Lapsi vaan lihoo ja lihoo
En enää voi vahtia yläasteelle siirtynyttä tytärtäni. Lihoo koko ajan lisää ja lisää. Urheiluharrastuksia on ja lisäksi ulkoillaan kaikki yhdessä koiran kanssa. Lapsi kulkee kouluun ja kavereille kävellen tai pyörällä. Pituus on nyt 155cm ja paino 65kg. Itse painan saman verran mutta olen 10cm pidempi. Ollaan käyty jo ravitsmusterapeutilla korkean kolesterolin takia. Kotona syödään ihan tavallista ruokaa, kukaan muu ei meistä ole ylipainoinen. Eväät on loppu, en enää tiedä mitä tehdä. Syö salaa, juuri jäi kiinni siitä, että oli syönyt suklaakalenterinsa, jonka mummu antoi alkuviikosta. Tämä on niin hankala asia ratkaista, kun kieltää en voi kaikkea, enkä vahtia koko aikaa. Mitä hemmettiä tässä pitäisi tehdä?
Kommentit (191)
Onhan labrassa otettu muutkin kuin kolesteroliarvot? Sokerit, kilpirauhasarvot jne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt alat miettiä ruokapuolta. Mitä se "ihan tavallinen kotiruoka" sisältää? Jokuhan siinä mättää, jos lapsi vetää salaa ylimääräistä.
Ap sanoi, ettei muut ole lihavia, vaikka samaan ruokaa syövät. Taitaa se olla teinistä kiinni jos mättää liikaa ruokaa.
Ihmiset ovat yksilöitä, tuo vertauksesi on huono.
Ap mainitsi korkean kolestrolin. Suonia on myös erilaisia. Osa on tukossa ja osa terveytä, mutta tule potea huono omatuntoa itsensä tappamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ton ikästä pitäs alkaa jo kiinnostamaan oman ikäset pojat eikä bombonit ja munkit?
Jos piirakat ja munkit kiinnostaisi niin ei se olisi väärin, vaikka suurin osa tuon ikäisistä tytöistä kiinnostuu makkaroista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on terveellistä ruokaa. Toki on myös jauhoja jne leivontavermeitä, leipää jne. Juustoa, joskus jogurttia. Tuntuu että koko perhe sairastuu kun yhtä pitää rajoittaa. Mä olen niin väsynyt tähän. Yhdessä oltiin terapeutilla. Soitan ma terveydenhoitajalle. Ei tämä enää onnistu näin. Tyttö jaksaa vielä hyvin urheiluharrastuksessaan ja menestyy hyvin koululiikunnassa. En kehu,mutta tyttö on todella lahjakas urheilussa, niin kuin isänsä. Kavereiden kanssa on ollut ehkä hieman normaalia vähemmän, kun moni kaveri on aloittanut seurustelun niin on ns "jäänyt kyydistä", mutta yksinäinen ei ole,on tosi sosiaalista sorttia ja paljon menossa. Ap
Lähden nyt kauppaan, palaan myöhemmin asiaan 😥
Se ns. terveellinen ruoka ei ole näköjään paras mahdollinen lapsellesi. Kyllä sun on mietittävä muutoksia siihen.
Ei tavallisella kotiruualla lihoa. Ap mainitsi, että lapsi mättää ruokaa salaa.
Mikä on se "tavallinen kotiruoka"? Se voi olla juurikin sellaista, josta ei saa tarvitsemaansa ravintoa ja energiaa. Salaa syöminen on juuri oire siitä, että se tavan ruoka on ravinnotonta.
Tyttö kasvaa pian sen 10 cm ja paino tasaantuu.
Minä söin lapsena salaa ja lohdutin itseäni ruoalla ja herkuilla joka johtui suurimmaksi osaksi lapsuudenkodista. Vanhemmat eivät osanneet tukea tai auttaa, hoitivat asian omalla tavallaan.
Aikuisena on todettu ahmimishäiriö jota on vaikea saada kuriin painosta puhumattakaan, joskus pelkään ettei tämä helvetti lopu koskaan.
Kertomuksesi perusteella tyttärelläsi saattaa olla ongelmia syömisen kanssa jos liikkumisesta ja kotiruoasta huolimatta lihoo. Asiaan kannattaa hakea apua ettei pahene syömishäiriöksi josta parantuminen on vaikeaa.
Lasta kannattaa tukea ja osoittaa rakkautta ylipainosta huolimatta. Tsemppiä teille.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten paino lähtee uudelleen nousuun, jos tilannetta ei saada selvitettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on terveellistä ruokaa. Toki on myös jauhoja jne leivontavermeitä, leipää jne. Juustoa, joskus jogurttia. Tuntuu että koko perhe sairastuu kun yhtä pitää rajoittaa. Mä olen niin väsynyt tähän. Yhdessä oltiin terapeutilla. Soitan ma terveydenhoitajalle. Ei tämä enää onnistu näin. Tyttö jaksaa vielä hyvin urheiluharrastuksessaan ja menestyy hyvin koululiikunnassa. En kehu,mutta tyttö on todella lahjakas urheilussa, niin kuin isänsä. Kavereiden kanssa on ollut ehkä hieman normaalia vähemmän, kun moni kaveri on aloittanut seurustelun niin on ns "jäänyt kyydistä", mutta yksinäinen ei ole,on tosi sosiaalista sorttia ja paljon menossa. Ap
Se ns. terveellinen ruoka ei ole näköjään paras mahdollinen lapsellesi. Kyllä sun on mietittävä muutoksia siihen.
