Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia dissosaatiohäiriöstä?

Vierailija
17.11.2017 |

Onko jollain todettu? Itsellä tai tutulla? Miten se ilmenee ja mistä aiheutunut?

Olen miettinyt jos itselläni on... Mulla on koko ikäni ollut ulkopuolisuuden tunne missä tahansa porukassa missä olen ollut, samoin epätodelliset/poissaolevat olotilat on ihan arkipäivää. Iso osa ajasta menee ikäänkuin sumussa ja aikaa tuhraantuu johonkin ”ei mihinkään”. Normaalia on myös kameleonttimainen käytös, muutun sen mukaan minkälainen porukka milloinkin ympärillä on. Ja niitä porukoita on aivan laidasta laitaan. Kun suutun jostain, harvemmin, mutta mieheni saattaa joskus suututtaa, niin muutun melkein kuin eri ihmiseksi. Sanon ihan kamalia asioita, huudan ja raivona, enkä oikein hallitse itseäni. Mutta kun suuttumus ja viha on mennyt ohi, se tapahtuu nopeasti, en osaa edes olla pahoillani, kun se tuntuu jo niin kaukaiselta, ikään kuin sitä ei olisi ollutkaan. Elämässä musta tuntuu siltä, että en saa itsestäni irti tarpeeksi, jumitan, enkä käytä täyttä potentiaaliani, en uskalla, en osaa, en jaksa.

Mulla on ollut keskimääräistä haastavampi lapsuus, on ollut perheväkivaltaa, kiihkouskovaisuutta, jatkuvaa muuttoa paikasta toiseen, yksinäisyyttä ja sairautta. Muistan lapsuudestani tosi vähän. Lähinnä jotain lyhyitä yksittäisiä tilanteita.

Sattuuko aihe olemaan kellekään tuttu? Mielipiteitä?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kellään kokemusta dissosaatiohäiriöön liittyvistä muistiongelmista?

Onko sulla ja minkälaisia?

Unohtelen sanoja, ja asioita. Nimiä, tapahtumia... Lapsuudesta ja nuoruudesta muistan aika vähän mitään. Muutamia hetkiä.

Välillä tunnen itseni tyhmäksi, tai jotenkin oudoksi kun en muista jotain tuttua sanaa tai nimeä. Tämä on yksi syy, miksi en tee koulutustani vastaavaa työtä. En ole aiemmin oikein keksinyt selitystä tälle asialle, niin mietin voisiko johtua tästä?

Vierailija
22/25 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on muistihäiriöitä ja muutakin.[/

Miten ilmenee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen trauma- ja dissosiaatioyhdistys Disso ry:

http://www.disso.fi

Vierailija
24/25 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Täällä dissosta parantunut!

Oireet alkoivat noin 20-vuotiaana. En muistanut asioita mitä kerrottiin, tunsin itseni tosi typeräksi ja hitaaksi. Välillä olo oli ihan epätodellinen ja sellainen, etten ole oman pääni sisällä edes. Tuota ei ollut koko ajan, vaan jaksottain ja hetkittäin.

Lopulta masennuksen myötä kävin trauma ja psykoterapiaa 7-vuotta, niin oireet hälveni pikku hiljaa. Jossain vaiheessa huomasin, ettei niitä ole enää ollenkaan.

Kohtaukset voivat olla hyvin erillaisia eri ihmisillä, mutta minua helpotti tämä neuvo juurtumisesta: kosketa jotain sellaista aistiärsykettä, että tiedät olevasi tässä. Kotona se voi olla vaikka lemmikin turkki tai jääpala ja reissussa esim itse käytin pyöreää kiveä jota puristin lujaa (se kulki taskussani).

Tsemppiä ja hae apua!

Vierailija
25/25 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dissosiaatiohäiriöistä alkaa olla jo suomeksikin netissä tietoa, ja jos epäilee, että on dissosiaatiohäiriö, niin kannattaa etsiä psykoterapeutti, jolla on tietotaitoa asiasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän