Suomalaiset kävivät Intiaanista
https://www.tiede.fi/artikkeli/tilaajille/suomalaiset_kavivat_intiaanis…
"Miksi ihmeessä juuri suomalaiset ja intiaanit on yhdistetty tällä tavoin? Asiaa valaisee kansatieteilijä Richard M. Dorson, joka 1940-luvulla tutki Pohjois-Amerikan suomalaissiirtolaisten ja intiaanien ominaisuuksia.
Dorson löysi lukuisia samanlaisia piirteitä niin käyttäytymisestä ja luonteesta kuin fyysisistä ominaisuuksista. Kaukaa pohjoisilta metsäseuduilta Amerikkaan saapuneissa suomalaisissa oli Dorsonin mukaan ”erityistä ja outoa eksotiikkaa” – paljon samaa kuin intiaaneissa oli ollut silloin, kun heidät ensimmäisen kerran kohdattiin.
Dorson kirjoitti: Molemmat elävät läheisessä suhteessa maahan ja metsään. Molemmissa on yliluonnollista voimaa ja sitkeyttä. Molemmat juovat viinaa kuumeisesti ja taistelevat barbaarisesti. Molemmat harjoittavat samanistista taikuutta ja rituaaleja, jotka kumpuavat syvältä kansanuskosta. Molemmat ovat salamyhkäisiä, luovat klikkejä ja pitävät vankkumattomasti kiinni omista sosiaalisista tottumuksistaan."
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Nykyihmisen luontosuhde on noista päivistä kyllä heikentynyt huomattavasti.
Ei kaikilla. Tunnistan itseni täysin ylläolevasta kuvauksesta. Käyn päivittäin metsässä.
Hassua. Olen viime aikoina ajatellut samaa.
Moni luulee omaavansa vahvan luontosuhteen oleskelemalla päivittäin luonnossa ja sehän on pelkästään positiivista. Kuitenkin länsimaisen ihmisen luontosuhde nykypäivänä on pelkkä haalea varjo siitä kuinka vahva ja koko elämää määrittävä asia jokapäiväisessä elämässä se on ollut ja on monille alkuperäisasukkaille.
Ameriikassa muistona vieläkin suomalaista hirsiosaamista.
Vierailija kirjoitti:
Moni luulee omaavansa vahvan luontosuhteen oleskelemalla päivittäin luonnossa ja sehän on pelkästään positiivista. Kuitenkin länsimaisen ihmisen luontosuhde nykypäivänä on pelkkä haalea varjo siitä kuinka vahva ja koko elämää määrittävä asia jokapäiväisessä elämässä se on ollut ja on monille alkuperäisasukkaille.
No ihan onnetonhan mä oon ton ajan ihmisiin verrattuna. Mutta esim. työkavereihini verrattuna olen kyllä villi ja vapaa luonnonlapsi.
Meillähän on joku sama geenikin intiaanien kanssa, ollaan molemmat lähdetty aikoinaan mongolian seuduilta, intiaanit Alaskan kautta Amerikkaan, suomalaiset heimot jostain Siperian kautta Suomeen. Meissä todellakin on paljon samaa. Jopa saman näköisiä, suomalaiset vain vaaleampia iholtaan.. mutta mullakin on aivan intiaanin piirteet ja tumma tukka, nuorena haukuttiin intiaaniksi, mutta olin siitä vain ylpeä.. sieltä idästähän mun geenit on, kuten intiaaneillakin.. ja kaikissa suomalaissa (paitsi rantahurreissa) asuu pakana sisällä, ei me mitään kristittyjä olla, vaan shamanistisia metsäihmisiä.. se pitäisi muistaa ja olla siitä ylpeitä, herättää vanhat perinteet ja uskomukset eloon.
Onneksi ihmiset on alkaneet kiinnostua oikeista juuristaan. Suomalaiset ei ole kuten eurooppalaiset, tähän asti sitä on hävetty, kaikki mannerheimit ym muut feikkisuomalaiset on oikeaa suomalaisuutta piilotelleet, minusta siitä pitäisi olla vain ylpeä.
Minä tunnen paljon suurempaa yhteyttä metsän eläimiin ja puihin, kuin ihmisiin. Muinaisilla suomalaisilla oli myös vanha suhde molempiin. Jokaisella perheellä, tai yhteisöllä oli esim pyhä puu jne. Googlettakaa. Nämä on mielenkiintoisia asioita ja tunnen että ne elää vielä meissäkin vaikka niitä ei haluta enää tiedostaa tämän hullunmyllyn keskellä.
Moni kyllä haluaa, olen yksi niistä.
Nykyihmisen luontosuhde on noista päivistä kyllä heikentynyt huomattavasti.