Siis millaisi vätyksiä ihmiset ovat nykyään? Kilometriä ei jakseta kävellä
Lainaus jonkun asiakkaan kirjoituksesta HSL:n sivulla:
"Esim. junalla keskustaan tulija joutuu vaihtamaan metron jälkeen Ruoholahdessa vielä liityntälinjaan päästäkseen oikeustalolle. Työmatka pitenee ja vaikeutuu ihan liikaa, jos joutuu kulkemaan kolmella välineellä, jotka todennäköisesti ovat vielä alimitoitettuja eli kaikki eivät mahdu välttämättä edes kyytiin. Eikä ole kohtuullista myöskään olettaa, että lähes kilometrin matkan kulkee Ruoholahden asemalta jalkaisin säällä kuin säällä."
Siis joku ei jaksa kävellä kilometriä? Minulla on metromatkan lisäksi yhteensä 4 km päivässä työmatkaa käveltävänä enkä koe sitä miksikään ongelmaksi. Kävelen kotoa metrolle kilometrin, metrolta töihin toisen kilometrin ja töiden jälkeen sama juttu. Pikemminkin saa edes jonkin verran hyöytyliikuntaa.
Kommentit (37)
Voi olla että liikkuu vain ja ainoastaan salilla. Itse kävelen joka päivä töihin 2,5km ja muutenkin joka paikkaan pyörällä/kävellen, mutta salilla taas en käy.
Miten ihmeessä HSL pystyy vastaamaan tuohon mitenkään asiallisesti? Kysehän ei ole siitä, ettei jaksa, vaan ettei huvita, etenkään säässä kuin säässä. Kyllä mä sen tavallaan ymmärrän, kun pitäisi pukeutua sään mukaan eikä vain ns hienosti.
Mulla ei ole aikaa sen kilsan kävelyyn, siksi kuljen omalla autolla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä maksat parkkipaikasta alle kilsan matkan päässä?
Vierailija kirjoitti:
Jo on tiukka aikataulu , ruuhkien vuoksi kävellen olisit jo perillä ??
Kyse ei ole siitä kilometrin kävelystä vaan siitä, että joukkoliikenteen tulee olla toimivaa kaikille, myös niille, jotka eivät pysty sitä kilometriä kävelemään. Jos estetään yksityisautoilu, tulee tilalle saada yhtä helppo systeemi.
pihiydessäni kävelen usein tuon viisi penniä -> mellunmäen metroasema (25km?) vajaassa 5 tunnissa 03.30 -> 08.00. Sitten jalat kyl ylseensä kaipaa hieman jalkakylpyä.
Tiedän teini-ikäisen, joka ei ole koskaan kävellyt kilometrin matkaa. Ensin kuljetettiin autolla ovelta ovelle, sitten hommattiin mopoauto, lopun ajan pelaa tietokonepelejä. En usko että kovin pitkäikäinen on, sokeritaudin syitä ei tarvitse paljon pohtia, jos ei koskaan kävele, pyöräile ja ainoa mitä juo on limsa ja maito.
Ei se ole aina kiinni viitsimisestä tai jaksamisesta. Hommaapa vaikka kantapäähäsi paha plantaari faskiitti ja tule sitten kertomaan, miltä käveleminen tuntuu.
Ärsyttävä, turha viivytys matkaan, joka on mahdollisesti muutenkin pitkä. Junalla voi tulla vaikka Riihimäeltä asti, on aika pyllystä sen jälkeen mennä kahdella välineellä tai kulkea 1 km ja mennä vielä yhdellä välineellä.
Ymmärrän tietenkin, jos jokin rasitusvamma ym. estää kävelyn. Mutta siis, ihan perusterveet nuoretkin?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on metromatkan lisäksi yhteensä 4 km päivässä työmatkaa käveltävänä enkä koe sitä miksikään ongelmaksi.
Onko sinulla jonkinlainen hahmotushäiriö, jonka takia et osaa erottaa toisia ihmisiä itsestäsi erillisiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä maksat parkkipaikasta alle kilsan matkan päässä?
Mulla on ilmainen parkkipaikka firman pihalla (en ole viestin kirjoittaja kelle vastaisit). Jos haluaisi lämmityspaikan niin siitä pitäisi maksaa muistaakseni 25€/kk, mutta tavallinen paikka on ilmainen.
En tiedä säästyisikö tuo summa polttoainekuluissa jos ottaisi lämpöpaikan ja pitäisi auton aina lämpiämässä mutta tuskin erotus mikään suuri on.
Jotta julkinen liikenne olisi mitenkään järkevä vaihtoehto yksityisautoilulle, sen pitää olla nopeaa, luotettavaa ja joustavaa. Sitten kun on autoilijoista ihan okei, että kaupan, työpaikan ja kodin parkkipaikka sijaitsee jossain kilometrin päässä, ja kävelevät sen iloisesti, sitten voidaan alkaa paheksua julkisen liikenteen käyttäjiä, jotka haluavat päästä julkisella liikenteellä sinne minne ovat menossa.
No juurihan palstalla kiven kovaan väitettiin, että Helsingissä kyllä kävellään paljon, mutta maaseudulla ei kävellä (hah! Kun tietäisitte vaan). Yli 6km tänään käveltynä ja viellä yksi yli 3km. lenkki koirien kanssa mennään.
Että mites tämä juttu nyt menikään?
Joo, naapuri ei jaksa kävellä asunnoltaan parkkipaikalle 🤣
Pisin kävelymatka putkeen minkä olen tehnyt tauotta on 26,2 km.
M/37
Jos oot framilla koko päivän, jakkupuvussa ja korkokengissä, hiukset laitettuna, on ikävä tupsahtaa palaveria vetämään nilkka poikki ja kuin uitettu kissa. Salilla juostaan juoksulaitteessa.
On hienompaa odottaa ihmistungoksessa ja seistä ratikassa kuin, että kävelisi 10 minuuttiin tuon matkan.