Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysy turkistarhauksesta

Vierailija
21.11.2017 |

Nonnih. Ärsyttää kun turkistarhauksesta ja turkistarhaajista puhutaan mediassa ja keskustelupalstoilla niin värittyneesti ja puolueellisesti suuntaan ja toiseen. Multa voi nyt kysyä mitä vaan mikä asioissa askarruttaa. Vastaan rehellisesti niin hyvässä kuin pahassa.

Olen turkistarhaajaperheestä ja auttanut tarhalla lapsesta asti ja myöhemmin myös työskennellyt alalla.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi turkistarhata?

Vierailija
2/37 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnetko empatiaa turkiseläimiä kohtaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetteko olevanne pahimman luokan eläinrääkkäjiä ja miten mitään eläintä voidaan pitää häkissä 24h vuorokaudessa 2000-luvulla??!!

Vierailija
4/37 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos se ei ole eläimille rääkkäystä pahimmillaan niin miksi se on alettu kieltää niin monessa maassa jos olisi ok?

Vierailija
5/37 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten selviät/suhtaudut ihmisten asenteista teitä kohtaan? Kun niin moni pitää teitä rääkkääjinä yms. Pidätkö taustasi salassa vai puhutko avoimesti?

Ps. en ole täällä sinua tuomitsemassa vaikken turkistarhausta kannata.

Vierailija
6/37 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teidän tarhallanne eläimillä pääsy juomaveden ääreen aina niiden halutessa? Koska sehän ei ole lakiin kirjattu juttu ja moni tarha evää tämän melko perustavanlaatuisen osan eläinten hyvinvoinnista. Ai no mutta höpsö minä, eihän kukaan eläinten hyvinvoinnista välittävä ala turkistarhaajaksi.

Vierailija
7/37 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on työtä. Alunperin turkistarhaus tuli korvaamaan kannattamatonta maataloutta. Helposti suurin osa tietämistäni turkistarhaajista harjoittavat ammattiaan vanhempiensa jalanjäljissä.

-ap

Vierailija
8/37 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen tottakai. Paha mieli tulee, jos joku eläin on esim sairas.

Vierailija
9/37 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään kysyttävää mätäpaiseelta. Toivottavasti löytää edestään minkä taakseen jättää. 

Vierailija
10/37 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

sorieiymmärrystä kirjoitti:

Koetteko olevanne pahimman luokan eläinrääkkäjiä ja miten mitään eläintä voidaan pitää häkissä 24h vuorokaudessa 2000-luvulla??!!

En tiedä muista, mutta en nyt kyllä koe. 🙄

-ap

Vierailija
11/37 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

sorieiymmärrystä kirjoitti:

Ja jos se ei ole eläimille rääkkäystä pahimmillaan niin miksi se on alettu kieltää niin monessa maassa jos olisi ok?

En sano, että tarhaus on superok ja nouse barrikadeille sen säilyttämiseksi. Mielestäni alan alasajo on perusteltua nykyisellään, mutta asioita voisi tehdä paljon toisin. Ei turkistarhaus eroa paljoakaan muista eläintalouden aloista. Tarkoitusperänsä vuoksi sitä on vain helppo dissata.

Vierailija
12/37 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten selviät/suhtaudut ihmisten asenteista teitä kohtaan? Kun niin moni pitää teitä rääkkääjinä yms. Pidätkö taustasi salassa vai puhutko avoimesti?

Ps. en ole täällä sinua tuomitsemassa vaikken turkistarhausta kannata.

Ymmärrän hyvin kielteiset kannat. Kuten sanoin aiemmin, en itsekään ole mikään himokannattaja. Ilman perhetaustaani varmaan vastustaisin sitä itsekin. Kaveripiirissäni on paljon kunnon ituhippejä, joiden kanssa ollaan jaettu näkemyksiä puolin toisin ja näkemykset on avartuneet molemmilla osapuolilla.

Vaikka netissä ihmiset dissaa tarhaaja kärkkäästi, ei face-to-face keskustelut ole koskaan mua kohtaan olleet niin soimaavia. Hyvin on ystävät ymmärtäneet myös minua.

En taustaani kauheasti huutele, mutta kerron avoimesti jos tulee puheeksi ystävien kanssa. Olen töissä aivan toisella alalla nykyisin, joten olen nähnyt parhaaksi siivota tarhatyökokemukset kokonaan pois CVstä. En sitä häpeä, mutta koen että siitä voi olla haittaa, sillä kyseessä paljon mielipiteitä jakava ala. Tämä harmittaa.

Vierailija
13/37 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teidän tarhallanne eläimillä pääsy juomaveden ääreen aina niiden halutessa? Koska sehän ei ole lakiin kirjattu juttu ja moni tarha evää tämän melko perustavanlaatuisen osan eläinten hyvinvoinnista. Ai no mutta höpsö minä, eihän kukaan eläinten hyvinvoinnista välittävä ala turkistarhaajaksi.

Kyllä. Tarhalla on juoma-automaatit, joiden sähkölämmitys pitää ne sulina myös talvella.

Vierailija
14/37 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaista ihmisistähän eläinten pahoinpiteleminen ja muille siitä kertominen on suuri huvin aihe.

typerä alotus. kuvottava ihminen.

Vierailija
15/37 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnetko empatiaa turkiseläimiä kohtaan?

mitäpä luulet. 

Vierailija
16/37 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ollut jo syntymästä asti julma ja empatiakyvytön? Meneekö sinun mielestä tavara aina elämänlaadun edelle?

Vierailija
17/37 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sairaista ihmisistähän eläinten pahoinpiteleminen ja muille siitä kertominen on suuri huvin aihe.

typerä alotus. kuvottava ihminen.

Taisit nyt missata tän alotuksen pointin, mutta miten vaan.

-ap

Vierailija
18/37 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla lemmikkieläimiä? Jos on, niin miten suhtaudut ajatukset siitä että niitä kohdeltaisiin samoin kuin turkiseläimiä?

Vierailija
19/37 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ollut jo syntymästä asti julma ja empatiakyvytön? Meneekö sinun mielestä tavara aina elämänlaadun edelle?

Voi ku mun tekis mieli kertoa kuinka kiduttelen kissanpentuja ja sitä rataa. Eivaan. Mielestäni oon aivan tavallinen empaattinen ihminen.

Vierailija
20/37 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te siellä Pohjanmaalla keksi mitään muuta elinkeinoa? Onneksi Suomessa on ihmisiä, jotka innovoivat uusia keksintöjä, ja siitä syntyy työpaikkoja. Turkistarhaus on vanhanaikaista ja eettisesti kestämätöntä puuhaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi