Pidätkö pimeän aikaan valoja päällä koko kodissa vai ainoastaan siinä huoneessa missä oleskelet?
Haluaisin pitää joka huoneessa valoja, koska muuten on niin masentavan pimeää, mutta sähkölaskun pelossa pidän vain paria pientä valoa.
Kommentit (56)
Sammutan sieltä missä olen. Rakastan pimeyttä ja tunnelmavaloja.
Aivan täysin yhdentekevää mitä maksaa.
Valot on joka huoneessa yötä päivää päällä. Mitä sen on muka väliä? En ymmärrä. Pelkään pimeetä.
Led-lamput eivät nyt niin paljon sähköä vie, mutta en silti pidä valoa huoneissa, joissa en oleskele. Ja silloinkin en tykkää liian kirkkaista valoista, olohuoneessa on himmennin aktiivisessa käytössä. Liian kirkkaat valot ottavat silmiin.
Minulla on kasveja mm. orkideoita, viherkasveja niin pidän valaistusta päällä aamuin illoin muutaman tunnin pimeinä aikakausina. Lapsuudenkodissani maalaistalossa isoa tupaa mm. valaisi 25 watin hehkulamppu. Siinä valossa sitten kaikki toiminnot ja esim. läksyjen teko :(
Nykyisin sähkölaskussa valaistus vie noin 2-3€ kahdessa kuukaudessa!
En pidä ollenkaan päällä valoja jos en tee jotain sellaista mitä varten valot pitää päällä olla. Huvikseen valot ei päällä ole. Eli vain siinä huoneessa tarvittaessa on valo päällä missä olen.
Yleensä katon leffoja /pelailen kun kotona olen ja aina on valot pois.
Vierailija kirjoitti:
En pidä ollenkaan päällä valoja jos en tee jotain sellaista mitä varten valot pitää päällä olla. Huvikseen valot ei päällä ole. Eli vain siinä huoneessa tarvittaessa on valo päällä missä olen.
Yleensä katon leffoja /pelailen kun kotona olen ja aina on valot pois.
Ei siis siksi että haluisin säästää sähköä vaan siksi että tykkään pimeydestä. Siksi mulla on pimennysverhot kiinni ikkunoissa 24/7
Yövalona 2 kpl 1,3 watin lamppua ja päivällä jos on pimeää niin sen verran että silmät ei mene kiekeröön(?)
Jätättekö te vaatehuoneeseen, vessaan ja saunaankin aina valot päälle? Hassua. En toki lähde sammuttelemaan valoja esim. olohuoneesta jos vain haen keittiöstä lasin vettä ja palaan pian, mutta jos lähden töihin, nukkumaan tai vaikka koiran kanssa lenkille, niin tietenkin. Samoin keittiössä on iltaisin valot jos siellä käydään vähän väliä, mutta jos katsotaan vaikka leffaa seuraavat pari tuntia niin turhaa niitä siellä on polttaa kun kukaan ei siellä käy.
Yhden lampun polttaminen maksaa n. Yhden sentin vuorokaudessa(24h) hinta laskettu 1x4w/20c kwh. Siinä sitä säästöä tulee kun sammuttelet valoja, saatat säästää jopa 10c kuukaudessa.
Ledivaloja sekä lediputkia, antaa palaa vaan. Se maksaa sen mitä se maksaa eli valoa kansalle..
Häh? Tietenkin vain siinä huoneessa, jossa oleskelen. En ole ikinä tullut edes ajatelleeksi, että pitäisin valoja esim. yläkerrassa päällä, jos perhe kerran on alakerrassa.
Naapureilla on tosi outo tapa jättää kaikki valot päälle myös silloin, kun eivät ole kotona. Koko perhe lähtee johonkin autolla tai tulevat pyörillä vastaan iltalenkillä, ja sitten heidän talossaan palaa kirkkaat valot jokaisessa huoneessa. En ymmärrä.
Alakerrassa on eteisessä yleensä valo, ja yläkerrassa vessassa aika usein. Keittiössähän on koko ajan sellainen "hämärävalo" vai miksi sitä sanotaan joka alkaa hämärässä valaista atm. Muuten yleensä vaan siellä missä ollaan, toisaalta en viitsi niitä jatkuvasti laittaa päälle ja pois jos tiedän liikuskelevani ympäriinsä.
Asun yksiössä, ja rehellisesti pidän kattovaloa päällä vain vessassa (ja vain siellä käydessäni, tietenkin). Lisäksi uloslähtiessä napsautan eteisen valon päälle pariksi minuutiksi, että näen paremmin pukea + tarkistaa, että kaikki tavarat ovat mukana.
Muuten oleilenkin täysin luonnonvalossa/hämärässä/vain parin tunnelmavalon kanssa. :D
Lähes joka huoneessa palaa joku valo pimeällä ja ulkona ulkovalot. En pidä pimeästä enkä halua viettää aikaani pimeässä.
Meillä on iso talo ja valot palaa monessa huoneessa, vaikka emme siellä olisikaan. Ei paljon näy sähkölaskussa.
Nykyiset ledit vaikka joka huoneessa ei kuluta samaa kuin entinen standardi -60W hehkulamppu. Säästän sitten muussa, teen talvisin ruokaa puuhellalla samalla kun lämmitän taloa, en jätä elektroniika stand by -tilaan, saunitaan kerta viikkoon....