Jättäisitkö 14 vuotiaan yksin kotiin myöhään illalla?
Mies yleensä kotona mutta nyt joutuu työmatkalle. Minulla jumppa 19.30-20.30. Menomatkaan menee tunti ja kotimatkaan menee noin 1h 15min. Töiden jälkeen ehdin kotiin kääntymään. Lapsi olisi käytännössä yksin kotona noin klo 15-21.45.
Itse en tykkää jättää myöhään illalla noin pitkäksi aikaa. Kyse ei ole siitä ettei pärjää, vaan ajatus vaan tökkii.
Kommentit (24)
No jätä sitten se jumppa väliin.
Meillä 12 vuotias oli yötä yksin kun ei halunnut mummulle ja minä olin töissä ja isänsä työmatkalla.
Jättäisin jos ei nuorta itseään haittaa. Ja jos ihan tavallinen nuori, niin tuskin haittaa, päinvastoin...
Jotkut 16-vuotiaat muuttaa kotoa pois opiskelupaikkakunnalle.
Kyllä voi jättää. Tuon ikäiset ovat jo yllättävän kehittyneitä ja keksivät itselleen tekemistä.
Lapsi on neljän vuoden päästä täysi-ikäinen ja muuttaa pois kotoa, jotkut voivat muuttaa jo 16-vuotiaana. Suhteuta oma ajatuksesi yhden illan poissaolosta tähän.
Meillä ainakin 14v poika on ilahtunut joskus saa tilaisuuden olla yksin illan kotona ja ollaan jätettykin, kun selkeästi se ei häntä haittaa.
Ei enää haluaisi mökillekään lähteä ja pyytää että saisi jäädäbyksinään kotiin kun vanhemmat lähtee mökille.
Siihen ei olla vielä suostuttu vaan luvattu että jos käytös ja luotto säilyy, ens kesänä saa olla yksin kotona yön yli, kun on 15v.
Kyllä 14- vuotias pärjää tuon ajan yksin kotona. Ylihysteerisiä nämä mammat täällä...
No en todellakaan jättäisi 14-vuotiasta tyttöä yksin kotiin. Palkkaisin kotiin jonkun vastuullisen 45 vuotiaan miespuolisen lapsen vahdin. Palkaksi kävisi ihan ilmaiset oluet jääkaapista ja lapsen kanssa yhdessä leikkiminen.
Tuon ikäinen pärjää jo. Voisin tarvittaessa jättää yksin, mutta en säännöllisesti. Jumpat ja sen sellaiset ajoitan niin, että ei tarvitse olla noin paljon yksin.
Mun mielestäni on tosi outo ajatus ettei voisi jättää. Miksei voisi?
Sitäpaitsi klo 21.45 ei ole " myöhään illalla ". Ja käyt kotonakin kääntymässä välillä.
Meillä vastikään 14-v täyttänyt oli viikon kotona itsekseen, kun vanhemmat lähtivät lomalle etelään. Ei halunnut silloin lähteä mukaan, ja varsin hyvin pärjäsi itsekseen sen viikon.
Itsekin olin samanikäisenä viikonloppuja kotona, kun vanhemmat lähtivät mökille. Jossain vaiheessa niitä lapsia ei vain kiinnosta lähteä mukaan.
Tämä ap:n lapsen itsekseen jäämisen aika ja huoli siitä lähinnä naurattaa.
Mulla iltavuoro päättyy 22.30, näitä noin kerran kahdessa viikossa. Lapset 15 ja 11 vuotiaat, ovat kaksi ja näin on menty jo kaksi vuotta. Ei vaan vaihtoehtoja yhlla.
Voi jestas, itse vietin viime kesänä useampaan otteeseen viikon yksin kotona porukoiden mökkeillessä. Elokuussa muutan 90 km päähän omilleni opiskelemaan.
terv. 15v
Meillä 14-vuotias poika on lapsenvahtinakin. Haluaa itse olla ja mielellään ottaa vastuuta (taskurahaa tienaa samalla). Ei ongelmia. Onko apn lapsi ihan terve, normaalisti kehittynyt 14-vuotias?
Vierailija kirjoitti:
Mulla iltavuoro päättyy 22.30, näitä noin kerran kahdessa viikossa. Lapset 15 ja 11 vuotiaat, ovat kaksi ja näin on menty jo kaksi vuotta. Ei vaan vaihtoehtoja yhlla.
siis ovat kaksin...
No jos 14 v on säännöllisesti yksin joka päivä 15-21.45, niin onhan siinä liikaa yksinoloa. Yksittäisenä yksinolona ei varmasti mikään ongelma. Vaikka tuon ikäinen pärjää ja osaa ottaa ruokaa kaapista, niin kyllä vanhempien tukea tarvitaan edelleen.
Ennen pärjättiin, mutta nykysenä kyvyttömien kasvattajien ja yliherkkien lasten aikakaudella ei alle 18-vuotiasta jättää hetkeksikään yksin. Yön nukuttuaan se sitten muuttuu vastuulliseksi aikuiseksi...
Ainoastaan jos käyttää siveysvyötä.
Vahdin 13-vuotiaasta lähtien kesät talvet serkkujani (katras nelivuotiaasta kahdeksanvuotiaaseen) tädin tehdessä maatilan töitä. Asianmukaista palkkaa sain. 16-vuotiaana muutin asumaan yksin, opiskelin lukiossa ja tein samalla viikonlopputöitä tienatakseni lisärahaa. Tämä olikin 80-lukua, nykynuoret kasvatetaan vaaleanpunaisessa pumpulissa. Neljätoistakesäisiä hyysätään kuin ekaluokkalaisia ja kaksivitosiakin tullaan herättelemään päiväunilta äipän patojen ääreen.
Et jätä, jos liikaa tökkii.