Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ei voi olla rahaa jouluruokaan?

Vierailija
18.11.2017 |

Ilkeilemättä tätä kyselen. Jouluruoka on kuitenkin halpaa, niin miten on satoja perheitä lapsikatraineen, jotka pyytää jouluruoka-apua? Mistä se ruoka tulee tavallisina päivinä jos jouluksi pyydetään ruokaa? Hyvä on, että saavat apua tarpeeseen, mutta tämä ihmetyttää itseäni, enkä keksi siihen mitään järkevää selitystä. Kertoisiko joku sellaisen?

Kommentit (208)

Vierailija
141/208 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäpä kerron mitä on olla työttömänä vuodesta toiseen, samoin miehenikin on työtön, olemme molemmat sairaita mutta emme pääse eläkkeelle vielä 20.en vuoteen ainakaan, työkylyä on jäljellä molemmilla, asia on tutkittu mutta kukaan ei ota töihin näiden pahojen sairauksien takia jotka rajoittaa työnsaantia. Kaupan ylijäämä ruualla eletään osittain, ilman sitä nähtäisiin jopa nälkää ainakin osan kuukaudesta. Ei sitä huvikseen vonkaa ylijäämäruokaa. Mieluiten ostan kaupasta, omalla rahalla. Silloin kun ei saakaan ylijäämäruokaa niin syödään keittoja kolme päivää peräkkäin samaa. Ei ruoka ole enää aina kovin halpaa, ainakin S ketju nosti hintoja niiden halvempienkin ruokien kohdalla kuten näkkärin, juuston ja nakkien, leikkeleidenkin. No, näitä ruokia nyt on ja ostan aina sitä' halvinta, tulee kuitenkin kuukausia kuten meillä nyt kun toimeentulotukea ei saatukaan kuin minimi mitä kuuluisi saada, tasausta kuulemma. Sukat ja alusvaatteet paikataan moneen kertaan, vaatteita ei osteta kun otetaan sukulaisilta käytettyjä. Nyt pelkäänkin jos kahvinkeitin menee rikki, ei pystytä ostamaan vaan kattilalla pitää vesi keittää sitten. Tätä on köyhyys, ihmettelet varmaan miksi on netti, no, ilman nettiähän ei voi hoitaa Kelan asioita, toimeentulolomakkeiden täyttöä ja sinne pankkitietojen laittoa. Lisäksi sain koneen ilmaiseksi 2012 vuonna. Ei joulukalat ole mielestäni halpoja, lohta pitää sentään jouluna olla syötävänä muulloin ei meillä lohta olekaan, kinkku on pieni ja laatikoita yksi kappale lanttua, perunaa ja porkkanaa, niitä nautitaan. Perunaa, riisiä tai makaroonia lisäksi, ilman kastikkeita. Voin sanoa, että meillä ei mene ruokaa koskaan hukkaan, asumme kahdestaan, ei lemmikkejä. Pieni vuokrakaksio.

Mihin te sitä rahaa oikein syydätte? Minulla pienipalkkaisella jää kuukaudessa vähemmän käyttörahaa kuin toimeentulotuen laskennallinen minimi, ja vaikka maksan sinkkuna kaiken yksin, pärjään silti ihan mukavasti. Säästöön ei kyllä jää nykyisellä kulutuksella, mutta vyötä kiristämällä sekin onnistuisi.

En yllättyisi jos molemmat ovat ketjupolttajia.

Oikeasti köyhällä ei ole varaa polttaa.

Vierailija
142/208 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvän jouluruuan tekeminen vaatii joko aikaa tai rahaa. Meillä ei ole pakastinta ja mulla on joulukuussa niin paljon töitä, ettei kaiken muun hässäkän keskellä jää aikaa kunnon jouluruuanlaitolle - ilman että lapset kärsii.Ja pakastin hajosi pari viikkoa sitten, joten siinä meni paljon kallisarvoista ruokaa roskiin ja samalla mahdollisuus tehdä jouluruuat hyvissä ajoin etukäteen.

T. Kolmen erityislapsen yh

Selittelyä. Käytetty pakastin maksaa 50€ ja erityislapset saavat varmasti sen verran vammaistukia, että sinulla on varaa sijoittaa palkastasi sen verran. Ja maksaahan se itsensä takaisin.

Voi tätä järjen riemuvoittoa.

1. Jos rahat ei riitä jouluruokiin, miten ne riittäisi käytettyyn pakastimeen kotiinkuljetuksineen päivineen?

2. Erityislapset ei ole mitään perheen taloutta kohentavia rahasampoja vaan yleensä niistä aiheutuu enemmän ylimääräisiä kustannuksia kuin vammaistukina maksetaan.

3. Palkkaa ei makseta etukäteen, vaan joulukuun raatamisesta saa korvauksen vasta joulun jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/208 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäpä kerron mitä on olla työttömänä vuodesta toiseen, samoin miehenikin on työtön, olemme molemmat sairaita mutta emme pääse eläkkeelle vielä 20.en vuoteen ainakaan, työkylyä on jäljellä molemmilla, asia on tutkittu mutta kukaan ei ota töihin näiden pahojen sairauksien takia jotka rajoittaa työnsaantia. Kaupan ylijäämä ruualla eletään osittain, ilman sitä nähtäisiin jopa nälkää ainakin osan kuukaudesta. Ei sitä huvikseen vonkaa ylijäämäruokaa. Mieluiten ostan kaupasta, omalla rahalla. Silloin kun ei saakaan ylijäämäruokaa niin syödään keittoja kolme päivää peräkkäin samaa. Ei ruoka ole enää aina kovin halpaa, ainakin S ketju nosti hintoja niiden halvempienkin ruokien kohdalla kuten näkkärin, juuston ja nakkien, leikkeleidenkin. No, näitä ruokia nyt on ja ostan aina sitä' halvinta, tulee kuitenkin kuukausia kuten meillä nyt kun toimeentulotukea ei saatukaan kuin minimi mitä kuuluisi saada, tasausta kuulemma. Sukat ja alusvaatteet paikataan moneen kertaan, vaatteita ei osteta kun otetaan sukulaisilta käytettyjä. Nyt pelkäänkin jos kahvinkeitin menee rikki, ei pystytä ostamaan vaan kattilalla pitää vesi keittää sitten. Tätä on köyhyys, ihmettelet varmaan miksi on netti, no, ilman nettiähän ei voi hoitaa Kelan asioita, toimeentulolomakkeiden täyttöä ja sinne pankkitietojen laittoa. Lisäksi sain koneen ilmaiseksi 2012 vuonna. Ei joulukalat ole mielestäni halpoja, lohta pitää sentään jouluna olla syötävänä muulloin ei meillä lohta olekaan, kinkku on pieni ja laatikoita yksi kappale lanttua, perunaa ja porkkanaa, niitä nautitaan. Perunaa, riisiä tai makaroonia lisäksi, ilman kastikkeita. Voin sanoa, että meillä ei mene ruokaa koskaan hukkaan, asumme kahdestaan, ei lemmikkejä. Pieni vuokrakaksio.

Mihin te sitä rahaa oikein syydätte? Minulla pienipalkkaisella jää kuukaudessa vähemmän käyttörahaa kuin toimeentulotuen laskennallinen minimi, ja vaikka maksan sinkkuna kaiken yksin, pärjään silti ihan mukavasti. Säästöön ei kyllä jää nykyisellä kulutuksella, mutta vyötä kiristämällä sekin onnistuisi.

En yllättyisi jos molemmat ovat ketjupolttajia.

Oikeasti köyhällä ei ole varaa polttaa.

Jäin miettimään yhtä kohtaa tuossa ensimmäisessä mielipiteessä......Olen köyhistä oloista,avioliitton aikana erilaisia taloudellisia tilanteita kokenut ja nyt eronneena ja juuri eläkkeelle jääneenä normieläkkeellä elävänä (en rikkaana) Vaatteita en ole koskaan ostanut kuin tarpeseen niin ,että vaatemenot korkeintaan 200€/v.Alusvaatteet/sukat kestäneet nytkin ainakin 5v niin etten ole ainuttakaan ostanut (en paikkaa /parsi).Koen kuitenkin pukeutuneeni ihan suht.Ei koskaan mitään satasen kenkiä tai takkejakaan eli ei kallista.Kahvinkeitin 15v vanha,läppäri vanha,telkkari pieni ym ym.Nykyisin luodaan mielikuvia mikä on ns. hyvä elämä ja mitä ihmisellä pitää olla.Ei se tosielämässä mene niin eivätkä tietyt asia tuo ihmiselle sen suurempaa onnea/tyytyväisyyttä.Kaikki lähtee ihmisen omasta ajattelusta.Ja kyllä,olen ollut masentunut n.10v vuosituhannen alkupuolella (ennen eroa ja jonkin aikaa sen jälkeen)

Ymmärrän sen toivottomuuden mikä tulee kun kokee itsensä täysin syrjäytyneeksi ja siitä aiheutuvan masennuksenkin.Mutta ei kannata ajatella miten kaikilla muilla on niin paljon paremmin kun on rahaa.Ei raha automaattisesti takaa lopulta sen onnellisempaa elämää kuten ei taulutelevisiokaan ym kaikki muu mikä mielletään ns. hyvään elämään.

