Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juho muutti Puolaan töihin palvelemaan suomalaisia – ”Muistan yllättyneeni katsoessani ensimmäistä palkkakuittia”

Vierailija
16.11.2017 |

Jo tuhat suomalaista on muuttanut töihin Puolaan, ja siellä toimii parisataa suomalaisyritystä. Palkkataso on Suomea matalampi, mutta niin ovat elinkustannuksetkin.
Puolassa toimii nykyään yli 200 suomalaisyritystä, ja yli 70 niistä harjoittaa maassa tuotannollista toimintaa.

Erityisesti erilaiset palvelukeskukset ovat löytäneet tiensä vielä melko edullisten elinkustannusten Puolaan sen jälkeen, kun maa liittyi EU:hun vuonna 2004. Palvelukeskuksissa työskentelee eniten asiakaspalvelun, taloushallinnon tai it-tuen ammattilaisia.

Juho Nurminen muutti it-alan töiden perässä Puolaan pari vuotta sitten. Hän työskentelee Etelä-Puolassa sijaitsevassa Katowicessa, Baronan it-tuessa.

Nurmisen ulkomaille ajoi ennen kaikkea vaihtelunhalu. Hän päätti perheettömänä ensin ainakin kokeilla.

Oikeastaan vähän yllätyksekseen hän ei saapuessaan kokenut juuri minkäänlaista kulttuurishokkia.

– Olin käynyt aiemmin jo viikon verran tutustumassa paikkaan, joten kaikki ei ollut täysin uutta. Lisäksi toimistomme 30 työntekijästä suurin osa on suomalaisia, joten en lähtenyt täysin ulkomaille töihin, Nurminen toteaa.

Täytyy myöntää, että todella kaipaan suomalaisia lounaita.

Myös työ on hyvin samanlaista sisällöltään, kuin mihin Nurminen oli Suomessa tottunut.

– Palvelemme suomalaisasiakkaita suomen kielellä. Harvoin asiakkaat edes tajuavat, että olemme muualla kuin Suomessa.

Pienemmät menot vaikuttavat elintasoon
On työkulttuureissa silti erojakin. Puolassa ei esimerkiksi tunneta lounaskulttuuria, eikä siksi toimiston ympäriltä myöskään löydy lounasravintoloita. Ei niihin tosin ehtisikään.

– Täällä lounastauko on 15 minuutin mittainen. Puolalaiset syövät silloin eräänlaisen toisen aamupalan ja vasta illalla tuhdimmin, itse asiassa usein todella tuhdisti. Täytyy myöntää, että todella kaipaan suomalaisia lounaita.

Juho Nurmisella ei ollut Puolaan saapuessaan erityisiä odotuksia työelämältä. Hän tiesi, että palkka olisi vähän kotimaista matalampi, mutta että kulut olisivat Puolassa sitä vastoin Suomea alhaisemmat.

– Kyllä muistan silti ensimmäistä palkkakuittia katsoessa yllättyneeni. Siihen se kuitenkin jäi, palkalla on tullut täällä oikein hyvin toimeen.

Puolassa myös korkeakoulututkinto lisää lomapäivien määrää. Minulle vuosilomaa on kertynyt 26 päivää vuodessa

Puolassa työntekijä yleensä maksaa itse työterveyshuollon ja vakuutukset, mutta Juhon työterveyshuollon tarjoaa työnantaja. Koska Juho työskentelee Puolan maayhtiössä, myös hänen työsopimuksensa noudattelee puolalaisia työehtoja. Tosin työaika on suomalainen, 7,30 tuntia ja sitä tehdään kolmessa vuorossa. Verot hän maksaa tietysti Puolaan.

– Verotus ja lomat poikkeavat suomalaisesta. Itse asiassa veroprosentti ei ole hirveän paljon alhaisempi kuin Suomessa, mutta systeemi poikkeaa kotimaisesta. Lomaoikeus menee täällä työvuosien mukaan. Puolassa myös korkeakoulututkinto lisää lomapäivien määrää. Minulle vuosilomaa on kertynyt 26 päivää vuodessa, Nurminen kertoo.
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005451460.html?utm_cam…

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikat viedään ulkomaille, mutta onneksi sentään suomalaiset lähtevät sinne niiden perässä. 

Vierailija
2/22 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tämä karmeeta, että ay-liike on pakottanut yritykset tällaiseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko sitä että täälläkin pitäisi voida maksaa vain 5€/tunti?

Vierailija
4/22 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No millainen se palkka sitten on? 1500€? 3000€?..

Vierailija
5/22 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko sitä että täälläkin pitäisi voida maksaa vain 5€/tunti?

Eihän se tuossa ole ainoa motiivi, vaan palkan sivukulut, työaikalainsäädäntö...

Jos sinne 1000 suomalaista on lähtenyt tekemään töitä, niin ei jokin mättää ja pahasti.

Vierailija
6/22 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi sellaiseen paskamaahan ellei ois pakko.

Vierailija
7/22 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firmojen omistajat haluavat hillot omaan taskuun, työntekijöiden palkat ym. kulut on välttämätön paha. Vähemmällä pääsee kun siirtää ne ulkomaille.

Vierailija
8/22 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No millainen se palkka sitten on? 1500€? 3000€?..

Jos palkka on pienempi kuin Suomessa ja kyse on asiakaspalvelusta, niin palkka lienee reilusti alle tonnin.

Keskipalkka Puolassa on alle 1000 euroa ja asiakaspalvelussa ei yleensä makseta mitenkään ruhtinaallisesti yhtään missään Euroopassa.

Vierailija
9/22 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisihan tuonne Puolaan töihin mennäkin. Siellä on huhujen mukaan hoikkia ja isorintaisia naisia. Me likey! 

Vierailija
10/22 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montako ay-liikkeen työntekijöille taistelemaa etua jätät itse käyttämättä?

Vierailija
11/22 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtöpalkka yleensä suomalaisille on sellainen, että netto on suunnilleen 1100€ kk ja siitä ylöspäin (riippuu vähän kaupungistakin ja firmasta ja työtehtävistä). Suomen kielisten osalta tilanne on hyvä, koska harvat puolalaiset  osaavat suomea, mutta ruotsia, saksaa yms opiskellaan Puolassa sen verran, että usein asiakaspalvelijat näillä kielillä on puolalaisia. Itse maksan vuokraa 300€/kk yksiöstä. Hinnat yleisesti noin kolmasosan tai neljäsosan Suomen hinnoista. Julkisen liikenteen kuukausikortti noin 20€, Firma tarjoaa lääkärit, taksin töihin, työpuhelimen, urheilukortin ja muita etuja esim. konserttilippuja riippuen siitä miten etuja kerääntyy. Elämiseen ei tosiaan kulu paljon. Ravintolassa tulee syötyä usein, kun on niin halpaa.

Vierailija
12/22 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun Antarktiksella Ifin helpdeskissä.

Täällä on ihanan rauhallista. Saan palkaksi kalastaa kalaa ja seurustelen pingviinin kanssa.

En ikinä muuttaisi takaisin Suomeen.

Vierailija
13/22 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni puolassa ei saa omistaa maata jos ei ole kansalainen. Maa olisi halpaa ja viljavaa sekä tuotteet kilpailevat eu markkinoilla hyvin. Kannattaisi viljelijöiden siirtyä puolaan.

Vierailija
14/22 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asun Antarktiksella Ifin helpdeskissä.

Täällä on ihanan rauhallista. Saan palkaksi kalastaa kalaa ja seurustelen pingviinin kanssa.

En ikinä muuttaisi takaisin Suomeen.

Onko pingviinin nimi Martti?

Vierailija
15/22 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihan rehellisiä ollaan niin puolalaiset ovat helvetin tyhmiä ja rasittavia.

USA se on yleinen vitsi.

Vierailija
16/22 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihan rehellisiä ollaan niin puolalaiset ovat helvetin tyhmiä ja rasittavia.

USA se on yleinen vitsi.

Siis USA:ssa ..

Vierailija
17/22 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako ay-liikkeen työntekijöille taistelemaa etua jätät itse käyttämättä?

Erosin liitosta, kun olisi pitänyt lakkoon mennä jonkin typerän syyn takia. Henkilökohtaisesti ainakin joustan työajoista reilusti yli sovitun liukuman, enkä ole vinkumassa mitään 300% viikonloppulisiä.

Vierailija
18/22 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siellä Puolassa varmaan voi hyödyntää pakkoruotsia. Ruotsin kielihän on meidän porttimme maailmalle.

Vierailija
19/22 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan täällä ruotsin kieltä hyödyntää siinä missä suomenkin, tosin Puolassa voi opiskella ruotsia, minkä vuoksi tarjokkaita töihin on enemmän. Ruotsia puhuva puolalainen saa paljon isomman palkan kuin keskiverto puolalainen, joten monet ruotsinkieliset asiakaspalvelijat ovat itse asiassa puolalaisia. Puolassa on se hyvä, että he voivat päättää mitä kieliä opiskelevat vai opiskelevatko mitään. Siksi täällä on ruotsin, saksan, italian, espanjan, venäjän, tsekin yms. yms. kielten puhujia firmoihin tarjolla. Suomi on sen verran harvinaisempi ja vaikeampi kieli oppia, että tunnen vain muutaman puolalaisen, jotka puhuu suomea. Ja heillä on vahva aksentti.

Vierailija
20/22 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan täällä ruotsin kieltä hyödyntää siinä missä suomenkin, tosin Puolassa voi opiskella ruotsia, minkä vuoksi tarjokkaita töihin on enemmän. Ruotsia puhuva puolalainen saa paljon isomman palkan kuin keskiverto puolalainen, joten monet ruotsinkieliset asiakaspalvelijat ovat itse asiassa puolalaisia. Puolassa on se hyvä, että he voivat päättää mitä kieliä opiskelevat vai opiskelevatko mitään. Siksi täällä on ruotsin, saksan, italian, espanjan, venäjän, tsekin yms. yms. kielten puhujia firmoihin tarjolla. Suomi on sen verran harvinaisempi ja vaikeampi kieli oppia, että tunnen vain muutaman puolalaisen, jotka puhuu suomea. Ja heillä on vahva aksentti.

Sama ilmiö Baltian maissa ja ympäri keski-Eurooppaa, ulkoistamistrendi jatkuu edelleen mutta Intian sijaan siirretään tukitoimintoja (aspa, IT, taloushallinto) halvempiin maihin. Duunia löytyy kyllä koulutetulle suomalaiselle, itsekin olen niin onnekas että saan ihan kotimaan tasoista palkkaa vaikka asun maassa jossa elinkustannukset huomattavasti halvempia, ja olen päässyt etenemään urallani huomattavasti paremmin kuin olisi Suomessa ollut mahdollista. Seuraavaksi edessä muutto Britteihin, en näe syytä palata kurjiostuvaan työttömyys-Suomeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi