Kysy turkistarhauksesta
Nonnih. Ärsyttää kun turkistarhauksesta ja turkistarhaajista puhutaan mediassa ja keskustelupalstoilla niin värittyneesti ja puolueellisesti suuntaan ja toiseen. Multa voi nyt kysyä mitä vaan mikä asioissa askarruttaa. Vastaan rehellisesti niin hyvässä kuin pahassa.
Olen turkistarhaajaperheestä ja auttanut tarhalla lapsesta asti ja myöhemmin myös työskennellyt alalla.
Kommentit (37)
Mikä niiden lopetustapa on?
Mitä mieltä olet, koko alan alasajo vai etsitäänkö ennemmin tapoja antaa eläimille tilaa, liikuntaa, mahdollisuus lajityypilliseen käyttäytymiseen ja oikeasti tassuystävällinen tarhaustapa?
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla lemmikkieläimiä? Jos on, niin miten suhtaudut ajatukset siitä että niitä kohdeltaisiin samoin kuin turkiseläimiä?
On lemmikkejä ja rakastan niitä huimasti ❤️ En tietenkään suostuisi siihen että ne laitettaisiin häkkeihin nyt aikuisena. Sama kuin en luonnonkettua ottaisi tarhalle. Kuulostaa karulta mutta mielestäni on maanläheistä ajatella, että eläin on eläin, joka sopeutuu pentuna ympäristöönsä kun sille mahdollistetaan perustarpeet ja hyvinvointi.
Minkä ikäisinä eläimet tapetaan? Luulisi että mahdollisimman nopeasti heti kun ovat täysi kasvuisia sillä turkisten varastointi on helpompaa ja halvempaa kuin eläinten ruokkiminen. Kuinka paljon yhden häkin rakentaminen maksaa?
Millä tavalla turkiseläimen kasvattaminen turkiksen vuoksi eroaa naudan kasvattamisesta lihan ja vuodan vuoksi?
Loukkaannutko ihmisten asenteista sinua kohtaan? Tai esimerkiksi jo tässä keskustelussa on tullut aika rajua kommenttia niin oletko "kovettunut" vai miten? Haluaisitko että ihmiset ymmärtäisivät sen olevan sinulle työtä eikä mitään ihanaa kutsumusta?
Sitten ihan käytäntöön! Miten eläimet teillä kuolevat? Säästyvätkö kivulta? Säälitkö eläimiä vai pystytkö siirtämään tunteet sivuun?
Entä miten ajauduit sitten alalta pois?
Onko joku tapaus tai eläin painunut erityisesti mieleen tai tunteisiin? Ja miksi?
T. ei edelleenkään tuomitsemassa!
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te siellä Pohjanmaalla keksi mitään muuta elinkeinoa? Onneksi Suomessa on ihmisiä, jotka innovoivat uusia keksintöjä, ja siitä syntyy työpaikkoja. Turkistarhaus on vanhanaikaista ja eettisesti kestämätöntä puuhaa.
Kyllä niitä varmasti keksitään 😊 ja olen osittain kanssasi samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Se on työtä. Alunperin turkistarhaus tuli korvaamaan kannattamatonta maataloutta. Helposti suurin osa tietämistäni turkistarhaajista harjoittavat ammattiaan vanhempiensa jalanjäljissä.
-ap
Juu niin teki Vito Corleonenkin pojat, seurasivat isänsä jalanjäljissä mafiahommissa.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla turkiseläimen kasvattaminen turkiksen vuoksi eroaa naudan kasvattamisesta lihan ja vuodan vuoksi?
Ihmiset sentään käyttävät lihaa ruokana. Turkiksia ei todella tarvitse niissä maissa ja piireissä jonne ne viedään muuta kuin pröystäilyyn.