Vierailija
144/208 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas, jälleen kerran ignorantti mamma kujalla siitä, mitä köyhyys tarkoittaa. Lue joskus vaikka kirja, jos siis osaat lukea.

Ps. Eihän esim. kala ole missään nimessä halpaa? Missä universumissa oikein elät? Lisäks se, että ruokia on määrällisesti huomattavasti enemmän, saa niihin uppoutumaan aika runsaasti rahaa.

Vierailija
145/208 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jahas, jälleen kerran ignorantti mamma kujalla siitä, mitä köyhyys tarkoittaa. Lue joskus vaikka kirja, jos siis osaat lukea.

Ps. Eihän esim. kala ole missään nimessä halpaa? Missä universumissa oikein elät? Lisäks se, että ruokia on määrällisesti huomattavasti enemmän, saa niihin uppoutumaan aika runsaasti rahaa.

Jouluruokia on moneen lähtöön. Kala ei ole mitenkään pakollinen osa joulupöytää. (Jos joku väittää muuta, menköön vaikka onkimaan joulukalansa itse.)

Vierailija
146/208 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nelihenkisessä perheessä syödään halpaa ja yksinkertaista jouluruokaa, vaikka nettotulot on yli 7 000 €/kk. Joulun tunnelma tulee yhdessäolosta eikä toinen toistaan kalliimmista herkkuruuista.

Vierailija
147/208 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri oli aamun lehdessä silakkatarjous, alle 6 euroa/kg, oliskohan ollut Citymarketissa.

500 grammasta silakoita saa jo sinappisilakoita 8 hengelle.  

Vierailija
148/208 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jouluruokia on moneen lähtöön. Kala ei ole mitenkään pakollinen osa joulupöytää. (Jos joku väittää muuta, menköön vaikka onkimaan joulukalansa itse.)

En tiedä miten paljon ihmiset pystyvät ja jaksavat syödä mutta meille riittää hyvin 150g 6 hengelle, pari siivua jokaiselle että jää tilaa kinkullekin. Hinta 4€. Tarjouksesta voi saada halvemmallakin.

Sillipurkki 3 €, eipä siitäkään tule otettua kuin 1-2 palaa

Vierailija
149/208 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mietin noita lääkkeitäkin..jos on oikeasti köyhä eikö niihinkin saa sossusta sen maksusitoumuksen?Itsellä ainakin näin oli aikoinaan kun oli huono tilanne..että miten voi olla aina tilanne että jos ostaa lääkkeitä ei oo rahaa ruokaan..

Vierailija
150/208 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvän jouluruuan tekeminen vaatii joko aikaa tai rahaa. Meillä ei ole pakastinta ja mulla on joulukuussa niin paljon töitä, ettei kaiken muun hässäkän keskellä jää aikaa kunnon jouluruuanlaitolle - ilman että lapset kärsii.Ja pakastin hajosi pari viikkoa sitten, joten siinä meni paljon kallisarvoista ruokaa roskiin ja samalla mahdollisuus tehdä jouluruuat hyvissä ajoin etukäteen.

Selittelyä. Käytetty pakastin maksaa 50€ ja erityislapset saavat varmasti sen verran vammaistukia, että sinulla on varaa sijoittaa palkastasi sen verran. Ja maksaahan se itsensä takaisin.

Voi tätä järjen riemuvoittoa.

1. Jos rahat ei riitä jouluruokiin, miten ne riittäisi käytettyyn pakastimeen kotiinkuljetuksineen päivineen?

2. Erityislapset ei ole mitään perheen taloutta kohentavia rahasampoja vaan yleensä niistä aiheutuu enemmän ylimääräisiä kustannuksia kuin vammaistukina maksetaan.

3. Palkkaa ei makseta etukäteen, vaan joulukuun raatamisesta saa korvauksen vasta joulun jälkeen.

Kierrätyksestä saa muutamalla kympillä pakastimen, samoin saa 50 e panttia vastaan lainaksi peräkärryn, jolla kuljettaa.

