Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1-vuotiaan ruokailuhetket painajaista!!

10.04.2006 |

Kyselin täällä viimeksi hyviä kotiruokavinkkejä kun poikani nyt sen ikäinen että voi syödä jo " samaa" ruokaa. Aiemmin syönyt TODELLA hyvin, sekä omatekemiäni soseita että purkkiruokaa ja niiden sekoituksia.

Hyvin menevät alas edelleen purkkiruoka,välipalat ja aamu- ja iltapuuro. Ja leipäpalat.

MUTTa omatekemät sapuskat ei maistu, oletan että syy että ovat liian" karkeaa" vaikka mielestäni olen pilkkonut ja soseuttanut yhtä pieneksi kuin 8kk purkkiruokakin on. Olen kokeillut kanarisottoa, muusi+jauhelihakastike sekä lohikiusaus..ei onnistu! myös kaikki raasteet heitetään lattialle ja koko ajan kiukutaan. kyllä aluksi aukoo suuta muutaman kerran,mutta sylkee kaiken ulos ja suttaa ympäriinsä. sitten menee suu kiinni.

Miten muut, oletteko vaan kiltisti jaksaneet kokeilla ja kokeilla, vai antaneet sit purkkiruokaa päälle jos ei maistu? mä en eilen enkä tänään antanu sit mitään muuta, ettei totu siihen että saa " parempaa" jos ei maistu.

Pojalla jo 8 hammasta suussa, luulis ettei ruoan nyt ihan " 4kk" sosetta tarttis olla,pureskeleehan leipääkin..

Mitä ihmeen riisitärkkelystä tms.mömmöä purkkiruoissa on seassa, mihin lapsi " jää koukkuun" , mitä äidin ruoka ei sisällä.?

Vinkkejä????

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole 10kk ikäisestä lähtien mennyt ruoat alas kuin itse syöden. Jogurttia sentään ' saa' syöttää. Lusikan käyttö ei ole vielä hallussa, joten sotku on aikamoinen. Mutta ruokaa menee alas hyvin! Jos poikasi syö jo itse niin en osaa oikein auttaa, muutoin kun sanomalla, että noita syömättömyyskausiahan tulee ajoittain. Ainakin meillä. Tsemppiä!

Vierailija
2/5 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein esikoispojan kohdalla niin, että katoin kaksi lautasta: Toisesta syötin itse pojalle varsinaista ruokaa, toisen lautasen laitoin pojan eteen, jossa oli " sormisyötäväksi" mm. keitettyjä vihanneksia (porkkanaa, kukkakaalia, parsaa, herneitä, maissia jne.) ja kuutioituja leipäpaloja. Niitä siinä kun poika söi itse, niin samalla sain ujutettua sen varsinaisen ruuan suuhun. Tosin tässä pitää äitin käden olla nopea, jotta saa sen ruuan syötettyä. Meidän poika ainakin laittoi sormiruokaa suuhun aika kiitettävää tahtia:-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika on ollut aina ihan kamala syötettävä. Lapsenvahdit on soitellu perään itku kurkussa kun eivät ole saaneet mitään alas. Meillä on käytetty kaikki maailman keinot, mielikuvitus on ollut vaan rajana. Nyt poika (1 v. 7 kk) syö itse, eikä millään muulla keinolla. Sitä ennen meillä oli " puuhakori" josta annettiin aina jotain värkättävää syönnin ajaksi. Parhaiten hän viihtyi erikokoisten pakasterasioiden ja niiden kansien kimpussa. Jossain vaiheessa annettiin meilläkin " sormiruokaa" , esim. jäisiä mustikoita tai puolukoita (jäisistä ei tule niin suurta sotkua kuin sulista marjoista ja näyttävät menevän paremmin alaskin) puuron kanssa, tai banaaninpaloja. Kun poika oli pienempi auttoi joskus laulaminen. Jossain välissä kyseltiin kaikkea, että " missä tuoli?" tai " missä puu?" ja jossain välissä leikittiin sormileikkejä. Naapurihan tuota kertoi avaavansa kaikki keittiön kaapit ja saavansa sillä viihdytettyä tytärtään syöttäessään. Mistään pakkosyötöstä meillä ei ole ollut kyse, vaan poika on ollut aina alipainoinen, ja tämä huonosyöntisyys ja epäluuloisuus kaikkia uusia ruokia kohtaan on ollut ihan luonteenpiirre. Kyllä on annettu olla syömättäkin joskus ja siinäpä on sitten kestämistä kun kaveri on ihan tuhottoman pahantuulinen. Muistan kyllä sen kamalan turhautumisen kun ei mikään kelpaa vaikka kuinka yrittää herkkuruokia vääntää ja neuvolassa aina vaan moititaan kun on niin ruipelo. Tsemppiä!

Vierailija
4/5 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiikura33:

MUTTa omatekemät sapuskat ei maistu, oletan että syy että ovat liian" karkeaa" vaikka mielestäni olen pilkkonut ja soseuttanut yhtä pieneksi kuin 8kk purkkiruokakin on. Olen kokeillut kanarisottoa, muusi+jauhelihakastike sekä lohikiusaus..ei onnistu! myös kaikki raasteet heitetään lattialle ja koko ajan kiukutaan. kyllä aluksi aukoo suuta muutaman kerran,mutta sylkee kaiken ulos ja suttaa ympäriinsä. sitten menee suu kiinni.

Vinkkejä????

Meillä auttoi, kun keitin kaiken ylikypsäksi. Ei se paljoen koko vaan pehmeys, mikä ratkaisee. Kokeilepa purkkiruuan paloja: ne on AIVAN mössöä. Varsinkin riisi jää helposti kovaksi. Pelkkä kypsäksi keittäminen ei riitä. Makaroniakin meillä keitettiin 20 min ekat pari kuukautta.... :) Samoin peruna-sipuli-pakasteseos oli " kypsänä" liian kovaa. Nyt poika (1v 2,5kk) onneksi jo syö ihan yhtä kypsää ruokaa kuin mekin.

Helpointa on ottaa se lapsen valmis annos ja laittaa mikroon hautumaan esim. 5 minuutiksi, lisää ensin nestettä niin tulee mehukasta.

Vierailija
5/5 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaiten meilläkin ruokailuhetket sujuu, kun neiti saa omaa sormisyötävää. Parhaiten menee alas leipä, nakit, lihapullat, kurkku, ananas, omena, maissinaksut, rusinat ym eli kaikki minkä voi itse syödä. Siinä välissä saa ujutettua oikeaakin ruokaa suuhun muutamia lusikallisia...

Hankittiin ihan vahingossa nokkamuki, jossa on Nalle Puhin kuvia. Sen parissa on nyt sujunut muutama ruokailuhetki, kun niitä hahmoja opetellaan siitä mukista.

Jossain vaiheessa syötiin laulelun tahdissa. Varsinkin Biolanin Musta Multa oli kova biisi... Ja kaikki muskaribiisit. Tällaisen huonosyömäisen kanssa joutuu aina keksimään kaikenlaista. Me ei ruveta siihen, että jätetään antamatta ruokaa jos ei syö. Muutenkin painokäyrä menee alhaalla. Tosin annetaan vaan ruokaa, mihinkään ylimääräisiin välipaloihin ei suostuta.

Puurolakkokin oli 3-4 kk. Ihan yhtäkkiä lopetti ja alkoi syömään puuroa taas pari viikkoa sitten. Joten jokainen päivä on seikkailu, koskaan ei tiedä mitä tapahtuu =)

Tsemppiä!