En kyllä ymmärrä tuota "se on vain työtä" -perustelua. Ei se oo mikään syy napsauttaa moraalia pois päältä. Ihan kuin joku kamala teko muuttuisi vähemmän kamalaksi ton lauseen myötä. Esim. palkkamurhaaja, keskitysleirin henkilökunta, orjakauppiaat yms. ovat myöskin tehneet kauheuksia työkseen samalla perustelulla. Turkistarhaajalle kysymys: onko sun mielestä eettisesti ok aiheuttaa kärsimystä ja tappaa työkseen?
Entäpä vanhustenhoitaja joka tekee työtään työnantajan ohjeistuksen mukaisesti vanhusten ihmisarvoa alentavalla tavalla ja vajaamiehityksellä?
Miksi hoitaja suostuu tekemään työtä joka ei vastaa hänen moraalisia arvojaan?
Rahan vuoksiko?
Tämä on ikuinen ongelma, sillä samalla tavalla ajattelivat saksalaiset junanlähettäjät jotka järjestelivät juutalaisten kuljetuksia keskitysleireihin.
Samalla tavalla ajatteli myös itä-saksalainen rajavaertija joka ampui loikkareita jotka yrittivät paeta muurin yli.
Minä tein vain työtäni ja sen mitä minulle määrättiin, sanovat kaikkina aikoina ne, jotka suostuvat tottelemaan määräyksiä joka aiheuttaa toisille ihmisille kärsimystä.
Tosiasiasiassa, jos Suomi ei ole ollut iät ja ajat mukana turkiskaupassa itse, niin olisimme joka paikassa arvostelemassa turkistarhauksen sallivia maita, kuten Kiinaa.
Ilman Keskustaa voi olla ettei Suomessakaan enää sallittaisi tarhausta. Tekopyhää siis. Kepu pelkää menettävänsä Pohjanmaalla tärkeitä äänestäjiä, jos homma lopetettaisiin. Siksi poliittinen painostus.
Tapoitko itse kettuja sähköiskulla suuhun ja peräaukkoon? Niinhän se tehdään vai kuinka?
Pukeudutko itse turkiksiin?
Onko yleistä turkistarhaajien pukeutua oman tilan nahkoihin?
Vai tuntuuko se liian irvokkaalta käydä ruokkimassa lajikumppaneita raatokasa niskassa?
Minusta aika moni tekopyhästi täällä kommentoi vaikka nahkatuotteita löytyy kotoa kasapäin ja lihaa mussutetaan posket pullollaan joka päivä.
Kesyyntyisikö sinikettu lemmikiksi? Jos ihan pennusta ottaisi vai ovatko liian villiluonteisia?
Minusta turkistarhaus olisi ihan ok elinkeino jos sitä tehtäisiin jossain määrin eettisemmin. Turkis saisi olla kalliimpaa ja minusta on syytä käyttää sitä lähinnä silloin kun sitä tarvitaan lämmittämiseen vaatteissa. Jossain Grönlannissa pidettäisiin varmaan tosi erikoisena ihmistä joka ei hyväksy turkiksia, siellä kun on sen verran kylmä ilmasto. Itse ostin äskettäin lapselle aidon karvalakin enkä kyllä tunne sen ostamisesta syyllisyyttä, on niin lämmin pakkasella.
Vierailija kirjoitti:
Minusta turkistarhaus olisi ihan ok elinkeino jos sitä tehtäisiin jossain määrin eettisemmin. Turkis saisi olla kalliimpaa ja minusta on syytä käyttää sitä lähinnä silloin kun sitä tarvitaan lämmittämiseen vaatteissa. Jossain Grönlannissa pidettäisiin varmaan tosi erikoisena ihmistä joka ei hyväksy turkiksia, siellä kun on sen verran kylmä ilmasto. Itse ostin äskettäin lapselle aidon karvalakin enkä kyllä tunne sen ostamisesta syyllisyyttä, on niin lämmin pakkasella.
Lapsiparka. Ootkos kertonut hänelle, että pipoaan varten on kidutettu ja tapettu? Viaton lapsi eläinrääkkäyksen sanansaattajana, sairasta :(
Toivottavasti joudut joskus kärsimään samoista tuskista, mitä olet elämille aiheuttanut :3