Jos ei pysty säästämään edes satasta, niin miksi on pitänyt tehdä monta lasta? On kai niillä lapsilla isäkin, tai sitten saa leskeneläkettä.

Jos tilanne olisi totta, niin mikä estäisi ottamasta yhden kerran sellaista pikavippiä, joka ensimmäisen kerran on ilmainen? Otat satkun lainan, maksat sen helposti takaisin kun tulee iso tili tammikuussa, säästät siitä isosta tilistä sen verran ettei tarvitse toiste jäädä ilman pakastinta eikä koskaan ottaa sitä toista pikavippiä.

Vierailija
151/208 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei selvästikään ole varaa asua omistusasunnossa jos tuollaistakaan välttämättömyyttä kuin pakastin et pysty uusimaan. Muuta siis vuokralle ja anna vuokranantajan pitää kodinkoneet toimivina.

Vierailija
152/208 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi pyhä yksinkertaisuus.

Vierailija
153/208 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen elänyt yhteen väliin 10 vuotta putkeen toimeentulotuella ja ei ole koskaan ollut ongelmia hankkia jouluruokaa tai muutakaan.

Ei kertynyt mitään laskupinoja, koska en sellaisia hankkinut, ei ne laskut nimittäin tyhjästä ilmesty.

Tttuki-asiakkaat saa sossusta/kelasta terveydenhoitokuluihin tukea, joten ei sairastaminenkaan tule kalliiksi, kuten niille jotka eivät ole tttukeen oikeutettuja.

Täysin elämänhallinnan puutetta jos ei rahat riitä normaaliin elämiseen.

Elämänhallinnan puutetta on elää 10 vuotta toimeentulotuella, veronmaksajien rahoilla.

Niinpä, ei ollut tarvetta eikä kiirettä töihin, koska niillä tukirahoillakin eleli varsin mukavasti :).

Siksi en voi ymmärtää miksi joku ei niillä rahoilla muka pärjää.

Kyllä tukirahoilla leveästi elää,kun samalla tekee pimeitä töitä.

Vierailija
154/208 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika uskomatonta tuubaa tämä ketju. Miten ovatkaan suomalaiset syntyneet kultalusikka anuksessa, kun köyhyyskin on köyhän oma vika. Sitten vielä syljetään päälle ja potkitaan maassa makaavaa.

Osa köyhistä varmasti on ansainnut omilla teoillaan sen köyhyytensä. Suurin osa ei. Onhan tuo riipivää luettavaa, että ihminen joka käy töissä!! elää köyhyydessä. Tässä maassa on järkyttävän hintaista elää, asunnot ovat älyttömän hintaisia ja samoin ruoka.

Lisäksi mikä mua pisti silmään, että köyhän myös pitää olla tuhattaituri. Pitää olla näppärä käsistään. Pitää osata kokata ja tehdä joululahjat itse.

Kuinkahan moni tästä sakista oikein selviäisi, jos se jotain tapahtuisi. Vaikkapa sairaus? Veisi terveyden, muttei pysyvästi, ettet sitten enää juurikaan töihin pääse, mutta et eläkkeellekään... Ennen niin kiva keskituloinen elämä omakotitalossa olisi pakko vaihtaa lähiön vuokrakolmioon.

En onnekseni ole köyhyyttä itse kokenut, mutten mitenkään pysty olemaan noin kylmä ja tyly ihmisille jotka ovat köyhiä. Kyllä meistä suurinosa jonkun tuntee, joka on köyhä tai elänyt köyhyyden jakson elämässään. Mielelläni maksan veroja, että ihmiset saa tukia. Annan hyväntekeväisyyteen rahaa, että ihmiset saa ruokia, ostan joululahjoja vähävaraisille lapsille.

Joulu etenkin on välittämisen ja antamisen ilon aikaa. Valoa sydämiin!

Vierailija
155/208 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ihmetellyt sitä samaa. Joululaatikot teen pakkaseen hyvissä ajoin, tarvikkeet ei maksa "mitään". Kirjolohi ostetaan tarjouksesta pakkaseen. Kinkku ei oikein enää putoa, eli ostetaan joku pikkukinkku. Niiden lisäksi varmaankin ostetaan pieni paketti kylmäsavulohta ja salaattiaineksia. Noissakin on jo ihan liikaa syömistä ja roskiinhan osa menee.

