saisivat sylkeä heidän päällensä.
Minä ainakin sylkisin, jos vain joku sylkäisisi ensin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että nykyinen säätely toimii hyvin. Kiitos päivityksestä!
Mutta kun ei toimi, tällä hankaloitetaan vain sivullisten elämää. Minä kuitenkin ostan sen pari askia vuodessa, vaikka se on tehty näin omituiseksi ja korsteenit tietävät nimet ja numerot vanhasta tottumuksesta. Ei tässä ole mitään järkeä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakan polttaminen on typerää keuhkojen ja terveyden vapaaehtoista tuhoamista. Uusimman tutkimuksen mukaan uudet verihiutaleet eivät synny pelkästään luuytimessä vaan myös keuhkoissa. Eihän siitä tupakasta tule edes känniin niinkuin vaikkapa kaljasta. Ihan tarpeeton tuote ja silti miljardibisnes. Sairasta.
Mutta koita sinäkin ymmärtää, että kaikki jotka tupakkaa ostavat, eivät tee sitä joka päivä. Minäkin siis ostan n. kaksi askia vuodessa. Koska savuttelu on humalassa hyvinkin mukavaa ja kuuluu minusta siihen.
Se ei vielä aiheuta terveydelle mitään, että sitä harvoin tekee, enemmän joka päivä imetyt pakokaasut sairastuttavat kuin tupakointi harvoin. Ja mikäpä tässä maailmassa enää tervettä on muutenkaan, kaikki nautinnot varsinkaan. Mutta elämä ei saa olla pelkkää itsensä kieltämistä, se se vasta vaarallista onkin pitemmän päälle,. aiheuttaa stressiä ja stressi aiheuttaa syöpää.
Ne jotka ovat ketjupolttajia, kyllä ne askin ostavat vaikka tehdään miten vaikeaksi, että mikä on se pointti tässä, jos sitä myydään, niin myydään sitten rehellisesti eikä salamyhkäisyyden verhon takaa, tai ei ollenkaan.
apHei haloo ihan tosi. Yksikään HENKINEN ongelma ei aiheuta mitään helvetin syöpää. Kirjoitat syövästä kuin se olisi sellainen jutska, joka voi tulla kun elämä on vaikeaa.
Oliko tämä vitsi. Kyllä henkinen tila vaikuttaa suoraan myös kehoon, tämä on ihan tieteellisesti todistettu, ihminen on psykofyysinen kokonaisuus. Kysy keltä tahansa lääkäriltä.
Jos ihminen kiristelee hampaita koko elämänsä ja kieltää itseltään kaikki nautinnot, on melko varma että ei ole kovin pitkäikäinen ja/tai kun kuolee, niin syynä on joku liiasta kiristelystä aiheutunut sairaus tai sairauskohtaus.
ap
Parasta pitkään maailmalla asuneena on että on oppinut eroon jatkuvasta pelosta siitä mitä muut minusta ajattelevat, ja on tottunut säätämään kaikenmaailman banaanitasavaltioiden kanssa joissa tehokkuudesta ei ole tietoakaan paitsi silloin kun kulloinenkin presidentti imuroi valtion kassan omiin taskuihinsa.
Eli jos nyt haluan ostaa vaikka askin tupakkaa niin uskallan kysyä kassalta että mistä mitäkin saa, eikä ole niin väliä jos jonossa takana puhistaan. Systeemi on idioottimainen mutta se ei jonossa puhisemalla miksikään muutu eikä se kiukuttelu nopeuta minun asiointiani mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vaan jos vaikeutuu. Pitäisi vielä lisätä semmoinen ominaisuus, että kun asiakas on saanut numeroa painettua, kassan täytyy lähteä varastosta aski noutamaan ja jonossa kenkä napsuu ja huokaillaan.
Hassua, että jollakin ottaa toisen tupakointi niin koville, että olisi valmis käyttämään omaa kallista aikaansa ylimääräiseen kauppajonossa seisomiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vaan jos vaikeutuu. Pitäisi vielä lisätä semmoinen ominaisuus, että kun asiakas on saanut numeroa painettua, kassan täytyy lähteä varastosta aski noutamaan ja jonossa kenkä napsuu ja huokaillaan.
Hassua, että jollakin ottaa toisen tupakointi niin koville, että olisi valmis käyttämään omaa kallista aikaansa ylimääräiseen kauppajonossa seisomiseen.
Tupakasta aiheutuvat kustannukset maksetaan veroina. Seison mielellään vaikka 5 minuuttia jonossa jos estää tupakoinnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ihan poliittisella päätöksella tarkoituksenmukaisesti on tehty vaikeammaksi. Halutaan luoda täysin savuton Suomi vuoteen x mennessä.
