Kuinka paljon säästätte/sijoitatte kuussa?
Itselläni menee sijoituksiin 80e/kk, eläkevakuutukseen 50e/kk ja matkakassaan 180e/kk. 310e kuukaudessa yhteensä.
Kommentit (32)
Lyhennän asuntolainaa 600. Osakkeisiin 500-1000e riippuen kuinka paljon sattuu jäämään. Lapsille 50e rahastoon jokaiselle (3 lasta).
Ap, mihin sijoitat 80 €/kk? Oletko jatkanut jo kauan? Mitä mieltä ovat tämän hetkisestä hintatasosta, mitä tulee sijoittamiseen?
Asuntolainaa lyhennän minäkin 500e kuukaudessa. Ap
Asuntolainoihin 2kpl 400.
Lapselle 40.
Omiin sijoituksiin 100.
Jemmatilille tilipäivänä 1000 (tästä pitää aina välillä hakea jokunen satku takasin isompiin ostoksiin).
Mies laittaa lainoihin saman 400 ja hänellä jää joka kk tilille lojuman 500-800.
Saan säästöön n.1500€/kk. Tällä hetkellä koko summa menee tilille uutta asuntoa varten.
Vierailija kirjoitti:
Ap, mihin sijoitat 80 €/kk? Oletko jatkanut jo kauan? Mitä mieltä ovat tämän hetkisestä hintatasosta, mitä tulee sijoittamiseen?
Kahteen eri rahastoon, toisessa iso riski ja toisessa kohtalainen. Olen pari vuotta tehnyt tätä, isomman riskin rahasto on kasvanut enemmän kuin toinen. Ap
Asuntolainoihin ( oma ja sijoitusasunto) 1500/kk, sijoitusrahastoihin n. 100 euroa.
Tonni, josta osa indeksirahastoon. Säästän vuoden ja ostan jotain kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahteen eri rahastoon, toisessa iso riski ja toisessa kohtalainen. Olen pari vuotta tehnyt tätä, isomman riskin rahasto on kasvanut enemmän kuin toinen. Ap
Eläkevakuutus oli vikatikki. Oisit sijoittanut sen summan vaikka EFT-rahastoon.
Se on vakuutus eli ei mikään takaa että saisit sieltä mitään eläkkeelle jäädessäsi eivätkä rahat ole enää hallinnassasi.
Mieluummin sijoitukseen 180 e/kk ja matkatilille se 80 e, koska järkevästi muutaman vuoden sijoittamalla sulla on mahis saada pelkkänä osinkovirtana se 180e /kk mikä nyt menee matkatilille. Hanki mieluummin lisää kassavirtaa ja muista korkoa korolle-efekti.
Minkä tyyppisiin rahastoihin sijoitat? Valintakriteerit? Juoksevat kulut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on vakuutus eli ei mikään takaa että saisit sieltä mitään eläkkeelle jäädessäsi eivätkä rahat ole enää hallinnassasi.
Mieluummin sijoitukseen 180 e/kk ja matkatilille se 80 e, koska järkevästi muutaman vuoden sijoittamalla sulla on mahis saada pelkkänä osinkovirtana se 180e /kk mikä nyt menee matkatilille. Hanki mieluummin lisää kassavirtaa ja muista korkoa korolle-efekti.
Onko oikeasti näin? Olen ymmärtänyt, että saan nämä säästetyt rahat kun virallinen eläkeikä alkaa. Voi hitto soikoon. Siellä on jo tosi monta tonnia rahaa.
100€ rahastoihin, 200€ säästötilille.
Maksamme yleensä kaikki isot laskut yhdessä erässä, joten on kuukausia jolloin tulot eivät riitä kattamaan edes laskuja. Mutta vuositasolla osa säästöön tuleviin isompiin hankintoihin ja osa passiivirahastoihin.
120 € rahastoihin, n. 100-130 € säästötilille.
0e tällä hetkellä, tänä vuonna.
Säästössä rahaa on 5000e ja niitä joutuu nyt ainakin tässä ja ensi kuussa käyttää ihan elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti näin? Olen ymmärtänyt, että saan nämä säästetyt rahat kun virallinen eläkeikä alkaa. Voi hitto soikoon. Siellä on jo tosi monta tonnia rahaa.
Hyvällä tuurilla saat mutta kuten vakuutuksissa yleensä, mikään ei takaa että sieltä tulee rahaa vaikka ois 20 vuotta kiltisti maksanut.Sehän on vakuutus, ei sijoitus. Nopeammin lisäät omaa eläkettäsi sijoittamalla suoraan hyvää osinkoa maksaviin yrityksiin buy & hold-menetelmällä - siinä on myös se etu että sijoitettu raha on nopeasti (2-3 pv) realisoitavissa jos iskee hirveä hätä.
Leiki sillä linkittämälläni korkolaskurilla ja katso kuinka nopeasti tuottoa tulee jos laitat sen 180 euroa joka kk sijoituksiin. Rahastot ovat oiva välivaihe osakeoostoihin sopivan potin kerryttämisessä, puolen vuoden välein on kasassa kiva summa ostoon ihan huomaamatta.
Muista että suomalaiset yhtiöt maksavat osingot pääsääntöisesti keväällä, jenkkifirmat 4krt/vuuodessa ja jotkut jopa joka kk.
Kummallakin menee PS-tilille (ja sieltä osakkeisiin) 5000€ vuodessa. Minä en oikein enempää pysty säästämään kun olen työtön. Tuon 5000€/vuosi saan kasaan kun laitan vuotuiset osingot ja lisäksi 200€/kk. Tuo on minulle melkeinpä pakollinen, kun tuleva eläkkeeni on surkea vaikka pääsisin töihinkin. Mies säästää itselleen myös 900€/kk työnantajan kautta ja lisäksi hän lyhentää yhteistä asuntolainaa 1000€/kk.
Mulla meni aiemmin saman suuntaisesti sekä asp-tilille parisataa kuussa, nyt lyhennän asuntolainaa n. 500 euroa kuussa, jonka senkin katson säästöksi, lisäksi satanen kuussa talletustilille isompia hankintoja varten sekä 50 euroa matkakassaan sinne talletustilille myös. Katson sitten ennen lomaa paljonko sieltä on varaa käyttää. Aikanaan sitten myyn tämän, ostan uuden ja otan parikymppiä enemmän lainaa kuin tarvitsisin ja siitä myyntihinnasta parikymppiä laitan osakkeisiin. Niistä osakkeista ja noista pienistä aiemmista sijoituksistani saan sitten sen verran osinkoja ettei tarvi sijoittaa muuta kuin ne aina keväisin. Tosin äitiyslomalla ajattelin ottaa nekin käyttööni, paritonnia ylimääräistä varmaan ihan tarpeen sitten kun tulot väliaikaisesti tippuu ja kuluja tulee lisää. Ai niin, vauvatilille pitäisi varmaan alkaa kanssa säästää viisikymppiä kuussa. Näin täällä jossain sellaisen idean. Mistähän sen tinkisi?