Niin, sekin vielä. Aineksia voi hankkia ja tehdä ruokia etukäteen. Esimerkiksi se monessa viestissä kuluksi mainittu siirappipurkki kestää vuosia. Turha siinä on päiväyksiä tuijottaa, siirappi on käyttökelpoista juuri niin kauan kun sen saa purkista ulos.

Siitä vaan siirappia mässyttämään.

Vierailija
156/208 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika uskomatonta tuubaa tämä ketju. Miten ovatkaan suomalaiset syntyneet kultalusikka anuksessa, kun köyhyyskin on köyhän oma vika. Sitten vielä syljetään päälle ja potkitaan maassa makaavaa.

Osa köyhistä varmasti on ansainnut omilla teoillaan sen köyhyytensä. Suurin osa ei. Onhan tuo riipivää luettavaa, että ihminen joka käy töissä!! elää köyhyydessä. Tässä maassa on järkyttävän hintaista elää, asunnot ovat älyttömän hintaisia ja samoin ruoka.

Lisäksi mikä mua pisti silmään, että köyhän myös pitää olla tuhattaituri. Pitää olla näppärä käsistään. Pitää osata kokata ja tehdä joululahjat itse.

Kuinkahan moni tästä sakista oikein selviäisi, jos se jotain tapahtuisi. Vaikkapa sairaus? Veisi terveyden, muttei pysyvästi, ettet sitten enää juurikaan töihin pääse, mutta et eläkkeellekään... Ennen niin kiva keskituloinen elämä omakotitalossa olisi pakko vaihtaa lähiön vuokrakolmioon.

En onnekseni ole köyhyyttä itse kokenut, mutten mitenkään pysty olemaan noin kylmä ja tyly ihmisille jotka ovat köyhiä. Kyllä meistä suurinosa jonkun tuntee, joka on köyhä tai elänyt köyhyyden jakson elämässään. Mielelläni maksan veroja, että ihmiset saa tukia. Annan hyväntekeväisyyteen rahaa, että ihmiset saa ruokia, ostan joululahjoja vähävaraisille lapsille.

Minäpä olen kokenut köyhyyden, mutta en koe enää. Ja kyllä, pitää vaivautua opettelemaan esim ruuanlaittoa, olipa kiinnostunut tai ei. Mutta pienempi paha se on kuin ainainen köyhyys.

Toki yllättävä sairastuminen sotkee talouden pahastikin, mutta niissä summissa jotka on ongelmana jos yhtäkkiä putoaa omakotitalon mahdollistavilta tuloilta toimeentulotuen asiakkaaksi joku jouluruoka ei ole edes pisara meressä. Toisekseen, jos talosta on vaikka puolet maksettu, talon voi myydä ja ostaa ihan itse sapuskansa sinne vuokra-asuntoon, tai ostaa pienen asunnon.

Vierailija
157/208 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokkaustaito on ihan hyvä köyhänkin osata. Meille keskituloisille se on itsestäänselvyys. Samoin itsetehdyt lahjat, en ole koskaan ylenkatsonut sellaisia. Villasukat, sinappi, kakut, hillot yms on aina tervetulleita lahjoja tähän perheeseen! 

Ja kyllä, olen ollut myös köyhä mutta selvittänyt tieni pois siitä tilanteesta. Toki tuuriakin on ollut matkassa mutta ennenkaikkea sitkeyttä

Vierailija
158/208 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei selvästikään ole varaa asua omistusasunnossa jos tuollaistakaan välttämättömyyttä kuin pakastin et pysty uusimaan. Muuta siis vuokralle ja anna vuokranantajan pitää kodinkoneet toimivina.

Mitäs sen velallisen omistusasunnon kanssa sitten tekisit, kun suurtyöttömyydestä kärsivvä kunta on täynnä pilkkahintaan myytäviä asuntoja mutta halukkaita ostajia ei löydy mistään?

Miten jotkut osaakin kuvitella, että kaikkiin ongelmiin löytyy helppo ja yksinkertainen ratkaisu?

Vierailija
159/208 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei laiteta tänä vuonna sentin senttiä jouluruokaan, skipataan koko joulu sanan varsinaisessa merkityksessä.

Sen sijaan nautiskelemme ihan toisenlaisesta ruuasta ja tunnelmasta Malesian lämmössä.

Vierailija
160/208 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tietenkin rahaa lapsiperheillä, jotka saavat tukia tukien päälle. Ikinä en lahjoita mitään lapsiperheille. Vain yksinäisille.

yksinäisiä köyhiä ei ole olemassakaan.