Naispappeja syrjittiin Suomen suurimmilla kristillisillä festivaaleilla: ei päästetty pitämään messua, miespapit jättivät tervehtimättä
Osa valtakirkon seurakunnista tekee yhteistyötä naispappeutta vastustavien herätysliikkeiden kanssa. Useat naispapit kertovat kokeneensa syrjintää viime viikonloppuna Turussa järjestetyillä Maata näkyvissä -festivaaleilla, joihin osallistui yli 18 000 nuorta.
Useat naispuoliset papit kertovat kokeneensa sukupuolensa takia syrjintää viime viikonloppuna Turussa pidetyillä Maata näkyvissä -festivaaleilla, joihin osallistui yli 18 000 nuorta.
Tapahtuman järjestivät kirkon herätysliikkeisiin kuuluva Suomen luterilainen evankeliumiyhdistys (Sley) ja kuusi turkulaista evankelis-luterilaista seurakuntaa. Nuoret matkustivat festivaaleille lukuisista seurakunnista eri puolilta maata.
Monet valtakirkon seurakunnat ovat vähentäneet tukeaan naispappeutta vastustaville ja seksuaalivähemmistöihin kielteisesti suhtautuville herätysliikkeille. Silti osa tekee yhteistyötä esimerkiksi Sleyn kanssa Suomen ja Pohjoismaiden suurimmilla kristillisillä nuorten festivaaleilla.
Tapahtumassa pidetyn messun toimitti kolmisenkymmentä miespappia ja -maallikkoa, sillä naiset eivät Sleyn mukaan voi toimittaa jumalanpalvelusta. Naispapit kutsuivatkin messua sosiaalisessa mediassa ”all male paneliksi”.
”Mukana ei ollut naismaallikkoja eikä naisdiakoneja puhumattakaan naispapeista”, kertoo nuorten kanssa Maata näkyvissä -tapahtumaan osallistunut seurakuntapastori Heidi Pitkänen Kangasalan seurakunnasta.
Naispapit kohtasivat tapahtumassa Pitkäsen mukaan sekä sanallista että sanatonta syrjintää. Monet miespapit eivät esimerkiksi tervehtineet heitä.
”Minulta kysyttiin, miksi minulla on papin paita päällä ja otanko sillä kantaa, vaikka olin sillä hetkellä töissä. Kaikin tavoin osoitettiin, että paikkamme ei ole siellä.”
Papit toivat esiin Maata näkyvissä -festivaaleilla koettua syrjintää ja asenteita viikonloppuna Instagramissa julkaisemillaan kuvilla.
HS:n haastattelemat papit arvioivat, että eri artistien konsertteja ja evankeliumia yhdistävässä tapahtumassa on paljon myönteistä ja nuoret viihtyvät siellä hyvin.
Ilmapiiri mahdollistaa kuitenkin naispappien kyseenalaistamisen, sanoo vs. seurakuntapastori Laura Korhonen Siuntion suomenkielisestä seurakunnasta. Korhonen kertoo törmänneensä syrjintään kolmen päivän aikana festivaaleilla useammin kuin kolmena vuonna pappina.
”Kuljin siellä papinviran tunnukset esillä, ja minulta tultiin kysymään, että olenko uskossa, miten voin olla pappi, kun olen nainen, ja että sehän on syntiä. Se tuntuu hurjalta, sillä kirkossa on ollut naispappeja jo yli 30 vuotta”, hän sanoo.
”Ilmeisesti jotkut aikuiset pitivät virkavaatteissa olemista provosointina. Tuntuu myös hurjalta, että jotkut luterilaiset seurakunnat ovat mukana järjestämässä tapahtumaa, jossa selkeä sukupuoleen liittyvä syrjintä on vielä tänä päivänä mahdollista.”
Joitain osallistujia on häirinnyt Maata näkyvissä -festivaaleilla sukupuoliin ja seksuaalisuuteen liittyvä opetus tai materiaali. Tapahtuma rakentuu pääasiassa musiikin ympärille, mutta ohjelmassa on myös työpajoja ja luentoja.
Festivaaleilla on ollut 2010-luvulla esillä muun muassa Tosi rakkaus odottaa -neitsyyslupauskampanja, jonka juuret ovat erityisesti naisten seksuaalisuutta kontrolloivassa kristillisessä fundamentalismissa, ja homovastaiseksi arvosteltu kristillisten järjestöjen Älä alistu -kampanja, joka aiheutti eroaallon kirkosta ja jonka arkkipiispa halusi lopettaa.
Kommentit (47)
Olen aina tykännyt ev. lut. uskonnosta vaikkei se olekaan mun uskonto. Olen tykännyt siitä, että siitä on tehty niin helppoa ja yksinkertaista, eikä siinä olla kokoajan pelottelemassa. Olen myös tykännyt ev. lut. kirkon tasa-arvosta ja suvaitsevuudesta. Nyt mun täytyy kuitenkin myöntää, että olen pettynyt. Olin naiivisti kuvitellut, että naispapit on yhtä arvostettuja pappeina kuin miespapit. En tiennyt, että myös ev.lut. kirkon sisällä leikitään kuin hiekkalaatikolla!
Even if there was a hand, it was the hand of God -Diego Maradona
"Nainen vaietkoon seurakunnassa"
Niin että turvat tukkoon mammat.
Naiset pelkäävät enemmän konflikteja eikä naisilla ole vahvoja periaatteita samalla tavalla kuin miehillä. Kaunistellusti sanoen naiset ovat mukavampia, kun haluavat tulla toimeen kaikkien kanssa. Seurauksena on sitten teologian vesittyminen, kun yritetään olla vastaanottavia kaikkia kohtaan. En ole itse edes uskovainen, mutta tämä näitä syrjijäteologeja varmaan huolettaa; jos kirkon identiteetti on vain tuota hyvän tyypin esittämistä, ei jää muuta omaa jäljelle kuin hassut rakennukset ja muut puitteet.
SLEY:n edustaja on ehdolla arkkipiispaksikin. Jos valitaan, se on ev.lut.kirkon tuho.
Ketä kiinnostaa?
Mikään ei kyllä ole niin typerää ja kohtuutonta kuin aikuisten miesten mielikuvitusleikit. Luvan kanssa saa harjoittaa kaikenlaista mitä ei muuten hyväksyttäisi. Pahimmillaan tappaa ihmisiä, sodissa ja torilla. Sitten naisten enkeliterapioille nauretaan.