Suomalaislasten tyhmeneminen jatkuu - Pisa tulos romahti taas
Pisa-kisan kulta- ja hopeamitalit menivät Aasiaan eli Singaporeen ja Japaniin, mutta pronssikorokkeella oli ruuhkaa. Kahdeksan maan piste-erot eivät ole tilastollisesti merkittäviä. Euroopasta joukkoon mahtuivat vain Suomi ja Viro.
561 Singapore
552 Japani
541 Hongkong
538 Korea
535 Kanada
535 Viro
534 Suomi
Kommentit (66)
Ongelmien ratkaisua yhdessä ei ole ennen edes mitattu tai tämä tulos on itse asiassa vuodelta 2015, silloisen PISA-testin osatulos. Suomi ei siis ole pudonnut vaan nämä tulokset ovat ensimmäiset tästä osa-alueesta.
Olen todella yllättynyt, että Suomi pärjäsi näin hyvin juuri ongelmien ratkaisussa ja eritoten yhdessä ratkaisemisessa. Aivan huippua!!!! Suomalaiset taitavat sittenkin olla keskimääräistä fiksumpi kansa.
"koulutuksesta ei leikata"
Muistataan sitten seuraavalla kerralla vaaliuurnilla. Sitä saa mitä tilaa.
Osasiko Tatu Vanhanen ennustaa tätä?
Vierailija kirjoitti:
"koulutuksesta ei leikata"
Muistataan sitten seuraavalla kerralla vaaliuurnilla. Sitä saa mitä tilaa.
En kannata koulutusleikkauksia, mutta kannattaa muistaa näiden PISA-tulosten olevan vuodelta 2015. Käytännössä ne kantavat aiempien hallitusten koulutuspolitiikan hedelmää, sillä viimeisimmät leikkaukset eivät ole ehtineet vaikuttaa näihin tuloksiin. Luku- ja laskutaito ei romahda vuodessa, vaan kyseessä on pidempi kehityskulku. Suomessa pitäisi todella panostaa sen selvittämiseen, mistä erityisesti poikien tulosten jatkuva heikentyminen johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmien ratkaisua yhdessä ei ole ennen edes mitattu tai tämä tulos on itse asiassa vuodelta 2015, silloisen PISA-testin osatulos. Suomi ei siis ole pudonnut vaan nämä tulokset ovat ensimmäiset tästä osa-alueesta.
Olen todella yllättynyt, että Suomi pärjäsi näin hyvin juuri ongelmien ratkaisussa ja eritoten yhdessä ratkaisemisessa. Aivan huippua!!!! Suomalaiset taitavat sittenkin olla keskimääräistä fiksumpi kansa.
Viitekehyksesi on pielessä. Kyseessä oli tutkimus, joka käsitti tyttöjä ja poikia iältään 15v. Eli heistä tytöt ovat fiksuja, pojat tyhmiä. Muista emme tiedä.
Eipä ole hurraamista, mutta jatkumo näyttäisi selvältä. Asiaa ehkä selittää se, että runsas ruutuaika ja vähäinen läheisyys näyttäisi olevan syy sosiaaliseen passiivisuuteen, kielen kehityksen viivästymiseen, nukkumisongelmiin, lihomiseen ja lihomiseen liitettyihin sairauksiin. (Klocke https://www.oecd.org/els/family/43570328.pdf). Lasten hyvinvoinnissa Suomi oli vasta 21. sijalla 28 OECD-maan joukossa.