Oliko tässä jotain epäselvää?
On. Koskaa sitten kun se tupakan myynti loppuu kokonaan niin alan kasvattamaan sitä itse ja höngin kapungilla savua kaikkien päälle. Joka siitä kimmastuu ja käy päälle, kuolee.
No nyt on kunnon "elämäm kolulaisen" logiikka: jos sinä siis teet henkirikoksen, niin se on yhteiskunnan vika. Ablodit päivän aivopierulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakasta aiheutuvat kustannukset maksetaan veroina. Seison mielellään vaikka 5 minuuttia jonossa jos estää tupakoinnin.
Tupakointi pienentää yhteiskunnan kuluja, ei kasvata niitä. Tämä tutkimustulos on täysin kiistaton. Jokainen pitkään elävä ihminen on yhteiskunnalle valtava menoerä. Eläkeikä täytyy pystyä nostamaan pitkälle yli 70 vuoden, jotta järjestelmällä olisi tulevaisuus.
Sillä tavalla eläke aikaisemmin toimikin. Ihminen kuoli muutaman vuoden päästä eläkkeelle jäätyään. Nykyään eläkkeeseen suhtaudutaan kuin se olisi toinen nuoruus. Valitettavasti järjestelmä ei vain kestä terveitä eläkeläisiä. Heille ei ole varaa maksaa eläkkeitä, vaan heidät pitäisi saada kuolemaan niin kuin ennen tapahtui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakan polttaminen on typerää keuhkojen ja terveyden vapaaehtoista tuhoamista. Uusimman tutkimuksen mukaan uudet verihiutaleet eivät synny pelkästään luuytimessä vaan myös keuhkoissa. Eihän siitä tupakasta tule edes känniin niinkuin vaikkapa kaljasta. Ihan tarpeeton tuote ja silti miljardibisnes. Sairasta.
Mutta koita sinäkin ymmärtää, että kaikki jotka tupakkaa ostavat, eivät tee sitä joka päivä. Minäkin siis ostan n. kaksi askia vuodessa. Koska savuttelu on humalassa hyvinkin mukavaa ja kuuluu minusta siihen.
Se ei vielä aiheuta terveydelle mitään, että sitä harvoin tekee, enemmän joka päivä imetyt pakokaasut sairastuttavat kuin tupakointi harvoin. Ja mikäpä tässä maailmassa enää tervettä on muutenkaan, kaikki nautinnot varsinkaan. Mutta elämä ei saa olla pelkkää itsensä kieltämistä, se se vasta vaarallista onkin pitemmän päälle,. aiheuttaa stressiä ja stressi aiheuttaa syöpää.
Ne jotka ovat ketjupolttajia, kyllä ne askin ostavat vaikka tehdään miten vaikeaksi, että mikä on se pointti tässä, jos sitä myydään, niin myydään sitten rehellisesti eikä salamyhkäisyyden verhon takaa, tai ei ollenkaan.
apHei haloo ihan tosi. Yksikään HENKINEN ongelma ei aiheuta mitään helvetin syöpää. Kirjoitat syövästä kuin se olisi sellainen jutska, joka voi tulla kun elämä on vaikeaa.
Oliko tämä vitsi. Kyllä henkinen tila vaikuttaa suoraan myös kehoon, tämä on ihan tieteellisesti todistettu, ihminen on psykofyysinen kokonaisuus. Kysy keltä tahansa lääkäriltä.
Jos ihminen kiristelee hampaita koko elämänsä ja kieltää itseltään kaikki nautinnot, on melko varma että ei ole kovin pitkäikäinen ja/tai kun kuolee, niin syynä on joku liiasta kiristelystä aiheutunut sairaus tai sairauskohtaus.
ap
No voihan sitä foliohattua käyttää noinkin, jos sillä pystyy itselleen perustelemaan oman päihderiippuvuutensa harmittomuuden.
T. eri kuin kommentoimasi
En ymmärrä tätä kieltopolitiikkaa Suomessa. Keskittykää ihmiset oikeisiin ongelmiin, tämä syrjintä vain harhauttaa teitä.
IV-olut on myös yksi harhautus, millä keskustelu saadaan pois oikeista ongelmista.
On. Mikäli valtiovalta haluaa viestiä, että tupakointia ei hyväksytä, tupakkatuotteiden myynnin voisi lopettaa kokonaan.
Nykyinen käytäntö kannustaa suurkulutukseen: osta tupakkaa säännöllisesti. Satunnaiskäyttäjiä kiusataan.