miten parantaa englannin kuullun ymmärtämistä?
Lukiolaisella vaikeuksia. Mitä eri keinoja olisi parantaa taitoa? vinkatkaa esim nettisivuja, youtubekanavia jne.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
On vähän eri asia kuunnella jotain yläluokkaisella brittiaksentilla luettua äänikirjaa, kun tosielämässä sulla onkin puhelimen päässä paksulla intian aksentilla hemmetin nopeasti puhuva asiakas. I hate my life.
Tämä on ihan totta (nimimerkillä lukuisia intialaisia ja kiinalaisia työkavereita), mutta yleensä kannattaa aloittaa harjoittelu helpommasta päästä. Sitten, kun äänikirjojen kuuntelu sujuu helposti, voi siirtyä astetta vaativampaan harjoitteluun, esim. ensin kuunelmiin ja sitten leffoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon yrittänyt katsella esimerkiksi elokuvia ilman tekstejä, mutta silloin en ymmärrä _yhtään_ mitään, eli tuskin siitä silloin on mitään hyötyä? Jos laitan englanninkieliset tekstit, niin sitten ymmärrän oikein hyvin. Näin on ollut jo vuosikausia. En tiedä mikä auttaisi...
No kun luet vaan niitä tekstejä silloin kun ne on ja puhe menee ns. toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jos ihan oikeassa elämässä joutuisit puhumaan englanniksi jonkun kanssa niin silloin on pakko ymmärtää kuultua kun ei ole tekstejä mitä lukea ja taito alkaa kehittyä.
Olen kyllä pyrkinyt aktiivisesti hankkiutumaan tilanteisiin, jossa pääsen puhumaan englanniksi. Olen ollut esimerkiksi vaihto-oppilaiden kanssa tekemisissä, matkustellut yms. Toki keskusteluita aina hankaloittaa juuri huono kuullunymmärtämisen taito. Yo-kokeessa sain kirjallisista e:n tasoiset pisteet, mutta kuullunymmärtämisestä i:tä/a:ta vastaavat pisteet. :D
Varmaan monivalinta tehtävätyyppinä tökkii. Sitä pitää vaan harjoitella, tekee just monivalintaharjoituksia (opettajalta varmasti saa).
Jännitätte liikaa sitä ymmärtämistä, silloin ymmärrys lakkaakin. Eli ymmärtääksenne annatte itsellenne luvan kuulla ihan miten vaan, vaikka kuinka väärin, silloin se avautuu ja ymmärrys löytyy kuin itsestään. Ei siis yrittämällä ymmärtää.
Kuullunymmärtämisen kehittyminen vaatii harjoitusta ja aikaa. Toisilla vaan kestää kauemmin se, että aivot tottuvat prosessoimaan niitä vieraan kielen äänteitä ja sanoja. Siksi se voi vaatia pitkäkestoista ja systemaattista harjoitusta lähes päivittäin. Myös sanavaraston kasvattaminen auttaa, on myös hyödyllistä tietää, miten ne sanat tulisi ääntää. Useimmat vaan luovuttavat liian helposti, kun ihmeitä ei tapahdu muutamassa viikossa tai kuukaudessa.
Kuullun ymmärtämistä kannattaa myös harjoitella, niin että seuraa luettua tekstiä, niin jää käsitys, miltä se kirjoitettu teksti kuuluisi kuullostaa. Tää on kuitenkin niitä kohtia, kun oppilaat käyttävät aikansa mielummin räpeltämällä kännykkäänsä tai lörpöttelemällä jonkun kanssa tai ylipäätään kun pitäisi kuunnella jotain. Sitten ihmetellään, kun kuunteleminen ei suju.
No ei varmaan, jos sen eteen ei viitsi tehdä työtä. Suurin osa ei luontaisesti ole niin kielellisesti lahjakkaita, että kuuntelua ei tarvitsisi harjoitella.
Vierailija kirjoitti:
Katselee aika vähän telkkua mutta kaipa hänen on sitä lisättävä. Enemmänkin on seurannut youtube-kanavia mutta niiden sanasto ollut yksipuolista. Ap
YouTubessa on paljon esimerkiksi englantilaisia visailuohjelmia, kuten QI tai Mock the Week, joissa ei pitäisi olla liian yksipuolinen sanasto, sisältö on huumoripitoista joten sitä jaksaa katsoa. Ja siis YouTubesta löytyy melkein minkälaisia videoita mistä vaan, suosittelen etsimään teinin kiinnostuksien mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon yrittänyt katsella esimerkiksi elokuvia ilman tekstejä, mutta silloin en ymmärrä _yhtään_ mitään, eli tuskin siitä silloin on mitään hyötyä? Jos laitan englanninkieliset tekstit, niin sitten ymmärrän oikein hyvin. Näin on ollut jo vuosikausia. En tiedä mikä auttaisi...
Harjoittelu. Ilman niitä tekstejä.
Kuuntelemalla + laulamalla sellaista musiikkia, jossa on "järkeviä" sanoituksia. Aikanaan käytettiin Bob Dylania ja Woody Guthrieta ko. tarkoitukseen.
Useimmilla ihmisillä ongelmat kuullun ymmärtämisessä johtuvat ihan muusta kuin siitä, että ei periaatteessa tietäisi ainakin suunnilleen, miltä sana puhuttuna kuulostaa.