Pidätkö pimeän aikaan valoja päällä koko kodissa vai ainoastaan siinä huoneessa missä oleskelet?
Haluaisin pitää joka huoneessa valoja, koska muuten on niin masentavan pimeää, mutta sähkölaskun pelossa pidän vain paria pientä valoa.
Kommentit (56)
Jätän usein valot päälle, vaikka menen ulos.
2h+k, täysvalaistus yötä päivää aina paitsi silloin kun ei olla kotona. Kesällä päivällä ei oo valot päällä kun tulee luonnonvaloa.
Vierailija kirjoitti:
Mullekin on opetettu, että valojen jatkuva remppaaminen eestaas kuluttaa enemmän kuin melko pitkäkestoinenkin päälläolo.
Onko jollain asiantuntemusta asiasta? Minulla on vanhanaikaiset lamput eli ei mitään led-valoja.
Siinähän ostelette sitten valojen rämpyttäjät uusia lamppuja tasaisin väliajoin, kun jatkuva on/offailu pimentää lampun. Tulee hiukkasen kalliimmaksi kuin se säälittävän pieni sähkönsäästö.
Joka huoneessa pidän valoja silloin kun olen yksin, koska pelkään kummituksia jotka tulevat esiin jos jotkut huoneet ovat pimeinä. Vaikka ne eivät uskaltaisi tulla siihen valoisaan huoneeseen jossa olen, niin silti olisi kamalaa ajatella, että viereisessä huoneessa kummittelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullekin on opetettu, että valojen jatkuva remppaaminen eestaas kuluttaa enemmän kuin melko pitkäkestoinenkin päälläolo.
Onko jollain asiantuntemusta asiasta? Minulla on vanhanaikaiset lamput eli ei mitään led-valoja.
Siinähän ostelette sitten valojen rämpyttäjät uusia lamppuja tasaisin väliajoin, kun jatkuva on/offailu pimentää lampun. Tulee hiukkasen kalliimmaksi kuin se säälittävän pieni sähkönsäästö.
Laitan valot päälle vain tarvittaessa, enkä joudu ostelemaan lamppuja kovinkaan usein. Meinaatko, että jatkuvalla polttamisella lamppu kestää pari kolmekin vuotta?
Otan jouluvalotkin pois, jos en ole kotona. Säästä sähköä!
Yläkerran veskissä on kutakuinkin aina valot, ja olohuoneessa yhdellä seinällä myös valaisimet usein päällä, sekä pienessä eteisessä. Läpi yön on aina joku lamppu päällä. Herään usein öisin ja kiva mennä pissille kun ei tarvitse pimeässä hapuilla.
Vierailija kirjoitti:
Niissä huoneissa missä ollaan. Valaistus on vaan yksi kärpäsen pieru sähkön kokonaiskulutuksessa.
No meillä palaa useammassa huoneessa vaikkei kukaan siellä oliskaan, ja allekirjoitan ton kärpäsen pierun täysin...me saunotaan 5 kertaa viikossa, eli kiuas imee parissa minuutissa sen minkä lamput huushollissa koko viikkona.
Vissiin ihmisillä tosi hyvät tulot, kun voi noin huoletta tuhlata sähköä. Minä käytän saunaakin korkeintaan joka toinen lauantai. Noh, eipä ole sähkön kulutuskaan kuin alle 10 euroa kuukaudessa.
Sekä että. Eteisessä ja portaissa pikkuvalo, olkkarissa ikkunatähdet, keittiössä pienet ikkunavalot, takkahuoneessa kaapin päällä ledit, makkarissa sarastusvalo asennossa 4. Sitten jos teen jotain muuta kuin läppäröin niin lisään valoa. Ipanakin on vihdoin oppinut sammuttelemaan valot jälkeensä....10-vuotias.
Ei ihan joka huoneessa pidetä valoja, mutta palaa nytkin keittiössä ja olkkarissa, vaikkei kumpikaan meistä siellä ole. Minä pidän siitä, että sisällä on valoa, varsinkin kun ulkoa sitä pimeyttä kyllä löytyy, halusi tai ei. Talvi on niin masentavan pitkä ja pimeä, onneksi sisällä voi valita sen valon.
Käsittämätöntä, että näin moni kertoo ylpeänä pitävänsä valoja turhaan päällä. Luulin, että kaikille olis opetettu, että valot sammutetaan kun huoneesta poistutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vissiin ihmisillä tosi hyvät tulot, kun voi noin huoletta tuhlata sähköä. Minä käytän saunaakin korkeintaan joka toinen lauantai. Noh, eipä ole sähkön kulutuskaan kuin alle 10 euroa kuukaudessa.
Jaa, no täällä kolme liikkuvaa (urheilevaa) nuorta jotka lähes joka päivä harkoissa...kyllä ne tykkää käydä saunassa reenien jälkeen, vaikka suihkussa kävikin harkkojen lopuksi. Kyllä minä ja vaimo myös päivän hektinen älämölö tykätään nollata löylyissä.
Meidän on tosi kirkas valaistus, joten kotona vain eteisessä kattovalo, muissa huoneissa ollaan hämärähyssyssä.
Vierailija kirjoitti:
Valaistus ei kuluta sähköä paskaakaan!
Entäs kun seitsemän miljardia ihmistä räppäsee valot päälle? Kuluttaako sitten?
Näin talvisaikaan polttelen tuikkuja ja kynttilöitä. Myös leivinuunista tulee mukavasti valoa ja lämpöä kun laittaa tulet.
Ledivalot päällä joka huoneessa. Kasvoin sähkönsäästäjäisän takia hämärässä, enkä maailmalle lähdettyäni (~20 v sitten) ole enää päivääkään suostunut kykkimään pimeässä.
Pidän pimeästä ja kynttilöistä. Maaseudulla on helppo olla ilman turhia valoja. Suurin osa taloa pimeänä.
Kaikki valot pois, Tykkään hiukan hämärästä.