Ei helvetti tässä ole järkeä, käymällä töissä kolme pvä/vko jää miltei saman verran käteen kuin eläisi toimeentulotuella. Miksi kävisin töissä?
Jos työ olisi motivoivaa ja koulutusta vastaavaa niin voisi olla eri asia, mutta on puuduttavaa ja raskasta, pienipalkkaista hanttihommaa.
Kertokaa yksikin hyvä syy, miksi jatkaisin mieluummin kannattamattomasti töissä käymistä kuin eläisin tuilla. Tukia tulee kuussa yht. noin 1000e ja palkkaa 1080-1150e bruttona (3-4 pvä/vko). Asumistuki ja tt. Opiskelen samalla avoimessa yo:ssa ja työkkäri päätti, että päätoimista, joten työttömyysetuuksia en saa.
En ole siis loppuelämäksi jäämässä tuille, mutta ehkä voisin kerrankin nauttia täydestä vapaudesta ja tulevasta talvesta. Voisi opiskella rauhassa, harrastaa ja levätä, kesäksi töihin.
Luterilainen etiikka ja eläkkeen kertyminen ei käy nyt syiksi.
Kommentit (55)
Nii-in, sanopa se. Kyllä on järjetöntä että palkkatyöllä ei tässä maassa välttämättä elä vaan mieluummin on tekemättä mitään.
Kai sun kannattaa siksi käydä töissä, että saat rauhassa opiskella siellä avoimessa. Ja saisitko siis välttämättä mistään mitään rahaa, jos kerran et työttömyyskorvausta saa?
Itse teen freelancerina hommia ihan siksi, ettei tarvis mennä työkkäriin. Tienaan ajoittain melko vähän, mutta olenpahan vapaa.
Kerrytät eläkettä. Missä oot töissä, jos saat noin hyvin rahaa olemalla noin vähän töissä? Mä en saa ton vertaa vaikka oon 5-6pvä viikossa töissä.
Aika korkea palkka vajaalla työviikolla.
No, en osaa sanoa, kun en tiedä, minkä alan töitä teet ja mitä opiskelet. Noin pääsääntöisesti opiskeluaikainen työnteko kannattaa silloin viimeistään, kun haet töitä. Näin jopa silloin, kun työkokemus ei ole ollenkaan omalta alalta - oletpa ahkera ja viitseliäs ihminen, se ainakin on selvää.
Jos työsi edes liippaaa omaa alaasi, niin hanki ihmeessä sitä työkokemusta.
Miksi et jäisi saman tien loppuelämäksesi toimeentulotuelle? Tonnilla pärjää jo ihan mukavasti, jää vapaa-aikaa omille asioille ja olo on pirteämpi kun ei tarvitse fyysisesti rasittaa itseään.
Miksi nyt töissä käydään: jotta voidaan elättää itsensä eikä olla taakkana muille. Jokainen työkykyinen toimii näin. Luulin että tämä on itsestäänselvää.
Vierailija kirjoitti:
Kerrytät eläkettä. Missä oot töissä, jos saat noin hyvin rahaa olemalla noin vähän töissä? Mä en saa ton vertaa vaikka oon 5-6pvä viikossa töissä.
Hyvin rahaa:D
No, kaikkihan on suhteellista toki, mutta mun mielestä se, että teen 7h/pvä/4pvä viikko ja saan 1150e bruttona ei kyl oo hyvää nähnytkään. Yli puolet viikosta töissä.
Mix oisin töissä 1 x viikossa ja saan 500e kun työttömät saa enemmän??????
Haluan, että työttömiltä tuet pois, koska joku voi esim. käydä töissä vaikka tunnin viikossa ja se saa vähemmän ku työttömät joka on epistä!
Joten siis tuet pois työttömiltä.
Veikkaan, että Kelalta tulee painetta hakea kokoaikatyötä, jos opiskelet avoimessa etkä ole kirjoilla päätoimisena opiskelijana missään koulussa. Itse opiskelijana olisin onnellinen varmasta osa-aikatyöstä ja keskittyisin vapaapäivinä opiskeluun. Voisi myös laittaa tarvittaessa säästöön rahaan. Ttt:a saavalla ei voi olla säästöjä, koska ne pitää ensin käyttää pois, ennen kuin tukea voi hakea. Toimeentulotuki on aina epävarmuutta luovaa tuloa. Ja jos et hae kokoaikatyötä, niin Kela voi pudottaa sinut allennetulle toimeentulotuelle. Voi olla, että opiskelut jää sitten siinä vaiheessa kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Millaisissa hikipajoissa ootte töissä jos tuon on korkea palkka?
Vierailija kirjoitti:
Miksi nyt töissä käydään: jotta voidaan elättää itsensä eikä olla taakkana muille. Jokainen työkykyinen toimii näin. Luulin että tämä on itsestäänselvää.
Sen muutaman kuukauden mitä olen joutunut hakemaan tt-tukea sain noin 300€ enemmän mitä olen palkkatyöllä tienannut. Kannattavuudesta tai ap kysyä. Kannattaako siis työssä käynti? Aina ei.
Ainahan se on meillä suomessa tiedetty, ettei työtä tekemällä kukaan rikastu, mutta kunhan saisi sen kaiken välttämättömimmän hankittua.
Miksi Sinun kannattaa mieluummin käydä töissä kuin maata kotona? JOS joskus valmistut ja haet sitä juuri sinulle sopivaa hyväpalkkaista työtä, eikä Sinulla ole yhtään työtodistusta ja sillä toisella hakijalla on... mitä luulet, kumman työntekijän (sinut vai sen toisen hakijan, jolla on työkokemusta) työantaja mieluummin palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisissa hikipajoissa ootte töissä jos tuon on korkea palkka?
Esim ravintola alalla.
Jos opiskelet niin ei kannata käydä töissä noin huonolla palkalla. Ehdit raataa 67-ikävuoteen saakka ihan riittävästi. Sitten kun olet vanha ja yksinäinen, käyt mielellään puolipäivätöissä, ettei tarvi kotona katsella seiniä, nuorena kannattaa satsata opiskeluun.
Älkää nyt viitsikö noita eläkkeitä mainita. Esim. milleniaalit ei tule senttiäkään näkemään niistä rahoista ikinä. Eli sillä työssäkäyntiä ei voi perustella.
Palkkatyö voi lisätä toimeentulotukea max 150 euroa/kk.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että Kelalta tulee painetta hakea kokoaikatyötä, jos opiskelet avoimessa etkä ole kirjoilla päätoimisena opiskelijana missään koulussa. Itse opiskelijana olisin onnellinen varmasta osa-aikatyöstä ja keskittyisin vapaapäivinä opiskeluun. Voisi myös laittaa tarvittaessa säästöön rahaan. Ttt:a saavalla ei voi olla säästöjä, koska ne pitää ensin käyttää pois, ennen kuin tukea voi hakea. Toimeentulotuki on aina epävarmuutta luovaa tuloa. Ja jos et hae kokoaikatyötä, niin Kela voi pudottaa sinut allennetulle toimeentulotuelle. Voi olla, että opiskelut jää sitten siinä vaiheessa kokonaan.
Kokoaikatyötä en tältä alalta todellakaan aio ottaa vastaan. Silloin myös opinnot jäisivät. Toki tarpeen vaatiessa sitä haen, jotta voin todistaa hakeneeni ja tukea ei alenneta. Hakemukseen kun laittaa, että te-toimiston kehoittamana haen, niin ei pelkoa haastattelukutsusta.
Säästöt mulla on käteisenä tai tilillä, joka ei ole omissa nimissä. Ei vaikuta siis mihinkään.
Ja vähän käy rankaksi käydä se 3-4 pvä täysiä päiviä ja opiskella loput. Kun voisi vain opiskella ja lepoaikaakin jäisi
Se tuo sisältöä elämään,mitä moni kaipaa.