siis miksi ihmeessä kaikki haukkuvat meitä helsinkiläisiä ylpeiksi ym???
Olen ihan syntyperäinen helsinkiläinen ja eipä mulle tule mieleenkään alkaa haukkua esim turkulaisia tai oululaisia junteiksi ym.
Ympäri suomea tullut kuitenkin reissattua, enkä ikinä ala mainostamaan, mistä päin olen kotoisin ja ylpeilemään helsinkiläisyydelläni. Eikä kukaan täällä asuva tuttavanikaan sitä tee.
Kommentit (33)
Suomessa ei voi olla kaupunkilainen - saatikka ylpeä sellainen -, kun varsinaisia kaupunkeja ei ees oo :(
Helsingissä on takuulla enemmän urbaania kaupunkikulttuuria kuin vaikka Roomassa. Sen sijaan Rooma on "hieman" suurempi ja vanhempi kaupunki ja luonnollisesti koko maassa on suurempi väkiluku. En tajua miksi Helsinkiä pitää aina verrata ties mihin New Yorkeihin ja muihin, ei tämän tarvitse olla isoin tai vilkkain kaupunki, tämä on ihan sopiva väkilukuumme verrattuna.
Maalta kotoisin olevat tuntuu suurimmaksi osaksi lyttäävän kaupunkilaiset eikä toisinpäin. Helsinkiläiset paljon mukavampaa porukkaa mielestäni.
T. Maalla ja kaupungissa asunut
No, monesti tuntuu, etteivät helsikiläiset juuri kaupunkinsa ulkopuolella käy, koska kaikki on Helsingissä. Ollaan vierottuneita muusta Suomesta. Kuulin junassa parin nuoren keskustelun, jossa maakuntaan opiskelujen perässä muuttaneelta kysyttiin, että ymmärtääkö hän paikallisten puhetta. Vieläkin pitää tääällä pyöräytellä silmiä pöyristyksestä.
No minä ja tätini olemme kotoisin kaukaa pohjoisesta (emme kuitenkaan Lapista, niin kuin jotkut luulevat, mut hei "kaikki kehä ykkösen ulkopuolella on Lappii/landee"). Hänellä oli 40 vuotta sitten sama tilanne kuin minulla pari vuotta sitten pk-seudulle muutettuani opiskelemaan: stadilaiset klikkiytyivät ja muut olivat ympäri Suomea, stadilaisittain: "mis v*tus seki on, joku luuseri lande vai". Meitä katsottiin nenänvartta pitkin, me ei vaatteilla koreiltu. Muuten olisin varmaan tullut ihan hyvin juttuun kaikkien kanssa, mutta yksi myrkytti koko ryhmän ja opettajat olivat h*oria, jos sattuivat tulemaan myöhässä tai kaikissa muissa oli vikaa, muttei itsessä ja kaikki oli "v*ttu mitä p*skaa". Ihan aikuisia olimme kaikki, suurin osa käynyt lukion.
En tämän jälkeen ole uskaltanut lähestyä stadilaisia, koska tuntuu, että arvot ovat ihan erit. Minulle esim. luonto on todella tärkeää ja minun on päästävä metsään säännöllisesti, enkä siedä isoja ihmismassoja. Tätä stadilaisten on vaikea ymmärtää.
Uskon, että erilaisia stadilaisia on niin paljon kuin on ihmisiäkin, mutta vielä en ole hyviin tyyppeihin törmännyt.
Täytyy vielä lukio vs. amis -juttuun sanoa, että ei se lukio ihmisestä välttämättä järkevää aikuista tee, eikä tämä ole ensimmäinen kerta kun törmään omituisiin lukiolaisiin.
Juntteja ihmisiä on niin Helsingissä kuin Helsingin ulkopuolella. Helsinkiläisjuntin mielestä kehäkolmosen ulkopuolella ei ole elämää, muuta kuin hirviä ja poroja. Muualta tulevien junttien mielestä helsinkiläiset ovat snobeja ja ylpeitä. Kaikkia juntteja yhdistää se, että oma asuinpaikka on ainoa oikea ja muut typeriä.
Terveisin helsinkiläinen, joka asunut aikuisikänsä aikana myös muissa kaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena en uskaltanut puhua slangia serkkujen luona maalla käydessäni. Hävetti olla "hesalainen", kun tiesi mitä meistä ajatellaan.
Mielestäni aidot stadilaiset ovat ystävällisiä, rentoja ja huumorintajuisia. Täällä on totuttu katselemaan kaikenlaisia ihmisiä ja monenlaista menoa.T. stadilainen vm. -60
Eikö tuo nyt ole ihan peruskohteliaisuutta että muiden kanssa puhuttaessa ei käytetä sitä pahinta murretta tai slangia vaan vaihdetaan yleiskieleen. Eikö se juuri anna ylimielisen leiman että meet jonnekin maalle ja alat heitellä sitä slangia joka tilanteeseen vaikkei ne slangisanat ole välttämättä yhtään tuttuja sille kuulijalle?
Minulla ei ollut ennakkoasenteita helsinkiläisistä kun sinne muutin työn perässä, mutta joka kerta kuin kerroin kotikaupunkini (Turku) sai heti kuulla kaikkea ei-niin-mairittelevaa turkulaisista, vaikka henkilö ei välttämättä edes tuntenut ainuttakaan ennestään. Väkisinkin tuli olo että helsinkiläiset pitävät itseään jotenkin parempina, vai onko se sittenkin joku alemmuuskompleksi Helsinkin lyhyt (ja venäläinen) historia huomioiden...
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan syntyperäinen helsinkiläinen ja eipä mulle tule mieleenkään alkaa haukkua esim turkulaisia tai oululaisia junteiksi ym.
Ympäri suomea tullut kuitenkin reissattua, enkä ikinä ala mainostamaan, mistä päin olen kotoisin ja ylpeilemään helsinkiläisyydelläni. Eikä kukaan täällä asuva tuttavanikaan sitä tee.
Mitä ylpeilemisen aihetta helsinkiläisyydessä edes olisi? Eihän Helsingissä asumisessa tai siellä syntymisessä ole mitään ihmeellistä. Mä en ainakaan jaksa välittää tämän tyyppisistä jutuista. Turkulaisena mua lähinnä huvittaa kaikki turkuvitsit jne.
Kyllä helsinkiläinen saa olla ylpeä helsinkiläisyydestään ja siitä, että on tajunnut olla muuttamatta sieltä pois. Itse kadun, että lähdin.
Täällä taas näkee, että ihmiset pitävät suurkaupunkia samana asiana kuin suurta kaupunkia.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on unelias pikkukaupunki joten on huvittavaa että pitävät itseään niin kaupunkilaisina vaikka Helsingissä ei mitään kunnon urbaania kaupunkikulttuuria edes ole.
Helsinkiläisillä on mielestäni ihan realistinen käsitys omasta kaupungistaan suhteessa muihin maailman kaupunkeihin. Toistat taas kerran tuota maalaisten hellimää käsitystä koppavista ja tietämättömistä helsinkiläisistä jotka luulevat asuvansa jossain metropolissa. Miksi ihmeessä, mihin se oikein perustuu?
Varmasti prosentuaalisesti suurempi osa helsinkiläisistä tahtoo asua Helsingissä kuin Korpi-Käpylän asukkaista Korpi-Käpylässä. Kun sinne Helsinkiin sitten korvesta muutetaan, ei välttämättä moista kotiseuturakkautta ymmärrä, koska oma kotipaikka ei ollut niin rakas, että sinne olisi tahtonut jäädä.
t. Korvesta vaan ei Helsingissä.