Osallistuako Joulupuukeräykseen (ostaa lahjoja vähävaraisille perheille)-pohdintaa?
Pientä riitaa aiheesta perheessä.
Hyödyt ja harmit jakoon.
Hyötyjä:
+ saa ilahduttaa vierasta lasta
+ saa ostaa melkein juuri sellaisia toivottuja(!) lahjoja kuin antaja itse haluaa
+ saa hyvän mielen
Haittoja:
- rahanmeno
- pelkäämme toistenkin ihmisten ostavan samoja lahjoja
- lahjatoiveet ovat kovin ympäripyöreitä tyyliin "tietokirja", "barbie", "kosmetiikkaa"- noissahan on valintaa vaikka millä mitalla ja todennäköisesti ostamme vääränlaisen, joka ei miellytä vierasta lasta
Kommentit (15)
Ei se kaikille sovi, ostakaa itsellenne vaan.
Lahjat menee todennäköisesti manneille ja ulkomaalaisille, joten ei kiitos
Niin ja kuinka kalliita lahjoja yleensä noihin ostetaan? Joku lahjatoive "kosmetiikka", niin hintahaarukka voi olla vaikka kuinka hirveä, riippuu ihan siitä mitä ostaa. Jo 10 e:lläkin saa muutaman meikin ja ne pakettiin. Sama juttu "askartelutarvikkeita"-toiveen kanssa. Miten paljon ja ennen kaikkea mitä sitä tulisi ostaa? Jos tahtoo vaikka 50 e laittaa yhteensä näihin lahjoihin, niin olisiko järkevintä panostaa yhden tai kahden lapsen lahjaan vai jakaa raha useamman lapsen lahjaan? Harmillista, kun mitään hinta-arviota ei ole laitettu lahjatoiveisiin. Nyt lahjoittaja on täysin hukassa sen suhteen, minkä hintaisia lahjoja tulisi pistää pakettiin.
ap
Ostan joka vuosi joulukukan yksinäiselle vanhukselle.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja kuinka kalliita lahjoja yleensä noihin ostetaan? Joku lahjatoive "kosmetiikka", niin hintahaarukka voi olla vaikka kuinka hirveä, riippuu ihan siitä mitä ostaa. Jo 10 e:lläkin saa muutaman meikin ja ne pakettiin. Sama juttu "askartelutarvikkeita"-toiveen kanssa. Miten paljon ja ennen kaikkea mitä sitä tulisi ostaa? Jos tahtoo vaikka 50 e laittaa yhteensä näihin lahjoihin, niin olisiko järkevintä panostaa yhden tai kahden lapsen lahjaan vai jakaa raha useamman lapsen lahjaan? Harmillista, kun mitään hinta-arviota ei ole laitettu lahjatoiveisiin. Nyt lahjoittaja on täysin hukassa sen suhteen, minkä hintaisia lahjoja tulisi pistää pakettiin.
ap
Ajattele niin, että jos lahja on ainut minkä lapsi saa, sen kannattaa olla kuitenkin laadukas. Esim. pienelle lapselle 4v oppi&ilo tehtäväkirja tuo iloa pitkäksi aikaa vaikkei ole kovin kallis. Vanhemmalle lapselle ehkä jokin arvokkaampi on parempi (jos ajattelee lahjakorttia niin min. 25€ ehkä ok sillä saa jo jotain kivaa).
Eli mielestäni jos 50€ käytössä niin kahdelle lapselle juuri passeli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ajattele niin, että jos lahja on ainut minkä lapsi saa, sen kannattaa olla kuitenkin laadukas. Esim. pienelle lapselle 4v oppi&ilo tehtäväkirja tuo iloa pitkäksi aikaa vaikkei ole kovin kallis. Vanhemmalle lapselle ehkä jokin arvokkaampi on parempi (jos ajattelee lahjakorttia niin min. 25€ ehkä ok sillä saa jo jotain kivaa).
Eli mielestäni jos 50€ käytössä niin kahdelle lapselle juuri passeli.
Kiitos mielipiteestä. En olisi osannut tuota ajatella.
Tänään pyörin melkein tunnin leluosastolla katsellen näitä lappujen mukaisia toivelahjoja ja menin aivan pyörälle päästäni. Esim. lapputoive "Barbie" ja olisin mielelläni ostanut sekä naisbarbien että miesbarbien, mutta sitten mietin, onko "oikein" laittaa yhden lapsen pakettiin tavallaan kaksi barbieta (Barbie ja Ken), kun moni muukin Joulupuun tyttö toivoi Barbieita. Eli olisiko enemmän oikein laittaa Barbie yhdelle lapselle ja Ken toiselle vai unohtaa koko Ken? Tavallaan taas olisi kiva pitää nimenomaan yhdellä lapsella pariskunta, jossa Barbie ja Ken.
Sama juttu, kun kosmetiikkaa oli toiveena useammalle lapselle. Onko enemmän "oikein" jakaa määrä meikkejä ym. useamman lapsen kesken vai panostaa kunnolla yhden lapsen kosmetiikkalahjaan? Menin ihan sekaisin tätä miettiessäni ja tuli huono omatuntokin jo. :( Mitäs jos niiden muiden lasten toiveet jää kokonaan täyttämättä jos en jaa isoa lahjaani monen kesken?