Mikä on se "tavallinen kotiruoka"? Se voi olla juurikin sellaista, josta ei saa tarvitsemaansa ravintoa ja energiaa. Salaa syöminen on juuri oire siitä, että se tavan ruoka on ravinnotonta.
No se salaa syöty karkki vasta ravinnotonta on. Ei sillä korvata, kuin kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. Olin ylipainoinen teini koska kuulin tuota "sulle tulee kohta varmaan kasvupyrähdys" skeidaa melkein koko yläasteen ajan, ja ajattelin ettei tarvitsekaan laihduttaa. Kasvoin 2cm, ja paino jäi. Nyt olen kyllä normaalipainoinen
Oota vaan kun se hujahtaa kohta 10cm pituutta niin vauhkoot kohta sen hoikkuudesta täällä.
Tyttö varmaan on raskaana jos "rasva" mahaan kertyy. Jos tytölle kasvaisi muodot niin tuskin kukaan valittelisi.
Vierailija kirjoitti:
Näin on käynyt ainakin meillä. Oli ahdistavaa muutama vuosi, kun painoa mittailtiin, käytiin ravitsemusterapeutilla joka vain totesi perheemme syövän ok jne. Normaalipainon ylärajalla olemiseen puututaan nykyään ehkä liikaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se salaa syöty karkki vasta ravinnotonta on. Ei sillä korvata, kuin kaloreita.
Ravintoköyhä ruoka saa aikaan juuri sen, että on hirveä himo syödä ihan mitä vaan.
Yläkouluikäisellä tytöllä on yleensä kasvupyrähdys jo takana päin.
Psykologille aika jotta pään sisäistä maailmaa saadaan kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Onhan labrassa otettu muutkin kuin kolesteroliarvot? Sokerit, kilpirauhasarvot jne?
Ei nuo sokerit ja kilpparit kyllä liikasyömistä aiheuta. Aiheellista kuitenkin tarkastaa. Eikä minustakaan tuo paino kovin paha ole, hyvä kuitenkin opettaa painonhallintaa. Teini ei välttämättä tiedä mikä on paljon syömistä ja mikä on lihottavaa syömistä. Mitä jos ostaisit salijäsenyyden tai anytime kortin jollekin liikuntasalille? Veisi ajatuksiakin pois syömisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintoköyhä ruoka saa aikaan juuri sen, että on hirveä himo syödä ihan mitä vaan.
Jos tarpeeksi syö niin ei se nälkää aiheuta. Jos vitamiineja ja vastaavia puuttuu niin ei se ruokhalussa näy.
Vierailija kirjoitti:
Yläkouluikäisellä tytöllä on yleensä kasvupyrähdys jo takana päin.
Psykologille aika jotta pään sisäistä maailmaa saadaan kuntoon.
Ei sillä mitään vikaa päässä ole, vaan kotona saadussa ravinnossa. Tai ehkä kuitenkin ravinnottomuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Voi ei :(
Kuinka paljon on omaa rahaa käytössä?
Omasta henk. koht. kokemuksesta mikään ei auta. Jos otetaan rahat pois, varastaa rahaa. Jos ei löydä rahaa niin sitten varastaa karkit ja kakut kaupasta. Ja tosiaan siis omasta henkilökohtaisesta kokemuksesta puhun. Eikä siihen sitä kauppaakaan tarvita, tein monesti kotona salaa iltapalaksi 10 leipää päällisineen, sulatin pakkasesta lihapiirakoita tai pullia, tein kakkutaikinoita, söin korppuja runsaalla voilla, söin IHAN MITÄ VAIN. Yks joulu varastin mummoltani 4-packin suklaakonvehtirasioita. Kaikki taisi tietää että se olin minä mutta hävitin todisteet aika taitavasti? Mulla oli todella paha olla (olin todella masentunut ja yksinäinen) ja uskon että terapeutti käynnit olisivat voineet auttaa edes jonkin verran. Millaiset keskusteluvälit teillä on tyttäresi kanssa?
Muistan tuon salaa syönnin, sen hirveän häpeän kun siitä jäi kiinni. :( :( :(
:(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nuo sokerit ja kilpparit kyllä liikasyömistä aiheuta. Aiheellista kuitenkin tarkastaa. Eikä minustakaan tuo paino kovin paha ole, hyvä kuitenkin opettaa painonhallintaa. Teini ei välttämättä tiedä mikä on paljon syömistä ja mikä on lihottavaa syömistä. Mitä jos ostaisit salijäsenyyden tai anytime kortin jollekin liikuntasalille? Veisi ajatuksiakin pois syömisestä.
Jonkin elimellisen sairauden nostamaa painoa on helppo pitää liikasyömisen aiheuttamana, varsinkin jos on muutenkin taipumus ylimääräiseen herkutteluun. Siksi ne mahdolliset sairaudet tulisi sulkea pois.
Mutta mitä tämä tavallinen kotiruoka on? Toiselle se on perunaa, jauhelihaa ja ruskeaa kastiketta ilman salaatteja, ja toiselle kasviksia ja lihaa jokapäiväisen tuoreen salaatin kera.