Tietääkö muuten kukaan, miten ne lahjatoiveet on ongittu? Onko niiltä lapsilta itseltään kyselty niitä, eli odottavatko lapset myös saavansa ne vai onko lasten vanhemmat tai muut aikuiset vaan arvailleet näitä toiveita?
ap
Suurin osa niistä menee oikeasti romaniperheille.
Mielestäni yhdelle lapselle pariskunta tai kahdelle lapselle barbie. Kuitenkin se tyttö barbie on se halutumpi.
Ei kukaan voi tehdä määräänsä enempää, älä siitä stressaa.
Ap, älä stressaa tuollaisella asialla! Ostat jotain mukavaa, ja sellaisella summalla, joka ei ole sinulle liikaa. Minä olen ostanut Body Shopin lahjapakkauksen ja suklaalevyn. Paketin hinta on noin 20 euroa.
Leffaliput on myös hyvä ja helppo lahja.
Kaikkia lapsia en yksin voi ilahduttaa, mutta yhden lahjan voin ostaa. En myöskään voi tietää varmaksi, että lahjasta tykätään. Olen kuitenkin yrittänyt parhaani mukaan keksiä jotain mukavaa. Se riittää. Enempää ei voi vaatia. Suuntaan lahjani 11-17-vuotiaalle tytölle, koska minulla on sen ikäisiä tyttöjä. En osaisi ostaa lahjoja pojille enkä pikkulapsille.
Joulukukka yksinäiselle vanhukselle on myös hyvä lahjakohde. Monissa Helsingin kukkakaupoissa on tuollainen kampanja. Kukka maksaa noin 15 euroa.
Minä kirjoitin juu huonosti. En toki pistäisi lapselle pakettiin pelkkää Keniä, kun toive kerran on Barbie. Painiskelin ainoastaan sen ajatuksen kanssa, onko "väärin" antaa yhdelle lapselle tavallaan kaksi nukkea (Barbie ja Ken) vai olisiko samalla rahalla järkevämpää antaa vaan yksi Barbie yhdelle ja toinen Barbie toiselle. Eli täyttääkö yhden lapsen toiveen (Barbie) vähän yli antamalla nukkepariskunta vai ostaisiko samalla rahalla kahdelle lapselle paketit, joissa yksi Barbie kummassakin?
ap
Itse antaisin yhden nuken per lahjansaaja. Yksikin nukke ilahduttaa ja kun annat lahjan kahdelle henkilölle, ilahdutat kahta lasta yhden sijasta.
Mitä tulee näihin typeriin "romanit ja ulkomaalaiset saavat kuitenkin ne lahjat", niin entä sitten? Lahja menee lapselle ja kyllä minä ainakin ilahdutan mielelläni häntä, oli hänellä sitten mikä tahansa tausta.
Olen antanut lahjoja useampana vuotena ja yhden lahjan hinnaksi on tullut keskimäärin 20 euroa. Sillä saa jo ihan kivan lahjan.
Vierailija kirjoitti:
Minä kirjoitin juu huonosti. En toki pistäisi lapselle pakettiin pelkkää Keniä, kun toive kerran on Barbie. Painiskelin ainoastaan sen ajatuksen kanssa, onko "väärin" antaa yhdelle lapselle tavallaan kaksi nukkea (Barbie ja Ken) vai olisiko samalla rahalla järkevämpää antaa vaan yksi Barbie yhdelle ja toinen Barbie toiselle. Eli täyttääkö yhden lapsen toiveen (Barbie) vähän yli antamalla nukkepariskunta vai ostaisiko samalla rahalla kahdelle lapselle paketit, joissa yksi Barbie kummassakin?
ap
Ei ole väärin. Noissa perheissa Joulupuu-keräyksen lahja ei ole lapsen ainoa lahja. Mä olen aina laittanut keräykseen vähän kalliimpia lahjoja, koska lapset saavat pienempiä ja halvempia vanhemmiltaan, kummeiltaan ja sukulaisiltaan. Vähävaraisetkin pyrkivät antamaan edes jotain lapilleen ja lapsenlapsilleen. Kalliimpiin lahjoihin heillä ei ole varaa, mutta pieniin lahjoihin on.
Minä annan Pelastusarmeijan joulupatakeräyseen. On jo nettikeräyksenä avattu.
Vierailija kirjoitti:
Lahjat menee todennäköisesti manneille ja ulkomaalaisille, joten ei kiitos
Ne 17-vuotiaat teinipojat, joille erityisen mielellään halutaan lahjoituksia voivat siis olla islamisteja, jengiläisiä tai raiskaajia. Sääli, että normaalit nuoret jälleen kerran kärsivät näiden takia, mutta en todellakaan anna ruskeille pojille tai tytöille yhtään lisää diskorahaa.
Siihen lappuunhan kirjoitetaan mitä paketti sisältää, sitten se joka jakaa ne lahjat vaihtaa lappuun saajan nimen. Silloinhan se lahja on juuri sille tietylle lapselle valittu.
Lahjanhan ei tarvitse olla mikään superarvokas, itse ostettiin vanhemmalle lapselle lahjakortti h&m-vaatekauppaan ja joulusuklaata. Itse olisin ollut iloinen sellaisesta lahjasta niin toivottavasti myös tuon lahjan saaja oli.
Itselle tuli hyvä joulumieli joten se oli hieman kuin lahja itselleenkin.